Gå til innhold

Mannen er misunnelig fordi jeg tjener bedre enn ham.

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Oftere enn du tror. Typisk at mannen begynner tidligere i jobb, kortere utdannelse.  Har tjener penger å har bilen, bensin, forsikring, service osv.

Dama er 2-3år yngre,  deltids jobb, student. Så etableres mønsteret.

Har sett dette ofte. Mannen jobber og betaler. Etterhvert har ofte dama fullført master/videreutdanning,  ny jobb, bedre lønn.

Plutselig tjener hun mer en mannen som har holdt fortet mens hun har tatt sosionom,  barnehagelærer, lærer, sykepleier, spesialpedagog . Kanskje i gdt voksen alder når ungene er større.

Mannen har omtrent samme jobb eller litt opprykk.

Plutselig passerer hun mannen i lønn. Hvor ofte setter hun seg ned og forteller at fra nå kan hun betale kommunale avgifter, eiendomskatt, oppussingen, strømregningen, neste service på bilen??

Hun har jobbet hardt, hun har vært "fattig" lenge, hun fortjener. Så sitter mannen og betaler brorparten av de faste utgiftene og hennes nye status går med til selvrealisering.  

Dette plager han, uten at han sier noe direkte. Men kona drar konklusjonen at hennes nye lønn er grunnen til at han er sur. Ikke den nye veska hun har ønsket seg lenge og fortjener. Eller venninnehelgene til 10.000. Slik ting HAN har droppet fordi økonomien ikke har gjort det mulig mens hun var under utdanning.  

Anonymkode: 0bc85...163

Og nå kn Han endelig få råd til å kjøpe seg noe ekstra fint. 

Anonymkode: 1a948...322

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tjener også mer enn mannen min, men  ikke veldig mye likevel. Jeg tror han er glad for alt som kommer inn, uansett hvem som tjener det 😂

Anonymkode: a0049...565

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært normalt for 40 år siden om en mann mislikte det. Ikke nå, i 2024. Er vel veldig vanlig at kvinnen tjener mest hos par med utdannelse?

Min mor tjente mer enn min far noen år på slutten av 60-tallet/starten av 70-tallet. De var det nok temmelig uvanlig 🙂. Hørte aldri om noen misnøye pga det. Min far tok utdannelse og jobbet seg opp etterhvert, så da ble det ganske likt. De delte på arbeid i hus og hjem og hadde et supert forhold. Gode forbilder 🙂

Anonymkode: bc691...95d

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hocane skrev (10 timer siden):

Vi gjør det på en helt annen måte.

Mine penger er mine penger. Om jeg velger å bruke det på kjæresten eller barna en dag er det en ting, men kunne aldri ha sett for meg at pengene er felles.

Det er ganske vanlig.

Anonymkode: 44210...da3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Er det vanlig, å bli misunnelig for noe sånt?

Anonymkode: f70f7...fc6

Sindre fikset det med aksje-inntekt på si når Erna tjente mer… mange måter å løse det på 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Og nå kn Han endelig få råd til å kjøpe seg noe ekstra fint. 

Anonymkode: 1a948...322

Hvordan får han bedre råd av at kona tjener mer når pengene går til snerten bil, shopping i London med venninner,  mulberry vesker og sko.

Han er stuck med lån, forsikring,  vedlikehold og eiendomskatt.

I gamle dager het det at hvor mye mannen tjente betydde ikke så mye, det var hvordan kona disponerte dem som var viktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nå er jeg en gubbe på snart 50. I vår krets er det damene som tar videreutdanning i voksen alder etter at ungene ikke krever så mye lenger. Typisk er ei dame som har vært assistent i 15 år. Tar lærerutdanning I voksen alder. Får ny jobb samtidig som ungene er på veg ut. 

Kanskje har jobbet i hjemmesykepleie I 20 år og begynt som lærer innen helse i skolen osv. 

Jeg lover deg at de begynner ikke plutselig å ta strømregningen med sin økte inntekt.🙂

Hvorfor skal de gjøre det? Det er vanlig å ta halve strømmen hver. Eller mener du hun står i gjeld til ham og skal ta ALT etter hun har fått jobb fordi hun ikke kunne da hun var student? Merkelig tankegang.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er ganske vanlig.

Blant kvinner....når de tjener mest.

Felles økonomi = mannen tjener mest. Noe annet er egoistisk og lite mandig. 

Delt økonomi = kvinner tjener mest. Jeg har stått på, jeg fortjener,  jeg er selvstendig. 

Kvinner vokser ikke opp å ser på seg selv som forsørgere. Menn tar etter sine fedre og ser for seg å måtte ta vare på sin familie på en helt annen måte.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, hocane said:

Selvfølgelig bruker du penger på barna så de har tiligang til elementære ting.

Men felles økonomi? Nei. Kommer aldri til å skje.

Er du gift og har barn?

For min del så handler ekteskap om partnerskap. Da er vi «oss», ikke meg og deg mht penger🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 5b8c2...0f5

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Delt økonomi = kvinner tjener mest. Jeg har stått på, jeg fortjener,  jeg er selvstendig. 

Kvinner vokser ikke opp å ser på seg selv som forsørgere. Menn tar etter sine fedre og ser for seg å måtte ta vare på sin familie på en helt annen måte.

Dette er bare påstander fra din side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er bare påstander fra din side.

Tror ingen får forskningsmidler til å faktasjekke. Men det er en gjennomgående trend. Felles økonomi når mannen er hovedforsørger. Delt når dama tjener mest.

Er jo bare å forhøre deg i ditt miljø, la merke til dette for 25 år siden og det har bare blitt mer fremtredende etterhvert som kvinner dominerer på høyere utdanning og ettervert "overtar" sjefsrollef I samfunnet. 

Holdningsforskjellende er store. KVINNER ER IKKE INTERESSERT I Å FORSØRGE MENN. Det gifter seg helst oppover uansett inntekt, men om de allikevel gifter seg nedover i inntekt så skal det ikke gå på bekostning av hennes selvrealisering. 

Ingen menn hadde fått partner med en slik holdning.  Hva slags forsørger er det lizzom.  Det hadde vært røde flagg.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tjener bedre enn samboer, men vi har felles økonomi. Er kvinne. For øvrig er det svært få norske menn som "tar etter sine fedre" og oppfatter seg som forsørgere. Min erfaring med norske menn er at de er gjerrige, forventer at dama dekker i hvert fall 50 prosent, samtidig som hun gjør det meste i huset. 

Anonymkode: 4428f...941

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tror ingen får forskningsmidler til å faktasjekke. Men det er en gjennomgående trend. Felles økonomi når mannen er hovedforsørger. Delt når dama tjener mest.

Er jo bare å forhøre deg i ditt miljø, la merke til dette for 25 år siden og det har bare blitt mer fremtredende etterhvert som kvinner dominerer på høyere utdanning og ettervert "overtar" sjefsrollef I samfunnet. 

Holdningsforskjellende er store. KVINNER ER IKKE INTERESSERT I Å FORSØRGE MENN. Det gifter seg helst oppover uansett inntekt, men om de allikevel gifter seg nedover i inntekt så skal det ikke gå på bekostning av hennes selvrealisering. 

Ingen menn hadde fått partner med en slik holdning.  Hva slags forsørger er det lizzom.  Det hadde vært røde flagg.

Jeg er kvinne, og har aldri lett etter en forsørger. Vi har alt felles, jeg tjener mest. Vi bruker penger fra den kontoen der det er penger for øyeblikket - veldig praktisk når han har lønn den 1. i måneden, og jeg den 12. Og hvorfor skulle kvinner være interessert i å forsørge menn? Du er en voksen mann, ikke et barn. Hvorfor skal du bli forsørget?

Anonymkode: 4428f...941

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan får han bedre råd av at kona tjener mer når pengene går til snerten bil, shopping i London med venninner,  mulberry vesker og sko.

Han er stuck med lån, forsikring,  vedlikehold og eiendomskatt.

Er vel menn som er mest opptatt av bil?

Så lenge hun eier boligen skal hun selvsagt betale på lånet og alt som hører med. 

Anonymkode: e2243...852

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker det litt selv når når madammen begynner å nærme seg min lønn at det føles litt rart. Men det er mest pga at jeg har alltid tjent mest..

Anonymkode: c3f8b...c9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mye høyere grunnlønn enn mannen min, men han kan tjene ekstra ved å jobber overtid/skift. Så han passer alltid på å jobbe nok overtid til å ha høyere bruttoinntekt i året enn meg :)  Jeg har ikke samme mulighet til å jobbe overtid da det på en måte er inkludert i lønnen. Ikke helt lovlig, jeg vet. Men prøver å avspasere evt overtid.

Anonymkode: d8e56...2ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har mye høyere grunnlønn enn mannen min, men han kan tjene ekstra ved å jobber overtid/skift. Så han passer alltid på å jobbe nok overtid til å ha høyere bruttoinntekt i året enn meg :)  Jeg har ikke samme mulighet til å jobbe overtid da det på en måte er inkludert i lønnen. Ikke helt lovlig, jeg vet. Men prøver å avspasere evt overtid.

Men vi har totalt felles økonomi da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Usikre menn som henger i Manosphere blir misunnelige av at du tjener mer enn han. De som har et arkaisk kjønnsrollesyn.  Sikre menn blir motiverte av sitiasjonen. 

Anonymkode: 8a7c3...6df

Er det samme når damene er misunnelig? Usikre og henger i "manosphere" eller hva som er den kvinnelige motsatsen til disse patetiske uttrykkene bezzervizzerne strør om seg med.

Anonymkode: 0e73c...bf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det samme når damene er misunnelig? Usikre og henger i "manosphere" eller hva som er den kvinnelige motsatsen til disse patetiske uttrykkene bezzervizzerne strør om seg med.

Når damene er misunnelig på lønna til mannen sin, får de beskjed av venninner og kg om å ta videreutdanning eller ekstrajobb. 

Anonymkode: e2243...852

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette oppsummer forholdet mitt med eksen så veldig bra. Hun taklet aldri at jeg tjente mer enn hun. Jeg betalte også selvsagt mest, selv om jeg ikke ga slipp på delt økonomi. Hun taklet ikke delt økonomi i lengden, og det var en av årsakene til at hun gikk. Hun gjorde jo aldri noe for å øke lønnen sin, og det ble ikke bedre av at hun gikk ned til 80% stilling og var så "fattig". Denne økonomiforståelsen tok hun opp på FVK også, og fikk sååå stor forståelse av den kvinnelige sosionomen der. Jeg er SÅ glad for at jeg aldri giftet meg. Kjenner altfor mange som har tapt pengene sine på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...