AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #1 Del Skrevet 9. oktober 2024 Etter 10 år sammen har jeg seriøst begynt å lure på om mannen min innehar noen empatisk evne overhodet. De få gangene jeg har hørt han si at han feks synes synd på noen, kanskje tre ganger, har det bare handlet om ting han direkte kan relatere til. Selv kan jeg nesten kjenne på kroppen når jeg hører om ting som virker vanskelig eller trist. Som et slag i magen. Er det vanlig at menn har lite empati? På hvilken måte viser eventuelt deres mann mangel på empati? Anonymkode: 31678...73e 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #2 Del Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Etter 10 år sammen har jeg seriøst begynt å lure på om mannen min innehar noen empatisk evne overhodet. De få gangene jeg har hørt han si at han feks synes synd på noen, kanskje tre ganger, har det bare handlet om ting han direkte kan relatere til. Selv kan jeg nesten kjenne på kroppen når jeg hører om ting som virker vanskelig eller trist. Som et slag i magen. Er det vanlig at menn har lite empati? På hvilken måte viser eventuelt deres mann mangel på empati? Anonymkode: 31678...73e Hva slags familierelasjoner har han? Anonymkode: 25655...110 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #3 Del Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva slags familierelasjoner har han? Anonymkode: 25655...110 God og trygg oppvekst, vil jeg si. Jeg hadde jo ikke det, og er likevel empatisk. Ts Anonymkode: 31678...73e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 9. oktober 2024 #4 Del Skrevet 9. oktober 2024 Nei, ikke slik jeg opplever det. De fleste menn jeg kjenner og vet om har ganske høy grad av empati, deriblant min egen mann. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #5 Del Skrevet 9. oktober 2024 Har kun opplevd det med mennesker som har opplevd lite motgang i livet generelt. Det er ikke nødvendigvis bare menn. Også har vi jo den biten med at mange menn ikke har fått lov til å vise følelser som ung (uavhengig av god oppvekst eller ei), og da kan det være vanskelig å sette seg inn i andres sko. Anonymkode: 260b5...5ad 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #6 Del Skrevet 9. oktober 2024 Menn har masse sympati men viser det på andre måter enn kvinner. Når han jobber for å ta vare på familien, når han prioriterer familien før venner, når han legger interesser (MC, bil, jakt, fiske, fotballturer osv på hylla for han nå har en familie. Mange menn jobber seg i grava og utslettet seg selv for at kone og barn ikke skal mangle noe. For han veit at menn blir vurdert etter hva han kan tilby. Ikke så mye hvem han er. En mann med nok penger er en god forsørger, ei kvinne med penger er selvstendig. Kvinner "hevder" de har mye empati. Og det har de nok med kattunger, valper, barn, venninner. Men veldig sjelden med menn. Fint at menn "åpner" seg og snakker om følelser. Men egentlig bryr de færreste kvinner seg om det. Desverre har nok endel menn også oppdaget at betroelser er et våpen som de kan få i ryggen i krangler og at det er lurt å ikke dele for mye. Anonymkode: 68a26...f77 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #7 Del Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Menn har masse sympati men viser det på andre måter enn kvinner. Når han jobber for å ta vare på familien, når han prioriterer familien før venner, når han legger interesser (MC, bil, jakt, fiske, fotballturer osv på hylla for han nå har en familie. Mange menn jobber seg i grava og utslettet seg selv for at kone og barn ikke skal mangle noe. For han veit at menn blir vurdert etter hva han kan tilby. Ikke så mye hvem han er. En mann med nok penger er en god forsørger, ei kvinne med penger er selvstendig. Kvinner "hevder" de har mye empati. Og det har de nok med kattunger, valper, barn, venninner. Men veldig sjelden med menn. Fint at menn "åpner" seg og snakker om følelser. Men egentlig bryr de færreste kvinner seg om det. Desverre har nok endel menn også oppdaget at betroelser er et våpen som de kan få i ryggen i krangler og at det er lurt å ikke dele for mye. Anonymkode: 68a26...f77 Kjenner meg ikke igjen i dette, men ellers interessante betraktninger. Ts Anonymkode: 31678...73e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #8 Del Skrevet 9. oktober 2024 Tja. Det er mange typer empati og ulike måter å vise det på. Selv merker jeg at jeg kan bli litt irritert på damer som er opptatthet av at de "føler' på empati men gjør lite praktisk for å hjelpe noen som helst. Det er ikke så veldig nyttig. Mens jeg som kvinne gir penger og praktisk støtter saker og folk jeg har empati for (frivillig arbeid feks). Min emosjonelle medfølelse aleine har begrensete verdi. Blitt litt som menn som "støtter" politiske saker men kun på debatt på nett, ikke et sted med reell politisk innflytelse. Både kvinner og menn er ofte orientert mest mot egen familie. Så egentlig seg og sitt. Som kanskje er naturlig, å ta vare på egen familie tar mye tid og penger. Men det beste er jo å kunne gi et bidrag også utover egen krets En del menn bidrar til samfunnet ved å bygge ting til felleskapet, vedlikeholde ting, være trenere, gi penger osv. En del kvinner bidrar mye til våre frivillige organisasjoner, arbeid for barn og unge og å samle inn penger. Sånn når det gjelder menn i mitt liv så har faren min vært frivillig på ulike prosjekter i alle år pluss gitt mye til veldedighet, og svogeren min driver/støtter sitt eget veldelige prosjekt i utlandet. Broren min gir litt til veldedighetsarbeid tror jeg. Kjæresten min fikk meg til sengs med bla. ei historie om hvordan han kjøpte is til gate-folk en solskinnsdag - og det jeg liker best med ham er at han forteller ikke en kjeft om han gjør noe bra, han gjør det bare fordi han synes det er rett. Han er også raus med familien sin. Han er selvsagt også opptatt av å støtte meg men det ser jeg på som helt minimum, ikke noe å skryte av. Anonymkode: 0bce4...72a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hansehan Skrevet 9. oktober 2024 #9 Del Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Menn har masse sympati men viser det på andre måter enn kvinner. Når han jobber for å ta vare på familien, når han prioriterer familien før venner, når han legger interesser (MC, bil, jakt, fiske, fotballturer osv på hylla for han nå har en familie. Mange menn jobber seg i grava og utslettet seg selv for at kone og barn ikke skal mangle noe. For han veit at menn blir vurdert etter hva han kan tilby. Ikke så mye hvem han er. En mann med nok penger er en god forsørger, ei kvinne med penger er selvstendig. Kvinner "hevder" de har mye empati. Og det har de nok med kattunger, valper, barn, venninner. Men veldig sjelden med menn. Fint at menn "åpner" seg og snakker om følelser. Men egentlig bryr de færreste kvinner seg om det. Desverre har nok endel menn også oppdaget at betroelser er et våpen som de kan få i ryggen i krangler og at det er lurt å ikke dele for mye. Anonymkode: 68a26...f77 La meg gjette: verken du eller kona har det særlig bra i forholdet? 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #10 Del Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Etter 10 år sammen har jeg seriøst begynt å lure på om mannen min innehar noen empatisk evne overhodet. De få gangene jeg har hørt han si at han feks synes synd på noen, kanskje tre ganger, har det bare handlet om ting han direkte kan relatere til. Selv kan jeg nesten kjenne på kroppen når jeg hører om ting som virker vanskelig eller trist. Som et slag i magen. Er det vanlig at menn har lite empati? På hvilken måte viser eventuelt deres mann mangel på empati? Anonymkode: 31678...73e Hva med deg, ts? Hva tenker du har ført til at du tenkte «dette, dette er en person med kvaliteter jeg verdsetter hos en partner»? For «empati» stod heller ikke på din liste. Da ville du jo ha valgt en annen partner. Det er vanlig at mennesker har empati. «Menn» er ikke en ensartet gruppe når det gjelder evne til å fungere, eller som du nevner - å ikke fungere. Anonymkode: 257a0...654 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #11 Del Skrevet 9. oktober 2024 Nei, ikke min erfaring. Anonymkode: c08c0...711 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #12 Del Skrevet 9. oktober 2024 Det er mye forskning som tilsier at men har noe lavere empati enn kvinner. Det betyr selvsagt ikke at de ikke har det. Dersom det har tatt deg ti år å undres over dette, er sannsynligheten høy for at dere har andre utfordringer enn empatinivå nå. Anonymkode: 5f5bc...dc8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #13 Del Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Menn har masse sympati men viser det på andre måter enn kvinner. Når han jobber for å ta vare på familien, når han prioriterer familien før venner, når han legger interesser (MC, bil, jakt, fiske, fotballturer osv på hylla for han nå har en familie. Mange menn jobber seg i grava og utslettet seg selv for at kone og barn ikke skal mangle noe. For han veit at menn blir vurdert etter hva han kan tilby. Ikke så mye hvem han er. En mann med nok penger er en god forsørger, ei kvinne med penger er selvstendig. Kvinner "hevder" de har mye empati. Og det har de nok med kattunger, valper, barn, venninner. Men veldig sjelden med menn. Fint at menn "åpner" seg og snakker om følelser. Men egentlig bryr de færreste kvinner seg om det. Desverre har nok endel menn også oppdaget at betroelser er et våpen som de kan få i ryggen i krangler og at det er lurt å ikke dele for mye. Anonymkode: 68a26...f77 Dette kjenner jeg meg igjen ihvertfall, De forholdene jeg har vært i har jeg de gangene jeg har åpnet meg fått brukt det mot meg i ettertid, samtidig så mister kvinner interessen når man tørr å være sårbar. Det at kvinner ønsker menn som tørr å snakke om sine følelser er bare tull. Det kvinner stort sett ønsker er en partner som er stødigere enn de og som kan passe på de. Anonymkode: 9f9ca...d45 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #14 Del Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette kjenner jeg meg igjen ihvertfall, De forholdene jeg har vært i har jeg de gangene jeg har åpnet meg fått brukt det mot meg i ettertid, samtidig så mister kvinner interessen når man tørr å være sårbar. Det at kvinner ønsker menn som tørr å snakke om sine følelser er bare tull. Det kvinner stort sett ønsker er en partner som er stødigere enn de og som kan passe på de. Anonymkode: 9f9ca...d45 Tja. Det er ei bestemt gruppe kvinner som er sånn. Ofte har de litt psykiske problemer, eller er ihvertfall over snittet sårbare. De sliter med å trøste seg selv og finne ei retning selv, og trenger derfor en mann til å gjøre det for dem, og som på egne vegne er over snittet robust og stødig. Mens det en del av oss damer som ikke fullt så sårbare selv erfarer, er at en del menn er så uvant med å være åpne at det etter første gang gjerne blir etterfulgt av en del testing. Muligens ubevisst fra mannens side men likevel. Det kan komme litt ut som at mannen straffer kvinna for at han viste seg åpen overfor henne. Men kommer man over denne kneika, får man gjerne et fint liv sammen. Anonymkode: 0bce4...72a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nowayback Skrevet 9. oktober 2024 #15 Del Skrevet 9. oktober 2024 Hvordan blir kvinner forelsket i menn uten empati? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #16 Del Skrevet 9. oktober 2024 Jeg er mann og vil ikke tro at vi som gruppe mangler evne til empati. Men vi har kanskje andre måter å uttrykke vår empati på. Min kone blir ofte forbauset over alle stygge ting jeg klarer å sitte å se på som vises på TV, nå snakker jeg nyheter, naturprogrammer, flight crash investigation etc. Og jeg sier at det er viktig å få med seg hva som skjer (nyheter), husk det er folk som ofrer livet for at disse bildene skal komme ut, for at verden skal faktisk vite om grusomhetene som skjer. Om noen skader seg stygt så holder jeg hodet kaldt, prøver å være den som kan gi trygghet, ikke først og fremst med å vise empati, men at jeg behersker situasjonen og vil finne beste og raskeste løsning. Hun kan ringe og være småhysterisk over noe som har skjedd, men jeg sier "ro ned" og ikke tenk det værste før vi faktisk vet hva som har skjedd. Etterpå kan hun spørre om hvordan jeg kan forholde meg så rolig til slike ting (antyder kanskje manglende empati). Jeg sier at det hjelper ingen at jeg tenker værste utfall med engang, for jeg prøver å være rasjonell, for det som har skjedd, det har skjedd, så får vi handle utifra det. Når det gjelder ungene så kan hun mene at enkelte uttalelser jeg kommer med er sårende eller for direkte for barna, mens jeg mener hun ikke må skåne barna altfor mye. For jeg mener guttene må få høre den usminkede sannheten av og til for å gjøre de klar til å møte livets realiteter. Sannheten er at jeg elsker barna mien over alt på jord, og ønsker alt det beste for dem, ønsker at de skal bli selvstendige ansvarlige individ, slik de klarer seg best mulig i livet. Så min konklusjon er at noen menn har en tankegang som er veldig rasjonell og går på bekostning av det empatiske intrykket man gir. Anonymkode: 51fb8...529 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #17 Del Skrevet 9. oktober 2024 Hansehan skrev (36 minutter siden): La meg gjette: verken du eller kona har det særlig bra i forholdet? Vi har det fint vi, takk. Jeg gråt I begravelsen til en nær slektning og når barna mine ble født. Men ville aldri gråte for noe annet eller klaget over problemer på jobben foran kona mi. Slik har man kompiser for. Jeg beklager å si det men de fleste damer syntes det er turnoff med menn som har problemer, som de må støtte eller være psykolog for. Hvis unge menn kjøper den historien blir de friendzona raskere en de tårene tørker. Kvinner hevder de vil ha det, men egentlig vil de ikke det. Stol på hva kvinner gjør, ikke hva de hevder selv. Anonymkode: 68a26...f77 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #18 Del Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg beklager å si det men de fleste damer syntes det er turnoff med menn som har problemer, som de må støtte eller være psykolog for. Hvis unge menn kjøper den historien blir de friendzona raskere en de tårene tørker. Kvinner hevder de vil ha det, men egentlig vil de ikke det. Stol på hva kvinner gjør, ikke hva de hevder selv. Anonymkode: 68a26...f77 Kg er full av damer som elsker når menn betror seg til dem og som ønsker gjensidig sårbarhet. Damer som feks hjelper mannen sin når han har problemer. Men en del par har såklart den dynamikken at enten begge eller mannen er veldig stoisk. Anonymkode: 0bce4...72a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #19 Del Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kg er full av damer som elsker når menn betror seg til dem og som ønsker gjensidig sårbarhet. Damer som feks hjelper mannen sin når han har problemer. Men en del par har såklart den dynamikken at enten begge eller mannen er veldig stoisk. Anonymkode: 0bce4...72a De HEVDER det ja. Men tror ikke de er ærlig med seg selv. Vil de ha en mann som er en klippe, eller en med triggere, utfordringer med selvbildet , lav selvtillit, usikkerhet som ønsker psykisk støtte. Er det en mann de tenner på....?? De hevder det da men tviler. Anonymkode: 68a26...f77 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hansehan Skrevet 9. oktober 2024 #20 Del Skrevet 9. oktober 2024 Det AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Vi har det fint vi, takk. Jeg gråt I begravelsen til en nær slektning og når barna mine ble født. Men ville aldri gråte for noe annet eller klaget over problemer på jobben foran kona mi. Slik har man kompiser for. Jeg beklager å si det men de fleste damer syntes det er turnoff med menn som har problemer, som de må støtte eller være psykolog for. Hvis unge menn kjøper den historien blir de friendzona raskere en de tårene tørker. Kvinner hevder de vil ha det, men egentlig vil de ikke det. Stol på hva kvinner gjør, ikke hva de hevder selv. Anonymkode: 68a26...f77 Det høres strengt tatt ikke ut som om du har det så bra i forholdet ditt. Du stoler ikke på kona di. Hun merker det nok, og da tipper jeg at hun ikke har det så bra heller. En annen ting er at det virker som om du ikke kjenner kona di. Du slenger henne inn i sekken «kvinner» og «de fleste damer.» Hva med å finne ut hva akkurat hun mener og akkurat hva hun står for. At du gråter ved fødsel og død har vel ikke så mye med det å gjøre? 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå