Gå til innhold

Øke eierandel i hus som har gått ned i verdi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kort fortalt så kjøpte vi hus for 3 mill og pusset opp for 3 mill. Vi har fått takst på huset på 5 mill ifbm refinansiering av lån, noe vi mildt sagt ble skuffet over…

Vi eier 35/75 pga ulik EK, men jeg har fått mulighet til å kjøpe meg inn 50/50 pga forskudd på arv. Veldig usikker på hva jeg skal kjøpe meg inn for…

På én side så føles det feil å «tjene» på at taksten nå er rimeligere, men på den annen side så har jo jeg også i teorien tapt EK på dette, så blir det riktig at jeg skal dekke samboers tap?

Anonymkode: d25d7...171

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man får ikke nødvendigvis igjen oppussingen krone for krone, nei.

Huset har ikke tapt seg. Det har økt i verdi fra 3 til 5 mill. Men dere har brukt en enda større sum for å få huset i stand. 

Anonymkode: b2afa...ca7

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man får ikke nødvendigvis igjen oppussingen krone for krone, nei.

Huset har ikke tapt seg. Det har økt i verdi fra 3 til 5 mill. Men dere har brukt en enda større sum for å få huset i stand. 

Anonymkode: b2afa...ca7

Men hva bør jeg evt kjøpe meg inn for? Takst, eller summen av det vi har brukt?

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men hva bør jeg evt kjøpe meg inn for? Takst, eller summen av det vi har brukt?

ts

Snakk med banken din, de kan gi deg gode tips her 

• Liker 1
Skrevet
PhilosopherSe7en skrev (4 minutter siden):

Hm, vi har felles rådgiver som samboer hadde hatt i mange år før vi kjøpte sammen.

ts

Skrevet

Delte dere oppussing 50/50 eller etter eierbrøk? 

Aner ikke hvor lenge dere har holdt på eller over hvor lang tid dette har tatt, men jeg hadde nok tilbudt å kjøpe meg inn med resterende egenkapitalen jeg manglet da vi kjøpte så lenge vi har delt oppussingen 50/50, hvis det var et forhold jeg så for meg skulle vare lenge. Da hadde vi begge bidratt like mye og det hadde føltes rettferdig. 

Hadde samboeren min foreslått å kjøpe seg inn til takst etter oppussing vi hadde "tapt penger" på i felleskap, så hadde det ikke akkurat føltes som en fruktbart felleskap og en gledelig fremtid. Jeg er helt for å sikre seg selv, men hvis dette var et fellesprosjekt hele veien, og det ikke har vart i årevis, så tenker jeg at man er i det sammen og deler det 50/50. 

Anonymkode: fe504...1c8

• Liker 1
Skrevet

Ville tatt utgangspunkt i taksten, som er verdien på huset. Usikker på prosentregningen din, "35/75", for det blir 110%, men du har kanskje de riktige tallene et sted.

Forslaget mitt er at hvis du eier 25% og partner 75%, da kjøper du 25% av han. 25% av taksten er 1 250 000,-, så da betaler du den summen til partner og dere eier 50% hver. 

Gjør samme øvelse med innskutt egenkapital, hvor du betaler til din partner, 25% av innskutt egenkapital, som vel er det samme som du skjøt inn i starten, så har dere også betalt samme egenkapital og dere stiller likt.

Kostnader/tap på oppussing kan dere også dele likt mellom dere.

Anonymkode: 0d1b9...ad9

Skrevet

Hvordan har dere fordelt kostnadene for oppussing? Har dere betalt 1,5 mill hver, eller har mannen din betalt mer iht eierbrøk?

Jeg tenker at dette tapet på 1 million - som man faktisk må regne med, det er veldig vanlig at verdien ikke øker tilsvarende det man bruker på oppussing - bør fordeles likt på begge to. I alle fall hvis dette er et forhold du ønsker skal fortsette i lang tid framover.

Anonymkode: fae95...6d9

Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Gjør samme øvelse med innskutt egenkapital, hvor du betaler til din partner, 25% av innskutt egenkapital, som vel er det samme som du skjøt inn i starten, så har dere også betalt samme egenkapital og dere stiller likt.

Anonymkode: 0d1b9...ad9

Vi gjorde dette da jeg fikk forskudd på arv. Da endte vi med at begge hadde stilt med like mye EK, og endret eierforholdet til 50/50. Vi er gift da, det er en viktig faktor her. Lånet ble betalt av felles midler, så det ble delt 50/50 uansett. Det samme gjaldt alle utgifter til huset. Eneste forskjell var EK, hvor han først hadde mer enn meg. 

Anonymkode: fae95...6d9

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hm, vi har felles rådgiver som samboer hadde hatt i mange år før vi kjøpte sammen.

ts

Rådgiver er nok såpass seriøs at dere får god informasjon om hva som er vanlig i slike tilfeller. Uten baktanker. Dette er uansett helt opp til dere hvordan dere vil løse det.

Anonymkode: 90e3a...650

Skrevet
PhilosopherSe7en skrev (9 timer siden):

Vi legger oss ikke borti fordeling og har ikke lov til å rådgi på slike juridiske spørsmål, der er avokatmat. Isåfall er TS avhengig av at banken har jurist tilgjengelig for kunden.

Mvh finansrådgiver 

Anonymkode: e0c1a...e51

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi legger oss ikke borti fordeling og har ikke lov til å rådgi på slike juridiske spørsmål, der er avokatmat. Isåfall er TS avhengig av at banken har jurist tilgjengelig for kunden.

Mvh finansrådgiver 

Dere har lov til å informere hvordan det praktisk kan gjennomføres det de har blitt enige om. Er sikkert et lån og tinglysning i bildet også. Eller er du i en sånn bank som ikke løfter en finger for deres kunder straks lånet er sikret?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dere har lov til å informere hvordan det praktisk kan gjennomføres det de har blitt enige om. Er sikkert et lån og tinglysning i bildet også. Eller er du i en sånn bank som ikke løfter en finger for deres kunder straks lånet er sikret?

Haha. Det er ikke i nærheten av hva TS spør om hjelp til. Hvis du skal prøve å tøffe deg og være spydig så kan du jo ihvertfall holde deg til det TS spør om og det jeg svarer på.

Tinglysning, hva i alle dager... 🤪 Du er her for å hjelpe henne med de 590 kr det koster da eller?

• Liker 1
Skrevet

Jobber du i bank uten å kunne korrekt tinglysningsgebyr? Det er forøvrig småplukk ift. dokumentavgiften ved endring på eierbrøk. 

Anonymkode: fe22b...bab

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...