Gå til innhold

Hva skjer om en "snill" hund jager katter og får tak i den?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En del hunder løper etter katter dersom de får muligheten til det. Utfallet varierer, men hva pleier utfallet å bli dersom det er en vennlig hund med godt gemytt? Vil jaktinstinktet fremdeles lett kunne ta overhånd, slik at katten dør - eller er det bare det å løpe etter som er gøy? 

Anonymkode: 6babf...b3f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min hund elsker å jage katt. Stopper katten opp, bjeffer hunden et par ganger for å få gang på den igjen, dersom ikke det funker ser den rart på den og går

Anonymkode: 2e5c6...1d1

• Liker 4
Skrevet

For noen hunder er det jaktinstinkt. Klart noe kan læres bort, men det er krevende. Det er jo naturlig for noen hunder. 

Har selv hatt jakthund. Måtte hele tiden bruke langline. Instinktet var stort. Løp fritt på inngjerdet områder. 

Jeg tenker man bør ta ansvar så langt som mulig for å unngå at den jager katter. I skogen tenker jeg det er ok å slippe løs så lenge man ikke vet det ferdes ofte katter der. Ikke alltid lett å vite, men mindre skoger like ved boligstrøk vandrer det gjerne katter. I mer avsidesliggende og større skoger er det kanskje mindre sjanse. Er man veldig usikker bør man bruke line.

Har man derimot inngjerdet hage, tenker jeg hunden må få løpe fritt. Det er din tomt. Da får naboer med katter passe på kattene sine. Du kan ikke overvåke egen hage hele døgnet. Du bør selvsagt ta hunden inn om du ser katter i hagen, men om du snur deg vekk et øyeblikk eller lar hunden løpe i inngjerdet hage mens du henter noe inne, så tenker jeg det ikke er din feil om noe skjer.

Anonymkode: 11a13...4ee

• Liker 3
Skrevet

Jaktinstinkt handler om matauk, så det er stor sjanse for at en hund som jager vil skade eller drepe mindre dyr den får tak i.

Skrevet

Min hund jager katt, ekorn, kanin - de fleste smådyr i bevegelse. Det eneste dyret den har fått tak i er en jordrotte (vånd) og ja, den plukket jeg død ut av kjeften. "Snill" cobberdog som har båndtvang hele året 👹

Anonymkode: 57002...80d

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Min hund jager katt, ekorn, kanin - de fleste smådyr i bevegelse. Det eneste dyret den har fått tak i er en jordrotte (vånd) og ja, den plukket jeg død ut av kjeften. "Snill" cobberdog som har båndtvang hele året 👹

Anonymkode: 57002...80d

Totalt utenfor tema men hva i allverden er en «cobberdog»? 

Anonymkode: 9cb95...e65

Skrevet

Katten min hadde revet øynene ut av hunden.

Anonymkode: 069d8...a43

Skrevet

Min hund prøver å leke med katter den treffer på, men kattene er lite interessert.

Anonymkode: c8ea1...30b

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

disse tror jeg

Willow Haven Australian Cobberdogs - Wisconsin Australian Cobberdog Breeder

Anonymkode: c8ea1...30b

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

En blandings hund som har fått et fancy navn.

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

En del hunder løper etter katter dersom de får muligheten til det. Utfallet varierer, men hva pleier utfallet å bli dersom det er en vennlig hund med godt gemytt? Vil jaktinstinktet fremdeles lett kunne ta overhånd, slik at katten dør - eller er det bare det å løpe etter som er gøy? 

Uavhengig av gemytt så er det aldri noen fasit, alle dyr har instinkter og om jaktinstinkte slår inn så kan de alltid skade det de fanger. En del enkle folk forstår dessverre ikke at alle dyr har instinkter, og en del veldig dumme folk likestiller faktisk dyr med mennesker også.

Anonymkode: 9f07e...3dc

• Liker 1
Skrevet

Vi har en Dobermann og en Flat coated retriever. Våre hunder vil leke. Vi har stor inngjerdet tomt, og naboene har katter som kommer titt og ofte for å bæsje her. Er hundene ute, så er jo jakta i gang med ei gang, og iblant får de "tak" i katten fordi katten stopper opp eller havner i et hjørne den ikke kommer ut av. Hundene stopper og viser all tegn til å ville leke og kan bjeffe på den for å få den til å løpe/leke. De bruker munn og labber i lek, men aldri brukt dette for å få katten til å leke. De har aldri skadet en katt før, og holder en viss avstand selv når de inviterer til lek.

Jeg er mer redd for at hundene skal skades enn katten.

Anonymkode: c6f6f...69b

• Liker 1
Skrevet

Tror ikke hundene vi har hatt, fuglehunder, har sett på på katter som et bytte, men heller noe de vil jage og leke med, ut i fra kroppsspråk (høyt hode, og hopp og sprett) og hvordan de oppfører seg når de har greid å komme innpå de. De har dyttet på katta med snuten og presset de, uten å bruke munn eller føtter, prøvd å snu rumpa til, eller boffet litt. Han vi har nå gjør akkurat det samme når han leker med valper, men valpene vil da forstå kroppsspråket slik at de bytter på å jage hverandre.  

Mine hunder er oppvokste med katter da, så det kunne ha vært annerledes hvis de ikke hadde gjort det. Hadde en hund som satte seg på katta når den fikk sjansen. 😂 

Anonymkode: 40cea...f2d

• Liker 1
Skrevet

Katten min ble filleristet og fikk brekt bein. Måtte operere flere ganger.

IKKE ta sjansen på at den snille hunden din stopper opp.

Anonymkode: 76893...d73

• Hjerte 1
Skrevet

Min hund kan jage katter og fugler, men når hun når frem til dyret så løper hun bare forbi, er ikke interessert i å ta tak i dyret. Så for henne er det bare å løpe etter som er gøy. 

Anonymkode: 38418...1ae

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Cobberdog er (noen i) Australias forsøk på å avle fram en egen labradoodle-rase, som ikke har de samme problemene som den blandingen kan få hvis de avles ukritisk. De har holdt på å utvikle den rasen siden 80-tallet, men har i den senere tid også blandet inn cocker spaniel sammen med puddel og labrador, for å få en bedre sammensetning. Den har ikke blitt anerkjent som en renraset hund noen steder, utenom hos MDBA, Master Dog Breeders and Associates, et register/hundeklubb som ble startet i Australia i 2004.

Anonymkode: 40cea...f2d

Skrevet

Vi hadde en hund som virkelig var snill og god på ekte da jeg var barn, den likte også å løpe etter katter, men hvis katten stoppet så ble den grundig snust på og så gikk hunden videre. 

Vi hadde også "snille" hunder som var veldig flinke til å avlive mus og rotter, men heldigvis aldri fikk tak i en katt - tror kattene skjønte at førstnevnte hund ikke ville skade dem, men at nummer 2 var farlig og at de måtte komme seg unna fortest mulig.

Anonymkode: 70fa5...eca

• Liker 1
Skrevet

Det er tullete å prate om «snille» hunder i denne sammenhengen. Det er snakk om instinkter hos dyr. Noen har mer drapsinstinkt enn andre. 

Anonymkode: 74aef...b88

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Er det rette typen hund uansett lynne kan lett drepe en katt. Er det rette type katt og feil type hund kan katten skade huden alvorlig om den klorer og biter fra seg i ansiktet på hunden. Har selv opplevd at en sjæfer mistet øyet sitt da den jaktet ned katten og katten gikk til angrep med "ryggen mot veggen". Så til poenget ! Du som eier av en hund skal kunne kontrollere den til enhver tid og alltid holde den i bånd der det er båndtvang.

• Liker 1
Skrevet

Vi har hund og katt. Noen ganger så finner hunden ut at han vil leke med katten. Da jager han katten helt til katten stopper og freser til han. Da stopper han, bjeffer og prøver å få henne til å løpe igjen. Katten fortsetter å frese ev å slå etter han om han er nære. Da gir han opp og går. Ev så har vi rukket å fjerne hunden. 

Han får ikke lov å gå etter kattene, men noen ganger så klarer han ikke å motstå det. Han har aldri rørt katten, kun slikket på henne.

Anonymkode: c7970...2c0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...