Gå til innhold

Japansk skrivemåte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan leses japansk? Slik som oss, fra venstre mot høyre og topp til bunn??

Mener jeg har hørt at de leser tra venstretopp til venstre bunn, men at de blar samme vei som oss....

Trodde det var arabisk som les og skriv "feil" vei.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå skal jeg lage enda mer forvirring, for jeg vet ikke HELT, men de begynner "bakerst" i boka. Se på japanske tegneseriebøker (manga), selv de vestlige versjonene begynner bakerst fordi det ikke er ideelt å "snu og speilvende" tegningene, og selvsagt fordi det er "en del av greia".

Jeg TROR de skriver fra øverst til nederst i en rett linje, altså at det er flere tegn rett under hverandre som er som en "bortoverlinje" for oss. TROR også de begynner på høyre side og skriver mot venstre.

Ellers var det en eks-kollega av meg som mente at de hadde flere ulike skrivemåter, men mulig jeg misforsto:-)

Skrevet
Ellers var det en eks-kollega av meg som mente at de hadde flere ulike skrivemåter, men mulig jeg misforsto:-)

Joda, det stemmer det. De har to forskjellige sett tegn. Det ene er veldig likt kinesiske skrifttegn (de har samme basis) og gjør at japanere som behersker dette til en viss grad kan lese kinesisk. Det andre settet er et forenklet skriftspråk der ett tegn tilsvarer en lyd, omtrent som våre bokstaver gjør. Husker ikke lenger hva det to skriftspråkene heter, men det er altså 2 stykker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...