AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #1 Skrevet 10. oktober 2024 Jeg har en fin og snill hund som ikke alltid er lett å forstå seg på. Noen ganger vil hun ikke bli med meg ut på tur! Hvis jeg sier vi skal gå på tur, så hender det hun løper å gjemmer seg under bordet eller bak en stol (men hun er 30 kg og dermed vanskelig å "gjemme" ). Hun kan også hoppe oppi en seng og legge hodet ned som om hun "sover". Jeg må ofte jobbe litt for å få henne med meg. Men så er hun helt fornøyd og glad så fort vi har kommet oss til gangen og tatt på halsbåndet. Og det er ikke alltid hun gjør seg vanskelig, men innimellom. Det som er ekstra rart, er at det bare er meg hunden oppfører seg sånn mot. Hvis en annen i familien tar over situasjonen og sier til hunden at det er tid for tur, da løper hunden mot gangen og vil mer enn gjerne gå ut. Det skal sies at det er meg hunden er mest sammen med, og vi har en fin relasjon ellers, og hun har det alltid bra så snart vi har kommet oss ut. Men det er akkurat som det er mer spennende med de andre i huset, og/eller at hun ikke alltid gidder å gå ut ..? Særlig hvis det er litt tidlig morgentur, da vil hun helst ikke. Hun er 3 år, og så vidt vi vet helt frisk. Fler hunder som er sånn, og er det noen som har idèer om hvorfor hun er sånn eller hva jeg skal gjøre? Anonymkode: 2597c...7b9 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #2 Skrevet 10. oktober 2024 Det kan være flere grunner til det. Det kan være at hun har opplevd press for å gå ut tidligere når hun ikke ønsket, som førte til at hun kviet seg litt neste gang, som førte til mer press osv osv, også har det ballet litt på seg. Det kan være at hun genuint ikke ønsker å ut akkurat da, men at det er litt mer spennende med de andre i huset fordi hun ellers er mest sammen med deg. (får jeg besøk, er det ikke meg hundene skal sitte inntil, og det er ikke fordi de liker besøket bedre men fordi de er mer spennende enn meg akkurat da). Hundene mine drev litt på med samme greia. De hater regn og dårlig vær, og jeg endte opp med å gå etter de rundt i huset for å få på de selene. Det gjorde jo hele gå-ut prosessen mindre gøy, så jeg skiftet helt taktikk. Jeg begynte istedenfor å bare kle på meg (ute å si noe), og når jeg sto i gangen og var klar for å ut, ropte jeg "kom" og slapp godbiter på gulvet. Når de kom løpende til gangen, lukket jeg døra til resten av huset, fikk på de selene og gikk ut. Etter et par uker med dette, var stemningen helt annerledes. Nå når vi skal ut ordner jeg meg og stiller meg i gangen, og jeg trenger ikke engang å rope. De ser/hører når jeg er klar, og da kommer de. Selv når det er drittvær ute, kommer de. Litt endring i rutinene er ofte alt som trengs for å få fikset slike småting. Anonymkode: 6f9f0...820 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #3 Skrevet 10. oktober 2024 Har en hund som vil være med på tur, men som ikke synes noe om å få på seg sela. Han har ikke noe problem med sela når den først er på, men må alltid protestere litt akkurat i situasjonen der den blir tatt på. Ser at mannen min tar på han sela under "tvang", det vil si at han går etter hunden og setter den på mens han "gjemmer" seg i sofaen. Jeg tror det kan være litt av problemet, det at det blir litt "tvang" når vi er på vei ut døra. Vi er gjerne litt stressa akkurat i den situasjonen, og utålmodig med å få på oss klær og utstyr til og på hunden. (Vil poengtere at det aldri er brukt tvang i den forstand at hunden har blitt utsatt for noe vondt, men at det er snakk om helt vanlig påkledning av sele.) Prøver å bryte det mønsteret ved å ta meg god tid og være helt rolig når vi skal ut. Jeg lokker og venter til hunden kommer og sitter foran meg før jeg tar på han sela. Ofte setter jeg meg på huk og koser og skryter av han, før og etter at sela kommer på. Jeg vil helst at han skal sitte der med hodet hevet, og ikke duknakket og synes synd på seg selv, så det er fortsatt en stykke å gå. Tvert sela er på så er han klar til å gå ut døra, og vil gjerne vise med hele seg hvor glad han er for at vi skal på tur. Det er som å skru på en bryter. Kan sammenligne det med det å få på en 3-åring støvlene før en skal ut døra 😂 Anonymkode: 65458...537 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #4 Skrevet 10. oktober 2024 Min var omvendt, ville unngå tur med andre i dårlig vær, men med meg var det tur uansett vær. Vestlandet, så skal innrømme jeg en og annen kveld håpte på at hun skulle vegre seg mot tur, det regnet som kommer her innimellom er - intenst - 😅 Anonymkode: 3678a...01c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå