Gå til innhold

Stressa av å rose og oppmuntre ansatte. Hvordan kan jeg bli en bedre sjef?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes det er krevende å alltid legge til rette for at de ansatte koser seg på jobb sånn at de har lyst til å komme på jobb også neste dag. Hvis de har en litt kjip dag så kommer det ofte egenmelding neste dag. 

Jeg er ingen god leder for dette gjør meg så stressa og sliten. Jeg har min utdannelse innen økonomi men gikk med på å ta noen oppgaver fra en kollega som er i permisjon. Vi er en liten salgsavdeling, så jeg trodde ikke det ville bli så mye ekstra.
Hadde jeg visst hvor mye jobb det er å få folk til å ville komme på jobb så hadde jeg aldri gått med på å overta.

Jeg tenker på dette hele døgnet. Hva kan jeg gjøre for at de skal oppleve hygge på jobb. Hvordan gi nok ros, men uten å sy så store puter under armene deres at de ikke får gjort noe på jobb. Det er en balanse som er krevende for meg. Jeg har allerede gått i fellen og gitt for mye ros og kos, så måtte stramme inn igjen. 

Får de en litt sur kunde på tråden så må jeg trøste og oppmuntre, ellers går de i baklås og får ikke gjort noe eller de svarer neste kunde surt. Når jeg må bruke tid på dette må jeg ta igjen mitt eget arbeid senere. Omtrent daglig er det noen som har behov for å snakke om ting som foregår privat men som de føler påvirker dem også når de er på jobb.

Alt dette skaper så mye stress hos meg. Hvordan kan jeg bli en bedre leder? Hvordan slippe dette stresset? 

Jeg skjønner ikke denne balansen med mye ros og kos på jobb. Jeg trodde det var lønnen. 

Anonymkode: b7cb7...1ae

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De høres ut som om du trenger ansatte som er bedre egnet til oppgaven. Ansatte som skal ha slik kundekontakt kan ikke gå helt i kjelleren etter en sur kunde og ta egenmelding!

• Liker 8
Skrevet

Du fremstår såpass nevrotisk at det antagelig vil være bedre å bytte rolle. Ledelse er ikke for alle.

Anonymkode: 71bd2...05f

• Liker 2
Skrevet

Det høres mest ut som at du har dårlige ansatte. Alle voksne oppegående mennesker vet da at jobben ikke alltid er så morsom og koselig. Alle setter pris på litt støtte og ros fra sjefen, men å være avhengig av konstant ros og trøst hver gang noe går litt på tverke er jo helt håpløst. Din jobb er å legge til rette for at de ansatte har det de trenger for å utføre jobben sin, ikke å være en trøstende mammafigur som skal blåse på au-au og sette på plaster liksom.

Det er ikke noe gøy å bli utsatt for sure og vrange kunder, men hvis man går helt i kjelleren og ikke klarer å gjøre jobben sin for hver minste ting, så passer man kanskje ikke til jobben.
Kanskje dere burde ha et personalmøte om hvordan man møter vanskelige kunder og hvordan de kan jobbe med å legge i fra seg negative opplevelser og ikke la dem gå for mye inn på dem. Du kan jo også ta en prat med en og en av de ansatte og spørre hva de ønsker fra deg som sjef, så kan dere drøfte hvordan ting kan løses fremover. Da kan du også stille noen krav til dem om hvordan de forventes å takle utfordringer på jobben.

Anonymkode: e8fa0...146

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er vel de ansatte som ikke egner seg for jobben som er problemet. Hva slags folk er det som trenger konstant kos, trøst, ros og diskusjon om privaten?

Anonymkode: 320b1...1d1

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Det høres ut som du kun har kvinnelige ansatte. Det er typisk beskrivelse av sånne skjøre persilleblad som ikke tåler noenting. Se etter mannlige ansatte neste gang, prioriter å kalle dem inn på intervju når du ser mannlige navn i søkerbunken.

Anonymkode: 8a29b...093

Skrevet

Du høres veldig snill og omtenksom ut ts. 

Da jeg ikke er leder vet jeg heller ikke helt hva du kan gjøre, men når det kommer til å skape et arbeidsmiljø der folk vil møte på jobb høres det ut som om du gjør dette allerede. Du er uansett ikke alene i å få et godt arbeidsmiljø. Det avhenger av andre kollegaer, jobben generelt, hvilke mennesker som er på jobb etc. Kan anbefale deg å snakke med kollegaene dine høre om de synes du bør forbedre deg på noe. Om de er fornøyd, hvordan de har det på jobb..

Så vil jeg bare legge inn at alle kan du ikke få fornøyd på arbeidsplassen, for det er mange som jobber i en jobb de ikke trives i. Det trenger ikke å handle om arbeidsmiljøet, men heller selve arbeidet.

Anonymkode: c0951...1c5

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Sure kunder er nå en ting, men om en kunde skriker til meg på telefon legger jeg bare på.

Anonymkode: 13790...85f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sure kunder er nå en ting, men om en kunde skriker til meg på telefon legger jeg bare på.

Anonymkode: 13790...85f

Men du lar det ikke gå utover neste kunde?

Anonymkode: 320b1...1d1

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det høres ut som du kun har kvinnelige ansatte. Det er typisk beskrivelse av sånne skjøre persilleblad som ikke tåler noenting. Se etter mannlige ansatte neste gang, prioriter å kalle dem inn på intervju når du ser mannlige navn i søkerbunken.

Anonymkode: 8a29b...093

Like skjøre som alle kvinnene/persillebladene som har svart henne at hun har dårlige ansatte?

• Nyttig 2
Skrevet

Mine beste sjefer jeg har hatt, har vært strenge, men rettferdige. Så lenge de var rettferdige mot alle, så gikk resten av seg selv. Så klart er man hyggelig osv, men kutt denne dullinga.

• Liker 1
Skrevet

Det høres ut som dere har et dårlig arbeidsmiljø. Gode arbeidsmiljø får man av å fordele ansvar og oppgaver på en strukturert måte, der alle får bidra i prosessen med å planlegge.

Ingen går på jobb for å kose seg. Man går på jobb for å løse de oppgavene man er betalt for å ordne.
Skal du få lojale ansatte må de være stolte av det de faktisk bidrar med; som at: "Den samtalen hørte jeg var skikkelig krevende, men jeg synes at du løste den klokt." Folk må føle at innsatsen deres blir sett.

Istedet for å skape en kultur for å kose med misnøye og synes synd på seg selv for å løse helt vanlige oppgaver, så anbefaler jeg at dere innfører en form for systematisk kollegaveiledning, der man sammen finner ut hva som er smartest å gjøre i ulike krevende situasjoner. Kollegiet må finne ut av det i fellesskap: Du er ikke mer ekspert enn de andre sannsynligvis, på akkurat det. Det finnes tipssider og enkle bøker, som gir modeller for kollegaveiledning. Det kan være en fem minutters refleksjon til morgenkaffeen eller det kan være en times strukturert drøfting om f.eks. et etisk dilemma.

Jeg har liten tro på din påstand om at noen bruker egenmelding etter en vanskelig telefon.
Jeg lever av vanskelige samtaler, og har ikke opplevd noe slik i mine mange tiår i arbeidslivet.

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg hadde snudd helt om og blitt en leder som ble såpass mislikt at de begynte å se seg om etter en annen jobb.

For noen bortskjemte nek! Slutt å ros og trøst folk som egentlig trenger å ta seg sammen. 

Skrevet

Les deg litt opp på psykologisk trygghet. Det at arbeidsmiljøet skal fungere og de ansatte skal ha det bra på jobb betyr ikke nødvendigvis at alt skal være kos og hygge. Om de ansatte står i en vanskelig samtale eller vrien kunde så hjelper det ikke om du skal klappe på de og trøste de, du må anerkjenne at dette er vanskelig og gjerne finne ut hva dere kan gjøre for å kunne gjøre dette annerledes neste gang. 

Anonymkode: 495df...d68

Skrevet
visp skrev (11 timer siden):

Jeg hadde snudd helt om og blitt en leder som ble såpass mislikt at de begynte å se seg om etter en annen jobb.

For noen bortskjemte nek! Slutt å ros og trøst folk som egentlig trenger å ta seg sammen. 

Du hadde nok vært en helt elendig leder.

Du hadde nok fort blitt sittende på kontoret helt ansatte.

Anonymkode: d11f8...524

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du hadde nok vært en helt elendig leder.

Du hadde nok fort blitt sittende på kontoret helt ansatte.

*helt UTEN

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.10.2024 den 18.14):

Like skjøre som alle kvinnene/persillebladene som har svart henne at hun har dårlige ansatte?

Sannsynligvis. Det er lett bak tastaturet.

Anonymkode: bec10...26c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...