AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #1 Del Skrevet 9. oktober 2024 Jeg har havnet utpå økonomisk og prøver nå å ordne opp i det. Jeg fikk restskatt på 50.000kr som jeg søkte betalingsavtale på, men den ble ikke godkjent. Har ikke hatt mulighet til å betale terminbeløpene på 25.000kr, og har heller ingen jeg kan låne av. Jeg fikk i dag beev om gjennomført utleggsforetning med pant i bilen min (eier ikke bolig), og at de innen to uker kan begjære tvangssalg. Rett etterpå fikk jeg et brev om trekk i lønn og at det sendes over til arbeidsgivee. Jeg har betalt inn 20.000kr, så det er 30.000kr igjen av kravet. Hva gjelder her ? Skal de trekke meg i lønn og tvangsselge bilen min, eller er det bare lønnstrekk ? Anonymkode: 745a7...8b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #2 Del Skrevet 9. oktober 2024 Før i tida da jeg jobba med dette, ville det være dårlig inkassoskikk å tvangsselge bil så lenge lønnstrekk fungerer. Men namsmann går gjerne bredt ut og sikrer kravet i alt som går an når de først tar utlegg. Anonymkode: 58fce...aab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #3 Del Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Før i tida da jeg jobba med dette, ville det være dårlig inkassoskikk å tvangsselge bil så lenge lønnstrekk fungerer. Men namsmann går gjerne bredt ut og sikrer kravet i alt som går an når de først tar utlegg. Anonymkode: 58fce...aab Trådstarter her. Okei, det er ingen grunn til at lønnstrekk ikke skal fungere, har god lønn og all annen gjeld er ryddet opp i. Kun dette som står igjen. Tar de pant i bilen kun som en sikkerhet? Lønnstrekket er ikke satt til å starte før om 3 uker (lønn siste dag i mnd). Så reagerte litt på at de kan begjære tvangssalg innen 2 uker, da har jo ikke lønnstrekket fått starte opp en gang Anonymkode: 745a7...8b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #4 Del Skrevet 9. oktober 2024 Hvorfor ringer du ikke namsmannen? Anonymkode: 0a340...b99 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #5 Del Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Trådstarter her. Okei, det er ingen grunn til at lønnstrekk ikke skal fungere, har god lønn og all annen gjeld er ryddet opp i. Kun dette som står igjen. Tar de pant i bilen kun som en sikkerhet? Lønnstrekket er ikke satt til å starte før om 3 uker (lønn siste dag i mnd). Så reagerte litt på at de kan begjære tvangssalg innen 2 uker, da har jo ikke lønnstrekket fått starte opp en gang Anonymkode: 745a7...8b3 Den toukersfristen går igjen i de fleste brev der man viser til tvangsfullbyrdelsesloven. Det vil være svært merkelig om de begjærer tvangssalg av bil når det er lagt ned lønnstrekk. Jeg vil tro det handler om å sikre seg, ja. Hva heter brevet du har fått? Er det en underretning om at det er tatt pant, eller er det et varsel om begjæring om tvangssalg? Anonymkode: 58fce...aab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #6 Del Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor ringer du ikke namsmannen? Anonymkode: 0a340...b99 Det er kreditor som bør kontaktes, ikke namsmann. Anonymkode: 58fce...aab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #7 Del Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor ringer du ikke namsmannen? Anonymkode: 0a340...b99 Dette kommer fra skatteetaten, så må vel ringe de. Skal selvfølgelig prøve å ringe, bare forhørte meg her om noen vet eller har vært borti lignende Anonymkode: 745a7...8b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #8 Del Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Den toukersfristen går igjen i de fleste brev der man viser til tvangsfullbyrdelsesloven. Det vil være svært merkelig om de begjærer tvangssalg av bil når det er lagt ned lønnstrekk. Jeg vil tro det handler om å sikre seg, ja. Hva heter brevet du har fått? Er det en underretning om at det er tatt pant, eller er det et varsel om begjæring om tvangssalg? Anonymkode: 58fce...aab Brevet der det står pant i bil heter «avholdt utleggsforretning. Signert namsbok» og rett etter på fikk jeg «varsel om tvangsinnfordning og utleggstrekk» der står det at de vil starte tvangsinnfordning med trekk i lønn Anonymkode: 745a7...8b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #9 Del Skrevet 9. oktober 2024 Det betyr at namsmannen har panterett i bilen og kan kreve den solgt om lønnstrekket ikke lar seg gjennomføre. For eksempel om du plutselig skulle stå uten jobb eller skaffe deg annen jobb der opprinnelig lønnstrekk ikke kan gjennomføres Anonymkode: d5585...27b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #10 Del Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Brevet der det står pant i bil heter «avholdt utleggsforretning. Signert namsbok» og rett etter på fikk jeg «varsel om tvangsinnfordning og utleggstrekk» der står det at de vil starte tvangsinnfordning med trekk i lønn Anonymkode: 745a7...8b3 Okei. Tror fortsatt de da vil holde seg til lønnstrekkordningen. Men jeg jobbet for kreditorer i privat sektor, og vet at staten er mye hissigere. For sjelefredens skyld kan det være lurt å ringe for å forsikre deg om at de ikke iverksetter tvangssalg så lenge lønnstrekk løper. Anonymkode: 58fce...aab 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #11 Del Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Brevet der det står pant i bil heter «avholdt utleggsforretning. Signert namsbok» og i selve brevet står det «Underretning om gjennomført utleggsforretning» og rett etter på fikk jeg «varsel om tvangsinnfordning og utleggstrekk» der står det at de vil starte tvangsinnfordning med trekk i lønn Anonymkode: 745a7...8b3 Anonymkode: 745a7...8b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #12 Del Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Okei. Tror fortsatt de da vil holde seg til lønnstrekkordningen. Men jeg jobbet for kreditorer i privat sektor, og vet at staten er mye hissigere. For sjelefredens skyld kan det være lurt å ringe for å forsikre deg om at de ikke iverksetter tvangssalg så lenge lønnstrekk løper. Anonymkode: 58fce...aab Takk for svar! Ja, jeg får ta en telefon dit i morgen og høre. Synes lønnstrekk holder, og ikke tvangssalg av bil også når det er snakk om 30.000kr. Ser at inne i brevet står det ««Underretning om gjennomført utleggsforretning» Anonymkode: 745a7...8b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #13 Del Skrevet 9. oktober 2024 Så lenge de kan få tilbake pengene sine via lønnstrekk, vil de antagelig ikke være gira på tvangssalg i det hele tatt. Det er styrete, kostnads- og ressurskrevende, og man vet aldri hvilken stand bilen er i. Anonymkode: 58fce...aab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #14 Del Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det betyr at namsmannen har panterett i bilen og kan kreve den solgt om lønnstrekket ikke lar seg gjennomføre. For eksempel om du plutselig skulle stå uten jobb eller skaffe deg annen jobb der opprinnelig lønnstrekk ikke kan gjennomføres Anonymkode: d5585...27b Okei, det gir mer mening, ble bare litt i tvil da det stod innen 2 uker ... Jeg får ta en tlf i morgen og forhørt meg litt uansett Anonymkode: 745a7...8b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #15 Del Skrevet 9. oktober 2024 Hvor mye skal de trekke pr mnd forresten? Er det sånn at det vil ta lang tid å betale ned? Husk at salær kommer i tillegg, det er nok ikke lenger 30.000,-. Vet ikke hva gebyrene ligger på for tiden, men kan sikkert bli opp mot 7-10 ekstra. Anonymkode: 58fce...aab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #16 Del Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvor mye skal de trekke pr mnd forresten? Er det sånn at det vil ta lang tid å betale ned? Husk at salær kommer i tillegg, det er nok ikke lenger 30.000,-. Vet ikke hva gebyrene ligger på for tiden, men kan sikkert bli opp mot 7-10 ekstra. Anonymkode: 58fce...aab Det stod at de trekker 25% av brutto trekkpliktige ytelser, regner med det er 25% av lønn før skatt ? Gebyr på 1545 kommer i tillegg, så 31.545 står det på nå. Jeg har riktignok holdt av 8000kr fra forrige lønn som er betalt inn i dag. Så foreløpig er det 23.545, så vil regne med de får trukket det på 2 lønninger Anonymkode: 745a7...8b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #17 Del Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Jeg har havnet utpå økonomisk og prøver nå å ordne opp i det. Jeg fikk restskatt på 50.000kr som jeg søkte betalingsavtale på, men den ble ikke godkjent. Har ikke hatt mulighet til å betale terminbeløpene på 25.000kr, og har heller ingen jeg kan låne av. Jeg fikk i dag beev om gjennomført utleggsforetning med pant i bilen min (eier ikke bolig), og at de innen to uker kan begjære tvangssalg. Rett etterpå fikk jeg et brev om trekk i lønn og at det sendes over til arbeidsgivee. Jeg har betalt inn 20.000kr, så det er 30.000kr igjen av kravet. Hva gjelder her ? Skal de trekke meg i lønn og tvangsselge bilen min, eller er det bare lønnstrekk ? Anonymkode: 745a7...8b3 Du har fått begge deler, beklageligvis. Statens gjeld er den verste gjelden du kan rote det til med. Du skulle ha ringt og prøvd å få til en avtale, nå sitter du i saksa. Selvfølgelig du kan ringe og prøve å forhandle, du kan prøve å selge ting for å få inn penger, og betale ut kravet, og du kan prøve å få til en avtale der du selv selger bilen. Da får du nok en langt bedre pris for bilen. Det eneste som ikke nytter er å gjøre ingenting, da taper du både penger og på det personlige plan. Anonymkode: 631ef...685 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #18 Del Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du har fått begge deler, beklageligvis. Statens gjeld er den verste gjelden du kan rote det til med. Du skulle ha ringt og prøvd å få til en avtale, nå sitter du i saksa. Selvfølgelig du kan ringe og prøve å forhandle, du kan prøve å selge ting for å få inn penger, og betale ut kravet, og du kan prøve å få til en avtale der du selv selger bilen. Da får du nok en langt bedre pris for bilen. Det eneste som ikke nytter er å gjøre ingenting, da taper du både penger og på det personlige plan. Anonymkode: 631ef...685 Jeg har ringt tidligere og jeg har prøvd å få til en betalingsavtale, så jeg har ikke sittet å bare sett på det. Har også betalt inn 20.000kr pluss 8000kr nå i dag som var holdt av fra forrige lønn. Gir ikke helt mening å selge en bil de har satt verdi til 100.000kr pluss trekk i lønn for å dekke inn det som står igjen Men ja, jeg får ta en tlf til i morgen Anonymkode: 745a7...8b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #19 Del Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Det stod at de trekker 25% av brutto trekkpliktige ytelser, regner med det er 25% av lønn før skatt ? Gebyr på 1545 kommer i tillegg, så 31.545 står det på nå. Jeg har riktignok holdt av 8000kr fra forrige lønn som er betalt inn i dag. Så foreløpig er det 23.545, så vil regne med de får trukket det på 2 lønninger Anonymkode: 745a7...8b3 Vær oppmerksom på at det sannsynligvis også vil påløpe renter frem til hele kravet er betalt. Forsinkelsesrenter er pr i dag på 12,5% Anonymkode: 35e9d...ce1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #20 Del Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Det stod at de trekker 25% av brutto trekkpliktige ytelser, regner med det er 25% av lønn før skatt ? Gebyr på 1545 kommer i tillegg, så 31.545 står det på nå. Jeg har riktignok holdt av 8000kr fra forrige lønn som er betalt inn i dag. Så foreløpig er det 23.545, så vil regne med de får trukket det på 2 lønninger Anonymkode: 745a7...8b3 Fint at det ikke er mer enn 1545 ekstra! Kanskje staten ikke krever salær, bare faktiske utgifter ifbm utleggsforretning. Og så vil forsinkelsesrenter påløpe. Bto trekkpliktige ytelser er nok lønn/ytelser minus livsoppholdssats, så ikke fullt ut 25% av lønn. Men bra, da blir du fort ferdig. Enda en grunn til å ikke iverksette tvangssalg. Jeg ser at det skal gå an å logge inn på statens innkrevingssentral med bankid. Bare gjør det og send en henvendelse der, så får du skriftlig svar (alltid kjekt å ha) pluss slipper å ringe. Anonymkode: 58fce...aab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå