Gå til innhold

Male leilighet, fallgruver?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har kjøpt leilighet som trenger å males. Er mange skruehull etter bilder så må sparkles også. Fargen på veggen nå er lys gul/ beige. Det er ingen naturlig skille mellom stue, gang og kjøkken så alt må være i samme farge. Veggene er av mur.

Hvilke fallgruver må jeg passe meg for? Er det vanskelig å få er jevnt resultat? Hvilken maling er lettest å jobbe med for amatører? Ser at det finnes grunning og maling i ett noe som ville spart endel tid, er det å anbefale?

Tar imot alle tips og råd med glede 🥰

Anonymkode: 345e5...264

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du trenger ikke grunning og maling i ett, maling på vegg krever ikke grunning.

Kjøp fargeprøver og mal på ulike steder av veggen, der det er mye lys og lite lys.

Se på YouTube hvordan du sparkler dersom du har 10 tommeltotter. Men det er veldig enkelt, det kan nesten ikke bli enklere. Men noen folk klarer jo å koke Grandiosa, så...

Anonymkode: fa2a1...e5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du trenger ikke grunning og maling i ett, maling på vegg krever ikke grunning.

Kjøp fargeprøver og mal på ulike steder av veggen, der det er mye lys og lite lys.

Se på YouTube hvordan du sparkler dersom du har 10 tommeltotter. Men det er veldig enkelt, det kan nesten ikke bli enklere. Men noen folk klarer jo å koke Grandiosa, så...

Anonymkode: fa2a1...e5f

Er det ikke greit med grunning mtp sparkling og heft?

Anonymkode: 345e5...264

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du trenger grunning avhenger av underlag. Er veggene malt fra før, så går det fint å male rett over. Vask veggene godt først, med mindre det allerede er gjort før overtakelse. Hvilken type maling avhenger av rom. F.eks yttergang og kjøkken med mer slitasje, kan være greit å unngå supermatt maling. 

Jeg har 90talls strie i hele leiligheten, og dette kombinert med lysforhold gjør at veggene får gjenskinn/glinser med mindre jeg bruker supermatt maling. Så jeg har brukt Jotun Pure color i alle rom. Den er helt fantastisk å jobbe med, og gir et nydelig resultat. 2 strøk holder. Ellers er malerullen du bruker viktig. Bruk denne, den er uten tvil best. https://www.obsbygg.no/maling/maleverktoy/2386252?v=ObsBygg-7311490032284&gad_source=1&gbraid=0AAAAADh9tkxZEPriGxWC_SdWyilcXzSNd&gclid=EAIaIQobChMI_7_Pr-CBiQMVzBuiAx3sqzzHEAQYBiABEgLDvfD_BwE

Ha en god liten pensler som du bruker langs lister og karmer. https://www.megaflis.no/maling/maleutstyr/pensler-og-maleruller/jordan-pensel-skra-presisjon-ultimate-msmartetui-25mm?gad_source=1&gbraid=0AAAAAD98ktmycbwFkscINVGu4RGAm7l6n&gclid=EAIaIQobChMIrYj7x-CBiQMVMliRBR0ryxxyEAQYBCABEgJNy_D_BwE

Utover det så er det viktig å velge farger som harmonerer med hverandre, og fungerer til gulvet. F.eks har du gul parkett, så dropp greige farger og kalde grå, eller blå med for mye røde undertoner. 

Jeg har forøvrig dårlig erfaring med å kjøpe prøvebokser med farger, for de viser så godt som aldri riktig resultat. Ta heller med noen fargelapper fra utvalget, og heng opp på veggen. Bare husk at eksisterende veggfarge kan påvirke. F.eks en varm gul på veggen og henge opp en kald grå kan gjøre at den grå kan virke kaldere enn den er. 

Hvilken stil er du ute etter, vil du fortsatt ha en beige farge, men kanskje en annen nyanse? Eller vil du gå for noe helt nytt? 

Anonymkode: 3865d...d34

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...