Lenelarsen Skrevet 10. oktober 2024 #1 Del Skrevet 10. oktober 2024 Om folk visste hvor mange millioner/milliarder som sløses i stat og kommune hvert år ville folket fått sjokk, men i Norge godtar vi alt! For her er alt så rosenrødt. https://sol.no/nyheter/brukte-240000-kroner-pa-seminartur-sa-nedbemannet-de/82057536 org link: https://www.aftenposten.no/oslo/i/gwz4mJ/bydel-st-hanshaugen-ledere-dro-paa-seminartur-til-polen-for-237731-kroner-tar-selvkritikk "Seminaret fant sted i Krakow 6. til 9. februar i år. Totalt deltok 16 ledere. Seminaret kom på totalt 237.731 kroner, altså 14.858 per person" "St. Hanshaugen er blant de bydelene i hovedstaden som sliter mest økonomisk og ligger an til et enormt underskudd i 2024." 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymKvinne.. Skrevet 10. oktober 2024 #2 Del Skrevet 10. oktober 2024 Nja. Jeg tror ikke det går usett. Det er en av grunnene til at så mange er kritiske til det offentlige. Det er mye sløsing og godtgjørelser. Samtidig tror jeg mange tenker at alternativet til det offentlige er verre, og kvier seg for å kritisere det. Mange av de som ønsker endringer er langt ute på høyresiden, eller så er de dobbeltmoralister på venstresiden, f.eks politikere som tjener over en million og yter økonomiske fordeler av egen politikk fordi de har bosatt seg på et gunstig sted, men får metaforiske klapp på skulderen for å ville senke politikerlønn og redusere sosiale forskjeller. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lenelarsen Skrevet 10. oktober 2024 Forfatter #3 Del Skrevet 10. oktober 2024 https://podtail.com/no/podcast/sloseprat/ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåttvann Skrevet 10. oktober 2024 #4 Del Skrevet 10. oktober 2024 Sløseriombudsmannen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Callisto83 Skrevet 10. oktober 2024 #5 Del Skrevet 10. oktober 2024 Hvorfor er ikke de ansvarlige navngitt i media? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 11. oktober 2024 #6 Del Skrevet 11. oktober 2024 Lenelarsen skrev (På 10.10.2024 den 8.05): Om folk visste hvor mange millioner/milliarder som sløses i stat og kommune hvert år ville folket fått sjokk, men i Norge godtar vi alt! For her er alt så rosenrødt. https://sol.no/nyheter/brukte-240000-kroner-pa-seminartur-sa-nedbemannet-de/82057536 org link: https://www.aftenposten.no/oslo/i/gwz4mJ/bydel-st-hanshaugen-ledere-dro-paa-seminartur-til-polen-for-237731-kroner-tar-selvkritikk "Seminaret fant sted i Krakow 6. til 9. februar i år. Totalt deltok 16 ledere. Seminaret kom på totalt 237.731 kroner, altså 14.858 per person" "St. Hanshaugen er blant de bydelene i hovedstaden som sliter mest økonomisk og ligger an til et enormt underskudd i 2024." Jeg ser at de fikk en ugunstig budsjettsituasjon og at dette da stikker seg ut og blir et presseoppslag. I det offentlige bør kostnader budsjettføres når forpliktelsen inngås. Men fra en som har jobbet som leder i det private i en mannsalder : Hva er sløsingen her ? 15 000 pr hode i 3 dager er billig. Antagelig for at det er avholdt i Polen. Nå gadd jeg ikke å se hva seminaret innholdt, men selv 3 dagers flatfylle er verdifullt for en organisasjon, spesielt i lys av omstilling. Er det slik at folk generelt er så kunnskapsløse ang ledelse og organisasjonspsykologi, eller er det det at folk ser på offentlige ansatte som mennesker med et kall for selvoppofrelse, som helst skulle gjort jobben på dugnad? 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kapt.Chat Skrevet 11. oktober 2024 #7 Del Skrevet 11. oktober 2024 AnonymKvinne.. skrev (På 10.10.2024 den 0.17): Nja. Jeg tror ikke det går usett. Det er en av grunnene til at så mange er kritiske til det offentlige. Det er mye sløsing og godtgjørelser. Samtidig tror jeg mange tenker at alternativet til det offentlige er verre, og kvier seg for å kritisere det. Mange av de som ønsker endringer er langt ute på høyresiden, eller så er de dobbeltmoralister på venstresiden, f.eks politikere som tjener over en million og yter økonomiske fordeler av egen politikk fordi de har bosatt seg på et gunstig sted, men får metaforiske klapp på skulderen for å ville senke politikerlønn og redusere sosiale forskjeller. Prisen på selve seminaret var ikke avskrekkende dyrt som det nevnes lenger oppe, ca 5 K per dag per hode. Og vinkle akkurat dette seminaret sammen med nedbemmanningen blir flåsete, tror ikke det var dette seminaret isolert sett som tok knekken på økonomien i bydelen. Forhåpentligvis så førte seminaret til bedre samarbeid i ledelsen og nye innspill til hvordan effektiviteten og lønnsomheten kunne bedres i bydelen. Og større effektivitet i det offentlige er noe vi som skattebetalere absolutt burde kreve, for du har helt rett i at det sløses noe voldsomt. Men sløsingen består av byråkrati, liten effektivitet, og en "bedriftskultur" som ikke fremmer produktivitet. Den offentlige sektor eser ut, og vi har per idag verdens største og dyreste offentlige sektor, hvor 9 av 10 nye arbeidsplasser skapes akkurat i offentlig sektor. Du sier at mange tenker at alternativet til offentlig sektor er verre. Nei jeg tror ikke det, jeg tror vi kan få mye mer igjen for hver krone vi bruker om vi setter enkelte tjenester ut til privat sektor. Det viser seg at familier som har barn i privat barnehage er mer fornøyd, kontra familier som benytter offentlige barnehager. Og det er jo en ren vinn-vinn situasjon, bedre tjenester til folket samtidig som det private klarer å drive det billigere. Så flere tjenester burde igrunn bli forsøkt privatisert. Men problemet er at sosialister ikke ønsker å vurdere effekten av private tjenester av den grunn at de er ideologisk motstander av privatisering. Så med andre ord så hindrer ideologiske prinsipper utviklingen av mere effektive måter å drifte samfunnet på. Og vi velgerne er like dumme, for vi tåler ikke at private aktører klarer og drive med overskudd og i tillegg gi utbytte til aksjonærene, selv om vi som samfunn tjener på det. Men tenk at overskuddet og utbyttet som blir skapt av de private aktørene er tilsvarende overforbruket til det offentlige. Jeg konkluderer med at det offentlige ikke klarer å drive like effektivt som det private, og at flere tjenester burde settes ut til det private for å prøve å redusere den offentlige sektor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sago Skrevet 12. oktober 2024 #8 Del Skrevet 12. oktober 2024 Druid skrev (På 11.10.2024 den 10.34): Jeg ser at de fikk en ugunstig budsjettsituasjon og at dette da stikker seg ut og blir et presseoppslag. I det offentlige bør kostnader budsjettføres når forpliktelsen inngås. Men fra en som har jobbet som leder i det private i en mannsalder : Hva er sløsingen her ? 15 000 pr hode i 3 dager er billig. Antagelig for at det er avholdt i Polen. Nå gadd jeg ikke å se hva seminaret innholdt, men selv 3 dagers flatfylle er verdifullt for en organisasjon, spesielt i lys av omstilling. Er det slik at folk generelt er så kunnskapsløse ang ledelse og organisasjonspsykologi, eller er det det at folk ser på offentlige ansatte som mennesker med et kall for selvoppofrelse, som helst skulle gjort jobben på dugnad? Det kan hende kostnadsnivået ikke er uvanlig for privat sektor, men offentlig sektor er noe annet, særlig kommunal der det er spesielt trangt om midlene. Dette betales av skattebetalere, ikke "frivillige" kunder, og dermed er det en sterk forventning om at midlene bare skal brukes direkte til formålet. Selvfølgelig må det alltid bli noe ekstra, men det bør holdes så lavt som mulig og det tar seg spesielt dårlig ut å bruke penger på noe som ser ut som fest og moro samtidig som bydelen mangler midler til lovpålagte oppgaver. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymKvinne.. Skrevet 14. oktober 2024 #9 Del Skrevet 14. oktober 2024 Kapt.Chat skrev (På 11.10.2024 den 23.44): Prisen på selve seminaret var ikke avskrekkende dyrt som det nevnes lenger oppe, ca 5 K per dag per hode. Og vinkle akkurat dette seminaret sammen med nedbemmanningen blir flåsete, tror ikke det var dette seminaret isolert sett som tok knekken på økonomien i bydelen. Forhåpentligvis så førte seminaret til bedre samarbeid i ledelsen og nye innspill til hvordan effektiviteten og lønnsomheten kunne bedres i bydelen. Og større effektivitet i det offentlige er noe vi som skattebetalere absolutt burde kreve, for du har helt rett i at det sløses noe voldsomt. Men sløsingen består av byråkrati, liten effektivitet, og en "bedriftskultur" som ikke fremmer produktivitet. Den offentlige sektor eser ut, og vi har per idag verdens største og dyreste offentlige sektor, hvor 9 av 10 nye arbeidsplasser skapes akkurat i offentlig sektor. Du sier at mange tenker at alternativet til offentlig sektor er verre. Nei jeg tror ikke det, jeg tror vi kan få mye mer igjen for hver krone vi bruker om vi setter enkelte tjenester ut til privat sektor. Det viser seg at familier som har barn i privat barnehage er mer fornøyd, kontra familier som benytter offentlige barnehager. Og det er jo en ren vinn-vinn situasjon, bedre tjenester til folket samtidig som det private klarer å drive det billigere. Så flere tjenester burde igrunn bli forsøkt privatisert. Men problemet er at sosialister ikke ønsker å vurdere effekten av private tjenester av den grunn at de er ideologisk motstander av privatisering. Så med andre ord så hindrer ideologiske prinsipper utviklingen av mere effektive måter å drifte samfunnet på. Og vi velgerne er like dumme, for vi tåler ikke at private aktører klarer og drive med overskudd og i tillegg gi utbytte til aksjonærene, selv om vi som samfunn tjener på det. Men tenk at overskuddet og utbyttet som blir skapt av de private aktørene er tilsvarende overforbruket til det offentlige. Jeg konkluderer med at det offentlige ikke klarer å drive like effektivt som det private, og at flere tjenester burde settes ut til det private for å prøve å redusere den offentlige sektor. Mens den private sektoren kan effektivisere mange tjenester, tror jeg den offentlige sektoren er lettere tilgjengelig for alle uavhengig av økonomi eller livssituasjon. Jeg har både positibe og negative erfaringer med det offentlige, men er urolig for hva som kan skje hvis f.eks en del helsetjenester skal privatiseres eller da ulike norske og utenlandske aktører vant anbud på jernbanen, eller at private aktører skal ta betalt for strømmen vår, eller hva med dagligvarekjeder?. Noen ting tror jeg private er bedre på, men mange er også utspekulerte og for opptatte av profitt, og de kan lett utnytte mennesker. Dessuten, i helsevesenet er ikke det private pålagt å behandle alle mulige sykdommer og skader, men det er det offentlige. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kapt.Chat Skrevet 14. oktober 2024 #10 Del Skrevet 14. oktober 2024 AnonymKvinne.. skrev (1 time siden): Mens den private sektoren kan effektivisere mange tjenester, tror jeg den offentlige sektoren er lettere tilgjengelig for alle uavhengig av økonomi eller livssituasjon. Jeg har både positibe og negative erfaringer med det offentlige, men er urolig for hva som kan skje hvis f.eks en del helsetjenester skal privatiseres eller da ulike norske og utenlandske aktører vant anbud på jernbanen, eller at private aktører skal ta betalt for strømmen vår, eller hva med dagligvarekjeder?. Noen ting tror jeg private er bedre på, men mange er også utspekulerte og for opptatte av profitt, og de kan lett utnytte mennesker. Dessuten, i helsevesenet er ikke det private pålagt å behandle alle mulige sykdommer og skader, men det er det offentlige. Det trenger ikke bli forskjell i tilgjenglighet eller forskjell i pris for brukeren. Det vil uansett være staten som setter krav til hva som skal leveres i anbudene som legges ut. På samme måte som at det er ikke dyrer å ha barn i privat barnehage, for prisene for bruker er fastsatt og staten subsidierer i henhold til stykkpris. At enkelte helsetjenester privatiseres vil sikkert fungere godt så lenge rammene for leveransen er satt, tror nok en del tjenester kan bli bedre av det også, for eksempel aldershjem og hjemmehjelptjenester. Når det gjelder sykehus så skal de private aktørene være et supplement til de offentlige sykehusene, hvor de offentlige sykehusene kan kjøpe tjenester med private aktører som har effektivisert og spesialisert seg på enkelte tjenester. Tror ikke man skal være så redd for profitt, for det er drivkraften til effektivisering. Og om noen ikke klarer å oppfylle kravene i anbudet så straffes de med bøter. På denne måten reguleres det slik at de mest seriøse og leverer de beste tjenestene vil også være de som har størst profitt. Og det siste er slik det fungerer i næringsliver generellt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frottis Skrevet 14. oktober 2024 #11 Del Skrevet 14. oktober 2024 Jeg og du betaler mye mer for reiser ledergruppa i Rema 1000, DNB og Sats tar (for å nevne tre tilfeldige selskaper mange av oss har et kundeforhold i). De ledergruppene nøyer seg ikke med tre dager i Polen til en kostnad på 15000 kr per hode. Dette betaler vi gladelig for hver dag, just saying. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 15. oktober 2024 #12 Del Skrevet 15. oktober 2024 Sago skrev (På 12.10.2024 den 13.10): Det kan hende kostnadsnivået ikke er uvanlig for privat sektor, men offentlig sektor er noe annet, særlig kommunal der det er spesielt trangt om midlene. Dette betales av skattebetalere, ikke "frivillige" kunder, og dermed er det en sterk forventning om at midlene bare skal brukes direkte til formålet. Selvfølgelig må det alltid bli noe ekstra, men det bør holdes så lavt som mulig og det tar seg spesielt dårlig ut å bruke penger på noe som ser ut som fest og moro samtidig som bydelen mangler midler til lovpålagte oppgaver. Dette er et enormt problem, og handler mye om hvordan vi tenker "Skatt" og hvordan vi tenker prisen av mennesker. For det fører til hvordan vi ser på problemet : Problemet er ikke at man bruker penger på ansatte, problemet er at man tillegges oppgaver uten at det følger med forsvarlige ressurser. OG DET ER IKKE DE SAMME PENGENE! De er ALDRI de samme pengene, selv ikke i det private. Mennesker koster det samme!! Man kan ikke ombudsjettere dette uten å kutte i antall mennesker. Det offentlige lever av den samme verdiskapningen som eiere og ansatte i næringslivet. Skattesystemet vårt er en av mange modeller som har akkurat samme målsetning : Vi TRENGER ikke skattelegge arbeid, vi kunne hatt en skattemodell som KUN skattela bedrifter. Og din lønn er EGENTLIG skatteuavhengig. For Lønnsnivået ditt er først og fremst modelert etter hvilken livstandard du skal ha ETTER skatt. Grunnen til personskatt , er ren utjevningspolitikk. Skattelette på lønn for kutt av offentlige utgifter vil primært flytte privatøkonomiske utgifter fra skatt til andre utgifter. Det betyr at et underfinansiert offentlig samfunn, fører til de samme utfordringene som en underfinansiert avdeling i en bedrift; det kan sende bedriften i konkurs. Utgiftene på ansattte varierer veldig mye, men det er faktorer som driver den totale pakken opp. Ledere i bedrifter med mange ansatte, trange budsjetter og lav handlingsfrihet må være DYKTIGE. Dette er ikke området å spare på noe sted, spesielt ikke i det offentlige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå