AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #1 Skrevet 9. oktober 2024 Eller gjør det ting verre? Anonymkode: 19011...a79
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #2 Skrevet 9. oktober 2024 Det kan variere. Forsiktig utprøving er en god ide. Anonymkode: 758be...218
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #3 Skrevet 9. oktober 2024 Du trenger kanskje ikke løpe maraton, men bevegelse og fysisk aktivitet er veldig bra for veldig mye, feks utbrenthet. Anonymkode: 82418...987 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #4 Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Eller gjør det ting verre? Anonymkode: 19011...a79 Dersom du er utbrent er det en god ide, ja. Men husk at «trening» ikke bare er å løfte maks vekter eller løpe motbakke i 60 min. Trening er også 20 min yoga på stuegulvet, 20 knebøy og så pause, eller en gåtur rundt kvartalet, pause, ny tur. Hvordan «trening» ser ut for deg, personlig, når du er utbrent? Det er noe du må finne ut av. En fin tommelfingerregel er at trening kan gjøre deg sliten i 12-24 timer. Er du sliten utover det trener du for hardt. Om du for 2 måneder siden tålte dobbelt eller ti ganger så mye? Ikke relevant. Anonymkode: eaaa5...1e1 3 1
Idunn Skrevet 9. oktober 2024 #5 Skrevet 9. oktober 2024 Der er det store forskjeller. Det viktigste er å lytte til kroppen. Du blir ikke friskere av å presse deg selv på trening i håp om å bli friskere. Bynn i det små hvis du har lyst. Hvis du ikke kjenner noe lyst eller behov kan du med god samvittighet ligge på sofan. Utbrenthet går ikke over hvis man fortsetter å være flink pike! 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #6 Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Du trenger kanskje ikke løpe maraton, men bevegelse og fysisk aktivitet er veldig bra for veldig mye, feks utbrenthet. Anonymkode: 82418...987 Feil! Trening KAN være bra men det kan og være det motsatte. Derfor må man prøve seg fram hva som er riktig for den enkelte. Anonymkode: dec28...78b
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #7 Skrevet 9. oktober 2024 Ikke presse seg...hvile endel. Men gå turer i gåtempo er fint, aktivitet er bra det. Men lytte til kroppen...styrketreningen måtte jeg vente med i 1år ca...gradvis... Anonymkode: 73916...217
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #8 Skrevet 9. oktober 2024 Trene på hva da? Trene på å sette stiklinger? Anonymkode: 31303...ed8
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #9 Skrevet 9. oktober 2024 Det kommer litt an på graden av utbrenthet. Er du så utbrent at du knapt kommer deg ut av sengen er det ingen god ide å trene. Husk at man har brukt av reservekapasiteten sin når man har blitt utbrent. Jeg kunne ikke trene før etter et år etter utbrenthet, men kunne gå særdeles rolige, korte turer etter 4-5 mndr kanskje. Det er dessverre ingen fasit, du må rett og slett kjenne hva kroppen din tåler. Anonymkode: cda14...509 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #10 Skrevet 10. oktober 2024 Tidligere var rådene mot utbrenthet mest mulig hvile. Nå har man derimot begynt å gå vekk fra dette, da man ser at det ikke er utmattelse, men mangel på følelse av mening og glede, som er problemet. Og de nye rådene er å heller fokusere på å gjøre det du føler gir deg mening og glede. Jeg er autist, og har slitt med autistisk utbrenthet. Det er samme symptomer som utbrenthet, men av andre årsaker. Og for meg er trening helt essensielt - det er det som gir meg energi og glede og mestring i hverdagen. Anonymkode: a9831...35d 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #11 Skrevet 10. oktober 2024 Utbrenthet kommer ofte av et veldig høyt stressnivå over tid. Det beste er da å unngå unødvendig stress på kroppen. Les gjerne om stress og kortisol. Det som øker stress i kroppen utenom det åpentlyse er slanking, vitamin og mineral mangler, lite søvn eller dårlig søvn, intensiv trening, indre uro osv. Ang trening ville jeg dermed startet med gåturer og kanskje litt yoga. Øk på lengde etterhvert. Så ville jeg gått over til rolig styrketrening i tillegg. Ikke løping, høy intensitet trening eller lignende som stresser kroppen. For å bli bedre må du stresse ned kroppen. Anonymkode: 67390...8db
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå