Gå til innhold

Mannen er misunnelig fordi jeg tjener bedre enn ham.

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Endel menn har en sterk følelse av at de skal være forsørger. At det er sånn en «ekte mann» er. Derfor blir det ikke bare misunnelse, han føler seg rett og slett ikke «mann nok» når kvinnen tjener mer.

Ikke at det rettferdiggjør dårlig oppførsel eller dumme kommentarer, men det kan forklare endel. Blir det vansker i forholdet er det lurt å komme seg i parterapi fort, for følelsene hans går ikke over helt av seg selv.

Anonymkode: 19f2c...d2c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bra vi er forskjellige. Bruke pengene på barna?  Det bør vel kanskje være en selvfølge at en bruker penger på barna sine.  Merkelig tankegang

Anonymkode: 48a82...edc

Selvfølgelig bruker du penger på barna så de har tiligang til elementære ting.

Men felles økonomi? Nei. Kommer aldri til å skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, på samme måte som vi kvinner har lov til å føle på ulike ting så har menn også lov til det samme.  Hva som er "vanlig" er ikke så interessant, det viktige er hva slags samtale du og samboer klarer ha om dette nå.

Anonymkode: c6243...f16

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kona mi tjener mye mer enn meg men det gjør ingen ting for det er jeg som har størst penis. Der kommer hun til kort.

Anonymkode: 29108...e8f

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Det blir helt klart en utfordring når kona er brødvinner...

Anonymkode: b9b76...6ae

Det heter forsørger på norsk. Breadwinner er engelsk. 

Anonymkode: e2243...852

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Like sært som min eks som ble kjempesur da jeg ville kjøpe bil med større motor enn hans 😂

Anonymkode: 5807d...0e8

😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann er min sjef. Han gir meg mere lønn enn det han har. Så nei. Han bryr seg ikke at jeg tjener mere enn han nei. 

Anonymkode: 714a5...20e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mann og må si jeg er mest misunnelig på de mannfolka som har koner som tjener bedre enn de selv.

Anonymkode: 5a82d...df6

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært ute for at det har vært et problem. Men så var jeg sammen med en skikkelig mannemann også da. 

Anonymkode: b6be6...aa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hocane skrev (1 time siden):

Vi gjør det på en helt annen måte.

Mine penger er mine penger. Om jeg velger å bruke det på kjæresten eller barna en dag er det en ting, men kunne aldri ha sett for meg at pengene er felles.

Er det sånn «du skylder meg 200 kr» opplegg da? Så uromantisk🙈

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har vært ute for at det har vært et problem. Men så var jeg sammen med en skikkelig mannemann også da. 

Anonymkode: b6be6...aa2

En skikkelig mannemann med såpass dårlig selvfølelse at han ikke tålte slikt? Jeg vil kalle det en selvmotsigelse. Da står man ikke særlig sterkt i sin manndom akkurat. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det vanlig, å bli misunnelig for noe sånt?

Anonymkode: f70f7...fc6

Nja, tror de fleste av mine kompiser liker at dama drar inn mest mulig.

Problemet ligger kanskje I hva disse pengene går til. Når mannen tjener mest forventes det at han trekker lasset. Betaler regninger og DELER.

Kvinner vokser ikke opp og tenker på seg selv som forsørger, at de skal ta den rollen deres far hadde. Tidligere tjente menn mest, kvinner jobbet deltid og hennes mer beskjedne lønn var litt "hennes" til å unne seg ting i hverdagen. 

Ofte videreføres dette mønsteret hvor mannen forventes og trekke lasset og kona bidrar.

Når nå kona tjener mest og unner seg desidert mest. Sko, vesker, venninneturer, frisør, egenpleie fordi hun fortjener det. Hun har jobbet hardt.

Så er det ikke rart at mannen kan lure litt på hva han fortjener og familien as blir han taperen. 

Men i en kvinnes verden er svaret = han ikke takler hennes høye inntekt. 

Når det i virkeligheten er hennes prioriteringer. Og fellesutgifter veltes over på han og hun prioriterer seg selv.

Just sayin.

Anonymkode: 0bc85...163

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Nja, tror de fleste av mine kompiser liker at dama drar inn mest mulig.

Problemet ligger kanskje I hva disse pengene går til. Når mannen tjener mest forventes det at han trekker lasset. Betaler regninger og DELER.

Kvinner vokser ikke opp og tenker på seg selv som forsørger, at de skal ta den rollen deres far hadde. Tidligere tjente menn mest, kvinner jobbet deltid og hennes mer beskjedne lønn var litt "hennes" til å unne seg ting i hverdagen. 

Ofte videreføres dette mønsteret hvor mannen forventes og trekke lasset og kona bidrar.

Når nå kona tjener mest og unner seg desidert mest. Sko, vesker, venninneturer, frisør, egenpleie fordi hun fortjener det. Hun har jobbet hardt.

Så er det ikke rart at mannen kan lure litt på hva han fortjener og familien as blir han taperen. 

Men i en kvinnes verden er svaret = han ikke takler hennes høye inntekt. 

Når det i virkeligheten er hennes prioriteringer. Og fellesutgifter veltes over på han og hun prioriterer seg selv.

Just sayin.

Er det særlig sannsynlig? At dama tjener la oss si 200.000 kr brutto mer enn mannen sin i året, men hun bruker opp alt hun tjener på hudpleie og sko mens mannen betaler 100 % av huslån, bil, mat og klær til ungene? 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er det særlig sannsynlig? At dama tjener la oss si 200.000 kr brutto mer enn mannen sin i året, men hun bruker opp alt hun tjener på hudpleie og sko mens mannen betaler 100 % av huslån, bil, mat og klær til ungene? 

Oftere enn du tror. Typisk at mannen begynner tidligere i jobb, kortere utdannelse.  Har tjener penger å har bilen, bensin, forsikring, service osv.

Dama er 2-3år yngre,  deltids jobb, student. Så etableres mønsteret.

Har sett dette ofte. Mannen jobber og betaler. Etterhvert har ofte dama fullført master/videreutdanning,  ny jobb, bedre lønn.

Plutselig tjener hun mer en mannen som har holdt fortet mens hun har tatt sosionom,  barnehagelærer, lærer, sykepleier, spesialpedagog . Kanskje i gdt voksen alder når ungene er større.

Mannen har omtrent samme jobb eller litt opprykk.

Plutselig passerer hun mannen i lønn. Hvor ofte setter hun seg ned og forteller at fra nå kan hun betale kommunale avgifter, eiendomskatt, oppussingen, strømregningen, neste service på bilen??

Hun har jobbet hardt, hun har vært "fattig" lenge, hun fortjener. Så sitter mannen og betaler brorparten av de faste utgiftene og hennes nye status går med til selvrealisering.  

Dette plager han, uten at han sier noe direkte. Men kona drar konklusjonen at hennes nye lønn er grunnen til at han er sur. Ikke den nye veska hun har ønsket seg lenge og fortjener. Eller venninnehelgene til 10.000. Slik ting HAN har droppet fordi økonomien ikke har gjort det mulig mens hun var under utdanning.  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Oftere enn du tror. Typisk at mannen begynner tidligere i jobb, kortere utdannelse.  Har tjener penger å har bilen, bensin, forsikring, service osv.

Dama er 2-3år yngre,  deltids jobb, student. Så etableres mønsteret.

Har sett dette ofte. Mannen jobber og betaler. Etterhvert har ofte dama fullført master/videreutdanning,  ny jobb, bedre lønn.

Plutselig tjener hun mer en mannen som har holdt fortet mens hun har tatt sosionom,  barnehagelærer, lærer, sykepleier, spesialpedagog . Kanskje i gdt voksen alder når ungene er større.

Mannen har omtrent samme jobb eller litt opprykk.

Plutselig passerer hun mannen i lønn. Hvor ofte setter hun seg ned og forteller at fra nå kan hun betale kommunale avgifter, eiendomskatt, oppussingen, strømregningen, neste service på bilen??

Hun har jobbet hardt, hun har vært "fattig" lenge, hun fortjener. Så sitter mannen og betaler brorparten av de faste utgiftene og hennes nye status går med til selvrealisering.  

Dette plager han, uten at han sier noe direkte. Men kona drar konklusjonen at hennes nye lønn er grunnen til at han er sur. Ikke den nye veska hun har ønsket seg lenge og fortjener. Eller venninnehelgene til 10.000. Slik ting HAN har droppet fordi økonomien ikke har gjort det mulig mens hun var under utdanning.  

Hvor ofte? Med en gang hun har fått jobb, vil jeg tro. Hun må jo betale ned på studielån pluss om hun har noe vett vil hun ta opp boliglån eller kjøpe seg inn i boligen via banken. Pluss er gjerne da de får barn og har økte utgifter til det. Få sitter etter master og bruker pengene sine på vesker og ferier, for det de vil i 9 av 10 tilfeller er å bli mor... eller om de allerede har unger vil hun ha hus og hvert sitt rom til ungene, ikke bare den trange leiligheten de hadde før hun tok skole.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvor ofte? Med en gang hun har fått jobb, vil jeg tro. Hun må jo betale ned på studielån pluss om hun har noe vett vil hun ta opp boliglån eller kjøpe seg inn i boligen via banken. Pluss er gjerne da de får barn og har økte utgifter til det. Få sitter etter master og bruker pengene sine på vesker og ferier, for det de vil i 9 av 10 tilfeller er å bli mor... eller om de allerede har unger vil hun ha hus og hvert sitt rom til ungene, ikke bare den trange leiligheten de hadde før hun tok skole.

Nå er jeg en gubbe på snart 50. I vår krets er det damene som tar videreutdanning i voksen alder etter at ungene ikke krever så mye lenger. Typisk er ei dame som har vært assistent i 15 år. Tar lærerutdanning I voksen alder. Får ny jobb samtidig som ungene er på veg ut. 

Kanskje har jobbet i hjemmesykepleie I 20 år og begynt som lærer innen helse i skolen osv. 

Jeg lover deg at de begynner ikke plutselig å ta strømregningen med sin økte inntekt.🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Nå er jeg en gubbe på snart 50. I vår krets er det damene som tar videreutdanning i voksen alder etter at ungene ikke krever så mye lenger. Typisk er ei dame som har vært assistent i 15 år. Tar lærerutdanning I voksen alder. Får ny jobb samtidig som ungene er på veg ut. 

Kanskje har jobbet i hjemmesykepleie I 20 år og begynt som lærer innen helse i skolen osv. 

Jeg lover deg at de begynner ikke plutselig å ta strømregningen med sin økte inntekt.🙂

Jeg jobber med sånne damer som tar videreutdanning når ungene er litt større, det er derfor jeg uttaler meg om dette og vet hvor viktig det er for dem å få råd til stor nok bolig (som de får lån til pga. begges inntekt). Og mannfolka på sin side piskes rundt og får en ny hverdag når de må ta minst 50% av unger og husarbeid. 

Men det er klart, om forholdet allerede har vart i 25+ år er nok premissene ganske mye satt resten av livet, både når det gjelder pengebruk, husarbeid mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Usikre menn som henger i Manosphere blir misunnelige av at du tjener mer enn han. De som har et arkaisk kjønnsrollesyn.  Sikre menn blir motiverte av sitiasjonen. 

Anonymkode: 8a7c3...6df

Motiverte hvordan? Kan du si noe om hvordan tankeprosessen er når de blir motivert? Motivert til å gjøre hva? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...