Gå til innhold

Får små jenter idag fortsatt høre at hvis en gutt gjør noe slem, er det fordi han liker henne?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da jeg gikk på skolen på tidlig 2000-tall, hadde guttene alltid fripass for å være stygge mot jentene. Kan huske kun en eneste gang i løpet av barneskolen at en lærer tok det seriøst når jeg sa fra om dårlig oppførsel fra en gutt, og faktisk tok tak i det. Ellers fikk jeg og de andre jentene bare beskjed om at de gjorde det fordi de likte oss. Det må jo være skadelig for små jenter at man ikke blir tatt seriøst når man blir utsatt for regelrett vold av det motsatte kjønn? Uansett hvor lite seriøst det er ment, så er det jo ikke greit. Det bidrar jo bare til å normalisere uønsket oppførsel, og får det ikke konsekvenser kan det jo følge en videre i livet også.

For det andre var det flaut og ubehagelig å få en sånn beskjed i den alderen, jeg var slett ikke interessert i å få fortalt at de ekle guttene likte meg, og for min del førte det jo til at jeg ikke lenger ville si fra når ting skjedde. 

Hva er deres opplevelse rundt dette? Har dere hørt om lignende tilstander nå til dags, eller har man skjerpet seg og begynt å ta jenter på alvor?

Anonymkode: 87ec8...b7d

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På skolen sier de ofte det, men her hjemme sier jeg at det er lov å forsvare seg. Man gir en advarsel, og hvis det ikke hjelper, smeller det.

Anonymkode: 8e90a...7b9

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som lærer gjør jeg aldri det nei. Ikke bare er det skadelig for jentene, men det er skadelig for guttene også. Man forsvarer partnervold ved å si at det er greit å være slem mot den man liker også når man driver sånn. 

Anonymkode: cd627...23d

• Liker 11
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dessverre så sies dette fremdeles rundt om. Ikke greit for noen av partene syns jeg. 

Anonymkode: c69d4...b74

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk sagt det til min jente, at gutta bare har lyst til å leke med de, men ikke helt tør å si det, hvis de er ugreie.

Har jo ikke falt meg inn, før nå, at dette er en veldig utdatert greie, og for all del kan legge et grunnlag for at denne oppførselen kan unnskyldes.

Men med det sagt, så tror jeg ikke alle de gutta som plager jentene i barnehagen vokser opp til å bli voldsmenn og overgripere. Tror vi må være litt mer nyanserte.

Anonymkode: f452e...080

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærer her. Jo, det kan vi godt fortsatt si på skolen, men vi bagatellisere det ikke på samme måte lenger allikevel. Det er bedre for selvfølelsen til jentene om de får vite at det ikke er gjort med onde intensjoner eller fordi guttene misliker dem, men fordi de rett og slett ikke vet hvordan de skal flørte enda. Det er lettere for dem å unngå traumer osv hvis de vet dette. Samtidig slår vi hardt ned på oppførselen og er tydelig på at det ikke er greit å oppføre seg slik, uansett motiv.

Anonymkode: d02ab...995

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Lærer her. Jo, det kan vi godt fortsatt si på skolen, men vi bagatellisere det ikke på samme måte lenger allikevel. Det er bedre for selvfølelsen til jentene om de får vite at det ikke er gjort med onde intensjoner eller fordi guttene misliker dem, men fordi de rett og slett ikke vet hvordan de skal flørte enda. Det er lettere for dem å unngå traumer osv hvis de vet dette. Samtidig slår vi hardt ned på oppførselen og er tydelig på at det ikke er greit å oppføre seg slik, uansett motiv.

Tja, jeg syntes det var tusen ganger bedre å bli tatt seriøst av læreren den ene gangen, enn å få slengt i fleisen at de gjorde det fordi de likte meg. Uansett grunn så er det jo ikke greit å være stygg med andre, og det bør de få tilbakemelding om. Jenter skal ikke måtte tåle sånn behandling, og hadde jeg hatt en datter i skolealder hadde jeg virkelig forventet at lærerne brydde seg når hun sa fra.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overhodet ikke her i huset iallefall. Her skal hun læres opp til at det å forsvare seg er HELT ok og at gutter OG JENTER som er slemme er nettopp det. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, her i huset er ikke vold et kjærlighetsspråk, og kan heller ikke unnskyldes med det. 
Men dattera mi har en gutt i klassen som oppfører seg som en pøbel og blir unnskyldt av foreldrene sine med at han er jo bare forelsket. Så sjarmerende atte 🙄

Anonymkode: 5b1ca...1b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dojakitty skrev (31 minutter siden):

Overhodet ikke her i huset iallefall. Her skal hun læres opp til at det å forsvare seg er HELT ok og at gutter OG JENTER som er slemme er nettopp det. 

Enig!

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, her i huset er ikke vold et kjærlighetsspråk, og kan heller ikke unnskyldes med det. 
Men dattera mi har en gutt i klassen som oppfører seg som en pøbel og blir unnskyldt av foreldrene sine med at han er jo bare forelsket. Så sjarmerende atte 🙄

Anonymkode: 5b1ca...1b4

🤢

Det er bare kvalmt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har faktisk sagt det til min jente, at gutta bare har lyst til å leke med de, men ikke helt tør å si det, hvis de er ugreie.

Har jo ikke falt meg inn, før nå, at dette er en veldig utdatert greie, og for all del kan legge et grunnlag for at denne oppførselen kan unnskyldes.

Men med det sagt, så tror jeg ikke alle de gutta som plager jentene i barnehagen vokser opp til å bli voldsmenn og overgripere. Tror vi må være litt mer nyanserte.

Anonymkode: f452e...080

Tror selvsagt ikke det jeg heller, men jeg er overbevist om at vi jenter og kvinner blir oppdratt fra tidlig alder til å tåle mye ubehagelig før vi sier fra. Guttene får utfolde seg på jentenes bekostning, og i verste fall kan det følge dem til voksenlivet. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare tull å si noe sånt. Gutter som er slemme må få beskjed om å slutte med det. Plaging har ingen ting med flørting å gjøre. Dere gjør det bare vondt verre ved å anta at det ikke er gjort med onde intensjoner. Sier dere det samme om det er en gutt som blir plaget?  Og samtidig slår dere hardt ned på oppførselen? Litt blanda signaler dette.

Anonymkode: 38c30...d67

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud trodde slike utsagn var utdatert. Velkommen til 1960 liksom. Ja, jeg ble mobbet på skolen og fikk slike kommentarer fra lærerne. Det har plager meg siden. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde klikket om noen brukte den unnskyldningen for å plage mine jenter. Det spiller ingen rolle hvorfor de er slemme for meg, det får bli en diskusjon mellom gutta og foreldrene.

Det er ingen formildende omstendighet, og det må de lære først som sist. Jeg husker også at jentene fikk beskjed om å bare ignorere stygg språkbruk (f.eks. å bli kalt hore), mine har fått beskjed om å bli fly forbannet.

De skal ikke bli desensivert til å tåle å bli kalt stygge ting allerede på ungdomsskolen, de skal lære seg å si ifra ar dette er uakseptabelt. Gutta skal heller ikke lære at de kan si hva de vil bare fordi de er unge og prøver å provosere. Alt dette gjelder forøvrig begge veier, selvfølgelig.

Anonymkode: 2d163...2a9

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skjedde med meg. Ble daglig slått, lugget og kalt stygge ting av en gutt på skolen. Satt ved siden av ham i klasserommet, så det skjedde både i friminuttet og i timene. Da jeg tok det opp, fikk jeg høre at han sikkert bare var forelsket. Jeg reagerer derfor kraftig når jeg hører voksne si det nå, og har sagt ifra flere ganger. Det er overhodet ikke en grei ting å si, og legger jo til rette for partnervold i fremtiden. Det er også utrolig ødeleggende for jenta det gjelder. Man skal nesten bare være takknemlig og glad for at man blir utsatt for vold daglig. 

Anonymkode: a6aec...703

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krise at dere fortsatt sier dette. Fullstendig! Krise!

• Liker 6
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er ikke en unnskyldning men en sosial keitete 10 åring (spesielt gutt) kan være piksete og irriterende for å få oppmerksomhet fra en jente/gutt han liker.. 

veldig greit for begge parter å vite om denne «strategien» for det er ikke «bevisst» gjort fra guttens side..

jenter/gutter skal ikke finne seg i vold, de skal gå eller forsvare seg 👊

Anonymkode: a0802...46c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Dette er ikke en unnskyldning men en sosial keitete 10 åring (spesielt gutt) kan være piksete og irriterende for å få oppmerksomhet fra en jente/gutt han liker.. 

veldig greit for begge parter å vite om denne «strategien» for det er ikke «bevisst» gjort fra guttens side..

jenter/gutter skal ikke finne seg i vold, de skal gå eller forsvare seg 👊

Anonymkode: a0802...46c

Helt greit å være klar over det, men det skal likevel ikke være jentas problem. Hun må tas seriøst når hun ber en voksen om hjelp.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte skjer det egentlig at gutter plager jente fordi de liker henne? Innbiller meg at dette er sjeldent. I hvert fall hvis jenta opplever det ubehagelig. 

Jeg ble regelrett mobbet av en gutt i barneskolen. Jeg vet han ikke var forelsket i meg. Jeg ville følt det som skikkelig bagatellisering hvis noen omskrev hans slemhet til å handle om forelskelse. 

Gaslightning satt i system. 

Anonymkode: 9248a...568

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hjelpes….. 

Anonymkode: 55c9a...f71

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...