Gå til innhold

Når lærte ditt barn å sove hele natten, de fleste netter?

Anbefalte innlegg

Jeg begynner å bli desperat. Har et barn på 1,5 år som sliter med å sove om natten. Vi har hatt noen gode perioder hvor han har sovet hele natten flere netter i uka, men nå er vi inne i en utrolig slitsom periode. Vi er vant med ett par oppvåkninger om natten hvor det tar en times tid før han sovner igjen, men nå er det flere. Vi er oppe i 4-6 oppvåkninger fra han legges til han står opp. Vi er så slitne at vi går nesten på veggen. Vi kan jo ikke være hjemme fra jobb selv om vi bare har 4 timer søvn ila en natt, så vi får aldri hentet det inn heller. Jeg gruer meg til hver eneste kveld og natt. Slik det er nå har det vært i en måned og jeg vet ikke hva vi skal gjøre for å hjelpe han. 

Noen som har erfaringer og gode ord rundt disse utfordringene? Slik jeg forstår det virker det vanlig at barn ikke sover om natten til de er over 3 år, men jeg må innrømme at slik det er nå orker jeg ikke i lengden. Har kommet dit hvor jeg føler på en håpløshet.

Anonymkode: 305e8...ac4

• Hjerte 2

Fortsetter under...

Dere MÅ bytte på å ta natten. Det hjelper utrolig mye å vite at du skal få sove ut neste natt. 

Alt går heldigvis i faser også.  Når du har innsett at du aldri vil sove igjen så plutselig sover barnet gjennom natten. Hold ut, dere er ikke alene! Og det vil gå over!

Anonymkode: a620e...823

• Liker 8
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dere MÅ bytte på å ta natten. Det hjelper utrolig mye å vite at du skal få sove ut neste natt. 

Alt går heldigvis i faser også.  Når du har innsett at du aldri vil sove igjen så plutselig sover barnet gjennom natten. Hold ut, dere er ikke alene! Og det vil gå over!

Takk for tips. Vi har forsøkt å bytte på før. Både ved å ta halve natten hver og ved å ta hver vår natt. For vår del har det fungerte svært dårlig, så nå tar vi annenhver gang, også setter den som får sove på alarm etter halvannen time så den kan bytte de gangene han fortsatt ikke sover. Det er det som har fungert best til nå for vår del. Men hvis en av oss har mer energi en kveld/natt tar den mer ansvar.

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Veldig enig. Hos oss var det ca ved 3 års alder at de sov igjennom. Pussig nok alle tre rundt bleieslutt. 

Anonymkode: 873b7...ac7

Annonse

Sov sin første natt uten oppvåkning et par mnd etter 4 årsdagen🙈 Holdet det gjerne gående en time eller to hver natt til 2-årsalderen. 2-6 oppvåkninger hver natt til fylte 4 år. Fra 4,5 år sov han natten gjennom. Tøft å stå i som aleneforelder, men man klarer det man må.

Det høres ut som om dere er to voksne så benytt muligheten til at en sover og den andre tar barnet. Og legg dere tidlig😊

Anonymkode: b9267...b13

• Hjerte 1
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg begynner å bli desperat. Har et barn på 1,5 år som sliter med å sove om natten. Vi har hatt noen gode perioder hvor han har sovet hele natten flere netter i uka, men nå er vi inne i en utrolig slitsom periode. Vi er vant med ett par oppvåkninger om natten hvor det tar en times tid før han sovner igjen, men nå er det flere. Vi er oppe i 4-6 oppvåkninger fra han legges til han står opp. Vi er så slitne at vi går nesten på veggen. Vi kan jo ikke være hjemme fra jobb selv om vi bare har 4 timer søvn ila en natt, så vi får aldri hentet det inn heller. Jeg gruer meg til hver eneste kveld og natt. Slik det er nå har det vært i en måned og jeg vet ikke hva vi skal gjøre for å hjelpe han. 

Noen som har erfaringer og gode ord rundt disse utfordringene? Slik jeg forstår det virker det vanlig at barn ikke sover om natten til de er over 3 år, men jeg må innrømme at slik det er nå orker jeg ikke i lengden. Har kommet dit hvor jeg føler på en håpløshet.

Var et lignende innlegg  i Gravidforumet nylig. Jeg hadde virkelig vurdert Ferber-metoden, eller hva den heter. Det er jo ikke sunt for noen av dere, inkludert barnet, og ikke få ordentlig søvn. 

• Liker 1

Veldig forskjellig. Har en på 6 år som har sovet som en drøm i 2-3 år, og har en på 11 som fremdeles våkner 4-5 ganger etter han har lagt seg. Det er tungt.

Anonymkode: bbd6e...ffb

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Sov sin første natt uten oppvåkning et par mnd etter 4 årsdagen🙈 Holdet det gjerne gående en time eller to hver natt til 2-årsalderen. 2-6 oppvåkninger hver natt til fylte 4 år. Fra 4,5 år sov han natten gjennom. Tøft å stå i som aleneforelder, men man klarer det man må.

Det høres ut som om dere er to voksne så benytt muligheten til at en sover og den andre tar barnet. Og legg dere tidlig😊

Anonymkode: b9267...b13

Jeg har fått enorm respekt for aleneforeldre etter å ha fått barn selv, jeg vet ikke hvordan jeg skulle klart dette alene.

Slik det er nå så legger vi oss ikke så lenge etter han, gjerne rundt 20, så sant vi har mulighet. Det er også tungt, for vi mister en del tid sammen bare oss to (men det er til å leve med, tiden hvor vi får være kjærester kommer tilbake).

• Hjerte 1
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

2.5 år har det vært på begge her. 

Måtte rundt 1.5 år stoppe med dagsoving for å få bedre netter med yngste. Med eldste måtte vi legge litt senere på kvelden. Begge har våknet veldig tidlig, rundt 5. 

I de verste periodene må man bare legge seg likt som barna, selv om det er kjedelig. 

Anonymkode: 04cd8...4c2

Annonse

Annonse

Min er litt over 2,5 og våkner fremdeles flere ganger. Men det er korte oppvåkninger da så jeg får likevel sovet en del timer det er bare lite søvn i strekk... Jeg er alene. I perioder måtte jeg legge meg veldig tidlig for å få nok søvn. Jobbet og redusert en periode og var gradert sykemeldt en kort periode. Da fikk jeg sovet eller hvilt litt på dagtid.

Samsoving hjelper med antall oppvåkninger her. Men jeg forsøker stadig å ha barnet på eget rom likevel fordi jeg sover bedre alene.. Så vanligvis legger jeg barnet og så følger jeg det tilbake i seng de første par oppvåkninger og så samsover vi resten av natta fra en gang mellom 23 og 03 men vanligvis fra rundt 01. Også litt fordi uten samsoving ville hun stått opp mye tidligere.

Anonymkode: e960a...ec3

Min er 5 år og våkner på natten så godt som hver natt, men aksepterer å sove videre med en gang så lenge han får ligge i senga vår. 

Han var vel fylt 4 år før det ble helt slutt på "nå er jeg våken så nå er det morgen selv om klokka er 03:30, kom og lek med meg!"-seansene. 

1 år og 6 mnd, nesten på slaget. Var i jula i fjor, og vi trodde noe var alvorlig galt😂 stolte ikke på det. En sjelden gang kan han våkne nå, og da bare henter jeg han til meg fordi jeg savner allerede kosen😂😂

Anonymkode: be9b8...02e

• Hjerte 1

Her går det i bølger. Lange perioder hvor det ikke er noe, og så plutselig er det månedsvis med masse oppvåkninger pr natt igjen. 

Husker ikke hvor gamle de var første gangen de sov gjennom, men nå er de 3.5 og 6.5. Han på 3.5 har lenge sovet natten gjennom, men de siste 3-4 månedene har han kommet inn til oss minst fire ganger hver eneste natt. Han på 6.5 har fremdeles netter hvor han kommer inn, men det er heldigvis lenge mellom. Men om det er noe spesielt, så kommer han gjerne 5-6 ganger han også. Akkurat nå har han noe hoste-jævelskap, og har kommet inn ørten ganger pr natt i over en uke. 

Anonymkode: ae96c...8aa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...