Gå til innhold

Kan man forvente i besøk at kaker og godteri holdes unna barna?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 9.10.2024 den 19.54):

En fin mulighet for foreldrene å lære barna måtehold.

Anonymkode: 62a2b...c3c

Til noen på 2,5 år og 20 mnd??? Du kan veldig lite om barn hvis du tror de normalt har særlig selvkontroll på den alderen!

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 9.10.2024 den 21.54):

Herregud. Skal ikke barna få spise DRUER en gang? Du får be familien sette frem broccoli og ikke annet enn broccoli neste gang, da vet du. Når ble druer farlig? De er ikke ultraprossesert en gang selv om du kanskje tror det. 

Anonymkode: 38543...2d6

Druer er kvelningsfare for små barn -_-

Endret av katties
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.10.2024 den 21.54):

Herregud. Skal ikke barna få spise DRUER en gang? Du får be familien sette frem broccoli og ikke annet enn broccoli neste gang, da vet du. Når ble druer farlig? De er ikke ultraprossesert en gang selv om du kanskje tror det. 

Anonymkode: 38543...2d6

Problemet er at folk setter fram hele druer, som er en kveldningsfare. 

Anonymkode: 04673...4d8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.10.2024 den 19.51):

Da tenker jeg hvis det serveres slik at barna bare kan ta for seg, feks på stuebord om man har kaffebesøk i stuen. 

Opplever at mange (nær familie) setter frem druer, nøtter, chips, sjokolade, kaker/boller+++. 

Er klar over at det vi som skal oppdra, men det er vanskelig når voksne og større barn kan forsyne seg uten "stopp", og maten er i høyde til mindre barn som lett bare kan strekke frem en hånd. 

På fars side er det ofte fri tilgang på alt. Og "alle" syns det er morsomt at barna har lyst på så mye. Det blir krevende å si nei, for de voksne forsyner seg jo flere ganger. Maten blir ikke tatt vekk når alle er forsynt, det står skåler med diverse hele besøket. Føler også vi må overvåke barna hele tiden, for de kan finne på å putte noe i munnen / ta et tygg og legge tilbake. De er 20mnd og 2,5år.

På min side blir ofte søtsaker servert med spisebordet og det blir dekket av når alle er forsynt. Det står gjerne frukt og noe sjokolade på stuebordet, men min familie er flink å fjerne det dersom det blir for mye for barna. Vi voksne klsrer å reise oss hvis vi vil ha mer. 

Vi har sagt i fra at det kan bli mye, men de ler bare. "Må få kose seg hos bestemor" osv.

Anonymkode: 70e42...b05

Nei, det kan man ikke forvente. Det man kan forente, er at foreldre holder kontroll på barna sine når de er borte på besøk. Hvis foreldrene ikke kan det, må de lære barna sine å fungere "borte"; evt. vente med å ta med barna til barna er oppdratt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tenker jeg hvis det serveres slik at barna bare kan ta for seg, feks på stuebord om man har kaffebesøk i stuen. 

Opplever at mange (nær familie) setter frem druer, nøtter, chips, sjokolade, kaker/boller+++. 

Er klar over at det vi som skal oppdra, men det er vanskelig når voksne og større barn kan forsyne seg uten "stopp", og maten er i høyde til mindre barn som lett bare kan strekke frem en hånd. 

På fars side er det ofte fri tilgang på alt. Og "alle" syns det er morsomt at barna har lyst på så mye. Det blir krevende å si nei, for de voksne forsyner seg jo flere ganger. Maten blir ikke tatt vekk når alle er forsynt, det står skåler med diverse hele besøket. Føler også vi må overvåke barna hele tiden, for de kan finne på å putte noe i munnen / ta et tygg og legge tilbake. De er 20mnd og 2,5år.

På min side blir ofte søtsaker servert med spisebordet og det blir dekket av når alle er forsynt. Det står gjerne frukt og noe sjokolade på stuebordet, men min familie er flink å fjerne det dersom det blir for mye for barna. Vi voksne klsrer å reise oss hvis vi vil ha mer. 

Vi har sagt i fra at det kan bli mye, men de ler bare. "Må få kose seg hos bestemor" osv.

Hjelpes ... du har ikke mye å stri med 

Anonymkode: ab60a...909

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes familien din kan ta hensyn til barn. Jeg me er at DE er dårlig oppdratt: klarer ikke engang å tilpasse kaffebesøket til  gjestene som kommer? Er de så dumme voksne at de hverken klarer å forstå faren for små barn, og har blitt så ihjelgrodd i vanene sine at de ikke evner å gjøre ting annerledes?

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Supermerry skrev (8 timer siden):

Nei, det kan man ikke forvente. Det man kan forente, er at foreldre holder kontroll på barna sine når de er borte på besøk. Hvis foreldrene ikke kan det, må de lære barna sine å fungere "borte"; evt. vente med å ta med barna til barna er oppdratt.

Men når du inviterer noen. Gjør du ikke det for at du vil de skal komme på besøk? 
Om jeg inviterer venner som har små barn, så gjør jeg jo det jeg kan for at besøket skal være hyggelig for alle.

Jeg hadde hvert fall savnet vennene mine om de ikke skulle kunne dratt på besøk før de var 3år.. 

Anonymkode: d1646...446

• Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.10.2024 den 14.46):

Men hvor hyggelig blir det i det selskapet når en to-åring klikker fordi han ikke får mer kake? Det blir bare forstyrrende for de andre gjestene og slitsomt for foreldrene som sannsynligvis kommer til å dra tidlig.

Det legger jeg helt på foreldrene. Det er ikke verten som kan ta hensyn til at ungen klikker. 

AnonymBruker skrev (På 12.10.2024 den 14.46):

Nei. Man kan ikke kreve hva folk skal severe, men normalt oppegående folk tilpasser litt ut i fra gjestene. De kan jo fremdeles ha kaker og sjokolade, men det trenger ikke stå synlig og tilgjengelig for de minste barna hele selskapet. Sønnen vår har melkeallergi så om det blir satt fram masse fristende kaker som han ikke kan spise innenfor hans rekkevidde hadde i hvert fall vi kjapt pakket sammen og dratt hjem. Han skjønner ikke at han får kjempevondt i magen av det enda.

Hvis man egentlig ikke vil ha familie med små barn på besøk er i hvert fall dette en effektiv måte å unngå det for fremtiden. Tror fort vi hadde vært "opptatt" neste gang vi ble invitert i et selskap med sånne verter 

Anonymkode: 319bd...c7c

Dette er et oppkonstruert problem for man går ikke på kaffebesøk hver dag, kanskje ikke hver uke en gang. Og oppdragelse og pass av ungen er foreldrenes ansvar. 

Anonymkode: ebfaa...885

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

katties skrev (8 minutter siden):

Jeg synes familien din kan ta hensyn til barn. Jeg me er at DE er dårlig oppdratt: klarer ikke engang å tilpasse kaffebesøket til  gjestene som kommer? Er de så dumme voksne at de hverken klarer å forstå faren for små barn, og har blitt så ihjelgrodd i vanene sine at de ikke evner å gjøre ting annerledes?

Helt enig.

Inviterer familien mitt 2 år gamle barn på besøk, så tar de selvfølgelig hensyn til barnebarnet/tantebarnet. 

Jeg forstår ikke alle disse svarene her? Selvfølgelig tar man hensyn til små barn? Ellers får dere si at dere ikke ønsker besøk før barnet er gammelt nok til å forstå beskjeder og har større impulskontroll. Det er viktigere for dere å ha nøtter, druer og ett tonn med sukker på bordet, enn å ta hensyn til de yngste gjestene.

Anonymkode: 403e1...618

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at dette er en gyllen mulighet til å lære barna å begrense seg når tilgangen ikke begrenses av andre.

Man kommer til å mislykkes både en og ti ganger, men det er bedre å komme i situasjonen nå før man har tenåringer som spiser nesten en en hel pizza hos andre eller tømmer twistakåla på arrangementer. Det er så utrolig lite sjarmerende med de som ikke lærer å begrense seg, og den læringen bør helst skje når de er små og det går an å stoppe dem uten at det føles ydmykende for dem.

Endret av ♥
Lenke til kommentar
Del på andre sider

♥ skrev (9 minutter siden):

Jeg tenker at dette er en gyllen mulighet til å lære barna å begrense seg når tilgangen ikke begrenses av andre.

Man kommer til å mislykkes både en og ti ganger, men det er bedre å komme i situasjonen nå før man har tenåringer som spiser nesten en en hel pizza hos andre eller tømmer twistakåla på arrangementer. Det er så utrolig lite sjarmerende med de som ikke lærer å begrense seg, og den læringen bør helst skje når de er små og det går an å stoppe dem uten at det føles ydmykende for dem.

Har du lest hva alderen på barna er? De er ikke gamle nok til å kunne forstå slikt enda!

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

katties skrev (4 minutter siden):

Har du lest hva alderen på barna er? De er ikke gamle nok til å kunne forstå slikt enda!

Man må begynne helt fra de er små.

Og med de minste er det virkelig ikke et problem. Man avleder dem, eller løfter dem bort når de nærmer seg godteriet eller kakene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg serverer det jeg vil i henhold til de allergener so skal taes hensyn til. 

Inntak av mengde mat derimot er foreldrenes ansvar. 

Anonymkode: e93eb...f00

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

♥ skrev (16 minutter siden):

Og med de minste er det virkelig ikke et problem. Man avleder dem, eller løfter dem bort når de nærmer seg godteriet eller kakene.

Jeg gidder ikke dra på besøk, om alt jeg skal bruke tiden på, er å avlede barnet mitt fra farlige fristelser som sår framme. Det er poengløst å dra på slike besøk, da jeg ikke får snakket med noen uansett. Er heller hjemme. Snakkes om 3 år sier jeg da 😃

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg gidder ikke dra på besøk, om alt jeg skal bruke tiden på, er å avlede barnet mitt fra farlige fristelser som sår framme. Det er poengløst å dra på slike besøk, da jeg ikke får snakket med noen uansett. Er heller hjemme. Snakkes om 3 år sier jeg da 😃

Det gjør du som du vil med.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Slik ER det å ha småbarn, de trenger konstant oppmerksomme foreldre. Hvis du tror at andre skal ta ansvaret for dine barn så er du helt på bærtur. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Slik ER det å ha småbarn, de trenger konstant oppmerksomme foreldre. Hvis du tror at andre skal ta ansvaret for dine barn så er du helt på bærtur. 

Sier ikke de skal ta ansvar? Men gjør de det ekstra vanskelig å komme på besøk til dem, bare for å være trassig og få fram et poeng, så blir jeg heller hjemme eller går til noen andre.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Sier ikke de skal ta ansvar? Men gjør de det ekstra vanskelig å komme på besøk til dem, bare for å være trassig og få fram et poeng, så blir jeg heller hjemme eller går til noen andre.

Nettopp! Og så kommer sikkert de familiemedlemmene eller vennene til å klage på at dere aldri kommer på besøk 😅

Anonymkode: 319bd...c7c

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Da er du trassig.

Anonymkode: e93eb...f00

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

♥ skrev (58 minutter siden):

Har du barn? Jeg har 3. Jeg lærte de fra veldig tidlig av å ikke ta det man ikke har lov til, og de er flinkere til det enn de fleste. Likevel var selv disse smarte barna ikke klare for å lære slike ting på den alderen. 

Konstant avlede barn gjør besøk mye mindre hyggelig. Sette mat de ikke kan få på et utilgjengelig sted tar kanskje 1 minutt. Eller liker du også å sette sjokolade lavt når du har hundeeiere på besøk?

Endret av katties
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...