Gå til innhold

Folk som inviterer seg selv

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Marit_*
Skrevet

Ser at det er en parallell tråd her vedrørende gjester som ber om å få ta med følge.

Selv har jeg opplevd at folk inviterte seg selv eller tok det som en selvfølge at de skulle komme (!) - er ikke det ganske sprøtt?

Uhøflig er det i hvert fall. Og ubehagelig for meg når det er folk som ikke står på gjestelisten.

I tillegg har du de som blir sure/fornærmet over ikke å bli invitert..

Opplever det som ubehagelig ikke å invitere alle, føler at jeg "definerer vennekretsen" litt. Men samtidig har jeg ikke lyst til at vi skal være så altfor mange - og så har vi jo et budsjett å forholde oss til.

Noen andre som har tanker om dette?

Videoannonse
Annonse
Gjest Bellatrix
Skrevet

Det er uhøflig å inviteter seg selv. Det er vanskelig nok å lage gjesteliste som det er.

Gjest ¤Humlen¤
Skrevet

men hvordan kan noen tro at de er inviterte om de ikke står näre dere? Har dere så ulik definisjon på vennskapet deres?

Gjest Gjest_Marit_*
Skrevet
men hvordan kan noen tro at de er inviterte om de ikke står näre dere? Har dere så ulik definisjon på vennskapet deres?

Vet ikke. Kanskje fordi jeg er førstemann ut i en av venninnegjengene mine. Vi er 10 venninner i "gjengen", og bare tre av dem er blitt invitert - de som står meg nærmest. Man må på en måte bare sette grensen et sted. Ellers ville vi blitt 100 istedenfor 50.. Og det blir litt mye for lille meg..

Skrevet

Det er alltids noen som synes du er en nærere venn en du synes de er, og også omvent. Trist, men slik er det. Og så er det de som tenker at fordi de hadde invitert deg, er det selvfølgelig at du vil invitere dem, selv om du drømmer om et lite, intimt familie bryllup, og de drømmer om en kjempetillstellning med alle de noen gang har møtt. Også er det alltid slik at noen folk bare glemmer å tenke.

Gjest ¤Humlen¤
Skrevet (endret)
Vet ikke. Kanskje fordi jeg er førstemann ut i en av venninnegjengene mine. Vi er 10 venninner i "gjengen", og bare tre av dem er blitt invitert - de som står meg nærmest. Man må på en måte bare sette grensen et sted. Ellers ville vi blitt 100 istedenfor 50.. Og det blir litt mye for lille meg..

Ja såklart. Men alle burde faktisk forstå det etterhvert som man faktisk begynner å gå i bryllup, og ser hvordan ståa er.

Også er det - trist, men sant - riktig at man ikke alltid er venn med vennen sin osv.

Endret av ¤Humlen¤
Skrevet

Jeg har heldigvis ikke så mange av dem som jeg er usikker på å invitere. Men det høres ut som en kinkig situasjon.

Jeg ville lagt det fram på den måten du sier, at dere vil ha et lite bryllup og inviterer de aller nærmeste, og at du håper dere får forståelse for det. Det tror jeg er den tryggeste måten, men folk dukker da ikke opp i bryllup uten å ha mottat invitasjon?

Skrevet

Jeg synes det er uhøflig, samtidig som jeg til en viss grad forstår at folk lurer på om de også blir invitert. Det kommer vel litt an på hvor gammel man er og om man er vant til liknende arrangementer om man "skjønner greia". Om det blir slik at man nærmest må si fra til folk at, nei, man kan ikke bare dukke opp til festen, så skjønner jeg godt at det er ubehagelig (enda jeg er en av de som mener man kan ha en viss forståelse for at folk ikke synes det er galt å spørre i tråden som er utgangspunktet for DENNE diskusjonen).

Selv vet jeg om to bryllup blant folk jeg kjenner til sommeren, det ene er til en av mine nærmeste kamerater - nær venn selv om vi ikke treffes ofte. Jeg har ikke mottatt noen invitasjon, og spør selvsagt ikke heller; all den tid jeg ikke vet om de HAR invitert folk, eller om de har tenkt å feire stort/lite (trolig lite, kjenner jeg dem rett). Det gjør ikke noe med vennskapet vårt heller om jeg ikke blir invitert, folk velger jo å gjøre ting forskjellig. Om de feirer kirkebryllup kommer jeg kanskje til å gå i vielsen, utover det får vi nå bare se:-)

Uansett; du slipper sikkert en del bekymringer om du nevner klart og tydelig at du er nødt til å begrense antallet gjester, og at de som blir invitert selvsagt får skriftlig invitasjon - hvor det også står hvorvidt man kan ta med seg følge.

Gjest Gjest_Marit_*
Skrevet

Tenker å sende ut invitasjoner fortere enn svint - så blir det ikke noe tema mer.

Bare en presisering - har ikke opplevd at folk spør "kan jeg komme", da er det lettere å avvise, kanskje, det verste er de som sier noe sånt som "åh, jeg gleder meg sånn til bryllupet ditt, har kjøpt ny kjole allerede!". Da er det ikke så lett å si at amn ikke hadde tenkt å invitere vedkommende..

Skrevet
Tenker å sende ut invitasjoner fortere enn svint - så blir det ikke noe tema mer.

Bare en presisering - har ikke opplevd at folk spør "kan jeg komme", da er det lettere å avvise, kanskje, det verste er de som sier noe sånt som "åh, jeg gleder meg sånn til bryllupet ditt, har kjøpt ny kjole allerede!". Da er det ikke så lett å si at amn ikke hadde tenkt å invitere vedkommende..

Skjønner det ikke er lett, men du bør kanskje si det fort så de evt kan få byttet den da?

Gjest Gjest_Marit_*
Skrevet
Skjønner det ikke er lett, men du bør kanskje si det fort så de evt kan få byttet den da?

Det var da en snål kommentar..

Menmen, de som har sagt sånt har kommet på listen, så du trenger ikke bekymre deg.

Er så konfliktsky at jeg ikke orket å ta det opp. Håper bare ikke det kommer flere selv-invitasjoner, for da kan det ta helt av med gjestelisten.. :)

Skrevet

Skjønner godt at du synes dette er vanskelig. Og du kan nesten "regne med" at noen av disse venninnene kommer til å føle seg snurt fordi de ikke blir invitert; men det er faktisk ikke din feil. Å TRO at man skal i bryllup før man er invitert vitner om at man ikke vet at folk feirer denne dagen på veldig mange forskjellige måter. F eks har jeg blitt invitert i bryllup til folk jeg ikke har møtt; som samboern min ikke har sett på ti år - mens jeg kanskje iKKE blir invitert i bryllupet til en av mine bedre venner fordi han og kjæresten ikke har tenkt å ha noen stor fest.

Skrevet
Det var da en snål kommentar..

Menmen, de som har sagt sånt har kommet på listen, så du trenger ikke bekymre deg.

Er så konfliktsky at jeg ikke orket å ta det opp. Håper bare ikke det kommer flere selv-invitasjoner, for da kan det ta helt av med gjestelisten.. :)

Eh, skjønner ikke at det er en snål kommentar, all den tid du lar de leve i den tro at de da inviteres!

Gjest Gjest_Marit_*
Skrevet
Eh, skjønner ikke at det er en snål kommentar, all den tid du lar de leve i den tro at de da inviteres!

??

Jeg har ikke latt noen leve i noen tro!

Vi har forhåndsvarslet alle som står på gjestelisten om tidspunktet og sånt, så de som blir invitert vet at de blir det. Har nå forhåndsvarslet de tre som inviterte seg selv også.

Skal ha mellomstort bryllup, ca. 60, så det blir bare våre "nærmeste" venner med følge (ca. 30 stk). Skjønner at mange i et slikt tilfelle kan ha trodd at de skal bli invitert, men hadde aldri i verden sagt noe om det selv hvis det var jeg som var i vennekretsen til et brudepar.

Skrevet
??

Jeg har ikke latt noen leve i noen tro!

Vi har forhåndsvarslet alle som står på gjestelisten om tidspunktet og sånt, så de som blir invitert vet at de blir det. Har nå forhåndsvarslet de tre som inviterte seg selv også.

Skal ha mellomstort bryllup, ca. 60, så det blir bare våre "nærmeste" venner med følge (ca. 30 stk). Skjønner at mange i et slikt tilfelle kan ha trodd at de skal bli invitert, men hadde aldri i verden sagt noe om det selv hvis det var jeg som var i vennekretsen til et brudepar.

Nei, du inviterte de istedet...

Nei, jeg hadde ikke sagt noe sånt heller

Skrevet
:dagens-rose: Du får invitere alle 10 venninnene dine og ta en loddtrekning der 3 vinner som dine bryllupsgjester.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...