Gå til innhold

Reversere rotfylt tann pga infeksjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har rotfylt tann nr 27 for 3.gang, i mai. Det er infeksjon, men man venter minst 12 mnd før evt trekking av tann/reversering av rotfylling. Jeg verker både i tann, kinn og tidvis i ørene. Har mye trykk i hodet. Det ble enda verre etter omfattende borring helt ned til tannkjøttet, av en lekkasje under den gamle kronen, på denne rotfylte tanna. Det er en midlertidig løsning; jeg ville ikke bruke flere tusen kr på en tann som muligens må trekkes. Rotfyllingen kostet 11000kr, har tannlegen noen form for garanti? feks at han må trekke tanna(hvis det er mulig, vet ikke om jeg må til kirurg). Er SÅ lei av å bruke 30 000kr årlig på de hersens tenna😭For å ikke snakke om kjevesmerter og hodepine av all behandling. Hadde ikke kjeven sunket sammen ved trekking hadde jeg gått for gebiss🥵

Anonymkode: c2aa6...afc

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg har rotfylt tann nr 27 for 3.gang, i mai. Det er infeksjon, men man venter minst 12 mnd før evt trekking av tann/reversering av rotfylling. Jeg verker både i tann, kinn og tidvis i ørene. Har mye trykk i hodet. Det ble enda verre etter omfattende borring helt ned til tannkjøttet, av en lekkasje under den gamle kronen, på denne rotfylte tanna. Det er en midlertidig løsning; jeg ville ikke bruke flere tusen kr på en tann som muligens må trekkes. Rotfyllingen kostet 11000kr, har tannlegen noen form for garanti? feks at han må trekke tanna(hvis det er mulig, vet ikke om jeg må til kirurg). Er SÅ lei av å bruke 30 000kr årlig på de hersens tenna😭For å ikke snakke om kjevesmerter og hodepine av all behandling. Hadde ikke kjeven sunket sammen ved trekking hadde jeg gått for gebiss🥵

Har fått topprotamputasjon av rotfyll tann med infeksjon. Det gjøres kirurgisk og man åpner i tannkjøttet. Tann 2.7. Er jo bakerst oppe, så den er jo ikke den enkleste å komme til. 
Tannlegen kan jo ikke gi garanti for hvordan din kropp reagerer på rotfylling, det blir som å gi garanti på at du ikke får ørebetennelse etter forkjølelse. 
Hva vil du egentlig frem til med tråden din? 

Anonymkode: 801c7...692

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har fått topprotamputasjon av rotfyll tann med infeksjon. Det gjøres kirurgisk og man åpner i tannkjøttet. Tann 2.7. Er jo bakerst oppe, så den er jo ikke den enkleste å komme til. 
Tannlegen kan jo ikke gi garanti for hvordan din kropp reagerer på rotfylling, det blir som å gi garanti på at du ikke får ørebetennelse etter forkjølelse. 
Hva vil du egentlig frem til med tråden din? 

Jeg lurer på om det kan skape mer problem å vente, eller om jeg bør få driten ut nå. Selv om jeg er anbefalt å vente ett år. Det står»usikker» prognose i journal, og er 3.rotfylling. Og så har jeg tidligere hatt en tannlege som ga meg 5 år garanti på en krone…Derfor lurer jeg på om rotfylling har noe lignende; har lest at noen gir 12 mnd. Har hørt om utenlandske tannleger som gir to år, så trodde det var et legitimt spørsmål😬

Skrevet

Jeg endte med rotspissamputasjon på tanna som var rotfylt, men også det var mislykket. Endte med å kirurgisk fjerne tanna. Fikk ingenting på garanti, bortsett fra fjerningen av tanna var gratis. Hos meg var det tann 17, altså venstre side. Få hælvetet ut. 

Anonymkode: e8577...6a2

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg lurer på om det kan skape mer problem å vente, eller om jeg bør få driten ut nå. Selv om jeg er anbefalt å vente ett år. Det står»usikker» prognose i journal, og er 3.rotfylling. Og så har jeg tidligere hatt en tannlege som ga meg 5 år garanti på en krone…Derfor lurer jeg på om rotfylling har noe lignende; har lest at noen gir 12 mnd. Har hørt om utenlandske tannleger som gir to år, så trodde det var et legitimt spørsmål😬

Aldri fått garanti på rotfyllinger og jeg har en del av dem. Du har tre rotkanaler som er rotfyll på en slik stor tann, ikke tre rotfyllinger, fordi om jeg forstår deg rett så handler alt om tann 2.7.?
Jeg har heller ikke fått garanti på kroner, verken dem som er satt inn på implantat eller dem som er satt opp på tenner som er helt eller delvis nedslipt. Men jeg fikk med meg kort som viser hvilken skrue jeg har fått montert hvor i munnen. 
Kan ikke uttale meg om du vil få mer problemer ved å trekke tanna om du venter. Her er tannlegen fagmannen. Men du kan jo oppsøke en ny tannlege og få en ny vurdering. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Aldri fått garanti på rotfyllinger og jeg har en del av dem. Du har tre rotkanaler som er rotfyll på en slik stor tann, ikke tre rotfyllinger, fordi om jeg forstår deg rett så handler alt om tann 2.7.?
Jeg har heller ikke fått garanti på kroner, verken dem som er satt inn på implantat eller dem som er satt opp på tenner som er helt eller delvis nedslipt. Men jeg fikk med meg kort som viser hvilken skrue jeg har fått montert hvor i munnen. 
Kan ikke uttale meg om du vil få mer problemer ved å trekke tanna om du venter. Her er tannlegen fagmannen. Men du kan jo oppsøke en ny tannlege og få en ny vurdering. 

Ja tanna helt bakerst. Det var en krevende rotfylling fordi det var så trangt. Skal til ny tannlege i november, så får høre med ham. Er mulig jeg har kavitasjoner også, som krever kirurgi; han skal ta en cbct scan. Er så oppgitt og lei over tannproblemer. Har trekt en tann fra før, nærme den rotfylte. Må snart ta opp forbrukslån pga tenner😣

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Ingen kan gi garanti på rotfylling. Selv om man har gjort alt riktig, kan man ikke si om er rotfylling er «vellykket» eller ikke før tidligst etter ett år. En krone har garanti fordi den er fremstilt av tanntekniker, garantien omfatter for eksempel at den ikke skal løsne av seg selv eller at porselenet sprekker ved normal funksjon. Garantien gjelder trolig ikke hvis du får horribel hygiene og får karies under kronekanten.

Mener du at det er tredje rotfylling av samme tannen, altså at den allerede har vært revidert to ganger?

Anonymkode: 62e6c...66d

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ingen kan gi garanti på rotfylling. Selv om man har gjort alt riktig, kan man ikke si om er rotfylling er «vellykket» eller ikke før tidligst etter ett år. En krone har garanti fordi den er fremstilt av tanntekniker, garantien omfatter for eksempel at den ikke skal løsne av seg selv eller at porselenet sprekker ved normal funksjon. Garantien gjelder trolig ikke hvis du får horribel hygiene og får karies under kronekanten.

Mener du at det er tredje rotfylling av samme tannen, altså at den allerede har vært revidert to ganger?

Anonymkode: 62e6c...66d

Ja, samme tann er rotfylt for 3.gang. Noen tannleger sier man bør vente inntil 2 år etter rotfylling, men jeg tør ikke gå to år med infeksjon. Er kronisk syk og har lavt immunforsvar😌

Skrevet

Jeg hadde en rotfylt jeksel med krone (16) som viste seg å ha en sprekk nedover i roten, og spor etter gjentagende betennelser. Det ble funnet i forbindelse med en cbct-røngten av et par nabotenner. Den ble trukket, og etterpå ble jeg "plutselig" kvitt et kronisk (men varierende i grad) ubehag i kinnet, bihulen og øret på den siden. Har nå implantat og ubehaget jeg levde lenge med har aldri kommet tilbake. Jeg hadde av og til en vag følelse om at det var noe med den tanna, men alle vanlige undersøkelser indikerte at alt var vel, og siden jeg hadde en tann i nærheten med andre problemer fikk den noe av skylda.

Ser du skal til cbct-røngten, forhåpentligvis vil det gi tannlegen den beste informasjonen om hva som er rett å gjøre med tanna fremover.

Anonymkode: 4dea5...186

Skrevet

Jeg sliter enda mer med bihulene etter rotfyllingen, så håper virkelig det blir noe orden på alt etter cbct🙏Det er mye plager som er linket til tenner, men som det ikke snakkes så veldig mye om. Stort sett går rotkanaler fint, men de kan også skape mye trøbbel🥹

Skrevet

Jeg har slitt med munntørrhet grunnet medisiner, og har tre dype hull. Samtlige av disse tre tennene skal fjernes. Å betale 12 000 + for rotfylling for så å måtte fjerne tanna uansett etter noen få år, inkludert betennelser og smerter i mellomtiden, er bare tull. Men selvfølgelig anbefaler de fleste tannlegene rotfylling - de tjener jo masse penger på det.

Anonymkode: d0a04...d65

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har slitt med munntørrhet grunnet medisiner, og har tre dype hull. Samtlige av disse tre tennene skal fjernes. Å betale 12 000 + for rotfylling for så å måtte fjerne tanna uansett etter noen få år, inkludert betennelser og smerter i mellomtiden, er bare tull. Men selvfølgelig anbefaler de fleste tannlegene rotfylling - de tjener jo masse penger på det.

Ja jeg er av samme oppfatning. Men hadde mistet tyggefunksjon hvis jeg hadde trekt tanna, så jeg kunne ikke tenke på pengene der og da. (Mangler en tann nærme). Hadde mye betennelse og smerter, før rotfyllingen.  Men det var trolig 11000kr rett i dass. Er spent på om jeg har nok kjevebein til å få implantat; da ryker den rotfylte tanna☺️

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De anbefaler rotfylling for å beholde tanna. Vi trenger faktisk tenner, og hvis vi skal fjerne alle tenner det blir noe feil med så må vi da heller bruke mye penger på implantat/bro. De fleste rotfyllinger ender ikke opp med komplikasjoner og å måtte fjerne tanna. 

• Liker 1
Skrevet

Ts her. Jeg vil helst unngå bro, pga stor sjanse for infeksjoner og/eller rotfylling på sidetennene, som må slipes ned. Tannimplantat er ikke noe høydare; metall i kroppen når jeg er kronisk syk med redusert immunforsvar🫣

Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Ts her. Jeg vil helst unngå bro, pga stor sjanse for infeksjoner og/eller rotfylling på sidetennene, som må slipes ned. Tannimplantat er ikke noe høydare; metall i kroppen når jeg er kronisk syk med redusert immunforsvar🫣

Nettopp. Og derfor er det faktisk hensiktsmessig å beholde tenner mest mulig, og derfor rådes det til rotfylling. Så vidt jeg vet kan man få implantat med zirkonium. 

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Nettopp. Og derfor er det faktisk hensiktsmessig å beholde tenner mest mulig, og derfor rådes det til rotfylling. Så vidt jeg vet kan man få implantat med zirkonium. 

Stemmer, jeg tenker evt zirkonium. Men ble litt paff da jeg snakket med en tannlege i dag som sa at både keramikk og zirkonium lett får fakturer. Hvilket valg har man da, når man mangler to tenner? Gebiss?

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Stemmer, jeg tenker evt zirkonium. Men ble litt paff da jeg snakket med en tannlege i dag som sa at både keramikk og zirkonium lett får fakturer. Hvilket valg har man da, når man mangler to tenner? Gebiss?

Gå til en dyktig tannlege og stole på at det blir bra. Eller mangle to tenner, og tygge på andre siden. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Gå til en dyktig tannlege og stole på at det blir bra. Eller mangle to tenner, og tygge på andre siden. 

Problemet er at jeg ofte har problemer på begge sidene. Autoimmun sykdommer og masse medisiner har satt sine spor. Jeg stoler på denne tannlegen jeg snakket med, gikk til ham i 20 år för jeg flyttet. Har også mye kjevesmerter og bör fordele trykk.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Problemet er at jeg ofte har problemer på begge sidene. Autoimmun sykdommer og masse medisiner har satt sine spor. Jeg stoler på denne tannlegen jeg snakket med, gikk til ham i 20 år för jeg flyttet. Har også mye kjevesmerter og bör fordele trykk.

Smoothie og havregrøt da :ler:

Nei sånn seriøst, man må noen ganger bare ta et valg og satse på det beste. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Smoothie og havregrøt da :ler:

Nei sånn seriøst, man må noen ganger bare ta et valg og satse på det beste. 

Hehe dette ble faktisk morsomt fordi jeg har levd mye på smoothie og havregrøt i mange år😂Har magesår, og opplever mindre forstoppelse ved myk eller flytende mat🫣

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...