Gå til innhold

Analyse av Gazas helsemyndighets publiserte data.

Aliquis

Anbefalte innlegg

Hei.

Intro:
Som de fleste her sikkert vet, så er det 2 entiteter som kommer med dødstall fra Gaza. Den første er Gazas helsemyndighet, som kommer med demografisk inndeling til alle verifiserte døde i tillegg til uverifiserte døde som de ikke har noen demografisk inndeling på. Den andre er Gazas mediekontor, som tar de bekreftede døde fra helsemyndighetene, antar at alle uverifiserte døde er kvinner og barn, og publiserer disse nummerne.

FN brukte lenge Gazas mediekontor, men gikk bort fra dem da de begynte å rapportere at mer enn 100% av de uverifiserte døde var kvinner og barn (altså rapporterte de flere døde kvinner og barn enn hvis alle de uverifiserte var nettopp kvinner og barn). Det er derfor man fikk en kraftig nedjustering for noen måneder siden hos de mer seriøse mediene. Enkelte bruker fortsatt de åpenbare propagandatallene fra Gazas mediakontor, men de fleste seriøse aktører bruker nå Gazas helsemyndighet.

Til saken:
Gazas helsemyndighet publiserer sammen med sine demografiske tall en liste av alle de har registrert som døde. Dette er dokumenter på mange hundre sider, med titusener av navn. Jeg har lastet ned, oversatt og rengjort dataen i de 2 siste av disse for å gjøre litt analyse på dem. Både hver for seg, samt sammenlignet mot hverandre.

Hvis man synes å gå såpass inn i statistikken kan være litt morbid, så er kanskje ikke denne tråden for deg. Jeg fortsetter under:

Spoiler

Her er en tabell for fordelingen etter alder (0-22) for den siste dataen:
Alder.thumb.png.617ad9620bb74b6f1275bf7458aa5253.png

Her er det et par ting jeg synes er interessante.

For det første er antallet på 0 år særdeles høyt i forhold til moving average. Min hypotese er at det skyldes at foster hos gravide kvinner også havner i denne statistikken. Det er i hvertfall en betydelig andel av de avdøde på 0 år som ikke hadde personnummer, men kanskje kan det skyldes andre ting.

For det andre er antallet 16- og 17-åringer særdeles høyt, spesielt med tanke på at antall 18-åringer er såpass mye lavere. Dette kan indikere at dataen er manipulert. Som vi vet vil jo personer under 18 år havne i kategorien for barn.

Spoiler

Her er en tabell som viser andelen menn for hver alder, sammenlignet med den registerte andelen menn for deres aldersgruppe i hele Gaza:
Menn.thumb.png.c0ba78827729dc268c431e3b32132088.png
Et par ting jeg synes er interessant her. Man kan tydelig se andelen gutter/menn øke fra 13 år og utover. Fra 15 år er andelen relativt lik som andelen i "prime" kriger-alder. Kan implisere bruken av barnesoldater?

I tillegg har jeg sammenlignet den nest siste listen (juli) helsemyndighetene kom med med den siste (september). Nesten 500 personer som var bekreftet omkommet i juli er ikke det lenger i september. Dette sier jo noe om hvor faktisk bekreftet dataen som hevdes å være bekreftet er også.

Grunnen til at jeg poster her er egentlig kun delvis for å dele, men også for å høre om andre har noen interessante forslag for måter man kan anaylsere dataen på. For hver person har jeg tilgang på følgende: dokumentnr, fødselsdato, alder, kjønn og kilden som har rapportert noen som omkommet. Så ja, om noen synes dette er interessant og analysere, og har forslag til ting man kan se på, så kom gjerne med forslag, så poster jeg kanskje statistikk rundt det.

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har fra starten sagt at tallene som kommer ut må være for lave, det er mon første innskytelse når man ser bildene av alle de ødelagte boligblokkene. Det ser jo helt forferdelig ut.

Fornuften tilsier allikevel at bildene ikke viser den fulle sannhet. Vi ser kun det spm er fullstendig knust, Rindt påsketider kom det ut FN info om at det var kartlagt til å gjelde 35%, størsteparten av ødeleggelsene skjedde o starten av krigen. Det betyr jo at 65% av bygningsmassen ikke var ødelagt. At det var 65% hvor befolkningen kunne søke dekning.

Vi vet jo også at det har blitt sent ut tusenvis av evakuerings ordrer. Jeg så en snutt need en fra Gaza i Jabalia, før aksjonene der startet. Han sa at nabolaget som vanligvis hadde over 400.000 mennesker var folketomt, en spøkelsesby. Folket hadde evakuert. 
IDF sier at evakueringordrene har vært effektive. Folk flytter på seg når de får beskjed. 
Så de enorme ødeleggelsene vi ser bilder av skjedde ikke når de var vanlig bebodd. 

Så vi ser de store ødeleggelsene, og det er lett å tenke at ødeleggelsene skjedde med folk hjemme. Men om det hadde vært sant så hadde nok flere vært drept.

Så har vi disse Hamas og PIJ rakettene som slår ned i Gaza, helt uten evakueringsordre, som det sykehusene starten av krigen.
Så har vi disse videoene som viser Hamas som skyter på palestinere med maskingevær. 
Vi vet ikke hvem som står bak de ulike dødsfall.

Vi har også gissel frigjøringen som ikke var 100% vellykket. Hvor det var over 100 døde palestinere da det ble skuddveksling mellom de som voktet gislene og IDF som utførte aksjonen. 
Hvot mange av disse døde var uskyldige sivile, og hvor mange var fangevoktere som åpne ild mot redningsaksjonen? 
Det var ikke bare i redningsaksjonen det var skuddvekslinger mellom to militært bevepnede grupper. Tallene fra Gaza sier ingenting om hvem som ble drept. 

Poenget mitt er at vår første innskytelse om hva som har skjedd trenger ikke være riktig. Poenget mitt er st det har vært mye kritikk mot tallene. Det har til og med vært så mye kritikk mot tallene at FN nedjusterte. 

Rullegardinen går litt ned hos meg når jeg hører på statistikere og sånne som analyserer data snakker om dette, men jeg får med meg hovedpoenget at tallene ikke kan stemme. De må være for høye.

Bare mine tanker rundt dette. Vi må ta innover oss at det ikke går an å rapportere taps tall fortløpende. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (2 timer siden):

Rullegardinen går litt ned hos meg når jeg hører på statistikere og sånne som analyserer data snakker om dette, men jeg får med meg hovedpoenget at tallene ikke kan stemme. De må være for høye.

Bare mine tanker rundt dette. Vi må ta innover oss at det ikke går an å rapportere taps tall fortløpende. 

Ikke nødvendigvis for høye, men jeg tviler på at den demografiske inndelingen er riktig. Hvis man fulgte med på tallene over tid, så så man at andelen menn har økt jevnt og trutt hele tiden. Nå de siste månedene gjorde denne økningen det slik at man snart ikke lenger kunne si at flertallet av de drepte er kvinner og barn. Da sluttet plutselig den jevne økningen av andel menn.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal leke med tall må du og ta inn alle angrep fra Israel over årene for å korrelerer det med  lavere fødsel statistikk året etter og høyere mortalitet av barn/ kvinner samme år. Som vil gi en effekt på 18 åringer- Operasjon *sommer regn* som Israel kalte det. med påfølgende operasjon *høst sky*. Politisk urolighet, konstante angrep på folket og økonomisk nedgang har effekt på sexlivet og *rolige* perioder har positiv effekt på høyere andel fødsler. 

Fattigdom og høy dødelighet har en ekstrem effekt på flere fødsler per kvinne. Samt at med økt gift i jordsmonnet vil flere barn bli født med fødsel defekt eller utvikle kreft som ung. 

En viktig ting er at mennesker er ikke tall. De er drømmer, aspirasjoner, familie og venner som merkes med dyp sorg når de er borte. Når man ser på navnene er det hele linjere slekter som slettet fra denne verden. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg kan ikke vurdere kvaliteten på disse talene bedre en ekspertene hos FN, Leger uten grenser og andre som seriøse medier bruker i sakene sine. Ut i fra det jeg leser så er ikke du TS i stand til det heller.... Så jeg ville anbefale deg å forholde deg til seriøse kilder fremfor å begynne å reine på dette selv. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tallene er åpenbart alt for lave når man ser ødeleggelsene. Da tenker jeg ikke nødvendigvis de som er blitt direkte drept i kamp, men også gjennom sekundære effekter som sult og sykdom.

Fin taktikk Israel kjører ved å nekte journalister inngang slik at man kun har tallene fra Hamas å gå ut ifra da.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er ryddet for brukerdebatt, brudd på retningslinjene på Krig og konflikt, og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aliquis skrev (11 timer siden):

For det andre er antallet 16- og 17-åringer særdeles høyt, spesielt med tanke på at antall 18-åringer er såpass mye lavere. Dette kan indikere at dataen er manipulert. Som vi vet vil jo personer under 18 år havne i kategorien for barn.

Det passer også med borgerkrigen i 2007

Aliquis skrev (11 timer siden):

Fra 15 år er andelen relativt lik som andelen i "prime" kriger-alder. Kan implisere bruken av barnesoldater?

Veldig sannsynlig : Det samsvarer med at man egentlig ikke forventet at Hamas ville ha tilgang til rekrutering. Spesielt med tanke på hvor den markante økningen i  single, unge selvmordsaksjoner man hadde i perioden før : man analyserte at det var økt desperasjon blant palestinere  på tampen av flyttingen av den amerikanske ambasaden og Abraham avtalene og at Hamas hadde mistet troverdighet som operativ gruppe. 

(Hamas er en terrorgruppe, de har ikke soldater : Når kriminelle bruker 13 åringer, snakker vi ikke om at de har barnearbeidere...)

Endret av Druid
  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (1 minutt siden):

Det passer også med borgerkrigen i 2007

I hvilken retning mener du den 5 dager lange borgerkrigen i 2007 skulle påvirket dette?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Athod skrev (45 minutter siden):

Tallene er åpenbart alt for lave når man ser ødeleggelsene. Da tenker jeg ikke nødvendigvis de som er blitt direkte drept i kamp, men også gjennom sekundære effekter som sult og sykdom.

Fin taktikk Israel kjører ved å nekte journalister inngang slik at man kun har tallene fra Hamas å gå ut ifra da.

Dette er ren spekulasjon uten grunnlag i noe som helst.

Motstrømmen skrev (58 minutter siden):

Hvis du skal leke med tall må du og ta inn alle angrep fra Israel over årene for å korrelerer det med  lavere fødsel statistikk året etter og høyere mortalitet av barn/ kvinner samme år. Som vil gi en effekt på 18 åringer- Operasjon *sommer regn* som Israel kalte det. med påfølgende operasjon *høst sky*. Politisk urolighet, konstante angrep på folket og økonomisk nedgang har effekt på sexlivet og *rolige* perioder har positiv effekt på høyere andel fødsler. 

Fattigdom og høy dødelighet har en ekstrem effekt på flere fødsler per kvinne. Samt at med økt gift i jordsmonnet vil flere barn bli født med fødsel defekt eller utvikle kreft som ung. 

En viktig ting er at mennesker er ikke tall. De er drømmer, aspirasjoner, familie og venner som merkes med dyp sorg når de er borte. Når man ser på navnene er det hele linjere slekter som slettet fra denne verden. 

Befolkningspyramider for Gaza viser ingen år med signifikante avvik når det kommer til befolkningstall.

Pippi Lotta skrev (52 minutter siden):

Nei jeg kan ikke vurdere kvaliteten på disse talene bedre en ekspertene hos FN, Leger uten grenser og andre som seriøse medier bruker i sakene sine. Ut i fra det jeg leser så er ikke du TS i stand til det heller.... Så jeg ville anbefale deg å forholde deg til seriøse kilder fremfor å begynne å reine på dette selv. 

Hva leser du som sier at jeg ikke er i stand til det?

Du skjønner at dette er samme kilde som FN osv bruker?

• Liker 2
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (12 minutter siden):

(Hamas er en terrorgruppe, de har ikke soldater : Når kriminelle bruker 13 åringer, snakker vi ikke om at de har barnearbeidere...)

Hamas er en en politisk organisasjon med en militær ving, som ikke er beregnet som en terrororganisasjon i Norge. De er også regjeringen i Gaza. Når de bruker barn under 18 år i krig og væpnet kamp, så kaller vi det barnesoldater.

• Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har nok tvunget en god del mennesker på flukt fra Gaza. Og det har vært mennesker med ressurser. 

Hamas har liten POLITISK støtte, så man vil ikke se nevneverdig forflytting fra Vestbredden til Gaza.

Den religiøse støtten deres, er mye mer fokusert i Gaza, der Hamas som hjelpeorganisasjon har vært mye mer tilstede og hatt større grobunn enn på Vestbredden, der det har vært mange flere internasjonale organiseringer inn under beskyttelse av Israel. Til og med Israel har vært aktive i å sikre folks levekår på Vestbredden. 

Både Hamas og Hezbolla baserer sin støtte på grunnlag av de fordrevne fra Vestbredden : det politiske miljøet på Vestbredden er preget av de som er igjen og "bare" er okkupert.  Nybyggerene er de som øker støtten til Hamas der, altså hvilke politiske utviklinger som former potensialet for fremtiden.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aliquis skrev (3 minutter siden):

Hamas er en en politisk organisasjon med en militær ving, som ikke er beregnet som en terrororganisasjon i Norge. De er også regjeringen i Gaza. Når de bruker barn under 18 år i krig og væpnet kamp, så kaller vi det barnesoldater.

Dette er unøyaktig, og politisk feil. Og det er veldig gode grunner til at vi typisk differensierer mellom Hamas som terrororganisasjon (som vi regner som terrororgansiasjon også i Norge), Hamas som Iransk veldedighetsorgansiasjon, og Hamas som politisk organisasjon. 

Det er den samme årsaken til at man behandlet Sinn Fein ulikt IRA, selv om det er kjent at mange av de samme menneskene var kritiske personer i begge deler og de delte målsetning og verdigrunnlag. Fordi suksessen av Sinn Fein er forutsetningen til at vi ikke ser mer av IRA. 

Eneste utfordringen vi har her, er at språkkulturen i midtøsten fører til at alle tre har samme navn.  

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan kanskje finne ut av dødelighet basert på disse faktaene: 

• Anslagsvis 90 prosent av Gazas befolkning (over 1,9 millioner mennesker) har blitt fordrevet og bor i midlertidige tilfluktsrom, uten penger til å kjøpe grunnleggende nødvendigheter som mat, rent vann og medisiner.

• 96 prosent av Gazas befolkning står overfor akutte nivåer av mat usikkerhet, med 2,15 millioner mennesker i krisenivåer av sult eller verre.

• Mengden vann som er tilgjengelig i Gaza reduseres med 94 % til 4,74 liter per dag per person – i underkant av en tredjedel av det anbefalte minimum i nødstilfeller og mindre enn en enkelt toalettspyling.

• Per mai var bare 4 av Gazas 36 sykehus ikke blitt skadet, ødelagt eller raidet.29 Mer enn 880 helsearbeidere er drept.(nå er det ytterligere redusert!) 

• Ingen elektrisitet flyter til Gazas elektriske nett.

• Israels regjering har begrenset humanitære hjelpekonvoier som kommer inn i Gaza, og begrenser dermed mengden mat og andre kritiske forsyninger som kommer inn. Mellom 7. oktober 2023 og februar 2024 nådde omtrent "5.300 matbiler Gaza sammenlignet med de 17.400-20.880 som ville ha kommet inn i løpet av en sammenlignbar førkrigsperiode.

Så hvor mange dør faktisk av Israels totale ødeleggelse av alt livsviktig infrastruktur og kumulerer til folkemord selv om de skulle stoppe i dag.... ?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At bildene vi ser er knuste bygninger er jo fordi det er i Hamas interesse at man tror de bor i en pulverisert bebyggelse. At store deler av Gaza fortsatt er intakt gagner ikke Hamas eller narrativet om «folkemord». Selv under krigen har 180 barn blitt født daglig i Gaza. Det er mildt sagt spesilelt om de verken har hus eller mat. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motstrømmen skrev (Akkurat nå):

• Anslagsvis 90 prosent av Gazas befolkning (over 1,9 millioner mennesker) har blitt fordrevet og bor i midlertidige tilfluktsrom, uten penger til å kjøpe grunnleggende nødvendigheter som mat, rent vann og medisiner.

• 96 prosent av Gazas befolkning står overfor akutte nivåer av mat usikkerhet, med 2,15 millioner mennesker i krisenivåer av sult eller verre.

• Mengden vann som er tilgjengelig i Gaza reduseres med 94 % til 4,74 liter per dag per person – i underkant av en tredjedel av det anbefalte minimum i nødstilfeller og mindre enn en enkelt toalettspyling.

• Per mai var bare 4 av Gazas 36 sykehus ikke blitt skadet, ødelagt eller raidet.29 Mer enn 880 helsearbeidere er drept.(nå er det ytterligere redusert!) 

• Israels regjering har begrenset humanitære hjelpekonvoier som kommer inn i Gaza, og begrenser dermed mengden mat og andre kritiske forsyninger som kommer inn. Mellom 7. oktober 2023 og februar 2024 nådde omtrent "5.300 matbiler Gaza sammenlignet med de 17.400-20.880 som ville ha kommet inn i løpet av en sammenlignbar førkrigsperiode.

Så hvor mange dør faktisk av Israels totale ødeleggelse av alt livsviktig infrastruktur og kumulerer til folkemord selv om de skulle stoppe i dag.... ?

Ingen elektrisitet har blitt hevdet siden 8. oktober. Men de har strøm både til for eksempel mobil. Massevis av palestinere livestreamer daglig på Tiltok og Youtube. Hvordan, i tilfelle? 

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Julebrunost skrev (2 minutter siden):

Ingen elektrisitet har blitt hevdet siden 8. oktober. Men de har strøm både til for eksempel mobil. Massevis av palestinere livestreamer daglig på Tiltok og Youtube. Hvordan, i tilfelle? 

Du har hørt om solpanel og batteri? 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (16 minutter siden):

Den har nok tvunget en god del mennesker på flukt fra Gaza. Og det har vært mennesker med ressurser. 

Hamas har liten POLITISK støtte, så man vil ikke se nevneverdig forflytting fra Vestbredden til Gaza.

Den religiøse støtten deres, er mye mer fokusert i Gaza, der Hamas som hjelpeorganisasjon har vært mye mer tilstede og hatt større grobunn enn på Vestbredden, der det har vært mange flere internasjonale organiseringer inn under beskyttelse av Israel. Til og med Israel har vært aktive i å sikre folks levekår på Vestbredden. 

Både Hamas og Hezbolla baserer sin støtte på grunnlag av de fordrevne fra Vestbredden : det politiske miljøet på Vestbredden er preget av de som er igjen og "bare" er okkupert.  Nybyggerene er de som øker støtten til Hamas der, altså hvilke politiske utviklinger som former potensialet for fremtiden.  

Hva er det du svarer på?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motstrømmen skrev (6 minutter siden):

Dette er ikke en tråd for listing av random statistikk uten kilder.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julebrunost skrev (5 minutter siden):

At bildene vi ser er knuste bygninger er jo fordi det er i Hamas interesse at man tror de bor i en pulverisert bebyggelse. At store deler av Gaza fortsatt er intakt gagner ikke Hamas eller narrativet om «folkemord». Selv under krigen har 180 barn blitt født daglig i Gaza. Det er mildt sagt spesilelt om de verken har hus eller mat. 

Du vet det finnes bilder fra verdensrommet som kan vis den totale ødeleggelsen av infrastruktur.... 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...