Gå til innhold

Hvorfor lar folk ungene sine bli tjukke??

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært i svømmehall i dag. Bemerker meg nok en gang hvor mange barn der som er tjukke. Noen er ikke bare litt kraftige en gang, det er gutter i 9-10 års alderen med "moobs" (man boobs) og unger som man SER at har for mange kilo å drasse på. 
Det må være så forferdelig å være den tjukke i klassen og for ikke å snakke om helseproblemene dette representerer. 
Jeg klarer ikke å fatte og begripe at foreldre ikke setter grenser! Serverer ordentlig mat og sier NEI til brus, pottis, sjokolade, kake osv. 
Skjønner nesten ikke hvordan du får en unge tjukk heller. Mine barn spiser akkurat det dem trenger og er slanke. 
Jeg hadde skammet meg sånn om min unge var tjukk. Hva er greia? 
Det er èn ting at man ikke klarer å begrense seg selv, men å begrense barna sine bør man klare. 

Anonymkode: a33db...55f

• Liker 30
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har vært i svømmehall i dag. Bemerker meg nok en gang hvor mange barn der som er tjukke. Noen er ikke bare litt kraftige en gang, det er gutter i 9-10 års alderen med "moobs" (man boobs) og unger som man SER at har for mange kilo å drasse på. 
Det må være så forferdelig å være den tjukke i klassen og for ikke å snakke om helseproblemene dette representerer. 
Jeg klarer ikke å fatte og begripe at foreldre ikke setter grenser! Serverer ordentlig mat og sier NEI til brus, pottis, sjokolade, kake osv. 
Skjønner nesten ikke hvordan du får en unge tjukk heller. Mine barn spiser akkurat det dem trenger og er slanke. 
Det er èn ting at man ikke klarer å begrense seg selv, men å begrense barna sine bør man klare. 

Hvis du har barn som begrenser seg selv om spiser "akkurat det de trenger" er det lett, selvfølgelig. Hvis barna har en tendens til å spise for mye, er det ikke lett. Det skal ikke mye kalorier til hver dag før det blir kilo av det.

Selv serverer vi aldri chips, kake og godteri (ikke lørdagsgodt heller), men barnet får det til stadighet servert i andre sammenhenger. Det er umulig å unngå, les f.eks. tråden om marshmallows i barnehagen. 

Anonymkode: 28d28...dcc

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Trist. Forferdelige holdninger.

Anonymkode: ae070...1ca

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet

Barn er forskjellige. Mine vokser i mange faser, først i bredden og så i høyden. Reprat. repeat, reprat. Så de veksler på å være litt lubne og veldig slanke. 

Anonymkode: 663eb...d36

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Foreldrene er ofte like tykke og har et dårlig kosthold selv. Enten så bryr de seg ikke, eller så orker de ikke ta kampen. 

Anonymkode: 85e5d...6d8

• Liker 25
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har du tenkt på at barn kan smugspise pga mobbing/vonde følelser? Sykdom? F.eks inaktivitet pga skade/sykdom? Gener? Ikke alle fôrer barna sine med mc’ern og godteri hver dag! 

å nei, barna mine er normalvektige, men jeg sitter ikke på min høye hest og er så hoven! 

Anonymkode: 7165c...fca

Spørsmål; tror du det jevne barn sliter med inaktivitet etter sykdom, vonde følelser som fører til smugspising, blir mobbet? 

Ble ikke barn mobbet før? Hadde de ikke vonde følelser den gangen? Ble de ikke syke og inaktive?

Hvis jo; hva tenker du gjør at markant flere barn er overvektig i dag?

Anonymkode: 02765...c8e

• Liker 12
  • Nyttig 7
Skrevet
mommyaka skrev (11 minutter siden):

Vi har en gutt som er overvektige.

Vi kan fortelle at i 2 år smug spiste han uten at vi skjønte det...

Men han har sluttet..og vi har vært inn og ut på sykehuset for p sjekke han...tatt hauh med blodprøve....

Han spiser vanlige porsjoner hjemme og får bare (litt godteri) i helg. Ikke noe cola el....han trener 2 ganger i uka og sykler mye med kompiser.

Vi har holdt på å passe vekten hans i 2 år og det er ikke lett når du skal passe på hva du sier til en 12 åring.

Og jeg hater slike som deg...når vi er på stranden eller badeland ver jeg at det finnes slike som deg...som tror vi stapper mc Donalds mat, is og kaker i han....han er verdens beste og snilleste gutt....men han sliter med vekten og vi jobber hverdag med det.

Håper dine barn ikke får ditt personligehet og dømmer andre.

Bra for dine barn at de kan spise hva de vil og ikke gå opp..mitt barn kan ikke det. Selv har jeg pcos og går veldig fort opp i vekt 

Men hvorfor er han da overvektig om han spiser så sunt og trener og alt? Det er jo i grunnen besynderlig.

Anonymkode: 8bd31...b56

• Liker 20
  • Nyttig 3
Skrevet

Ser du har fått mange hatske svar, fordi dette temaet vekker nok sterke følelser i mange. Men sannheten er jo at det er et økende problem, og et alvorlig problem for de barna som er i kategorien fedme fra de er små. Det skyldes ofte at de voksne også har et overvektsproblem og at deres syn på normale porsjoner for et barn ikke er normalt, samt generelt et dårlig kosthold. En hel del av disse barna har polarbrød med nugatti og en mellombar i matboksen på skolen, og foreldre som tror dette er sunt og bra.

Anonymkode: abbcb...cf8

• Liker 22
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men hvorfor er han da overvektig om han spiser så sunt og trener og alt? Det er jo i grunnen besynderlig.

Du kan bli overvektig av helt vanlig mat, om det er i for store mengder. 

Det er kunnskapsløst å tro at overvektige barn blir foret med junk og godteri, det er ikke årsaken i alle tilfeller. Jeg kjenner selv til to barn som f.eks har veldig stor apetitt, hvor søsken og foreldre er normalvektige. 

Anonymkode: e72da...1c3

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ser du har fått mange hatske svar, fordi dette temaet vekker nok sterke følelser i mange. Men sannheten er jo at det er et økende problem, og et alvorlig problem for de barna som er i kategorien fedme fra de er små. Det skyldes ofte at de voksne også har et overvektsproblem og at deres syn på normale porsjoner for et barn ikke er normalt, samt generelt et dårlig kosthold. En hel del av disse barna har polarbrød med nugatti og en mellombar i matboksen på skolen, og foreldre som tror dette er sunt og bra.

Huff, det er trist at barn skal få en så tung start på livet.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Har du tenkt på at barn kan smugspise pga mobbing/vonde følelser? Sykdom? F.eks inaktivitet pga skade/sykdom? Gener? Ikke alle fôrer barna sine med mc’ern og godteri hver dag! 

å nei, barna mine er normalvektige, men jeg sitter ikke på min høye hest og er så hoven! 

Anonymkode: 7165c...fca

Jeg gikk på barneskolen fra 1985-1991. Det var ikke ett eneste barn på skolen som var overvektig. I dag er altfor mange det. Vi fikk visst plutselig masse diagnoser fra millenniumsskiftet …

nei… jeg snakker ikke om de barna som av ulike grunner har en diagnose — men det var da voldsomt så mange diagnoser som plutselig dukket opp da — ungene blir jo feitere og feitere. 

Anonymkode: b9843...606

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Det er mange grunner til at barn kan bli overvektige eller fete. Enkelte barn, akkurat som voksne, sliter med forsinket metthetsfølelse. Dette er ganske vanlig hos mennesker med overvekt. Man skal være ganske hard for å frata et sultent barn middagen sin før hen er mett. Og ja, man kan spise seg fet på sunn mat.

Det er også mange barn som smugspiser. Jeg tror mange foreldre ikke aner omfanget av dette. Barn kan dessverre gjøre mye i det skjulte.

Enkelte barn går også på medisiner som øker sultfølelsen. 

Også er det så klart en andel foreldre som gir barna for mye og for usunn mat. Det er så klart en uting, og gjør deg til en dårlig forelder. Men dette er nok ikke majoriteten.

Jeg har normalvektige barn, men sitter ikke på min høye hest fordi. Jeg har hatt flaks med at vår familie er normalvektig, og har normale sultreguleringshormoner. 

Synes det er trist å lese at du har så sneversynte holdninger om barn og overvekt.

Anonymkode: 478c7...65d

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet

Huff, det er trist at barn skal få en så tung start på livet.

Ja, det er også viktig å påpeke at andre barn ser det, og de holder ikke stilt om dette. En del tror barna blir kroppsbevisst fordi de får begrenset mengden mat de spiser og er redd for dette, men de blir bevisst det fordi andre i klassen sier til dem at de er feit. Jeg tipper at i alle fall 90% av disse barna har fått kommentarer på kroppen sin av andre barn. 

Når barn overspiser og regulerer følelser med mat, er det omsorg å begrense mengden mat slik at de får normale mengder. Det finnes måter å gjøre dette på en grei måte, som for eksempel mindre tallerkner. Smugspiser barna, kan man ikke ha kjeks og snop hjemme tilgjengelig på kjøkkenet. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg håper folk ikke går rundt og skammer seg over barna sine💔

Anonymkode: cfd1a...2a1

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Fordi å lære barn at mat og godteri er kos og trøst, er bra 😃 Å lære barn hva som er en normal porsjon og holde dem unna usunn mat, er hysterisk og kan gi dem spiseforstyrrelser.

Helsedirektoratet sine kostholdsråd er hysteriske.

Anonymkode: 11bf1...3af

• Liker 4
  • Nyttig 10
Skrevet

Det er mange grunner til at barn kan bli overvektige eller fete. Enkelte barn, akkurat som voksne, sliter med forsinket metthetsfølelse. Dette er ganske vanlig hos mennesker med overvekt. Man skal være ganske hard for å frata et sultent barn middagen sin før hen er mett. Og ja, man kan spise seg fet på sunn mat.

Det er også mange barn som smugspiser. Jeg tror mange foreldre ikke aner omfanget av dette. Barn kan dessverre gjøre mye i det skjulte.

Enkelte barn går også på medisiner som øker sultfølelsen. 

Også er det så klart en andel foreldre som gir barna for mye og for usunn mat. Det er så klart en uting, og gjør deg til en dårlig forelder. Men dette er nok ikke majoriteten.

Jeg har normalvektige barn, men sitter ikke på min høye hest fordi. Jeg har hatt flaks med at vår familie er normalvektig, og har normale sultreguleringshormoner. 

Synes det er trist å lese at du har så sneversynte holdninger om barn og overvekt.

Anonymkode: 478c7...65d

Tja, hvis du ser oppi matboksen til barn med fedme (altså ikke bare lett overvekt) så vil du høyst sannsynlig forstå hvorfor majoriteten av disse er så overvektige. 

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...