Gå til innhold

Helsesekretær på legekontor-ræva lønn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor? Sykepleie er verdens enkleste bachelor. Attpåtil kan man tjene gode penger på tillegg, forhandlinger og kommuner som tilbyr ekstra for spl kompetanse. Vi trenger helsesekretærer, og de må helt klart ha penger å leve av. 530000 med full ans er lite i dag. Spl lønnen er imidlertid meget god, spes. sammenlignet med feks adm.ansatte med master. 

Anonymkode: baccd...b4f

«Verdens enkleste bachelor»? 😅 Har du tatt den? 

Anonymkode: a0228...715

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kvalitet skrev (På 10.10.2024 den 4.50):

Det kan ikke være grunnlønn. En sykepleier med Max ansiennitet har 580 ca. (Uten tillegg) 

Prøv å vær blomsterdekoratør å tjene 185,- kr timen du.. Har vært i bedriften i 15 år. Det kalles ræva lønn det!! 

Anonymkode: 5ee54...e8d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvalitet skrev (16 timer siden):

Det er jo helt vilt at det kun skilles 30000 mellom helsesekretær som er videregående nivå og sykepleier med bachelor 

Ikke helsesekretær, medisinsk sekretær. Altså ingen utdanning som kreves. Helsesekretær krever autorisasjon, det krever ikke medisinsk sekretær.

Anonymkode: d144c...6ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.10.2024 den 22.18):

Ja, 530 er lite med full ans. Man kan tjene godt med utdanning på vgs nivå (altså yrkesfag). Yrkesfag er etterspurt; i industri, teknologi, elfag, bygg, olje og gass, fiskeri, flyindustri (pilot) osv. Det er kun «kvinne-yrkesfagene» som er dårlig betalt, feks. bua, hfa og helsesekretær. «VGs nivå» har mao ingenting å si, tilbud og etterspørsel, har derimot alt å si. 530 000 er dårlig med full ansiennitet når medianlønn er 670 000. Jeg har forøvrig også dårlig lønn, 600 000 med master i offentlig sektor (og full ans.). Igjen - tilbud og etterspørsel. 

Anonymkode: baccd...b4f

En kan lett argumentere med at det ikke er «kvinne-yrkesfag» vs. mannsdominerte yrker som er skillet her, men heller omsorgsyrker vs. yrker som skaper verdier i kroner og øre. 

Dette har altså lite med kvinne-vs. mannsdominerte yrker å gjøre.

Anonymkode: 080af...124

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 538100 med full ansiennitet,privat legekontor. Har vært vikar på kommunalt legekontor, der hadde jeg 518300. 

Anonymkode: 2d8f7...e2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andro skrev (På 9.10.2024 den 19.22):

Har du fagbrev som helsesekretær, så skal du ha fagarbeiderlønn.
Er du organisert, og har du diskutert lønnsfastsettelsen med din tillitsvalgte på arbeidsstedet?
Jobber du i en kommunal stilling, eller er du ansatt i en privat virksomhet?

En helsesekretær har ikke fagbrev, men får autorisasjon etter 3 år på vgs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kvalitet skrev (På 10.10.2024 den 19.08):

Det er jo helt vilt at det kun skilles 30000 mellom helsesekretær som er videregående nivå og sykepleier med bachelor 

Synes ikke det, kompisen min fullførte sykepleier i fjor og sa det like greit kunne vært en yrkesfaglig linje på vgs på 2-3år.

Nå er ikke jeg ansatt i helsesektoren men mitt inntrykk er også at sykepleier ikke er ett spesielt krevende studie og i forhold til utdanning er de vel overbetalt.

Persolig vil jeg se ett løft i lønnen til assisteneter o.l, for når jeg har vært innlagt så er det de som virkelig gjør de tunge oppgavene der.

Anonymkode: 01093...57b

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Synes ikke det, kompisen min fullførte sykepleier i fjor og sa det like greit kunne vært en yrkesfaglig linje på vgs på 2-3år.

Nå er ikke jeg ansatt i helsesektoren men mitt inntrykk er også at sykepleier ikke er ett spesielt krevende studie og i forhold til utdanning er de vel overbetalt.

Persolig vil jeg se ett løft i lønnen til assisteneter o.l, for når jeg har vært innlagt så er det de som virkelig gjør de tunge oppgavene der.

Siden du ikke jobber i helsesektoren selv skal du nok ikke uttale deg så mye om sykepleierutdanningen. Ei heller høre på kompisen din som kanskje sklei gjennom uten å gjøre så stor innsats?!

Nei, det er ikke medisinstudie, men studiet, og yrket generelt, er ganske tøft. Du skal kunne mye. Jeg har ofte hatt studenter som får litt bakoversveis over hvor mye man egentlig skal ha kunnskap om. 

Jeg mener også at det burde være en 4-årig utdannelse hvor sisteåret er en slags turnustjeneste. Man er langt ifra ferdig “utdannet” når bacheloren er fullført. I tillegg kan all “varme hender” undervisning kuttes. 
Noen (inkludert forelesere) trur desverre at sykepleie fortsatt er et “kall”.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Selv har jeg bachelor + flere årsenheter fra før av. Går nå 2 året på sykepleien og kan 100% si at det kompisen din sier er helt feil (med mindre noen studiesteder gjør det latterlig enkelt for sine studenter i såfall er vi ille ute, hvor studerte han?). Kan si det slik at og oppnå gode resultater på sykepleien krever langt mer enn samtlige studier jeg har gått før. Strykandelen på flere eksamner er skyhøy. Er flere som ikke får fortsette på studiet grunnet dårlige resultater så at det er en enkel bachelor er rent sprøyt.

Lurer også på hvor du er innlagt med assistenter som gjør mesteparten av jobben? Er veldig få helseforetak som tar inn ufaglærte.

Anonymkode: 77069...19e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsesekretær er jo et lavtlønnet yrke, så hva forventer du? Du var jo klar over dette når du tok yrkesvalget ditt. Så jeg tenker at man ikke kan komme og klage over det i ettertid. Før man tar en utdanning bør man sette seg inn i både arbeidsmarkedet for det aktuelle yrke og lønn. 

Anonymkode: 2fd28...918

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest denne tråden konkluderer jeg med at dere har overraskende god lønn ift resten av staben på et sykehus med veldig mange flere år på skole og mye mer ansvar. Tenker dere ikke bør klage. Trodde ikke dere var oppe å snuste på 500 engang. Sjukt

Anonymkode: 3c470...1d7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjugur skrev (På 9.10.2024 den 20.50):

Det var dårlig ja. Er medisinsk sekretær på sykehus og har 550’

Det er jo ikke en vanlig lønn for medisinsk sekretær. Du tjener jo over full ansiennitet for en autorisert helsesekretær. Hva er grunnen til at du får mer? 

Anonymkode: af92b...226

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I typiske kvinneyrker er det neste uten unntak alltid dårlig lønn

Anonymkode: 0b7cf...8fa

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 9.10.2024 den 20.42):

Har 440 000 i året og er i midten av 40 årene. TS

Anonymkode: 477de...3ce

Har du 7,5 timers dag som tilsvarer en full stilling eller 6,5 timer som er en redusert stilling og derfor lønnes lavere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså dere gjør en kjempebra jobb, men jeg lurer på hvorfor det er såå krevende? Dere jobber 8-15:30.  Er det noen flere oppgaver enn telefoner og blidprøver som er krevende?  Det kan ikke være verdens vanskeligste jobb? 

Anonymkode: cca94...feb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fastlege tjener fra 700 000 kr i året. De har minst 6 års lengre utdannelse enn deg, lengre arbeidsdager og MYE større ansvar. Langt mere press på seg fra alle- myndigheter, kommunen, rykte på leselisten, pasienter som klager på behandling. 
Legesekretær er fagbrev med svært gunstige arbeidstider. Hvorfor fortjener du mer?

Anonymkode: 28048...22a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Altså dere gjør en kjempebra jobb, men jeg lurer på hvorfor det er såå krevende? Dere jobber 8-15:30.  Er det noen flere oppgaver enn telefoner og blidprøver som er krevende?  Det kan ikke være verdens vanskeligste jobb? 

Anonymkode: cca94...feb

Tror du det er vanlig kundeservice man driver med i telefonen? Det er veldig krevende å vurdere, konferere, ringe AMK, finne ledige timer når det ikke finnes, ++++++ 

Blodprøver er den letteste jobben på et legekontor. Så har du injeksjoner, ekg, spirometri, sårskift, blodtrykk, assistere ved fjerninger, gu, rydde opp ++

Så har du luka. Der må du gjøre det samme som i tlf, bare face to face. + flere oppgaver som scanning, post, registrere folk som skal på lab osv. 

Så kommer bestillinger, kontroll på lager, rydde, sterilisere, pakke, internkontroller o.l.

For ikke å snakke om alt det akutte som kommer inn uplanlagt og tiden det tar 

Så kan du prøve å gjøre dette under ekstremt tidspress, sure pasienter som kjefter for at de må vente litt, kjefter for at de ikke får det som de vil, truer deg med både det ene og det andre.. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

En fastlege tjener fra 700 000 kr i året. De har minst 6 års lengre utdannelse enn deg, lengre arbeidsdager og MYE større ansvar. Langt mere press på seg fra alle- myndigheter, kommunen, rykte på leselisten, pasienter som klager på behandling. 
Legesekretær er fagbrev med svært gunstige arbeidstider. Hvorfor fortjener du mer?

Videre… Du har jo en «lever og gå hjem jobb». Forventes ikke at du jobber helger og kvelder. Ingen reiseaktivitet. 
Om du har drevet prosjekter som har effektivisert virksomheten eller har påtatt deg lederfunksjoner, så burde du ta initiativ til en lønnsamtale 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hvorfor skriver flere her fagbrev? En helsesekretær har ikke fagbrev. Blander du med helsefagarbeider?

Anonymkode: 8f230...4ce

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvorfor skriver flere her fagbrev? En helsesekretær har ikke fagbrev. Blander du med helsefagarbeider?

Anonymkode: 8f230...4ce

Samme «light» utdannelse. Er jo bare vgs som en snekker eller kokk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...