Gå til innhold

Kan man forvente i besøk at kaker og godteri holdes unna barna?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Oppdragelse??? Barna er 1 og 2 år gamle.

Anonymkode: 52f1a...4b6

20 mnd er straks 2 år, så de er 2 og 2 og et halvt.

Ellers er jeg enig at man ikke kan forvente at så små barn er ferdig oppdratt. 

Anonymkode: 32d7f...8c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

20 mnd er straks 2 år, så de er 2 og 2 og et halvt.

Ellers er jeg enig at man ikke kan forvente at så små barn er ferdig oppdratt. 

Anonymkode: 32d7f...8c8

Snart 2= 1 år.
2 og et halvt= 2 år.

Hva var feil med det?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ginny skrev (4 minutter siden):

Druer har en skikkelig kjip form og kan lett settes i halsen hos små barn. 

Fikk ikke med meg at de var så små, men virket som ts var mer opptatt av usunnheten enn formen på snacksen. Finnes jo sånne små steinfrie druer. De er sikkert litt lettere å tygge enn de store. Hadde vært mer bekymret for nøttene. 

Anonymkode: 38543...2d6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En på 20 mnd kan ikke spise druer uten at en voksne følger med. Her legges det mao opp til at en av foreldrene må hauke over dette bordet hele kvelden. Da er det ikke mye vits å være på besøk - jeg hadde dratt hjem. Dette er respektløst og helt unødvendig. (Men ja, jeg har også blitt syk av et helt normalt kosthold (og er normalvektig), så jeg har relativt mye mer respekt for hvor mye dritt som serveres i dagens samfunn enn jeg ser mange i denne tråden her har). 

«Hysteriske foreldre» - barna deres kommer til å takke dere.

Anonymkode: b6c39...9e1

• Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mye hysteri.

Kan aldri huske at mine foreldre, eller noen annens foreldre, løp etter oss og nektet oss å spise kaker og godteri når vi var på besøk hos noen. Ikke har jeg blitt overvektig, og ikke har jeg problemer med helsa av den grunn... Om jeg ikke lever til jeg er 100 så er det null stress. Dagene på gamlehjemmet tror jeg er temmelig kjedelige uansett, forutsatt at du fortsatt er klar i toppen.

Når det gjelder helt små barn, så får jammen foreldrene passe litt på, slik at de ikke får noe i halsen eller sånn. Det går nok bra!

Anonymkode: c5d4f...18c

• Liker 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mormor respekterer jeg mine barns barneoppdragelse av sine barn og følger deres ønsker for godteri og kos. Eller andre ønsker de måtte ha.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor skal ikke barna få når de voksne får? Det blir feil å si at de ikke skal få kaffebrød eller noe godt fra det som er satt frem når de voksne spiser av det. Det går selvsagt an å spørre om det kan serveres med litt måtehold av hensyn til barna, slik at det ikke blir fråtsing. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Da tenker jeg hvis det serveres slik at barna bare kan ta for seg, feks på stuebord om man har kaffebesøk i stuen. 

Opplever at mange (nær familie) setter frem druer, nøtter, chips, sjokolade, kaker/boller+++. 

Er klar over at det vi som skal oppdra, men det er vanskelig når voksne og større barn kan forsyne seg uten "stopp", og maten er i høyde til mindre barn som lett bare kan strekke frem en hånd. 

På fars side er det ofte fri tilgang på alt. Og "alle" syns det er morsomt at barna har lyst på så mye. Det blir krevende å si nei, for de voksne forsyner seg jo flere ganger. Maten blir ikke tatt vekk når alle er forsynt, det står skåler med diverse hele besøket. Føler også vi må overvåke barna hele tiden, for de kan finne på å putte noe i munnen / ta et tygg og legge tilbake. De er 20mnd og 2,5år.

På min side blir ofte søtsaker servert med spisebordet og det blir dekket av når alle er forsynt. Det står gjerne frukt og noe sjokolade på stuebordet, men min familie er flink å fjerne det dersom det blir for mye for barna. Vi voksne klsrer å reise oss hvis vi vil ha mer. 

Vi har sagt i fra at det kan bli mye, men de ler bare. "Må få kose seg hos bestemor" osv.

Anonymkode: 70e42...b05

Med fri tilgang på den typen mat, får du ikke da både bilsyke og kvalmeboppkast hos barna? 
Det er din jobb å si nei, og begrense mengden som går ned i dine barns mage og å gå foran med et godt eksempel. 
Når du bet dette i forkant, så ta med noen spennende leker eller andre ting som fanger dine barns oppmerksomhet.

Anonymkode: c5bdb...3d5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at jeg er kjerringa mot strømmen! Men hos oss settes slik bort så alle kan slappe av 🙌

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Da tenker jeg hvis det serveres slik at barna bare kan ta for seg, feks på stuebord om man har kaffebesøk i stuen. 

Opplever at mange (nær familie) setter frem druer, nøtter, chips, sjokolade, kaker/boller+++. 

Er klar over at det vi som skal oppdra, men det er vanskelig når voksne og større barn kan forsyne seg uten "stopp", og maten er i høyde til mindre barn som lett bare kan strekke frem en hånd. 

På fars side er det ofte fri tilgang på alt. Og "alle" syns det er morsomt at barna har lyst på så mye. Det blir krevende å si nei, for de voksne forsyner seg jo flere ganger. Maten blir ikke tatt vekk når alle er forsynt, det står skåler med diverse hele besøket. Føler også vi må overvåke barna hele tiden, for de kan finne på å putte noe i munnen / ta et tygg og legge tilbake. De er 20mnd og 2,5år.

På min side blir ofte søtsaker servert med spisebordet og det blir dekket av når alle er forsynt. Det står gjerne frukt og noe sjokolade på stuebordet, men min familie er flink å fjerne det dersom det blir for mye for barna. Vi voksne klsrer å reise oss hvis vi vil ha mer. 

Vi har sagt i fra at det kan bli mye, men de ler bare. "Må få kose seg hos bestemor" osv.

Ville ikke krevd det, barn har godt av å lære seg at nei er nei og har en tatt noe må det spises opp

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gjestene mine skal ikke kunne tilbys bevertning gjennom hele besøket slik jeg ønsker fordi du ikke klarer å sette grenser for dine barn? Ok.

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin måte å lære barna at man ikke bare kan forsyne seg av alt man vil.

Jeg er ikke noe imot at de får godteri og kaker,  men så små barn skjønner ikke at man skal ta hensyn og ikke spise opp alt liksom.😅 Blir det for vanskelig, så tenker jeg at de kan sette skålene mer utenfor rekkevidde.

Anonymkode: 13a8c...ebf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samtaler tidlig med barna at dersom noen setter frem skål med sjokolade er det maks 3-4 biter og et kakestykke, bolle o.l. At dette var vanlig høflighet. Selv om det er satt mye frem er det ikke meningen at vi skal tømme bollen. Alle skal få og de som serverer må få ha noe igjen selv etter at gjestene har gått. Barna har tatt dette greit.

Besteforeldre vet vi forsøker å begrense søtsaker, så de overdriver aldri når barna er på besøk/overnatting. Vi møtes derimot greit på halvveien og jeg har sagt at det også må få være ok at det er litt andre regler hos besteforeldre de ser 3-4 ganger i halvåret. Så noe godt må de få servere. Bare ikke overdrive.

Føler barna har et sunt forhold til søtsaker og har i stor grad lært seg å begrense seg selv allerede i en alder av 5 og 7 år.

Anonymkode: 53815...4aa

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde tatt hensyn og satt ting utenfor rekkevidde. Hvorfor legge opp til at foreldrene må følge opp og passe på hele besøket? 

Anonymkode: 04065...c7b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, dagens småbarsforeldre og redselen for at barna får i seg sukker.

Oppdra barnet ditt, og lær barnet å regulere sukkerinntaket. Det er faktisk ikke sunt å ha et no-go forhold til sukker.

Anonymkode: 5e21e...a2a

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Oppdragelse??? Barna er 1 og 2 år gamle.

Altså, både en 1-åring og 2-åring klarer helt fint å innrette seg hvis du sier at de ikke får lov til å ta flere enn 2-3 biter.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Herregud, dagens småbarsforeldre og redselen for at barna får i seg sukker.

Oppdra barnet ditt, og lær barnet å regulere sukkerinntaket. Det er faktisk ikke sunt å ha et no-go forhold til sukker.

Er det sukker eller er det overspising som er problemet her? Jeg tolker det som overspising du som sukker?
Jeg reager på ts sin opplysning om alder, de er uhyre tette disse to barna. 

Anonymkode: c5bdb...3d5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Selvsagt kan ikke dere bestemme hva andre skal gjøre eller ikke gjøre i sitt hus.

Anonymkode: 81669...151

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere alt har sagt fra og enda ikke når inn så hadde jeg sluttet å besøke de når barna dine er så små som de er nå. Da får de heller komme til dere om de vil se dere.

Jeg synes det er fint å tilby gjestene mine noe å bite i, men synes det er et veldig lett offer å sette det i en høyde hvor barna ikke får tak i det om vi er mange gjester, eller i det hele tatt la være å servere det om det bare hadde vært dere/foreldre med barn som har gitt utrykk for at de ikke ønsker søtsaker eller kvelningsfare servert. Å drikke en kopp te i godt selskap er mye bedre enn å triumfe gjennom sukker og snacks bare fordi «ingen skal komme her og komme her og fortelle meg hva jeg kan og ikke kan gjøre i mitt eget hjem😡»

Anonymkode: 00f79...fb2

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, du kan ikke bestemme over hva andre skal gjøre i sitt hus, men du kan bestemme hvor mye vits det er i å dra i besøk om du må sitte pal ved salongbordet hele besøket og passe på at ettåringen ikke kladder på sjokoladekaken eller setter en drue i halsen.
I en viss alder er det rett og slett bare lettere å besøke dem som tar litt hensyn, og setter unna skjøre gjenstander og godsaker andre har lyst å spise uten at en smårolling har plukket på dem først. 

Anonymkode: eca8b...dba

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...