AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #1 Del Skrevet 9. oktober 2024 Jeg er en kvinne på ca. 1,80 som veier 80 kg. Har slitt mye med å gå ned de siste 10 kg ene etter graviditeten. Er det mulig for meg å få utskrevet ozempic av lege? Anonymkode: 168f1...b4f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #2 Del Skrevet 9. oktober 2024 Kun om du har diabetes Anonymkode: 9e54b...aa5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MaggaBente Skrevet 9. oktober 2024 #3 Del Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg er en kvinne på ca. 1,80 som veier 80 kg. Har slitt mye med å gå ned de siste 10 kg ene etter graviditeten. Er det mulig for meg å få utskrevet ozempic av lege? Anonymkode: 168f1...b4f Klin umulig med mindre du har diabetes. Wegovy får du heller ikke fordi du er normalvektig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #4 Del Skrevet 9. oktober 2024 MaggaBente skrev (1 minutt siden): Klin umulig med mindre du har diabetes. Wegovy får du heller ikke fordi du er normalvektig. Okei, så det er altså veldig strengt? Anonymkode: 168f1...b4f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MaggaBente Skrevet 9. oktober 2024 #5 Del Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Okei, så det er altså veldig strengt? Anonymkode: 168f1...b4f Ja, og wegovy må man betale for selv (1700ish pr mnd for startdose). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #6 Del Skrevet 9. oktober 2024 MaggaBente skrev (8 minutter siden): Ja, og wegovy må man betale for selv (1700ish pr mnd for startdose). Kan man få tak i wegovy via nettlege da? Anonymkode: b9410...4c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MaggaBente Skrevet 9. oktober 2024 #7 Del Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kan man få tak i wegovy via nettlege da? Anonymkode: b9410...4c7 Les gjerne på nett om kriteriene, da vil du se at du ikke er innafor. Dette gjelder nettleger og, de har samme reglene å forholde seg til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #8 Del Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kan man få tak i wegovy via nettlege da? Anonymkode: b9410...4c7 Nei. Og du er uansett ikke stor nok for å få det innvilget, du er jo innenfor øvre normalsjikt. Anonymkode: ad575...171 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #9 Del Skrevet 9. oktober 2024 Dette klarer du selv. Ingen lege vil skrive ut medisiner til deg (slankemedisiner er for folk med fedme som ledd i et sykdomsbilde eller at de er i sterk risiko for for vektrelatert sykdom). Du er normalvektig, og den vekten du vil gå ned er estetisk, ikke helsemessig. Ergo, få oversikt over kostholdet ditt; du kommer sikkert langt med å gjøre enkle grep som å kutte godteri. Anonymkode: 84847...f8a 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #10 Del Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Dette klarer du selv. Ingen lege vil skrive ut medisiner til deg (slankemedisiner er for folk med fedme som ledd i et sykdomsbilde eller at de er i sterk risiko for for vektrelatert sykdom). Du er normalvektig, og den vekten du vil gå ned er estetisk, ikke helsemessig. Ergo, få oversikt over kostholdet ditt; du kommer sikkert langt med å gjøre enkle grep som å kutte godteri. Anonymkode: 84847...f8a Godteri har jeg kuttet ut lenge… men de kiloene sitter på… ekstremt vanskelig… er som om vekten bare sitter og rikker seg ikke. Spiser god mat i blant, men mest sunn og næringsrik mat. Mye vann, knekkebrød, egg, frukt, grønt, bær. Har totalt mistet motivasjonen. Anonymkode: 168f1...b4f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #11 Del Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Godteri har jeg kuttet ut lenge… men de kiloene sitter på… ekstremt vanskelig… er som om vekten bare sitter og rikker seg ikke. Spiser god mat i blant, men mest sunn og næringsrik mat. Mye vann, knekkebrød, egg, frukt, grønt, bær. Har totalt mistet motivasjonen. Anonymkode: 168f1...b4f Har du en oversikt over kaloriinntaket? Veldig ofte har vi jo en urealistisk antakelse som undervurderer kaloriene vi får i oss. Det kan hjelpe veldig å tell skikkelig i en uke eller to, for å få realitetsoppvekkeren i gang. Man får gjerne sjokk av tingene man spiser, hvor mange kalorier det har i. Og hvis man da er veldig stillesittende også, vil det jo ikke være lett for kroppen å motvirke dette på noe vis. Anonymkode: ad575...171 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #12 Del Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Godteri har jeg kuttet ut lenge… men de kiloene sitter på… ekstremt vanskelig… er som om vekten bare sitter og rikker seg ikke. Spiser god mat i blant, men mest sunn og næringsrik mat. Mye vann, knekkebrød, egg, frukt, grønt, bær. Har totalt mistet motivasjonen. Anonymkode: 168f1...b4f Forresten, motivasjonen har du ikke mistet, for da hadde du ikke vært her for å spørre om råd - så det er kjempebra! Kanskje føler du at du har tapt drivkraften for å gjøre endringene som må til, men den gode nyheten er at alt sitter i hodet, og vi har muligheten til å "hjernevaske" oss selv, eller reprogrammere oss. Er du forresten en følelsesmessig spiser? Anonymkode: ad575...171 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #13 Del Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Forresten, motivasjonen har du ikke mistet, for da hadde du ikke vært her for å spørre om råd - så det er kjempebra! Kanskje føler du at du har tapt drivkraften for å gjøre endringene som må til, men den gode nyheten er at alt sitter i hodet, og vi har muligheten til å "hjernevaske" oss selv, eller reprogrammere oss. Er du forresten en følelsesmessig spiser? Anonymkode: ad575...171 Nei, ikke følelsesmessig spiser! Men er ofte mye sulten. Jeg føler jeg har slanket meg så lenge. Gikk opp 30 kg i graviditeten. Nå er det kun 10 kg igjen. Og ja,,, er bare så lei. Vil spy 🥲 tenker på mat og slanking 24/7! I perioder har jeg telt kallorier, spist mindre porsjoner, ekstremt sunt, fastet, etc! Men ja. Stillesittende jobb og et korthold som er mer kaloririkt enn det burde, selv om jeg kutter ut alkohol, bakst, junk, godteri. Anonymkode: 168f1...b4f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #14 Del Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, ikke følelsesmessig spiser! Men er ofte mye sulten. Jeg føler jeg har slanket meg så lenge. Gikk opp 30 kg i graviditeten. Nå er det kun 10 kg igjen. Og ja,,, er bare så lei. Vil spy 🥲 tenker på mat og slanking 24/7! I perioder har jeg telt kallorier, spist mindre porsjoner, ekstremt sunt, fastet, etc! Men ja. Stillesittende jobb og et korthold som er mer kaloririkt enn det burde, selv om jeg kutter ut alkohol, bakst, junk, godteri. Anonymkode: 168f1...b4f Har du forsøkt å fokusere kostholdet rundt et høyt proteininntak? Ved høyere protein og også høyere fett, vil du dempe litt av sultfølelsen resten av dagen. For min del er periodisk faste den beste måten å gå ned på, for jeg tenkr ellers også på mat hele veien. Den første uka er hard, men så vender kroppen seg til det og all sult forsvinner utenom spisevinduet. Kun siste halvtimen før mat befynner jeg å føle på det. Ellers er det jo mange gode oppskrofter å finne for high volume loe calorie meals som metter mye mer i magesekken. Anonymkode: ad575...171 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #15 Del Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei, ikke følelsesmessig spiser! Men er ofte mye sulten. Jeg føler jeg har slanket meg så lenge. Gikk opp 30 kg i graviditeten. Nå er det kun 10 kg igjen. Og ja,,, er bare så lei. Vil spy 🥲 tenker på mat og slanking 24/7! I perioder har jeg telt kallorier, spist mindre porsjoner, ekstremt sunt, fastet, etc! Men ja. Stillesittende jobb og et korthold som er mer kaloririkt enn det burde, selv om jeg kutter ut alkohol, bakst, junk, godteri. Anonymkode: 168f1...b4f Har dy prøvd fasting? Anonymkode: 764a4...345 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #16 Del Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har dy prøvd fasting? Anonymkode: 764a4...345 Ja, tidligere fastet jeg 16 timer og hadde et spisevindu på 8. Typ to måltider per dag. Lunsj 12:00 og middag 17:00. Anonymkode: 168f1...b4f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #17 Del Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ja, tidligere fastet jeg 16 timer og hadde et spisevindu på 8. Typ to måltider per dag. Lunsj 12:00 og middag 17:00. Anonymkode: 168f1...b4f Og du gikk ikke ned på den måten? Forsøk igjen men utvid til 18 timer! Anonymkode: ad575...171 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #18 Del Skrevet 10. oktober 2024 Du må bevege deg mer. Anonymkode: 4b970...c72 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksase Skrevet 10. oktober 2024 #19 Del Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg er en kvinne på ca. 1,80 som veier 80 kg. Har slitt mye med å gå ned de siste 10 kg ene etter graviditeten. Er det mulig for meg å få utskrevet ozempic av lege? Anonymkode: 168f1...b4f Reglene for Ozempic ble endret i år. Ozempic har hele tiden vært en diabetesmedisin men som også av mange leger er skrevet ut som slankemedisin. Etter nye regler er Ozempic nå kun tilgjengelig for diabetikere. Wegovy er en slankemedisin som inneholder det samme virkestoffet som Ozempic, men Wegovy får man ikke på blå resept. Det betyr at man må betale hele medisinen selv uten statsstøtte, og den er dyr. Avhengig av dose, koster den opp til 700,- i uka. Det er strenge krav til å få Wegovy. Du må ha en BMI på minst 30 for å få den, med noen få unntak hvor man kan få den på litt lavere BMI dersom man har alvorlige fedmerelaterte sykdommer. Det finnes også andre slankemedisiner, og det kommer flere, men kravene for å få slankemedisin tror jeg er den samme som for Wegovy uansett. Slankemedisin er sterke medikamenter som er for de som lider av alvorlig fedme, og ikke for de som er innenfor normalen, slik som du. Det kan hende du kan finne en nettlege eller noen som skriver ut denne medisinen til deg, men i så fall tar de en sjans og bryter regelverket. Kanskje kan du få kjøpt den fra utlandet, men det blir trolig enda dyrere i tillegg til at du gjør deg selv til en kriminell fordi import av reseptbelagte legemidler er forbudt. Dette er sterke medikamenter som kan ha alvorlige bivirkninger, og som derfor trenger oppfølging fra lege, derfor bør du ikke gå utenom fastlegen din. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #20 Del Skrevet 10. oktober 2024 Hva med å heller ha som mål å ikke gå mer opp? Husk at det er færreste som igjennom livet med samme vekt og kroppen endrer seg når man får barn. Du er jo fremdeles normalvektig og det å bli trygg på sin endrede kropp kan ta tid. Anonymkode: 75586...a89 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå