Gå til innhold

Hadde det plaget dere om mannen deres sovnet med barnet mange kvelder i uka?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har pleid å vekke ham pga. enkelte kveldsplikter han må gjøre, men egentlig er det mest fordi jeg er selskapssyk. Er i foreldrepermisjon og ser lite til voksne folk i løpet av ei vanlig uke, så hvis han skal legge seg klokka 20 så mister vi jo all voksentid på kvelden, og jeg går glipp av en del sårt tiltrengt sosialt påfyll. I dag er her ikke noe han skulle gjort, så jeg vekker ham ikke. Men jeg må innrømme at det plager meg litt at han sover bort kvelden, og de kveldene jeg vekker ham er han søvnrusken og ikke akkurat i toppform. Jeg blir jo ikke sur, men synes det er kjempestusselig.

Han sover sammenhengende og nok timer hver natt, så det er ikke det det står på, han blir bare veldig trøtt når han legger seg ned i senga ved siden av barnet vårt.

Hva hadde dere tenkt om dere var i samme situasjon? Tipper det skjer tre-fire ganger i uka.

Anonymkode: cb371...4d3

• Liker 1
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lag avtale om en kosekveld for dere to minst en dag i uken. Det kan bli slitsomt hvis du lar deg friste til å vekke han ofte bare fordi du er selskapssyk.

Ellers bør du prøve å komme deg ut på noe sosialt selv på dagen. Barselgruppe? Kan du ringe og skravle med en venninne på kvelden?

Anonymkode: 79eab...b16

• Liker 12
Skrevet

Det skjedde meg (og mannen min) både titt og ofte da barnet var liten. Helt greit, man kunne jo ikke noe for at man selv ble trøtt når leggingen tok tid?

Anonymkode: 98ef6...110

• Liker 15
  • Nyttig 2
Skrevet

Min mann har fatigue og sover 12-16 timer i døgnet. Jeg er så inni hampen lei av at han sover bort livet vært, barndommen til barnet vårt og alt som er av husarbeid at det holder på å klikke for meg.

Den som siver synder ikke. Vel. Det går utover andre om det blir for mye av det gode.

Prøv å avtale med han før han legger at du kommer inn klokka sånn eller sånn og vekker han? Da vet du hvertfall at du kan vekke med god samvittighet og dere får litt kveld sammen :) 

Anonymkode: 263f5...977

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Har pleid å vekke ham pga. enkelte kveldsplikter han må gjøre, men egentlig er det mest fordi jeg er selskapssyk. Er i foreldrepermisjon og ser lite til voksne folk i løpet av ei vanlig uke, så hvis han skal legge seg klokka 20 så mister vi jo all voksentid på kvelden, og jeg går glipp av en del sårt tiltrengt sosialt påfyll. I dag er her ikke noe han skulle gjort, så jeg vekker ham ikke. Men jeg må innrømme at det plager meg litt at han sover bort kvelden, og de kveldene jeg vekker ham er han søvnrusken og ikke akkurat i toppform. Jeg blir jo ikke sur, men synes det er kjempestusselig.

Han sover sammenhengende og nok timer hver natt, så det er ikke det det står på, han blir bare veldig trøtt når han legger seg ned i senga ved siden av barnet vårt.

Hva hadde dere tenkt om dere var i samme situasjon? Tipper det skjer tre-fire ganger i uka.

Ser lite til mannen pga jobb, er selv i mammapermisjon. Løsningen var å dra på trening, heldigvis er det lov til å ha med baby i bilstol. Så da får jeg luftet meg litt og vært noe sosial. Så har jeg ellers masse telefonkontakt med venninner. 

Anonymkode: 91425...59e

• Liker 3
Skrevet

Hvis dette er første barnet deres, så tenker jeg at du bør vente til barnet blir litt større. Men derimot ta initativ til å finne på noe på ettermiddag eller helg når muligheten byr seg.

Mannen skal ikke være ansvarlig for at du ikke har venner / et nettverk. Tenk heller hvor heldig du er som faktisk har muligheten til å gå ut og finne på noe sosialt på kvelden. Det er et privilegium, som mange småbarnsforeldre skulle ønske at de hadde.

Anonymkode: ebad9...60f

• Liker 13
  • Nyttig 3
Skrevet

Hadde mannen lagt ungen hadde jeg blitt veldig glad, at han sovnet hadde ikke brydd meg, han ser bare på tv om kvelden fra kl 18 uansett. 

Anonymkode: 07220...534

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Har pleid å vekke ham pga. enkelte kveldsplikter han må gjøre, men egentlig er det mest fordi jeg er selskapssyk.

Det er fint at du er åpen om dine behov og at du er selskapssyk. Du sier at han får nok søvn, det «handler ikke om det». Men; han er i fullt arbeid og kommer hjem til et hus med småbarn? Da er det naturlig at søvnbehovet kan være større. Både jeg og ektefelle gjorde dette da barna var små. Jeg tenker at dette er hans behov: søvn/hvile. Ikke frata ham det. Å være småbarnsforeldre er en ekstra krevende belastning på forholdet. Å ha nok søvn og hvile er helt essensielt for å fungere.

Hvis du er selskapssyk, kan ikke du ringe en venn, kjøre deg en biltur og hilse på noen? Barnet ditt og ektefelle sover jo trygt sammen, så ingenting hindrer deg fra å fylle ditt behov for selskap :-) 

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

La han sove tenker jeg. Man kan bli ekstra trøtt i småbarnsfasen. Men du, barnet ligger trygt sammen med pappa sin, da kan du jo reise ut en tur og treffe en venninne, drive med hobbyen din eller ringe en venn? 

Husarbeid kan dere begge ta på dagtid, la kvelden være I fred. 

Anonymkode: 5ed90...f72

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

La han sove tenker jeg. Man kan bli ekstra trøtt i småbarnsfasen. Men du, barnet ligger trygt sammen med pappa sin, da kan du jo reise ut en tur og treffe en venninne, drive med hobbyen din eller ringe en venn? 

Husarbeid kan dere begge ta på dagtid, la kvelden være I fred. 

Og avtal evt en kjærestekveld sammen... 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja jeg hadde ikke vært redd for incest ett eneste sekund. 

Anonymkode: 3bcf6...e57

Skrevet

Vil presisere at vi har to barn. Babyen og en på to og et halvt, og det er sistnevnte samboeren min legger. Jeg kan ikke bare dra og finne på noe på kvelden, for jeg har jo baby. Ofte legger han seg samtidig som storebroren, men han våkner jo en del i løpet av kvelden for mat og smokk. Samboeren min hadde aldri hørt ham, så det må jeg passe på. Jeg kan jo ringe en venninne, men tre-fire ganger i uka? 😅 Aller helst er det jo kjæresten min jeg vil være med, for vi har jo aldri tid sammen. Og jeg er jo trøtt jeg også, er oppe sent hver kveld og våkner flere ganger i løpet av natta med babyen, men jeg kan jo ikke akkurat legge meg og sove vekk pliktene på kvelden selv om det frister.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vil presisere at vi har to barn. Babyen og en på to og et halvt, og det er sistnevnte samboeren min legger. Jeg kan ikke bare dra og finne på noe på kvelden, for jeg har jo baby. Ofte legger han seg samtidig som storebroren, men han våkner jo en del i løpet av kvelden for mat og smokk. Samboeren min hadde aldri hørt ham, så det må jeg passe på. Jeg kan jo ringe en venninne, men tre-fire ganger i uka? 😅 Aller helst er det jo kjæresten min jeg vil være med, for vi har jo aldri tid sammen. Og jeg er jo trøtt jeg også, er oppe sent hver kveld og våkner flere ganger i løpet av natta med babyen, men jeg kan jo ikke akkurat legge meg og sove vekk pliktene på kvelden selv om det frister.

Ikke vær så naiv. Ta leggingen selv. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ikke vær så naiv. Ta leggingen selv. 

Toåringen er inne i en fase hvor bare faren kan legge ham, så med mindre jeg har lyst å sitte inne med ham til midnatt mens han roper på faren så er ikke det noe jeg har tenkt å begi meg ut på. Jeg får legge ham når faren ikke er her, men ja...

Skrevet

Tenker at det ikke er mannens ansvar å daglig dekke ditt sosiale behov? Dette må du selv ta ansvar for. Mye gøy man kan gjøre med baby- hvor man og får vært sosial.

Anonymkode: e508f...414

• Liker 5
Skrevet

Hadde latt han sove den ene kvelden, men hva med å snakke sammen om hva han tenker er greit? 

Altså - hadde mannen latt meg sove fra kl 20 hver kveld hadde jeg syns det var skikkelig trist. 

Anonymkode: 3b1c5...876

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tenker at det ikke er mannens ansvar å daglig dekke ditt sosiale behov? Dette må du selv ta ansvar for. Mye gøy man kan gjøre med baby- hvor man og får vært sosial.

Anonymkode: e508f...414

Har barselgruppe, men den kom veldig sent i sving. Ellers er her lite sosialt å finne på med baby, og alle andre jeg kjenner er jo på jobb. Det er helt sant at det ikke er hans ansvar å dekke mitt sosiale behov, men jeg har jo et behov for å prate med ham i løpet av en dag, og det blir det ikke mye tid til. 

• Hjerte 2
Skrevet

Hvis han er sliten må han få sove. Du må selv sørge for å få dekket ditt sosiale behov på dagtid, det er ikke din manns ansvar. 

Husk at dette er unntakstilstand, ting vil antagelig bedre seg når ungene blir større.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hadde latt han sove den ene kvelden, men hva med å snakke sammen om hva han tenker er greit? 

Altså - hadde mannen latt meg sove fra kl 20 hver kveld hadde jeg syns det var skikkelig trist. 

Anonymkode: 3b1c5...876

Ja, var litt derfor jeg lagde emnet, for å få en pekepinn på om det er innafor å ta opp. For han gjør en kjempeinnsats egentlig og jeg unner ham god søvn, men det går på bekostning av en del annet. Samtidig er det jo en fase som kommer til å gå over etter hvert, så spørs om jeg bare skal tåle det.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tenker at han da er sliten og trenger mer søvn, selv om han sover godt om natten (folk har ulikt søvnbehov). Dette er jo uansett veldig midlertidig, barnet vil jo ikke trenge ham ved leggetid for alltid. Så si gjerne at du savner å være sammen med ham på kveldene, så kanskje han klarer å la være å sovne, men ikke vekk ham hvis han likevel sovner. :) 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...