Gå til innhold

Hvordan sjekke om fostervannet har gått?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 38 uker og 0 dager på vei, føler det er litt vått i trusa. Har vært på do flere ganger for å tisse og tørka meg etterpå. Kjenner likevel at det er litt vått. Hvordan vet jeg om det er fostervann eller bare urinlekkasje? 

Anonymkode: 107eb...813

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er litt som med forskjell på rier og kynnere. 

Du bare vet det, for er du i tvil er det mest sannsynlig ikke fostervann. 

Jeg hadde flere sånne runder hvor jeg trodde jeg lakk fostervann. Var bare svette og/eller urin. Da fostervannet gikk LUKTET det annerledes, og i tillegg var det MENGDER. 

Anonymkode: 1ee58...828

Skrevet

Ring og snakk med føden! 

Anonymkode: a45ae...ce5

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er litt som med forskjell på rier og kynnere. 

Du bare vet det, for er du i tvil er det mest sannsynlig ikke fostervann. 

Jeg hadde flere sånne runder hvor jeg trodde jeg lakk fostervann. Var bare svette og/eller urin. Da fostervannet gikk LUKTET det annerledes, og i tillegg var det MENGDER. 

Anonymkode: 1ee58...828

Nei, dette stemmer ikke. Man kan lekke fostervann, litt og litt, uten at vannet faktisk går. 

Rådene er at man skal gå med bind, og få jordmor til å lukte på det. Fostervann lukter annerledes enn vanlig utflod, men det er ikke lett å kjenne for en utrent nese når det er snakk om små mengder, og ikke to liter som kommer fossende på én gang. 

Jeg lakk fostervann med mitt andre barn. Det var litt og litt som kom, men jeg var fryktelig usikker på om det var det, eller om det bare var ekstra mye utflod (som jeg hadde veldig mye av i første svangerskapet). Jeg kunne verken se eller lukte om det var fostervann eller ikke selv. 

Ta kontakt med føden. De hjelper deg med om det er fostervannslekkasje eller ikke. Det er viktig å få visshet i det, da det å lekke fostervann kan bety at du har økt fare for infeksjoner. 

Anonymkode: f633b...4f7

• Liker 1
Skrevet

På føden har de tester som de kan sjekke bindet med. Så ta kontakt med føden eller jordmor på HS. Regner med hun og har sånne tester 

Anonymkode: d8862...585

Skrevet

Du ringer jordmor eller føden og ber om sjekk i tilfelle det er fostervann som lekker. Jeg trodde jeg bare hadde hatt litt ekstra utflod en morgen, men jordmor ville absolutt at jeg tok turen innom føden for å ta den swab-testen. Testen var positiv og da skal man helst settes i gang innen 24t pga infeksjonsrisikoen. Ble igangsatt dagen etterpå. 

Anonymkode: f8514...e1f

Skrevet

Herregud, må disse stakkars jordmødrene faktisk LUKTE på bind for å avgjøre om det er fostervann 🤢😂

Håper de slipper det med meg, fire uker igjen til termin ❤️

Anonymkode: 54fd7...088

Skrevet

Hadde vannavgang hjemme denne gangen og det var ikke tvil om at det var det for å si det sånn. Hvis det blir bløtt når du beveger deg er det nok det det er snakk om. Her begynte det med litt vått i trusa når jeg reiste meg opp, også «gikk» resten litt senere, og da ble det veldig bløtt. Gikk hjemme en hel dag etter vannavgang og det var griste greier. Føltes ut som jeg tisset på meg hver gang jeg bevegde med litt. Måtte bare skaffe meg ordentlig bleier for de store bindene jeg hadde skaffet meg til etter fødsel funket ikke i det hele tatt. Kladder var også lurt å ha. 
Ring og hør med føden om du er usikker. Bedre det enn å gå å bekymre seg 😊

Anonymkode: 318ce...2b6

Skrevet

Fostervann lukter søtt og noe som minner om sæd, er min erfaring. 🤔 Har luktet på det bare to ganger da, da vannet gikk og jeg var hjemme alene. (Begge svangerskapene) Urin lukter sterkt, og utflod lukter underliv. 🤷‍♀️

Det beste er å ta kontakt med jordmor å få det kontrollert. Lykke til! 

Anonymkode: 99ac3...dc2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...