Gå til innhold

Kan man forvente i besøk at kaker og godteri holdes unna barna?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg har sagt det før ; dette forvente-maset er jeg lei av! Man kan ikke forvente at andre skal innrette livet etter deg, man må styre seg selv og være tilfreds med det. Når man er på kaffebesøk så må man ta høyde for at det vil bli servert noe søtt til kaffen. Og det er vel ikke hver dag du har med barn på kaffebesøk? Så du tar ting som det er og setter grenser for dine egne barn. La være å ta de med hvis de ikke har grenser! 

Da vi var små hadde vi oppdragelse til å vente til verten sa " værsågod" og vi tok ikke mange ganger fra fatet. Vi greide til og med å si takk! 

Anonymkode: ebfaa...885

Da var du ikke ett eller to år. Det lærte du etterhvert. 

Vær så god og takk lærer man barna sine selv om folk klarer å la være å sette på bordet druer og nøtter f.eks, som småbarn helst bør la være å få tak i i et ubevoktet øyeblikk. 

Jeg hadde ikke vært på besøk med mine småunger til mange av dere som har svart i tråden her. Jeg liker å gå på besøk i en hyggelig atmosfære, ikke en "mitt hus, mine regler og jeg gjør akkurat det jeg vil"-atmosfære. 

Mulig jeg er bortskjemt med gjestfrihet blant familie og venner, men jeg har faktisk i løpet av et langt liv aldri vært på besøk hos noen som ikke tok hensyn til småbarn. 

Anonymkode: 32d7f...8c8

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vær så god og takk lærer man barna sine selv om folk klarer å la være å sette på bordet druer og nøtter f.eks, som småbarn helst bør la være å få tak i i et ubevoktet øyeblikk. 

Jeg hadde ikke vært på besøk med mine småunger til mange av dere som har svart i tråden her. Jeg liker å gå på besøk i en hyggelig atmosfære, ikke en "mitt hus, mine regler og jeg gjør akkurat det jeg vil"-atmosfære. 

Mulig jeg er bortskjemt med gjestfrihet blant familie og venner, men jeg har faktisk i løpet av et langt liv aldri vært på besøk hos noen som ikke tok hensyn til småbarn. 

Jeg har ikke ofte besøk men de ganger jeg har så baker jeg kake fordi vi skal kose oss. Druer og nøtter spiser jeg i hverdagen, besøk er mer stas. Så kjenner du meg så vet du det . Og som jeg sa ; man er ikke i kaffebesøk hver dag og da kan alle skeie ut litt. 

Og for å poengtere ; gjestfriheten kommer det aldri klage på hos meg, den har jeg inne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når du drar bort hjem til andre er det deres hjem og deres regler.

"Det er MITT hus, så da får 1-åringer værsågod spise nøtter og druer hvis jeg ønsker å varte opp gjester med det"

Nei, om jeg har gjester med små barn, og det er noe jeg ikke har tenkt på av barnesikring, så setter jeg pris på at foreldrene gir beskjed om det sånn at jeg kan ta hensyn til barna, så de voksne gjestene mine kan slappe av og kose seg. Jeg vil jo at de skal ønske å komme ofte på besøk!

Anonymkode: 7373b...0c4

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du er absolutt ikke bortskjemt med gjestfrihet, selv om tråden kan få det til å virke slik.

For meg og alle rundt meg ville det vært verdens mest naturlige ting som vert å legge til rette for et mest mulig behagelig besøk for gjestene. Om jeg så må drive shuttletrafikk mellom høybordet og gamle onkel Ragnar med krykker borti lenestolen så koster det meg ingenting om det kan gjøre besøket hakket triveligere for Tiril som er på besøk med småbarna sine. Og jeg tror kanskje jeg bare kan komme på ett knippe perifere bekjentskaper som ikke hadde gjort det samme. 

Anonymkode: 00f79...fb2

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du er absolutt ikke bortskjemt med gjestfrihet, selv om tråden kan få det til å virke slik.

For meg og alle rundt meg ville det vært verdens mest naturlige ting som vert å legge til rette for et mest mulig behagelig besøk for gjestene. Om jeg så må drive shuttletrafikk mellom høybordet og gamle onkel Ragnar med krykker borti lenestolen så koster det meg ingenting om det kan gjøre besøket hakket triveligere for Tiril som er på besøk med småbarna sine. Og jeg tror kanskje jeg bare kan komme på ett knippe perifere bekjentskaper som ikke hadde gjort det samme. 

Det er DIN påstand, du får komme en tur til meg så skal du se at du ikke har noe å klage på. Heldigvis er det ytterst sjelden at jeg har så små på besøk, da er vi ute så de kan løpe av seg energien mens vi voksne kan gumle kaker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er DIN påstand, du får komme en tur til meg så skal du se at du ikke har noe å klage på. Heldigvis er det ytterst sjelden at jeg har så små på besøk, da er vi ute så de kan løpe av seg energien mens vi voksne kan gumle kaker. 

Hvorfor i all verden skulle jeg klage på deg om du legger til rette for et mest mulig trivelig besøk for meg (din gjest)?🤔 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg blir imponert over alle som har 1- og 2-åringer som ikke bare kan telle men de kan også begrense seg til et visst antall. Mine 1-åringer har knapt kunnet snakke, så der har jeg tydeligvis feilet som forelder. 

Hadde dette skjedd meg hos familie hadde jeg bare satt ting høyere. Hjemme holder jeg sånt på spisebordet, stuebordet har vel knapt blitt brukt til annet enn lek mens ungene var små. Hos folk som ikke er vant til små barn fotfulgte jeg de søte små så de ikke skulle rive ned alt mulig, så der hadde det ikke så mye å si. Ikke de triveligste besøkene å være på da, så da inviterte jeg heller hjem til oss 😊

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

got2go skrev (På 9.10.2024 den 20.10):

Får være måte på hva omgivelsene må ta hensyn til bare for at dere ikke har oppdragelsen i orden.

For et tullete svar. Vil tro de fleste barn har vanskelig for å stå i mot godteri som bare står fremme, spesielt hvis andre barn kan forsyne seg fritt. Tenker også det er vanlig å spørre foreldrene om det er greit å servere litt kake (med mindre det er en åpenbar anledning til å gjøre det).

Merkelig å sette andre i den situasjonen at de skal krangle med barna sine om å stoppe å spise. Når vi har besøk av venner med barn eller nieser/nevøer er det ikke fri flyt av godteri og foreldrenes ansvar å lære dem måtehold. 

Anonymkode: 319bd...c7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.10.2024 den 19.51):

Da tenker jeg hvis det serveres slik at barna bare kan ta for seg, feks på stuebord om man har kaffebesøk i stuen. 

Opplever at mange (nær familie) setter frem druer, nøtter, chips, sjokolade, kaker/boller+++. 

Er klar over at det vi som skal oppdra, men det er vanskelig når voksne og større barn kan forsyne seg uten "stopp", og maten er i høyde til mindre barn som lett bare kan strekke frem en hånd. 

På fars side er det ofte fri tilgang på alt. Og "alle" syns det er morsomt at barna har lyst på så mye. Det blir krevende å si nei, for de voksne forsyner seg jo flere ganger. Maten blir ikke tatt vekk når alle er forsynt, det står skåler med diverse hele besøket. Føler også vi må overvåke barna hele tiden, for de kan finne på å putte noe i munnen / ta et tygg og legge tilbake. De er 20mnd og 2,5år.

På min side blir ofte søtsaker servert med spisebordet og det blir dekket av når alle er forsynt. Det står gjerne frukt og noe sjokolade på stuebordet, men min familie er flink å fjerne det dersom det blir for mye for barna. Vi voksne klsrer å reise oss hvis vi vil ha mer. 

Vi har sagt i fra at det kan bli mye, men de ler bare. "Må få kose seg hos bestemor" osv.

Anonymkode: 70e42...b05

Helt ærlig når du har så små barn kan folk fint flytte det gode lengre opp så kan de voksne ta der isåfall. Unødvendig å sitte det rett forann barna for å være teit! Så små har ikke godt av så mye sukker uansett! Er lov å tenke , men desverre mener en del eldre at alt må få stå til fristelse forann de små hver gang.. Heller la oss foreldre løpe rundt å passe på.. Mon tro om flere hadde hatt mer besøk av barn/barnebarn/svigers om de hadde klart noe så lite.. Det handler alltid om at alle andre skal finstille seg på de!

Anonymkode: af711...9e5

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dojakitty skrev (23 timer siden):

Hva med å ta ansvar for DITT barn og hvordan du ønsker å oppdra DITT barn? I stedet for å kreve at andre skal leve sitt liv for DITT barn!

Kanskje faren kan ta med barna i selskapet selv . Siden det også er HAN sitt barn og HAN sin familie. Jeg kan forstå det er vanskelig om det er mennesker man ikke kjenner så godt, men nærmeste familie kunne da vise litt hensyn. Man skulle tro de var interesserte i at barn, svigerbarn og barnebarn trives i selskap, og at de følte på et visst ansvar mtp å hjelpe tii med oppdragelsen.

Nå er det sikkert noen her som sier foreldrene må passe på barna sine selv. Jeg snakker ikke om de menneskene som har nok med seg selv altså. Jeg snakker om normale mennesker som bryr seg om sine barn og barnebarn, som de har satt til verden. Jeg mener normale mennesker som ønsker å være i livet til (barne)barna  sine og hjelpe dem på veien i livet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.10.2024 den 22.01):

Herregud, hva er galt med dagens foreldre. 

Anonymkode: daefa...240

Mye.

Anonymkode: 6481c...90c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.10.2024 den 0.54):

Men da er det vel grenser til hvor mye de greier å få i seg. Og til familie er det greit å si at nøtter og druer er høy kvelningsfare så det er litt stress å ha så lett tilgjengelig. De er også ganske små, så det er bedre om du serverer barna utifra hva de har lyst på. 

Anonymkode: fb5ba...222

Barn er forskjellige. Min 1-åring spiste til hun spydde om vi ikke begrenset henne. Blitt bedre nå som hun er 2 år, men vi må fortsatt begrense henne på matvarer hun liker ekstra godt. Det ts skisserer hadde vært så stressende med mitt barn at jeg kunne like så godt droppet å dra. Jeg hadde uansett ikke fått til å snakke med andre, jeg måtte ha vært som en hauk på barnet.

Skal man følge de norske helserådene (som man selvsagt gjør) skal ikke barn under 2 år ha tilsatt sukker i det hele tatt. Det har aldri vært noe problem i vår familie. De voksne forsynte seg med dessert/kake mens 1-åring fikk litt frukt/bær, så ble desserten/kaken pakket bort eller satt utenfor rekkevidde for barnet etterpå. Jeg skjønner ikke hvorfor det skulle være så mye å forlange? Man setter jo heller ikke varme kaffekopper på stuebordet med småbarn i nærheten, hvorfor skal det være annerledes med dessert/kake?

Anonymkode: 52f1a...4b6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

For et tullete svar. Vil tro de fleste barn har vanskelig for å stå i mot godteri som bare står fremme, spesielt hvis andre barn kan forsyne seg fritt. Tenker også det er vanlig å spørre foreldrene om det er greit å servere litt kake (med mindre det er en åpenbar anledning til å gjøre det).

Merkelig å sette andre i den situasjonen at de skal krangle med barna sine om å stoppe å spise. Når vi har besøk av venner med barn eller nieser/nevøer er det ikke fri flyt av godteri og foreldrenes ansvar å lære dem måtehold. 

Her er vi uenige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er kaffe greit? Det er varmt. Er kaffe bra for helsen?  Og vimsete barn kan brenne seg.

Anonymkode: e6851...04e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan man ikke forvente at verten tar bort det de serverer fordi toåringen din vil ha mer kake og godteri. Da får du heller stå i det tantrumet, hvis du ikke klarer det får dere heller takke for dere og ta kvelden

Anonymkode: 95328...139

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selvfølgelig kan man ikke forvente at verten tar bort det de serverer fordi toåringen din vil ha mer kake og godteri. Da får du heller stå i det tantrumet, hvis du ikke klarer det får dere heller takke for dere og ta kvelden

Hadde jeg vært gjest i et selskap hvor vertsskapet ikke prøvde å bistå foreldre som prøver å roe ned barnet fordi det har fått et sammenbrudd fordi det ikke får forsyne seg en femte gang av kakene som står lett tilgjengelig på bordet, hadde jeg blitt meget pinlig berørt. Jeg hadde uten problemer foreslått for de andre at vi bare kan flytte kaken sånn st gjestene kan forsyne seg fra kjøkkenbenken i stedet. 

Hvis poenget er at verten helst ikke vil ha barn der og gjør et poeng av det så får det være så. Jeg hadde i hvert fall ikke tatt med meg barn til noen som nekter å tilrettelegge for andre. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er man vert og har invitert en toåring må man tilrettelegge for at en toåring er tilstede. Ellers er det bare å slutte å invitere toåringer. De kommer sjeldent uanmeldt. 

Anonymkode: 793fd...a12

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Er man vert og har invitert en toåring må man tilrettelegge for at en toåring er tilstede. Ellers er det bare å slutte å invitere toåringer. De kommer sjeldent uanmeldt. 

Anonymkode: 793fd...a12

Nettopp!

I bryllupet vårt ønsket ikke vi barn tilstede under middag/fest (annet enn spedbarn), nettopp fordi vi ikke ønsket å måtte tilrettelegge for barn. Vi har mange nieser og nevøer og venner med barn. Vi snakket med alle det gjaldt og forklarte situasjonen, alle synes dette var helt greit og ingen lot være å komme fordi de ikke kunne ha med barn. Vi sa at de var hjertelig velkommen til vielsen og minglingen etterpå med kake, på den måten fikk de være med uten at de måtte sitte gjennom en lang kjedelig middag og å være vitne til fulle bryllupsgjester utover kvelden. Alle barna fikk med seg en liten gavepose hver da de ble hentet av barnevaktene. (Ok, så litt tilrettelegging var det likevel 😅). Det var vinn vinn for alle parter.

Har hørt om folk som har invitert gjester med barn, men ikke tilrettelagt noe som helst, ikke barnetilpasset mat, ikke noe lekerom/tegnebord, uendelig lange middager med taler, lenge mellom vielse og middag uten tilgang til enkel mat. Det er jo bare helt tullete og alle taper på det. Barna blir utålmodige og bråker mer, foreldrene blir mer stressa og har ikke en hyggelig kveld og ender med å dra tidligere enn planlagt. Hva får vertskapet ut av noe sånn? 

Som vert liker jeg at gjester kan slappe av når det er i selskap hos meg, er det noe som ikke er avslappende for småbarnsforeldre så er det å komme på besøk til folk som nekter å på noe som helst tilpasse selskapet til barna. Da tenker jeg man viser ganske tydelig at man ikke ønsker å ha dem der. Som igjen, er helt greit, men drit i å invitere dem da!

Og nei, jeg mener ikke at hele verden dreier seg om å tilrettelegge for disse barna og at foreldre ikke skal ha ansvaret for sine barn, men om vanlig høflighet og folkeskikk som vert. På samme måte som at hvis jeg inviterer noen med en allergi på et selskap som involverer mat så passer jeg på å ha noe de også kan spise, hvis kompisen min i rullestol blir invitert så legger jeg til rette for det. Litt styrete er det, men jeg ønsker jo at han skal føle seg velkommen og ha det hyggelig når han er hos oss.

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ginny skrev (På 10.10.2024 den 15.17):

Må si jeg blir imponert over alle som har 1- og 2-åringer som ikke bare kan telle men de kan også begrense seg til et visst antall. Mine 1-åringer har knapt kunnet snakke, så der har jeg tydeligvis feilet som forelder. 

Hadde dette skjedd meg hos familie hadde jeg bare satt ting høyere. Hjemme holder jeg sånt på spisebordet, stuebordet har vel knapt blitt brukt til annet enn lek mens ungene var små. Hos folk som ikke er vant til små barn fotfulgte jeg de søte små så de ikke skulle rive ned alt mulig, så der hadde det ikke så mye å si. Ikke de triveligste besøkene å være på da, så da inviterte jeg heller hjem til oss 😊

Så du er på besøk og bare tar bort ting?🤔

Anonymkode: 261ac...acf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...