AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #1 Skrevet 9. oktober 2024 Med mitt første barn bodde jeg 10min unna fødeavd. Da "startet" fødsel 4uker før tiden. Nå er jeg gravid igjen og bor en plass med 2timer avstand til føden. Jeg kjenner jeg er overnervøs over den lange avstanden og om fødsel plutselig skal begynne lenge før termin denne gangen også. ( Skal ta opp dette når jeg skal til jordmor om ett par uker) Dere som har hatt lang reisevei, hvordan gikk det? Fikk dere komme noen dager før termin? Gjerne dele deres erfaringer. Anonymkode: 3ee29...ef9
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #2 Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Med mitt første barn bodde jeg 10min unna fødeavd. Da "startet" fødsel 4uker før tiden. Nå er jeg gravid igjen og bor en plass med 2timer avstand til føden. Jeg kjenner jeg er overnervøs over den lange avstanden og om fødsel plutselig skal begynne lenge før termin denne gangen også. ( Skal ta opp dette når jeg skal til jordmor om ett par uker) Dere som har hatt lang reisevei, hvordan gikk det? Fikk dere komme noen dager før termin? Gjerne dele deres erfaringer. Anonymkode: 3ee29...ef9 Du må ha en plan for å komme deg til føden. Mange med lang reisevei har ambulanse og jordmor med i bilen. Alternativet er å bli innlosjert på pasienthotell eller andre når det nærmer seg termin. Anonymkode: 594d2...526
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #3 Skrevet 9. oktober 2024 Her er det ambulanser og helikopter og småflyplass, så selv det er 3,5 t til sykehuset føler jeg meg relativt trygg. Er helsesenter med leger og jordmor om det skulle gå riktig fort andre mer grisgrendte steder, øyer i kommunen har i tillegg "doktorbåten". Går nok bra lykke til! Anonymkode: 8ae6c...2c8
Gekko Skrevet 9. oktober 2024 #4 Skrevet 9. oktober 2024 Ca 2,5 timer til nærmeste fødeavdeling her. Med nr 1 var jeg avslappet til det, alle sa det tok lang tid med første fødsel. Det ble stormrier i ambulansen hele veien og blålys siste timen, en uke før termin. Derfor var jeg overbevist om at jeg ikke ville rekke frem til sykehuset med nr 2. Det skulle bli planlagt hjemmefødsel. Nr 2 lurte meg trill rundt, der måtte vi til slutt til sykehuset for igangsetting, før han hadde allverdens tid. Moralen er at fødsler er vanskelig å planlegge. Snakk med jordmor, ved lang reisevei får du antakelig både ambulanse og jordmor på veien.
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #5 Skrevet 9. oktober 2024 Jeg hadde 1,5-2 timers reisevei. Da jeg ringte hadde de stor forståelse for at jeg hadde behov for å komme inn tidlig, og jeg fikk være på pasienthotellet til det nærmet seg aktiv fødsel. Faktisk glad for å bo på bygda og få komme inn tidlig, har hørt om så mange i Oslo som må være hjemme alt for lenge. Anonymkode: 36dbc...b58
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #6 Skrevet 10. oktober 2024 2 t og 15 min til sykehuset her. Jordmor har sagt at vi da har krav på ambulanse med jordmor. Hvis jordmor i bygda ikke er tilgjengelig sender de en ambulanse med jordmor i møte med den jeg sendes i som hopper over og blir med til sykehuset. Føler meg ikke noe mer utrygg her enn om vi hadde bodd i byen. Anonymkode: f5072...9ab
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #7 Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg hadde 1,5-2 timers reisevei. Da jeg ringte hadde de stor forståelse for at jeg hadde behov for å komme inn tidlig, og jeg fikk være på pasienthotellet til det nærmet seg aktiv fødsel. Faktisk glad for å bo på bygda og få komme inn tidlig, har hørt om så mange i Oslo som må være hjemme alt for lenge. Anonymkode: 36dbc...b58 Ja samme her 😬 mye lavere terskel for å ta inn oss fra bygda tidlig, og høyere terskel for å sende hjem grunnet reisevei. Anonymkode: f5072...9ab
Mamstil3 Skrevet 10. oktober 2024 #8 Skrevet 10. oktober 2024 Jeg har ca 45 minutter inn til sykehuset jeg skal føde på. Jeg har såklart plan a-b-c klar tilfelle det skulle være noe. Men når riene begynner og bli sterkere og jevnligere så er det bare og ringe føden du skal til. Jeg ble bedt om å komme inn istedet for at man tar sjansen på å føde i bilen. Jeg er sikker på at de forstår når du utrykker din bekymring rundt det! Dette fikser du Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #9 Skrevet 10. oktober 2024 Hvor langt unna må man bo for at dette gjelder sånn egentlig?🙈 vi bor litt over 1 time unna og jeg kjenner jeg er nervøs for det.. kan ikke tenke meg noe verre enn å sitte i bilen så lenge med rier 😭😭 sist var det stormrier, men tok lang tid, så ingen styrtfødsel.. men da bodde vi bare 10-15 minutter unna.. Anonymkode: cfd90...515 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #10 Skrevet 12. oktober 2024 Her er det halvannen time til sykehuset og jeg har en styrtfødsel bak meg. Har fått beskjed om å dra med en gang jeg merker noe og dersom jeg føler det er nødvendig får jeg ambulanse. Anonymkode: a1c6e...078
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #11 Skrevet 12. oktober 2024 Bor 3 timer fra sykehus. Skulle det bli komplikasjoner bor jeg 5 timer fra nærmeste sykehus som kan håndtere det. Første var styrtfødsel. Hun kom i vinterværet der det var ambulansebytte på veien (ambulansen kjører ikke hele veien så kvinner i fødsel, og andre som må på sykehus, må bytte ambulanse). Andre valgte jeg å reise til mamma før fødsel. Hun bor 5 minutter et annet sykehus, i et annet fylke, og føde barnet der. Det var også styrtfødsel. Anonymkode: 05f21...e5b
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #12 Skrevet 12. oktober 2024 Da jeg bodde med 3,5 time til sykehus valgte jeg i stedet å bli hjemme. Anonymkode: 7857f...c0a
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #13 Skrevet 12. oktober 2024 2 timer er vel normal reisevei i Norge, om man ikke bor i/nært en by. Om behov, så får man ambulanse med jordmor. Syns kvinner i Finnmark er tøffe. På vinterstid med uvær, lange avstander, stengte fjelloverganger, ambulansefly som ikke kan fly pga været osv. Er vel bare to sykehus i hele digre Finnmark? Anonymkode: ea6ba...675
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #14 Skrevet 12. oktober 2024 Steder med slike avstander har som regel følgetjeneste At jordmor følger den gravide til sykehuset, ofte i ambulanse/ambulansefly/båt. Her bruker vi båt. Det praktiseres også at vi (fødende) får reise tidlig, det er ikke noe «vent på x centimeter åpning» slik som mange andre må. Hvis jordmor vurderer at det er i gang, reiser man med en gang. Men ja, jeg har flere venninner som har født midtfjords, det er jo bare en risiko man må ta når man bor sånn 🤭 Det går jo helst bra. Jordmor og ambulansepersonellet er jo veldig vandt til det, de jeg kjenner har ikke sagt annet enn at de har følt seg trygg og det har gått bra. Anonymkode: 5687e...38c
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #15 Skrevet 12. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Steder med slike avstander har som regel følgetjeneste At jordmor følger den gravide til sykehuset, ofte i ambulanse/ambulansefly/båt. Her bruker vi båt. Det praktiseres også at vi (fødende) får reise tidlig, det er ikke noe «vent på x centimeter åpning» slik som mange andre må. Hvis jordmor vurderer at det er i gang, reiser man med en gang. Men ja, jeg har flere venninner som har født midtfjords, det er jo bare en risiko man må ta når man bor sånn 🤭 Det går jo helst bra. Jordmor og ambulansepersonellet er jo veldig vandt til det, de jeg kjenner har ikke sagt annet enn at de har følt seg trygg og det har gått bra. Anonymkode: 5687e...38c Det positive med at det skjer så fort at man ikke rekker frem er jo at det er mindre sjanse for at noe går galt 😅 Anonymkode: f5072...9ab
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #16 Skrevet 12. oktober 2024 Tusen takk for mange betryggende svar -ts Anonymkode: 3ee29...ef9 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå