AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #1 Skrevet 9. oktober 2024 Har kastet bort et helt glass med sylteagurk og olje på å lage remulade, samt enda en liter med olje for å lage majones. Jeg får det IKKE til.... Bruker stavmikser. Gjør som de sier i videoene på youtube. Jeg forstår ikke hva jeg gjør galt. Starter forsiktig og så mer hastighet på mikseren. Er det bedre med håndsmikser? Hvordan gjør dere det? Håper på råd og tips, eventuelt link til en fremgangsmåte som blir vist på youtube. ❤️ Anonymkode: 3f7f0...fff
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #2 Skrevet 9. oktober 2024 Har alle ingrediensene samme temperatur? Anonymkode: 00e4f...38c
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #3 Skrevet 9. oktober 2024 Heller olje for raskt? Jeg tar to eggeplommer i en smal beholder. Litt sitronsft. Salt, pepper. Litt dijonsennep. Majones. Et-par fedd hvitløk i tlllegg. Aioli. Mikser godt med stavmikser på høyt tempo. Et-par dråper olje. Tre-fire dråper olje. Så en syltynn stråle. Om jeg skal lage remulade hakker jeg kapers og sylteagurk. Lar det ligge på et tørkepapir en stund. Og rører det inn i ferdig laget majones. Anonymkode: 08abd...a7e
Kinder Skrevet 9. oktober 2024 #4 Skrevet 9. oktober 2024 Jeg bruker piskedelen på stavmikseren. Pisker først eggeplommene litt tykke, før jeg har oljen forsiktig i.
Arkana Skrevet 10. oktober 2024 #5 Skrevet 10. oktober 2024 Stavmiksermetoden tenker jeg er noe du bør vente med og at det er lettere å lykkes med den vanlige måten som beskrives litt lenger opp fordi du da har full kontroll. To eggeplommer i en bolle, salt, pepper og en teskje Dijonsennep. Bruk elektrisk håndmikser og visp gradvis inn olje (jeg synes nøytral olje som solsikkeolje er best, bare olivenolje gir for kraftig smak, men tilsett gjerne litt olivenolje mot slutten). Tilsett oljen først dråpevis og så i en tynn stråle etter hvert. Avslutt med litt sitronsaft. Skal du lage aïoli har du i presset hvitløk og skal du lage remulade har du hakket sylteagurk, kapers og litt sjalottløk. Skulle majonesen skille seg trenger du ikke kaste den. Bare ha en ny eggeplomme i en ny bolle. Visp først gradvis inn den ødelagte majonesen og fortsett så med resten av oljen, ingenting går til spille. 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #6 Skrevet 10. oktober 2024 Jeg hadde aldri laget aioli før i år, så jeg trodde det var vanskelig. Men det var det ikke. Jeg hadde alle ingrediensene i en høy beholder, stavmikset og det var gjort på et blunk. Kanskje jeg bare var heldig, jeg vet ikke. Brukte en oppskrift som hadde hele egg, vet ikke om det utgjør noen forskjell. Anonymkode: c54f6...3fb
Arkana Skrevet 10. oktober 2024 #7 Skrevet 10. oktober 2024 (endret) Hele egg gjør nok en forskjell, det er mindre sjanse for at den skilles. Men hele egg gir en annen smak og konsistens enn bare eggeplommer. Personlig synes jeg ikke majones med hele egg er like godt som bare eggeplommer. Endret 10. oktober 2024 av Arkana 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå