Gå til innhold

Bekymret for prematur fødsel grunnet mye kynnere etc

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er 27 uker nå. Har de siste 5 ukene hatt mye kynnere, og har hatt 3 episoder der de har kommet hyppig og med jevne mellomrom (mindre enn 10 minutter mellom hver, og ca 1 minutts varighet) etter en stressbelastning. Etter første runde med slike ble jeg delvis sykemeldt, og er det fortsatt. Den ene runden for et par uker siden, skulle jeg nok ringt føden fordi det varte i mange timer, men plutselig gikk det over av seg selv uansett. Det som har gjort at jeg ikke har bekymret meg så mye har vært at de ikke har vært vonde. Jordmor sier dog at kynnerne kan gå over i premature rier, så det tenker jeg en del på. Sist episode med slike kynnere var i helgen, og da var de i tillegg litt vonde (ikke som rier da, men mer som menstruasjonssmerter), men det gikk over etter en liten time, så derfor ringte jeg ikke føden da heller. Jeg har kynnere utenom disse episodene altså, hver dag og mange ganger daglig. De siste dagene har jeg i tillegg hatt en del menstruasjonslignende smerter som har kommet utenom kynnere. 

Jeg lurer jo på om det er et dårlig tegn (med tanke på for tidlig fødsel) at kynnerne blir mer smertefulle, og at jeg har disse menstruasjonskrampene, eller om det ikke er noe å bekymre seg for? Jeg har svangerskapskontroll om 1 uke så jeg skal selvsagt ta det opp da, men bare lurer på om noen har erfaring med dette. Kan fastlege måle tykkelse på livmortappen? Bør jeg be om at denne blir målt? 

Anonymkode: d96b0...082

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville dratt til fastlegen i morgen, få tatt en urinprøve, kanskje du har urinveisinfeksjon? Når en er gravid, så kan eneste symptomene på det være kraftige kynnere. Det trenger da antibiotika. Uvi som gravid kan også gå over i premature rier. Så lurt å få det sjekket. Ellers gikk jeg også mye med kraftige kynnere, og værre ble de, så jeg ikke viste om dey var rier eller kynnere. Innimellom var det uvi, andre ganger vet jeg ikke hva det var.

Anonymkode: fc589...bf0

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ville dratt til fastlegen i morgen, få tatt en urinprøve, kanskje du har urinveisinfeksjon? Når en er gravid, så kan eneste symptomene på det være kraftige kynnere. Det trenger da antibiotika. Uvi som gravid kan også gå over i premature rier. Så lurt å få det sjekket. Ellers gikk jeg også mye med kraftige kynnere, og værre ble de, så jeg ikke viste om dey var rier eller kynnere. Innimellom var det uvi, andre ganger vet jeg ikke hva det var.

Jeg har hatt negativ ustix etter at disse kynnerne startet, så har mine tvil, men alltid greit å sjekke ja :) Takk for svar. Fødte du til termin?

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har hatt negativ ustix etter at disse kynnerne startet, så har mine tvil, men alltid greit å sjekke ja :) Takk for svar. Fødte du til termin?

Da er det nok ikke uvi 🙂 ja. Fødte til termin til slutt med begge to. Selv om jeg jevnlig de siste 6-7 ukene fikk høre "målet er å få deg til uke 37" eller "baby er her før helga er over". Det ble noen lange uker å vente for å si det sånn, men så klart veldig glad for å få terminfødte barn. Men når de da kommer i slutten av uke 39, og i uke 40, så blir de siste ukene fra uke 37 veeeeldig lange 😅

Skrevet

Jeg ville bedt om en sjekk på føden med måling av livmorhals, eventuelt bestilt det hos en privat gynekolog. Mest sannsynlig er det bare vanlige kynnere, men det er jo greit å sjekke. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Da er det nok ikke uvi 🙂 ja. Fødte til termin til slutt med begge to. Selv om jeg jevnlig de siste 6-7 ukene fikk høre "målet er å få deg til uke 37" eller "baby er her før helga er over". Det ble noen lange uker å vente for å si det sånn, men så klart veldig glad for å få terminfødte barn. Men når de da kommer i slutten av uke 39, og i uke 40, så blir de siste ukene fra uke 37 veeeeldig lange 😅

Takk for at du delte din erfaring! I gårkveld når jeg skulle legge meg var det plutselig veldig vått i trusa. Det var ikke som utflod, så jeg prøver å få kontakt med jordmoren som følger meg i dag.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Takk for at du delte din erfaring! I gårkveld når jeg skulle legge meg var det plutselig veldig vått i trusa. Det var ikke som utflod, så jeg prøver å få kontakt med jordmoren som følger meg i dag.

Om du mistenker at det er vannet, i uke 27, så må du da ringe rett til føden med en gang! 

Anonymkode: 87e37...d6e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg fødte i uke 26 etter mye kynnere. Hadde infeksjon som ikke slo ut på stix. Ring føden og få ultralyd av livmorhalsen for å se om den blir påvirket av kynnerne. 

Anonymkode: ebb3b...dc5

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde mye kynner denne gangen og føde likevel 5 dager etter termin. Er kanskje et tegn på at du bør roe ned litt og slappe av mer? Kontakt jordmor om du er veldig bekymret 😊 

Anonymkode: 4901d...3c7

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg fødte i uke 26 etter mye kynnere. Hadde infeksjon som ikke slo ut på stix. Ring føden og få ultralyd av livmorhalsen for å se om den blir påvirket av kynnerne. 

Anonymkode: ebb3b...dc5

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg hadde mye kynner denne gangen og føde likevel 5 dager etter termin. Er kanskje et tegn på at du bør roe ned litt og slappe av mer? Kontakt jordmor om du er veldig bekymret 😊 

Anonymkode: 4901d...3c7

Takk for svar. Jeg var på føden og fikk målt livmorhalsen. Den var heldigvis 3 cm og lukket, men har nå fått beskjed om å være i ro siden kynnerne nå er konstante når jeg står. 

-TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk for svar. Jeg var på føden og fikk målt livmorhalsen. Den var heldigvis 3 cm og lukket, men har nå fått beskjed om å være i ro siden kynnerne nå er konstante når jeg står. 

-TS

Fikk du svangerskapspenger pga det? For å holde deg i ro.

Anonymkode: ba924...2b8

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Fikk du svangerskapspenger pga det? For å holde deg i ro.

Anonymkode: ba924...2b8

Jordmor har snakket om at jeg skal ha svangerskapspenger ja, så jeg skal snakke med legen om det. 

Skrevet

Så bra at du får god oppfølging. Jeg hadde mye og ganske kraftige kynnere i mine svangerskap. Men fødte på termin. Fødslene var veldig raske og med sterke, effektive rier.

Anonymkode: 28eaa...6a9

• Nyttig 1
Skrevet

2 svangerskap med heftige kynnere, mulig årsak er bakvendt livmor mente legen. Kynnere startet tidlig i svangerskapet og var så vonde og konstante at da jeg fødte merket jeg ikke forskjell på kynnere og rier. Flere innleggelser underveis pga fare for rier og hyppige kontroller. Første kom til termin og siste 4 uker før termin. 

I begge svangerskap ble jeg sykmeldt pga fare for fortidlig fødsel. 

Anonymkode: c1c52...e25

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

2 svangerskap med heftige kynnere, mulig årsak er bakvendt livmor mente legen. Kynnere startet tidlig i svangerskapet og var så vonde og konstante at da jeg fødte merket jeg ikke forskjell på kynnere og rier. Flere innleggelser underveis pga fare for rier og hyppige kontroller. Første kom til termin og siste 4 uker før termin. 

I begge svangerskap ble jeg sykmeldt pga fare for fortidlig fødsel. 

Takk for svar! 

Har vært litt usikker fordi noen sier at de hadde mye kynnere og at de jobbet likevel, imens jeg da har fått beskjed om å ta det med ro. At det virker som om at noen får beskjed om at det er helt ufarlig. Har samtidig hørt om noen som fødte alt for tidlig etter å ha gått mange uker med så heftige kynnere som jeg har nå, så det er vel rett at det kan gå over i premature rier og at man ikke skal ignorere det. 

Hilsen ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Takk for svar! 

Har vært litt usikker fordi noen sier at de hadde mye kynnere og at de jobbet likevel, imens jeg da har fått beskjed om å ta det med ro. At det virker som om at noen får beskjed om at det er helt ufarlig. Har samtidig hørt om noen som fødte alt for tidlig etter å ha gått mange uker med så heftige kynnere som jeg har nå, så det er vel rett at det kan gå over i premature rier og at man ikke skal ignorere det. 

Hilsen ts

I utgangspunktet er ikke kynnere farlig, men legen vet når kynnere kan være fare for fortidlig fødsel så hør på legen. I begge mine sykmeldinger står det høyrisikosvangerskap og det er vel ikke et begrep som brukes med mindre det er det. Det skapte mye trøbbel for meg og det ble verre for hvert svangerskap så det blir bare 2 barn for min del. I mine journaler stod jeg merker med at hvis jeg ringte skulle jeg tas inn på kontroll asap. 

Ikke hør på andre, hør på legen. Lev som normal, men ta det med ro når du kan lytt til kroppen. Mest sannsynlig så går det veldig fint. Lykke til:) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...