Gå til innhold

Hjertesukk om økonomi. Føler meg ensom.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber 100% og har utbetalt ca 40 000,- i mnd. Barnet har delt fast bosted, og jeg har ca 2000,- i mnd i barnetrygd.
Har boliglån, studielån og et privat billån. Er avhengig av bil grunnet jobb.
Jeg merker så inderlig godt at det er vanskelige tider økonomisk, og føler meg så alene. 😔
Har gjort mange grep for å holde hodet over vannet;

Går ikke til frisør eller andre behandlinger
Byttet til et billigere mobilabonnement
Byttet strømselskap
Kuttet ned til to strømmetjenester
Handler ikke unødvendig, og som oftest på Finn, Tise eller Temu hvis det er noe vi trenger
Spiser/drikker aldri ute
Baker eget brød
Handler mat og dagligvarer på tilbud
Selger ting jeg ikke bruker/trenger på Finn
Vi er aldri ute og "gjør noe", som f.eks kino, badeland osv, finner på ting som ikke koster penger.
Avsluttet et par forsikringer også.

Alikevel er det såvidt det går rundt. Og noen ganger må jeg ty til kredittkort på slutten av måneden.
Jeg avlyser tannlegebesøk fordi jeg ikke har råd, samme med service på bil og varmepumpe, blir aldri med venner eller de på jobben ut, finner på unnskyldninger for at jeg ikke kan... Jobber turnus med noe helger, så vanskelig å skulle finne ekstra jobb som "klaffer". Får aldri spart meg til en buffer.

Vet ikke helt hva jeg vil med dette, føler meg bare alene om å ha det trangt, virker som de fleste andre ikke trenger å snu på hver krone? Tar gjerne i mot flere sparetips hvis noen har.

Anonymkode: 18521...47b

• Liker 2
  • Hjerte 22
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, man må være en familie med 2 inntekter i dag. Ikke så sjokkerende.

Anonymkode: a633b...939

• Liker 5
Skrevet

Jeg hadde ikke til hensikt å sjokkere...

• Liker 14
  • Hjerte 8
  • Nyttig 4
Skrevet

Det er veldig tøffe tider. Forhåpentligvis skal renta bikke nedover mer og mer, men det tar tid. Jeg jobber i butikk, og ser tendensen til at folk snur på krona. Så du er ikke alene.

Sånn for å gi råd, så går jeg rett på sak med de største utgiftene. Hva betaler du i boliglån? Kan du reforhandle, øke nedbetalingstida, leie ut et rom når barnefri, eventuelt selge? Har du brukt opp alle utsettinger av studielån? Hvor mye er billånet på, kan du selge og kjøpe billigere?

Er du nødt til å ha strømmetjenester?

Får du spart noe, og har du sparekontoer med høy rente?

Har du trumf, coop medlem og lignende som gir bonus og kuponger når du handler? Er vel høy bonus på trumf når man betaler med appen nå.

Anonymkode: 296fb...d45

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Kan du søke betalingsutsettelse på studielån? nå aner jeg ikke hvor du bor, men det kommer noen nye regler rundt nedskriving av lån for noen utkantkommuner.

Anonymkode: bf2ac...f3f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg skiftet forresten strømselskap og fikk 1000kr i bonus🎉Jeg gjør dette når det er mulighet, og har spart ganske mye på det.

Anonymkode: bf2ac...f3f

Skrevet

Sender deg en klem. :klem:

Anonymkode: 91d26...429

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Høres ut som du har dyrt boliglån og/eller billån.

Anonymkode: 1f38f...257

• Liker 12
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg jobber 100% og har utbetalt ca 40 000,- i mnd. Barnet har delt fast bosted, og jeg har ca 2000,- i mnd i barnetrygd.
Har boliglån, studielån og et privat billån. Er avhengig av bil grunnet jobb.
Jeg merker så inderlig godt at det er vanskelige tider økonomisk, og føler meg så alene. 😔
Har gjort mange grep for å holde hodet over vannet;

Går ikke til frisør eller andre behandlinger
Byttet til et billigere mobilabonnement
Byttet strømselskap
Kuttet ned til to strømmetjenester
Handler ikke unødvendig, og som oftest på Finn, Tise eller Temu hvis det er noe vi trenger
Spiser/drikker aldri ute
Baker eget brød
Handler mat og dagligvarer på tilbud
Selger ting jeg ikke bruker/trenger på Finn
Vi er aldri ute og "gjør noe", som f.eks kino, badeland osv, finner på ting som ikke koster penger.
Avsluttet et par forsikringer også.

Alikevel er det såvidt det går rundt. Og noen ganger må jeg ty til kredittkort på slutten av måneden.
Jeg avlyser tannlegebesøk fordi jeg ikke har råd, samme med service på bil og varmepumpe, blir aldri med venner eller de på jobben ut, finner på unnskyldninger for at jeg ikke kan... Jobber turnus med noe helger, så vanskelig å skulle finne ekstra jobb som "klaffer". Får aldri spart meg til en buffer.

Vet ikke helt hva jeg vil med dette, føler meg bare alene om å ha det trangt, virker som de fleste andre ikke trenger å snu på hver krone? Tar gjerne i mot flere sparetips hvis noen har.

Du er ikke alene. Kjenner meg godt igjen på det du skriver og har det ganske likt selv. Bortsett fra at jeg ikke har barn eller bil(enda, blir nok etterhvert. Men da uten lån). 

Du gjør jo mange bra tiltak allerede. Så det er vanskelig å si hvor du kan spare mer inn. 

• Liker 3
Skrevet

Hva betaler du på bolig i måneden?

Anonymkode: 22b4e...822

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hei, jeg kan inne klippe deg, men om det gjelder hårfarge så kan jeg hjelpe deg å finne her på denne nettsiden hva farge du skal kjøpe og spare driiitmye.

det er en .no side, (da er det ingen toll) men de sender fra Danmark 

https://www.osfrisorartikler.no/wella-koleston-perfect-me-deep-browns-5-75-light-brunette-mahogany-brown-60-ml Eksempel farge

Koleston er det de bruker i salong

https://www.osfrisorartikler.no/wella-welloxon-perfect-6-1000-ml

vannstoff (h202) hydrogenperoksid 

minst 6% om du har mer enn 30% grått hår

Anonymkode: 12992...7af

• Liker 1
Skrevet

Er 100% alene med barn (tenåring) og har både boliglån (3,1 mill), bilån og studielån. Har utbetalt rundt 41000,- i mnd. og vi lever godt på det + sparer mellom 3000 og 5000 i mnd. 
Har du dyrt boliglån? 

Anonymkode: b66a4...51b

• Liker 5
Skrevet

Nav annonserer ikke dette, men de tilbyr lån, faktisk

de kan og gi støtte til tannlege

det er flaut for alle, men jeg har fått sosial støtte en gang(selv om jeg var gift og han hadde fast jobb)

Anonymkode: 12992...7af

Skrevet

Vil bare sende deg en klem og si at du er flink som sparer der du kan❤️

Anonymkode: 8b549...b80

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet

Du er absolutt ikke alene ❤️

Jeg er eneforsørger, og bor med en ungdom over 18. Dvs slutt på både barnetrygd og bidrag, men h*n går jo fortsatt på skole og må forsørges.

Vi lever skikkelig på sparebluss nå. Alt unødvendig er kuttet ut. Vi ønsker ikke å flytte, men om renta forblir uendret eller skulle gå opp må det bli neste steg.

Det jeg gruer meg aller mest til nå er jul og julegaver – aner virkelig ikke hvordan jeg skal få råd til det 🫣.

Har en del ute på Finn, og leter stadig etter ting jeg kan selge her hjemme. Kanskje det kan bli noen julegavepenger av det?

Anonymkode: eaca9...665

• Liker 1
  • Hjerte 4
Skrevet

Jeg er i samme situasjon, omtrent det samme i inntekt og det går knapt rundt. Kjenner jeg er litt misunnelig på de som er to innimellom. 

Anonymkode: f6ac5...d57

• Liker 2
Skrevet

Høres ut som du gjør mye rett. Har du så gunstig boliglån som mulig? Hvis du er offentlig ansatt kan det være verdt å sjekke ut om du kan flytte boliglånet til KLP/Statens pensjonskasse. Kan du forlenge avdragstida på lånet for å få ned månedsbeløpet? Bytte til annuitetslån hvis du har serielån? 

Har du korrekt skattekort i forhold til renteutgifter osv? 

Kan du leie ut hybel? Evt leie ut et rom i perioder (typisk her jeg bor er at tannlegestudenter/sykepleiere i praksisperioden trenger hybel for noen uker)

• Liker 1
Skrevet

TS her. 
For å svare på noen spørsmål først:
Da jeg kjøpte boligen min, betalte jeg ca 7000,- i mnd på lånet. Nå er det ca 10500,- Har max nedbetalingstid.
Ja, har brukt opp alle utsettelser på studielånet. Har også et myndig barn, (VGS) som jeg forsørger. Billånet er på 1500,- i mnd.
Jeg selvsagt ikke ha strømmetjenester, men føler litt på det pga barna. Hadde jeg vært alene, kunne de ha blitt fjernet.

Setter stor pris på både tips og gode ord, gjør situasjonen litt mindre ensom. Takk ❤️
Er også lit misunnelig på de som er to, noen ganger.... 😅

• Liker 3
  • Hjerte 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Er 100% alene med barn (tenåring) og har både boliglån (3,1 mill), bilån og studielån. Har utbetalt rundt 41000,- i mnd. og vi lever godt på det + sparer mellom 3000 og 5000 i mnd. 
Har du dyrt boliglån? 

Hvordan er det mulig? Over halve lønna di går ut på lån?

Anonymkode: fc5c4...921

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Har du dyrt boliglån? 

Enig med deg. Kan ikke forstå at at TS skal ha det så trangt med såpass god inntekt. Hvor mye har du i utgifter TS? Uansett inntekt lurt å ta de økonomiske grepene som du har tatt.

Anonymkode: 72115...114

• Liker 7
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...