AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #1 Del Skrevet 9. oktober 2024 Vi nærmer oss begge 50 årene og min samboer har fått flere symptomer som kan tyde på at overgangsalderen er i gang. Blandt annet gradvis redusert sexlyst. Dette fører til frustrasjon for oss begge og tærer på forholdet. Spesielt synes jeg det er trasig for henne som kjenner på en del kroppslige plager. Vi har tidligere hatt regelmessig sex og et flott sexliv. Jeg har fortsatt de samme ønsker knyttet til sex, og hun sier at hun har lyst til å kjenne på en lyst, men den er ikke tilstede. Er det noen som har noen erfaringer knyttet til slike utfordringer og som ønsker å dele? Lurer på om det er noe vi/hun kan gjøre for å endre på dette og vil den reduserte sexlysten kunne endre seg mer tilbake til slik det var tidligere? Eller må vi forvente at et aktivt og godt sexliv er noe som er passert og at trenden bare vil fortsette å være nedadgående selv etter at overgangsalderen er passert? Ønsker veldig gjerne seriøse innspill og ikke flåsete kommentarer om at jeg/vi er for gamle til å ha et aktivt og godt sexliv. Anonymkode: 6be06...9cf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #2 Del Skrevet 9. oktober 2024 Jeg og min kvinnelige partner er noen få år eldre enn dere, så vi har vært gjennom dette. Dessverre har jeg ikke særlig mye positivt å fortelle deg. Hun var vel knapt 50 da problemene rundt overgangsalder meldte seg, og akkurat som i deres tilfelle ble lysten nærmest borte. Etter en tid begynte hun med østrogenplaster, som hjalp mot hetetoktene, og kanskje også andre ting. Hun bruker også en liten dose testosteron, som hjelper mot lite energi, og til en viss grad øker sexlysten (litt...) Hun har fortsatt "lyst til å ha lyst", men lysten dukker sjelden opp. Jeg, på min side, liker ikke å mase, og bare hater tanken på noen form for "pliktsex". Så jeg tar sjelden initiativ til sex, og etter som tiden går, virker det som min sexlyst dør, sakte men sikkert. Og det påvirker meg også i andre områder i livet, dessverre. Anonymkode: 57ee5...e3b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #3 Del Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg og min kvinnelige partner er noen få år eldre enn dere, så vi har vært gjennom dette. Dessverre har jeg ikke særlig mye positivt å fortelle deg. Hun var vel knapt 50 da problemene rundt overgangsalder meldte seg, og akkurat som i deres tilfelle ble lysten nærmest borte. Etter en tid begynte hun med østrogenplaster, som hjalp mot hetetoktene, og kanskje også andre ting. Hun bruker også en liten dose testosteron, som hjelper mot lite energi, og til en viss grad øker sexlysten (litt...) Hun har fortsatt "lyst til å ha lyst", men lysten dukker sjelden opp. Jeg, på min side, liker ikke å mase, og bare hater tanken på noen form for "pliktsex". Så jeg tar sjelden initiativ til sex, og etter som tiden går, virker det som min sexlyst dør, sakte men sikkert. Og det påvirker meg også i andre områder i livet, dessverre. Anonymkode: 57ee5...e3b Tusen takk for flott svar, selv om du kommer med dystert budskap. Men jeg må jo innrømme at jeg har frykter at endringene er mer permanent og neppe vil snu til det positive. Veldig enig med deg rundt det med evt. pliktsex. Hater også den tanken. Du skriver at i deres tilfelle at det gradvis påvirket din sexlyst, kanskje naturlige det. Men hvilke andre områder av livet mener du, helt avslutningsvis? Anonymkode: 6be06...9cf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #4 Del Skrevet 9. oktober 2024 Sex har vært en såpass fundamental ting i livet, at når sexlivet blir mer eller mindre borte, har jeg mindre energi og optimisme/ pågangsmot i livet forøvrig. Hva er poenget, liksom.... Kanskje ikke direkte depresjon, men iallefall mer nedstemt generelt. Anonymkode: 57ee5...e3b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #5 Del Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Sex har vært en såpass fundamental ting i livet, at når sexlivet blir mer eller mindre borte, har jeg mindre energi og optimisme/ pågangsmot i livet forøvrig. Hva er poenget, liksom.... Kanskje ikke direkte depresjon, men iallefall mer nedstemt generelt. Anonymkode: 57ee5...e3b Skjønner. Og takk igjen for at du deler. Kan kjenne meg igjen i en slik beskrive og opplever det likt selv. En generell nedstemthet og et savn, er vel de følelsene jeg kjenner på også. Går utover humøret, selvfølelse, pågangsmotet og optimismen. Helt sant. Anonymkode: 6be06...9cf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #6 Del Skrevet 9. oktober 2024 Med kona mi var det helt slutt etter 54-55. Null onani heller. Anonymkode: 50cd7...031 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #7 Del Skrevet 9. oktober 2024 Jeg er 53 og de siste årene var det lite lyst å finne, dessverre. Men, så visste det seg at mannen hadde lav testosteron og kom til endokrinolog /hormonlege). Han fikk testosteron, gel. I samme slengen spurte mannen min (han hadde lest seg litt opp) om det var noe jeg (kona) kunne bruke - og JA, men i mye mindre dose selvsagt. Det var spennende! Og først trodde jeg det ikke virket - men etter ca 6 uker kjente jeg brått at noe var forandret. Det var helt fantastisk å igjen bli tent, få lyst, bli kåt - kall det hva du vil. Nå har vi det akkurat som da vi var ung og (nesten) nyforelsket. Det er helt hærlig. Jeg må bare påpeke at jeg ikke har fått det på helt riktig vis. Jeg skulle fått det av fastlegen/gynekolog. Så det er dit kona de må gå. Jeg er så utrolig fornøyd og håper at dette kan være noe for dere også. Google det så får du mange treff. Lykke til 👍❤️ Anonymkode: d3bac...a87 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #8 Del Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg er 53 og de siste årene var det lite lyst å finne, dessverre. Men, så visste det seg at mannen hadde lav testosteron og kom til endokrinolog /hormonlege). Han fikk testosteron, gel. I samme slengen spurte mannen min (han hadde lest seg litt opp) om det var noe jeg (kona) kunne bruke - og JA, men i mye mindre dose selvsagt. Det var spennende! Og først trodde jeg det ikke virket - men etter ca 6 uker kjente jeg brått at noe var forandret. Det var helt fantastisk å igjen bli tent, få lyst, bli kåt - kall det hva du vil. Nå har vi det akkurat som da vi var ung og (nesten) nyforelsket. Det er helt hærlig. Jeg må bare påpeke at jeg ikke har fått det på helt riktig vis. Jeg skulle fått det av fastlegen/gynekolog. Så det er dit kona de må gå. Jeg er så utrolig fornøyd og håper at dette kan være noe for dere også. Google det så får du mange treff. Lykke til 👍❤️ Anonymkode: d3bac...a87 Ordner meg selv annenhver dag, så det går enkelt, fort og greit. Anonymkode: 50cd7...031 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #9 Del Skrevet 9. oktober 2024 Jeg er i perimenopause, men har startet på en kombinasjon av østrogen/hormonspray og progresterontabletter. Det har fått fart på sexlivet igjen. Anonymkode: 2a23e...9e8 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #10 Del Skrevet 9. oktober 2024 Jeg er 57 år nå og har vel aldri hatt mer lyst enn fra jeg var rundt 50. Ble helt overrasket over meg selv fordi jeg plutselig ble så utrolig lysten på sex - og angret som en hund på at jeg ikke hadde hatt myyye mer sex tidligere i livet. Nå har det roet seg litt igjen, så må har jeg normalt bra sexlyst, mer enn nok for kjæresten. Så det er fortsatt håp for konene deres! Anonymkode: b22f6...3dc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #11 Del Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er 57 år nå og har vel aldri hatt mer lyst enn fra jeg var rundt 50. Ble helt overrasket over meg selv fordi jeg plutselig ble så utrolig lysten på sex - og angret som en hund på at jeg ikke hadde hatt myyye mer sex tidligere i livet. Nå har det roet seg litt igjen, så må har jeg normalt bra sexlyst, mer enn nok for kjæresten. Så det er fortsatt håp for konene deres! Anonymkode: b22f6...3dc Tusen takk for flott, og ikke minst positivt innspill. Flott å høre at det er muligheter for at ting kan snu. Håper at både min samboer og vi som par kan få det mer positivt igjen. Må som nevnt innrømme at den nedadgående spiralen og tankene på at mønsteret slik det er nå blir permanent er nedslående. Anonymkode: 6be06...9cf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #12 Del Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er i perimenopause, men har startet på en kombinasjon av østrogen/hormonspray og progresterontabletter. Det har fått fart på sexlivet igjen. Anonymkode: 2a23e...9e8 Høres flott og oppløftende at det er mulig å endre trenden. Takk for svar. Anonymkode: 6be06...9cf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #13 Del Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er 57 år nå og har vel aldri hatt mer lyst enn fra jeg var rundt 50. Ble helt overrasket over meg selv fordi jeg plutselig ble så utrolig lysten på sex - og angret som en hund på at jeg ikke hadde hatt myyye mer sex tidligere i livet. Nå har det roet seg litt igjen, så må har jeg normalt bra sexlyst, mer enn nok for kjæresten. Så det er fortsatt håp for konene deres! Anonymkode: b22f6...3dc Vær litt forsiktig med å skape falske forhåpninger, for det er ganske godt kjent (og sikkert dokumentert?) at kvinner får mindre sexlyst, og at den i en del tilfeller blir borte. Jeg aner ikke om det er medikamenter å få for dette, men ville bare skrive at enkeltpersoner bør være forsiktige med å spre ting som hører med til sjeldenhetene. Tror kanskje en tur til fastlegen eller gynekolog, der begge er med, kan bidra til å kanskje få hjelp til å få det bedre, eller til å skape realisme i situasjonen. Anonymkode: e8eb4...379 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #14 Del Skrevet 10. oktober 2024 Dame i overgangsalder og single. Vil fortsatt ha sex men har ingen partner. Føler meg litt utgått på dato. Men onanerer ofte for meg selv. Lyst på sex men det jeg kanskje ser som mest problematisk er penetrering da det er såreslimhinner og tørrere enn før. Men finner en kar som forstår og ved bruk av fujtighets kremer og diverse så ser jeg ikke så mørk på å ha sex. Det er jo leken rundt det som og er moro og som gir spenning. Kroppskontakten liker en jo for det Anonymkode: acf5f...d0a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #15 Del Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Vi nærmer oss begge 50 årene og min samboer har fått flere symptomer som kan tyde på at overgangsalderen er i gang. Blandt annet gradvis redusert sexlyst. Dette fører til frustrasjon for oss begge og tærer på forholdet. Spesielt synes jeg det er trasig for henne som kjenner på en del kroppslige plager. Vi har tidligere hatt regelmessig sex og et flott sexliv. Jeg har fortsatt de samme ønsker knyttet til sex, og hun sier at hun har lyst til å kjenne på en lyst, men den er ikke tilstede. Er det noen som har noen erfaringer knyttet til slike utfordringer og som ønsker å dele? Lurer på om det er noe vi/hun kan gjøre for å endre på dette og vil den reduserte sexlysten kunne endre seg mer tilbake til slik det var tidligere? Eller må vi forvente at et aktivt og godt sexliv er noe som er passert og at trenden bare vil fortsette å være nedadgående selv etter at overgangsalderen er passert? Ønsker veldig gjerne seriøse innspill og ikke flåsete kommentarer om at jeg/vi er for gamle til å ha et aktivt og godt sexliv. Anonymkode: 6be06...9cf Game over Anonymkode: d44c1...7e1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #16 Del Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Vær litt forsiktig med å skape falske forhåpninger, for det er ganske godt kjent (og sikkert dokumentert?) at kvinner får mindre sexlyst, og at den i en del tilfeller blir borte. Jeg aner ikke om det er medikamenter å få for dette, men ville bare skrive at enkeltpersoner bør være forsiktige med å spre ting som hører med til sjeldenhetene. Tror kanskje en tur til fastlegen eller gynekolog, der begge er med, kan bidra til å kanskje få hjelp til å få det bedre, eller til å skape realisme i situasjonen. Anonymkode: e8eb4...379 Skulle til å si det samme. Vi er forskjellige individer, for noen finnes det hjelp, for noen (inklusive her) er det rett og slett slutt. Har bare ikke lyst, vil ikke ta risken med flere medikamenter en de jeg allerede tar. Anonymkode: 50cd7...031 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #17 Del Skrevet 10. oktober 2024 Både jeg og mannen er i 60-årene og har fortsatt et godt og aktivt sexliv. Din kone burde snakke med gynekolog om HRT (hormonbehandling). Anonymkode: a0262...443 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #18 Del Skrevet 10. oktober 2024 Jeg er kvinne midt i 50-åra og har vært gjennom overgangsalderen siden jeg var 48. I begynnelsen var nok sex det siste jeg tenkte på mellom hetetokter, nattsvette, tørre slimhinner og dårlig humør, til min manns store frustrasjon. Etter hvert fikk jeg resept på hormonmedisiner og da snudde alt. Nå har jeg minst like stor sex-lyst som tidligere, kanskje faktisk enda mer da jeg ikke behøver å være redd for graviditet eller lignende. Viktig å snakke med lege/gynekolog for å få god hjelp. Vi hadde også god hjelp i begynnelsen av mye bruk av glidemidler og leketøy, for å kunne ha sex på litt nye måter. Lykke til, det er nok håp for de fleste! Anonymkode: b6020...515 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #19 Del Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dame i overgangsalder og single. Vil fortsatt ha sex men har ingen partner. Føler meg litt utgått på dato. Men onanerer ofte for meg selv. Lyst på sex men det jeg kanskje ser som mest problematisk er penetrering da det er såreslimhinner og tørrere enn før. Men finner en kar som forstår og ved bruk av fujtighets kremer og diverse så ser jeg ikke så mørk på å ha sex. Det er jo leken rundt det som og er moro og som gir spenning. Kroppskontakten liker en jo for det Anonymkode: acf5f...d0a Les litt om HRT og vurder det. Det fortjener du! Anonymkode: c1d93...877 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #20 Del Skrevet 10. oktober 2024 Hrt gjorde at jeg gikk fra å ha null interesse for sex til at jeg nå skjønner hvordan tenåringsgutter har det. K49 Anonymkode: d799a...7fc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå