Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Noen som har vært på et slikt tiltak? Hvor lenge gikk du? Hva gjorde du der?

Screenshot_20241010_081443_Drive.jpg

Screenshot_20241010_081502_Drive.jpg

Anonymkode: 53d6a...14b

Skrevet

De skal kartlegge deg, dine interesser, arbeidsevne og finne en måte å sysselsette deg. Jeg fylte ut en haug spørreskjema, samtaler og så ordnet hun arbeidspraksis til meg. Noen får tilbud i bedriften der, men det kunne jeg ikke med min helse så jeg fikk praksis på en barneskole. Tok etterhvert fagbrev også der (under AAP/Falck paraplyen).

Anonymkode: a3b04...6e4

• Liker 5
Skrevet

Du skal avtale dette på forhånd, hvor mange dager i uken etc..du er på AAP antar jeg.

Tiltaket er forøvrig bare bullshit, som alt annet NAV skal sende deg på. Falck tjener enorme summer på dette.

Anonymkode: 9744b...b1c

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Falck er noe dritt. Jeg hadde heller valgt sosialpenger enn å delta der igjen.

Anonymkode: 5f399...006

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du skal avtale dette på forhånd, hvor mange dager i uken etc..du er på AAP antar jeg.

Tiltaket er forøvrig bare bullshit, som alt annet NAV skal sende deg på. Falck tjener enorme summer på dette.

Kvifor er tiltaket bullshit? Blir ein ikkje avklara?

Anonymkode: 12422...299

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kvifor er tiltaket bullshit? Blir ein ikkje avklara?

Anonymkode: 12422...299

De kan ikke "avklare" noen, altså: det er bare du selv som kan vurdere ting arbeidsevne. Hva du holder og klarer, det trenger kke NAV bruker flere hundre millioner på å kjøpe som tjeneste.

NAV bør kun fokusere på økonomisk sikring, helsevesenet skal gi de som trenger behandling. Punktum!

NAV må legges ned, gå over til kun økonomisk sikring i form av sum på konto hver mnd utfra SIFO sin sats. Dette får du enten du er syk, arbeidsledig eller permittert. Enkelt og greit! Så kan man trekkes for det man evt jobber, sender meldekort KUN når man jobber. Ikke ellers.

NAV er dumskapens system! "Gjør du ikke som vi sier stopper vi pengene dine.." 😅. Maktbalansen mellom folket og staten er helt ko-ko. https://www.nrk.no/ytring/dumskapens-system-1.10998630

https://www.nrk.no/norge/_-det-var-et-feilgrep-a-etablere-nav-1.12304692

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det forstår jeg godt.

• Liker 1
Skrevet

Dette er bare en av de mange idiotiske tingene som NAV for å kunne banke i bordet og late som de gjør noe fornuftig. Det dette er er at du selv vurderer din egen evne til å arbeide. Bare enda mer byråkrati og tull for å holde liv i den systemiske bøtteballetten for å late som man "gjør noe"..

Anonymkode: 8f779...d58

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dette er bare en av de mange idiotiske tingene som NAV for å kunne banke i bordet og late som de gjør noe fornuftig. Det dette er er at du selv vurderer din egen evne til å arbeide. Bare enda mer byråkrati og tull for å holde liv i den systemiske bøtteballetten for å late som man "gjør noe"..

Anonymkode: 8f779...d58

Dessverre sant, å selge tiltak til NAV er blitt big-business....tragisk. Så har du statistikken til NAV; folk skal være på tiltak! Da er det greit....

Tenk så mange milliarder som er sløst bort på dette.

• Liker 3
Skrevet

Nei, det er ikke big business. Det er småpenger tiltaksarrangørene tjener på tiltak fra NAV. Jobber innad bransjen, og det er småpenger, især på avklaringstiltaket og oppfølgingstiltaket. Som alt annet i verden er det avhengig om du møter en god veileder, som ønsker å samarbeide med deg for å finne optimale løsninger, og kanskje tenke litt utenfor boksen hvis behov. Det finnes både gode, og dårlige, veiledere innad i bransjen, men skulle du oppleve at du ikke får den hjelpen du trenger, eller kjemien er dårlig, kan du be om bytte av veileder. Benytt deg av det! 

Selvsagt kan man diskutere om tiltak, og NAV-systemet fungerer optimalt, og svaret er vel at det ikke gjør det, men det betyr ikke at du kan få mye god hjelp av å delta på tiltak. Å avklare arbeidsevne er ikke gjort i en håndvending, det tar tid. Trenger du tid vil du nok gå over til et AFT-tiltak. Mange tror de skal få avklart sin situasjon på et Avklaringstiltaket (det virker jo sånn ut fra navnet), men det er et kort tiltak på maks 12 uker (NAV øsnker helst at det bare brukes 4-8 uker), hvor det avklares ikke arbeidsevne, men behovet for bistand (evt ikke behov). 

Masse lykke til.

Anonymkode: 08e78...f0a

• Nyttig 1
Skrevet

Finnes det noen statistikker som viser at slike ordninger nytter?  Er det flere som blir friske og kommer i jobb med lønn?  Det eneste som ser ut til å foregå, er gigantiske overføringer av penger fra staten til private velferdsprofitører.  

Anonymkode: 21802...658

• Liker 4
Skrevet

Det finnes mange statistikker på at det fungerer, bare statistikken fra der jeg jobber viser at inntil 70 prosent kommer i jobb eller utdannelse i AFT-tiltaket. Det er mange av NAV sine støtteordninger som må brukes for å få det til, det må jobbsnekring/skreddersøm til, ofte ilag med lønnstilskudd eller mentorordninger. Jeg mener at mye mer må brukes på utdannelse/kompetansehevende tiltak, for det øker jobbfastholdelsen. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, det er ikke big business. Det er småpenger tiltaksarrangørene tjener på tiltak fra NAV. Jobber innad bransjen, og det er småpenger, især på avklaringstiltaket og oppfølgingstiltaket. Som alt annet i verden er det avhengig om du møter en god veileder, som ønsker å samarbeide med deg for å finne optimale løsninger, og kanskje tenke litt utenfor boksen hvis behov. Det finnes både gode, og dårlige, veiledere innad i bransjen, men skulle du oppleve at du ikke får den hjelpen du trenger, eller kjemien er dårlig, kan du be om bytte av veileder. Benytt deg av det! 

Selvsagt kan man diskutere om tiltak, og NAV-systemet fungerer optimalt, og svaret er vel at det ikke gjør det, men det betyr ikke at du kan få mye god hjelp av å delta på tiltak. Å avklare arbeidsevne er ikke gjort i en håndvending, det tar tid. Trenger du tid vil du nok gå over til et AFT-tiltak. Mange tror de skal få avklart sin situasjon på et Avklaringstiltaket (det virker jo sånn ut fra navnet), men det er et kort tiltak på maks 12 uker (NAV øsnker helst at det bare brukes 4-8 uker), hvor det avklares ikke arbeidsevne, men behovet for bistand (evt ikke behov). 

Masse lykke til.

NAV bruker masse penger på dette, DET er problemet.

Så blir mange enda verre som sliter med utmattelse pga de presses til å delta. Eller så mister de pengene...det er fryktkultur som frontes.

Folk utnyttes som billig/gratis arbeidskraft.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

NAV bruker masse penger på dette, DET er problemet.

Så blir mange enda verre som sliter med utmattelse pga de presses til å delta. Eller så mister de pengene...det er fryktkultur som frontes.

Folk utnyttes som billig/gratis arbeidskraft.

Det at folk utnyttes som billig/gratis arbeidskraft er utrolig trist oppfatning, for det er ikke min erfaring. Det virker som det er en sannhet som har etablert seg, uten at det egentlig er belegg for det. Det er sikkert en og annen bedrift som gjør det, men de er i fåtall. Alle våres bedrift samarbeider med er seriøse, og tilbyr ofte stillinger til våre deltakere når det er riktig. Vi har et fåtall bedrifter "svartelistet" fordi de ikke følger godt nok opp i arbeidspraksisperioden, og dermed gir et dårligere avklaringsgrunnlag. 

Det at NAV skaper en fryktkultur er selvsagt trist at du opplever, men det gjelder ikke alle i tiltak. Det er viktig å skille på. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Din holdning imponerer ingen. 

Anonymkode: ab8a8...356

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det at folk utnyttes som billig/gratis arbeidskraft er utrolig trist oppfatning, for det er ikke min erfaring. Det virker som det er en sannhet som har etablert seg, uten at det egentlig er belegg for det. Det er sikkert en og annen bedrift som gjør det, men de er i fåtall. Alle våres bedrift samarbeider med er seriøse, og tilbyr ofte stillinger til våre deltakere når det er riktig. Vi har et fåtall bedrifter "svartelistet" fordi de ikke følger godt nok opp i arbeidspraksisperioden, og dermed gir et dårligere avklaringsgrunnlag. 

Det at NAV skaper en fryktkultur er selvsagt trist at du opplever, men det gjelder ikke alle i tiltak. Det er viktig å skille på. 

Du høres ut som en/ei som jobber i NAV dessverre.  Har troen på et system som ikke fungerer, bare jobbsøkerkurset er en katastrofe til mange hundre millioner...

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du høres ut som en/ei som jobber i NAV dessverre.  Har troen på et system som ikke fungerer, bare jobbsøkerkurset er en katastrofe til mange hundre millioner...

Vi har mange brukere som er fornøyd og som har kommet seg ut i jobb. Det er ikke sånn at vi aldri får tilbakemeldinger. At alt ikke har fungert for deg betyr ikke at det ikke fungerer for noen. Rart å hate på NAV. Det er faktisk velferdssystemet vårt. Uten det får ikke innbyggerne en dritt i livsviktig i det hele tatt, som det er i mange land.

Anonymkode: 4e878...1ef

• Liker 3
Skrevet

Min fagbrev er sterkt uenig med deg. Uten dette hadde jeg ikke fått fagbrev og dermed også arbeidsmuligheter som følger med et fagbrev.

Men er enig at den gang kjente jeg godt kniven i ryggen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Min fagbrev er sterkt uenig med deg. Uten dette hadde jeg ikke fått fagbrev og dermed også arbeidsmuligheter som følger med et fagbrev.

Men er enig at den gang kjente jeg godt kniven i ryggen. 

Hva har du fagbrev i?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi har mange brukere som er fornøyd og som har kommet seg ut i jobb. Det er ikke sånn at vi aldri får tilbakemeldinger. At alt ikke har fungert for deg betyr ikke at det ikke fungerer for noen. Rart å hate på NAV. Det er faktisk velferdssystemet vårt. Uten det får ikke innbyggerne en dritt i livsviktig i det hele tatt, som det er i mange land.

Anonymkode: 4e878...1ef

På slutten av min AAP løp, etter fagbrev og var ute i arbeidslivet 40% ble Falck igjen kalt inn, denne gangen for å vurdere min restarbeidsevne. NAV ville jeg skulle ut i arbeidslivet 100%, kaaaaaanskje vurdere ufør maks 50%. Jeg  var stresset og utslitt, presset meg selv til det ytterste og fikk ingen gehør hos NAV. Jeg hadde nettopp blitt ferdig med eksamener som jeg måtte lese til som privatist, arbeidstiltak og fagbrev OG SÅ søke etter arbeid. Jeg fikk flere vikariater, jobbet 40% på skole og hadde vikariat hos en barnehage i bakhånd. Jeg sprang i hamsterhjulet fortere enn jeg klarte å bevege beina. 

Så hadde jeg en ulykke på jobben og ble sykemeldt på grunn av dette. Jeg slo hodet og fikk en (varig) kognitiv skade (visste ikke den gang at den var varig). Falck dama ringte meg og vi snakket litt om hverdagen, om ulykken og om veien videre.

Så stilte hun meg et spørsmål som ingen noengang hadde spurt meg før: hun spurte meg hva jeg ønsket for meg selv. Hun la det frem "hvis jeg var din ønskefe, hva hadde du ønsket for din fremtid"? Og så begynte jeg å huske i telefonen. Det gikk hull på byllen. Jeg sa til henne at i alle min 43 år på denne jord hadde ikke en eneste person noengang spurt meg om det. Men jeg sa at jeg ønsket fred. Å kunne stresse ned. Å være en bedre mamma for mine barn og ha overskudd til å følge dem opp. Jeg ønsket forutsigbarhet uten at jeg måtte drepe meg selv for å leve opp til andres forventinger. At jeg var den eneste jeg kjente som var takknemlig for covid!! Ja det sa jeg faktisk. 

Vi hadde mange samtaler den vinteren. Tilbakemelding til NAV kom overraskende på dem for de forespeilet at Falck kom til å si 100% arbeidsfør, men istedet sa hun 100% ufør. Hun var den eneste som så meg for den jeg var og ikke den de ville jeg skulle være.

Da jeg søkte ufør ble jeg anbefalt av NAV å ikke søke yrkesskade, men i siste liten krysset jeg av boksen likevel. Fikk 50% yrkesskade og 50% ufør grunnet diagnoser. Jeg gamblet alt, veileder hadde advart meg i mot det og at jeg måtte antakeligvis re-evalueres om jeg huket av for yrkesskade. Flaks for meg så ble det godkjent.

Noen måneder senere snublet jeg over en annonse fra en advokatfirma og sendte en melding til dem for å høre om jeg kunne få noen erstatning for min yrkesskade. Regnet med avslag, men et år senere har jeg mottatt utbetaling fra en forsikring gjennom jobben der jeg ble skadet.

Jeg skylder henne på Falck livet mitt, for hadde jeg ikke møtt henne hadde jeg jobbet meg selv ihjel. Jeg hadde fremdeles vært fattig, avhengig av matposer og gratis klær fra andre og barna mine hadde ikke fått tilbake si mamma. 

Hun kunne ha bare sagt det NAV ville hun skulle si..

• Hjerte 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...