Gå til innhold

Kan man forvente i besøk at kaker og godteri holdes unna barna?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Da tenker jeg hvis det serveres slik at barna bare kan ta for seg, feks på stuebord om man har kaffebesøk i stuen. 

Opplever at mange (nær familie) setter frem druer, nøtter, chips, sjokolade, kaker/boller+++. 

Er klar over at det vi som skal oppdra, men det er vanskelig når voksne og større barn kan forsyne seg uten "stopp", og maten er i høyde til mindre barn som lett bare kan strekke frem en hånd. 

På fars side er det ofte fri tilgang på alt. Og "alle" syns det er morsomt at barna har lyst på så mye. Det blir krevende å si nei, for de voksne forsyner seg jo flere ganger. Maten blir ikke tatt vekk når alle er forsynt, det står skåler med diverse hele besøket. Føler også vi må overvåke barna hele tiden, for de kan finne på å putte noe i munnen / ta et tygg og legge tilbake. De er 20mnd og 2,5år.

På min side blir ofte søtsaker servert med spisebordet og det blir dekket av når alle er forsynt. Det står gjerne frukt og noe sjokolade på stuebordet, men min familie er flink å fjerne det dersom det blir for mye for barna. Vi voksne klsrer å reise oss hvis vi vil ha mer. 

Vi har sagt i fra at det kan bli mye, men de ler bare. "Må få kose seg hos bestemor" osv.

Anonymkode: 70e42...b05

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En fin mulighet for foreldrene å lære barna måtehold.

Anonymkode: 62a2b...c3c

• Liker 40
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får være måte på hva omgivelsene må ta hensyn til bare for at dere ikke har oppdragelsen i orden.

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at du forventer for mye av omgivelsene, og at du overdrive hvor farlig dette er. 

Besøk folk sjeldnere hvis kaffebesøk blir så usunt. 

Vi har sunt kosthold, så at de alltid spiser is hos besteforeldre går helt fint. 

Anonymkode: 8591b...e1a

• Liker 25
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei du kan ikke forvente de skal fjerne. Jeg er vant til fra jeg var liten selv og har videreført at ting står fremme og de som vil kan forskyne seg når de vil.. Deres jobb og velge hva barna får og ikke uten at det må være ute av syne

Anonymkode: c90bd...127

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vokste opp med at det var godteri med mer fritt tilgjengelig da vi var på besøk.

Men lærte måtehold hjemme. Spørre vertskapet før jeg tok. En bit. Spørre foreldre (distret) om jeg hadde lyst på mer litt senere. 

De stedene det var mas om å ta, tok vi en prat hjemme i forkant. Husker følelsen av at jeg var stolt da jeg hadde sagt "nei takk" gjennom kvelden. 

Anonymkode: e5fce...e08

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen vi har besøkt hittil med vår på 2,5 har satt frem "uegnet" godteri på den måten faktisk som jeg kan komme på. Men vi er nok heldige med at hun er eneste småbarn i familien og vi går og lite på typiske kaffebesøk annet enn til helt nærmeste familie (og da sier jeg bare ifra eller tar bort) eller venner med like små barn. Har bare ett vennepar med større barn og de pleier å ta hensyn til at vi har en som er mindre hvis vi er på besøk eller så spiser vi mat ikke godteri :)

Jeg har selv pleid å ta hensyn til barn, pleide spørre foreldrene hva som var ok.

Anonymkode: dd19f...f7f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det må nok forventes at dere foreldre holder barna unna, eller rett og slett setter det vekk. 

Anonymkode: 095da...9cf

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei hvis små barn ikke skal ha så må man passe på selv og si nei. 

Anonymkode: cfeb1...691

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei hvis små barn ikke skal ha så må man passe på selv og si nei. 

Og spørre om skålene kan settes uten at barnet når om det er så lite at det ikke forstår. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, du kan ikke kreve hva andre skal gjøre, eller hvordan andre skal gjøre ting i sitt hjem. Er det så forferdelig for deg, får du hold deg og ungen hjemme.

Lenge leve hysyeriske og fanatiske foreldre... :ironi:

Anonymkode: 6481c...90c

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtehold! La barna forsyne seg litt! De barna som aldri får noe blir de verste til å høvle i seg mye snop som tenåringer er min erfaring 

Anonymkode: 9287e...624

• Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herregud. Skal ikke barna få spise DRUER en gang? Du får be familien sette frem broccoli og ikke annet enn broccoli neste gang, da vet du. Når ble druer farlig? De er ikke ultraprossesert en gang selv om du kanskje tror det. 

Anonymkode: 38543...2d6

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Herregud. Skal ikke barna få spise DRUER en gang? Du får be familien sette frem broccoli og ikke annet enn broccoli neste gang, da vet du. Når ble druer farlig? De er ikke ultraprossesert en gang selv om du kanskje tror det. 

Anonymkode: 38543...2d6

Druer har en skikkelig kjip form og kan lett settes i halsen hos små barn. 

• Liker 4
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

got2go skrev (1 time siden):

Får være måte på hva omgivelsene må ta hensyn til bare for at dere ikke har oppdragelsen i orden.

Oppdragelse??? Barna er 1 og 2 år gamle.

Anonymkode: 52f1a...4b6

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...