AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #1 Skrevet 10. oktober 2024 Kort fortalt så kjøpte vi hus for 3 mill og pusset opp for 3 mill. Vi har fått takst på huset på 5 mill ifbm refinansiering av lån, noe vi mildt sagt ble skuffet over… Vi eier 35/75 pga ulik EK, men jeg har fått mulighet til å kjøpe meg inn 50/50 pga forskudd på arv. Veldig usikker på hva jeg skal kjøpe meg inn for… På én side så føles det feil å «tjene» på at taksten nå er rimeligere, men på den annen side så har jo jeg også i teorien tapt EK på dette, så blir det riktig at jeg skal dekke samboers tap? Anonymkode: d25d7...171
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #2 Skrevet 10. oktober 2024 Man får ikke nødvendigvis igjen oppussingen krone for krone, nei. Huset har ikke tapt seg. Det har økt i verdi fra 3 til 5 mill. Men dere har brukt en enda større sum for å få huset i stand. Anonymkode: b2afa...ca7 1 3
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #3 Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Man får ikke nødvendigvis igjen oppussingen krone for krone, nei. Huset har ikke tapt seg. Det har økt i verdi fra 3 til 5 mill. Men dere har brukt en enda større sum for å få huset i stand. Anonymkode: b2afa...ca7 Men hva bør jeg evt kjøpe meg inn for? Takst, eller summen av det vi har brukt? ts Anonymkode: d25d7...171
PhilosopherSe7en Skrevet 10. oktober 2024 #4 Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Men hva bør jeg evt kjøpe meg inn for? Takst, eller summen av det vi har brukt? ts Anonymkode: d25d7...171 Snakk med banken din, de kan gi deg gode tips her 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #5 Skrevet 10. oktober 2024 PhilosopherSe7en skrev (4 minutter siden): Snakk med banken din, de kan gi deg gode tips her Hm, vi har felles rådgiver som samboer hadde hatt i mange år før vi kjøpte sammen. ts Anonymkode: d25d7...171
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #6 Skrevet 10. oktober 2024 Delte dere oppussing 50/50 eller etter eierbrøk? Aner ikke hvor lenge dere har holdt på eller over hvor lang tid dette har tatt, men jeg hadde nok tilbudt å kjøpe meg inn med resterende egenkapitalen jeg manglet da vi kjøpte så lenge vi har delt oppussingen 50/50, hvis det var et forhold jeg så for meg skulle vare lenge. Da hadde vi begge bidratt like mye og det hadde føltes rettferdig. Hadde samboeren min foreslått å kjøpe seg inn til takst etter oppussing vi hadde "tapt penger" på i felleskap, så hadde det ikke akkurat føltes som en fruktbart felleskap og en gledelig fremtid. Jeg er helt for å sikre seg selv, men hvis dette var et fellesprosjekt hele veien, og det ikke har vart i årevis, så tenker jeg at man er i det sammen og deler det 50/50. Anonymkode: fe504...1c8 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #7 Skrevet 10. oktober 2024 Ville tatt utgangspunkt i taksten, som er verdien på huset. Usikker på prosentregningen din, "35/75", for det blir 110%, men du har kanskje de riktige tallene et sted. Forslaget mitt er at hvis du eier 25% og partner 75%, da kjøper du 25% av han. 25% av taksten er 1 250 000,-, så da betaler du den summen til partner og dere eier 50% hver. Gjør samme øvelse med innskutt egenkapital, hvor du betaler til din partner, 25% av innskutt egenkapital, som vel er det samme som du skjøt inn i starten, så har dere også betalt samme egenkapital og dere stiller likt. Kostnader/tap på oppussing kan dere også dele likt mellom dere. Anonymkode: 0d1b9...ad9
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #8 Skrevet 10. oktober 2024 Hvordan har dere fordelt kostnadene for oppussing? Har dere betalt 1,5 mill hver, eller har mannen din betalt mer iht eierbrøk? Jeg tenker at dette tapet på 1 million - som man faktisk må regne med, det er veldig vanlig at verdien ikke øker tilsvarende det man bruker på oppussing - bør fordeles likt på begge to. I alle fall hvis dette er et forhold du ønsker skal fortsette i lang tid framover. Anonymkode: fae95...6d9
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #9 Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Gjør samme øvelse med innskutt egenkapital, hvor du betaler til din partner, 25% av innskutt egenkapital, som vel er det samme som du skjøt inn i starten, så har dere også betalt samme egenkapital og dere stiller likt. Anonymkode: 0d1b9...ad9 Vi gjorde dette da jeg fikk forskudd på arv. Da endte vi med at begge hadde stilt med like mye EK, og endret eierforholdet til 50/50. Vi er gift da, det er en viktig faktor her. Lånet ble betalt av felles midler, så det ble delt 50/50 uansett. Det samme gjaldt alle utgifter til huset. Eneste forskjell var EK, hvor han først hadde mer enn meg. Anonymkode: fae95...6d9
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #10 Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hm, vi har felles rådgiver som samboer hadde hatt i mange år før vi kjøpte sammen. ts Anonymkode: d25d7...171 Rådgiver er nok såpass seriøs at dere får god informasjon om hva som er vanlig i slike tilfeller. Uten baktanker. Dette er uansett helt opp til dere hvordan dere vil løse det. Anonymkode: 90e3a...650
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #11 Skrevet 10. oktober 2024 PhilosopherSe7en skrev (9 timer siden): Snakk med banken din, de kan gi deg gode tips her Vi legger oss ikke borti fordeling og har ikke lov til å rådgi på slike juridiske spørsmål, der er avokatmat. Isåfall er TS avhengig av at banken har jurist tilgjengelig for kunden. Mvh finansrådgiver Anonymkode: e0c1a...e51 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #12 Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vi legger oss ikke borti fordeling og har ikke lov til å rådgi på slike juridiske spørsmål, der er avokatmat. Isåfall er TS avhengig av at banken har jurist tilgjengelig for kunden. Mvh finansrådgiver Anonymkode: e0c1a...e51 Dere har lov til å informere hvordan det praktisk kan gjennomføres det de har blitt enige om. Er sikkert et lån og tinglysning i bildet også. Eller er du i en sånn bank som ikke løfter en finger for deres kunder straks lånet er sikret? Anonymkode: 90e3a...650
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #13 Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dere har lov til å informere hvordan det praktisk kan gjennomføres det de har blitt enige om. Er sikkert et lån og tinglysning i bildet også. Eller er du i en sånn bank som ikke løfter en finger for deres kunder straks lånet er sikret? Anonymkode: 90e3a...650 Haha. Det er ikke i nærheten av hva TS spør om hjelp til. Hvis du skal prøve å tøffe deg og være spydig så kan du jo ihvertfall holde deg til det TS spør om og det jeg svarer på. Tinglysning, hva i alle dager... 🤪 Du er her for å hjelpe henne med de 590 kr det koster da eller? Anonymkode: e0c1a...e51 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #14 Skrevet 12. oktober 2024 Jobber du i bank uten å kunne korrekt tinglysningsgebyr? Det er forøvrig småplukk ift. dokumentavgiften ved endring på eierbrøk. Anonymkode: fe22b...bab
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå