AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #1 Skrevet 9. oktober 2024 Jeg går i behandling hos psykiater med avtale. Har gått til henne i 7 måneder. Jeg trenger sykemelding og har ikke fastlege. Fastlegekrise i kommunen jeg bor. Trenger sykemelding pga psyken og vurderer å spørre psykiateren. jeg vet hun formelt kan sykemelde siden hun er lege, men er det noe de gjør i praksis? Inntrykket mitt er at de vil at fastlegen skal sykemelde, ikke dem selv. Jeg er redd for å spørre henne, redd hun kommer til å si nei. ville derfor høre om andre har fått sykemelding av psykiateren eller om det stort sett er fastlegene som gjør det? Anonymkode: e5b28...a39
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #2 Skrevet 9. oktober 2024 Det verste du kan få er et nei, det er bare å spørre. Anonymkode: a16c7...8ef 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #3 Skrevet 9. oktober 2024 Selv om du ikke har fastlege så har du jo krav på legehjelp. Ring et legekontor, du har krav på hjelp. Anonymkode: c891b...c16
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #4 Skrevet 9. oktober 2024 Bestemmer man selv når man skal sykemeldes når man går til behandling hos psykiater? Anonymkode: 25c69...dca 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #5 Skrevet 9. oktober 2024 De kan, men vil sjelden. Å sykemelde gir merarbeid ifht NAV som spesialister i privat praksis helst ser at fastlegene tar. Anonymkode: 38825...4d1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #6 Skrevet 9. oktober 2024 Kommunen din er forøvrig pliktig å sikre at du har en lege å gå til. Selv om de ikke har fastleger med den oppfølgingen det innebærer. Eller du kan velge fastlege utenfor kommunen. Anonymkode: 38825...4d1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #7 Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Det verste du kan få er et nei, det er bare å spørre. Anonymkode: a16c7...8ef Sant. Synes bare det er vanskelig å spørre om hvis det er noe som ikke er del av jobben. AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Selv om du ikke har fastlege så har du jo krav på legehjelp. Ring et legekontor, du har krav på hjelp. Anonymkode: c891b...c16 Jeg har forsøkt, fikk beskjed om å bruke legevakt. Ringte legevakt og fikk ikke komme inn da de mener det er en fastlegesak. AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Bestemmer man selv når man skal sykemeldes når man går til behandling hos psykiater? Anonymkode: 25c69...dca Nei, men du vet strengt tatt ikke noe om min situasjon eller mine grunner for å ha behov for sykemelding. Utfordringen er hvem som kan skrive sykemeldingen når jeg ikke har fastlege. Jeg stoler på at en psykiater klarer å si ifra selv om hun mener det ikke er faglig grunnlag for sykemelding. AnonymBruker skrev (21 minutter siden): De kan, men vil sjelden. Å sykemelde gir merarbeid ifht NAV som spesialister i privat praksis helst ser at fastlegene tar. Anonymkode: 38825...4d1 Skjønner. Litt derfor jeg er redd for å spørre. AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Kommunen din er forøvrig pliktig å sikre at du har en lege å gå til. Selv om de ikke har fastleger med den oppfølgingen det innebærer. Eller du kan velge fastlege utenfor kommunen. Anonymkode: 38825...4d1 Vet det, men det hjelper ikke når tilbudet likevel ikke er der. Dette er på Vestlandet, kanskje flere muligheter på større steder. Ingen ledige fastleger i nabokommunene heller. Anonymkode: e5b28...a39
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #8 Skrevet 9. oktober 2024 Men herregud for en tafatthet. Når legevakten sier "dette er en fastlegesak" så må du jo si at det er nettopp legene som har bedt deg om å ringe legevakten. Enten så fortsetter du å ta kontakt med legenontoret og ikke gir deg der, eller så fortsetter du å ta kontakt med legevakten og ikke gir deg der. Pick one, liksom. Og stå på ditt. Det blir for dumt at du bare "ånei ingen kan hjelpe meg", hva hvis dette var en skummel føflekk som noen må se på? 🫠 hva hadde du gjort da? Bare ventet på å dø av kreft? Anonymkode: c891b...c16
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #9 Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Men herregud for en tafatthet. Når legevakten sier "dette er en fastlegesak" så må du jo si at det er nettopp legene som har bedt deg om å ringe legevakten. Enten så fortsetter du å ta kontakt med legenontoret og ikke gir deg der, eller så fortsetter du å ta kontakt med legevakten og ikke gir deg der. Pick one, liksom. Og stå på ditt. Det blir for dumt at du bare "ånei ingen kan hjelpe meg", hva hvis dette var en skummel føflekk som noen må se på? 🫠 hva hadde du gjort da? Bare ventet på å dø av kreft? Anonymkode: c891b...c16 Takk for empatisk svar. Det er en kjent sak at man blir kasteball mellom kommunen og legevakt i slike tilfeller. Spørsmålet mitt var om avtalespesialister kan sykemelde. Ikke noe mer. Anonymkode: e5b28...a39
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #10 Skrevet 9. oktober 2024 Hos meg sendte psykiater en anbefaling til legen om å gi meg en sykemelding. Det var han som visste hvordan jeg hadde det og det var ingen diskusjon hos legen . Jeg trengte ikke inn til lege men tok det over tlf. Anonymkode: 79689...423
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #11 Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Hos meg sendte psykiater en anbefaling til legen om å gi meg en sykemelding. Det var han som visste hvordan jeg hadde det og det var ingen diskusjon hos legen . Jeg trengte ikke inn til lege men tok det over tlf. Anonymkode: 79689...423 Takk. Hadde jeg hatt fastlege hadde det vært en fin løsning. Anonymkode: e5b28...a39
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #12 Skrevet 9. oktober 2024 Jeg har blitt sykmeldt av psykiater, var ikke noe problem. Anonymkode: 8edec...df5
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #13 Skrevet 9. oktober 2024 Når legekontoret ikke vil gi deg time fordi du ikke har fastlege, og legevakten ikke vil hjelpe deg (men henviser til fastlege) så kan du helt klart be psykiateren din om hjelp til sykemelding. Anonymkode: 3e49e...991
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #14 Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Selv om du ikke har fastlege så har du jo krav på legehjelp. Ring et legekontor, du har krav på hjelp. Anonymkode: c891b...c16 Det er en sannhet med modifikasjoner. Man har krav på hjelp hvis det er akutt fare for liv og helse. Det er en grunn for at man har såkalte prioriteringsveiledere i både somatikken og psykiatrien. Oppfyller man ikke kriteriene i prioriteringsveilederen, kan sykehuset/lege vurdere at det ikke er kostnadseffektivt eller nyttig for samfunnet å behandle pasienten. Det pleier å stå i brevet, hvis man får avslag på henvisninger. At «vi har vurdert at du ikke har rett til utredning og behandling» eller «vi har vurdert at du ikke har rett på helsehjelp». Så nei det stemmer ikke at man har rett på helsehjelp, kun ved akutte tilfeller. Anonymkode: 6a8a3...b35
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #15 Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har blitt sykmeldt av psykiater, var ikke noe problem. Anonymkode: 8edec...df5 Takk. Godt å høre det går an. AnonymBruker skrev (1 time siden): Når legekontoret ikke vil gi deg time fordi du ikke har fastlege, og legevakten ikke vil hjelpe deg (men henviser til fastlege) så kan du helt klart be psykiateren din om hjelp til sykemelding. Anonymkode: 3e49e...991 takk. Jeg får prøve å spørre henne. Anonymkode: e5b28...a39
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå