AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #1 Del Skrevet 9. oktober 2024 Trenger ny bil og er lei av fossilbiler som stadig må på reperasjon med store verkstedregninger. Derfor vurderer jeg nå og lease bil for å slippe store overraskelser i bilholdet.. og det står i mellom en BMW i3 elektrisk, 2590 kr mnd i 3 år, 1 år garanti, 2017 mod, gått 82 000 km, og Mazda MX-30 elektrisk, 2990 kr mnd i 5 år, garanti alle år 60 mnd, 2024 mod, gått 4000 km. Hvem ville du gått for. Har ingen småbarn å tenke på. Mer voksne og tenåring. Er disse elektiske bilene også mye på reperasjon? Tar gjerne i mot tips, råd og erfaringer. Anonymkode: cbdb1...24a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 9. oktober 2024 #2 Del Skrevet 9. oktober 2024 Bmw'en har nok lengre rekkevidde, men ser helt for jævlig ut og har knøttsmå dekk. Mazda'n har nok mindre rekkevidde, men ser 100 ganger bedre ut og er nok mye mer praktisk. I hvert fall hvis man kan leve med de spesielle dørene som begge har. Jeg hadde valgt Mazda'n uansett... Det finnes ikke nok penger i verden som hadde fått meg til å kjøpe en BMW i3 😄 Men det er min personlige mening. Det er ikke jeg som skal kjøpe bil 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #3 Del Skrevet 10. oktober 2024 Lease så gamle biler? Hva er poenget da? Like billig å kjøpe en nyere bruktbil uten begrensninger. Anonymkode: a649c...cb3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #4 Del Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): lei av fossilbiler som stadig må på reperasjon med store verkstedregninger. Elbiler er tre ganger så ofte på verksted som bensin/dieselbiler ifølge statistikken.. Ref artikkel på db.no Anonymkode: 14e17...64f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #5 Del Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Elbiler er tre ganger så ofte på verksted som bensin/dieselbiler ifølge statistikken.. Ref artikkel på db.no Anonymkode: 14e17...64f Vet ikke om alt er dårlig men elbiler er dyrere å forsikre og spiser dekk og må repareres på merkeverksted om du ikke er veldig heldig. Anonymkode: a649c...cb3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schmuhu Skrevet 10. oktober 2024 #6 Del Skrevet 10. oktober 2024 Leasing av biler er generelt ikke lønnsomt sammenlignet med eie bilen selv. Forhandleren har akkurat de samme kostnader knyttet til vedlikehold og verdifall som du hadde hatt ved eie. I tillegg kommer kostnader til administrasjon, lønn og annet. Alt dette betaler du i leasingprisen. Tror du virkelig at det kan være billigere enn å eie selv? Hva er fordelen med leasing da? Det er lett å kvitte seg med bilen etter endt leasing. Du betaler for hver eneste flekk og støvkorn, men så er du ferdig med bilen. Å få solgt bilen er forhandlers problem. Hvorfor må du kvitte deg kjapp med bilen om noen år? Lykke til med bilkjøp. Schmuhu Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 10. oktober 2024 #7 Del Skrevet 10. oktober 2024 (endret) AnonymBruker skrev (4 timer siden): Elbiler er tre ganger så ofte på verksted som bensin/dieselbiler ifølge statistikken.. Ref artikkel på db.no Anonymkode: 14e17...64f Om du faktisk leser kilden til den artikkelen vil du se at det handler om mye rart, og ikke nødvendigvis kvaliteten på bilen. Eller behov for verksted eller service. I de fleste tilfeller er det å faktisk lese manualen til den rullende datamaskinen å anbefale. Mye av "feilene" det rapporteres om i den artikkelen er Teslas manglende vindusviskerspak og blinklysknapper på rattet. Ikke akkurat noe jeg ville dratt på verksted for å fikse, da bilen blir levert slik. Andre ting er baksetevarsler, hvor bilen piper om du plasserer handleposer i baksetet. Da vil bilen tro det sitter noen der. Og den største synderen er Apple CarPlay og Android Auto, hvor bileier ikke klarer å lese manualen og koble opp telefonen riktig. Og som alltid, når Ford Bronco, Chevrolet Traverse og Cadillac XT6 er blant de beste bilene i "kvalitetstesten" veit du at det er noe rart med tallgrunnlaget Endret 10. oktober 2024 av newman01 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #8 Del Skrevet 10. oktober 2024 Service og "drivstoffutgifter" på elbil er langt rimeligere enn på fossilbil og slitedelene og ting som kan som kan ryke og slites på fossilbilene er mye dyrere enn på elbiler. Jeg har MX 30, som du vurderer, og er svært fornøyd. Den er ikke supersprek og har ikke god rekkevidde, men den fungerer utmerket i min hverdag, hvor 95% av kjøringen min ligger på 4-6 mil pr dag. Skal jeg en sjelden gang på langtur, synes jeg ikke det er noe problem heller, med lynlader er jo batteriet fullt på et blunk. Det at bilen ikke er et fartsvidunder regner jeg med du er klar over når du vurderer bil i den prisklassen. Den er ikke dritdårlig, men det er ikke en Tesla. Jeg kan faktisk ikke helt forstå at elbiler er oftere på verksted enn andre biler, det stemmer hvertfall ikke i min bekjentskapskrets. Eneste gang jeg har hørt om elbil på verksted ut over vanlig service er når det kommer helt nye modeller som har noen barnesykdommer, men da utbedres disse vederlagsfritt av leverandør. Og slikt skjer jo av og til med fossilbiler også. Mens biler som er litt eldre, etter garantien har gått ut, er det DEFINITIVT fossilbilene som må fikses oftest. Anonymkode: 90dbe...130 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #9 Del Skrevet 10. oktober 2024 Og forresten; det er ingen grunn til å lease til 3000,- eller mer i måneden når du kan få et lån til samme pris på en splitter ny bil med full garanti. Du vil eie bilen og sitte igjen med noe av verdi når lånet er nedbetalt, ved leasing eier du ingenting. Og det er nok av skrekkeksempler på milelange fakturaer leasingtakere har fått servert av utleier ved innlevering av bilen igjen, regningersom er helt horrible, f eks skal de ha betalt for bittesmå, ubetydelige riper i lakken og sånne helt vanlige bruksslitasjegreier. Anonymkode: 90dbe...130 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 10. oktober 2024 #10 Del Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Trenger ny bil og er lei av fossilbiler som stadig må på reperasjon med store verkstedregninger. Derfor vurderer jeg nå og lease bil for å slippe store overraskelser i bilholdet.. og det står i mellom en BMW i3 elektrisk, 2590 kr mnd i 3 år, 1 år garanti, 2017 mod, gått 82 000 km Anonymkode: cbdb1...24a Går det an å lease gamle biler? Trodde leasing var en ordning hvor man fikk en ny bil, brukte den i avtalt tid, og leverte den tilbake... Titter man på Finn finner man i3 med samme spesifikasjoner til rett rundt 120k. Hadde aldri leaset en bruktbil til 93'000kr/3 år når det koster nesten likt å kjøpe den. Da kan man i det minste selge den selv etter 3 år. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå