Gå til innhold

Hjelp, føde på Ullevål

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei - til deg som har født på Ullevål i løpet av de to siste årene. 

Jeg skal føde på Ullevål i løpet av den neste måneden og holder på med pakking av fødebag. Siden det er så stor forskjell fra sykehus til sykehus ønsker jeg ikke å ta noe for gitt at de har ting tilgjengelig der. 

Var det noe du ble overrasket over at de ikke hadde som du skulle hatt? Må jeg pakke ned egne bleier, våtservietter etc? 

Anonymkode: 502d5...fdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du trenger ikke pakke bleier.

Våtservietter må du pakke med selv. 

Anonymkode: c0a90...bf2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei - til deg som har født på Ullevål i løpet av de to siste årene. 

Jeg skal føde på Ullevål i løpet av den neste måneden og holder på med pakking av fødebag. Siden det er så stor forskjell fra sykehus til sykehus ønsker jeg ikke å ta noe for gitt at de har ting tilgjengelig der. 

Var det noe du ble overrasket over at de ikke hadde som du skulle hatt? Må jeg pakke ned egne bleier, våtservietter etc? 

Fødte på Ullevål for litt under et år siden.

Du kommer (mest sannsynlig) ikke til å vite på forhånd om du havner på barselhotell eller barsel. Det påvirker litt hva du trenger. Du må bli på barsel hvis det er komplikasjoner (særlig hos deg), men får ellers dra til barselhotell. Og hvis barnet eller du ikke når helt kriterier for å reise hjem (i vårt tilfelle for høye verdier av gulsot), så må man bli på barselhotellet i flere dager enn planlagt - så noen "komplikasjoner " kan man ha også der.

Det er på barselhotellet man trenger mest, så greit å pakke utfra at man skal dit. Bleier (til deg og baby) og tørrservietter husker jeg man bare kunne plukke fra egne skap i gangen. Husker ikke at vi trengte noe utstyr for stell av baby sånn sett, men tror vi hadde med litt våtservietter også, tror vi brukte de i tillegg.

Vi fikk også låne alt av pumpeutstyr da vi trengte det +  god ammepute (cosyfix) på hotellet.

På barselhotellet må du også ha egne klær og klær til baby, fikk ikke engang sykehusskjorte. Veldig glad jeg hadde med mange omslagsbodyer. Likte også å ha med et pledd eller to fordi han sparket av seg de tunge varme dynene.

Du (+ evnt partner) må selv ned i kafeen for å hente mat innen faste tider, og du må ta med baby ut i gangen for undersøkelser. Derfor ble store, løse behagelige klær jeg er komfortabel med at andre ser meg i viktig for meg, i tillegg til klær som er myke og lette å amme i. Jeg orket ikke noe stram bh i starten, så var glad jeg hadde en helt løs en + hettegenser å dekke de til med. Sko du ikke trenger knyte er også praktisk siden du går mye inn og ut av rommet trillende på (evnt bærende på) baby.

Anonymkode: 008e1...49e

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kommer (mest sannsynlig) ikke til å vite på forhånd om du havner på barselhotell eller barsel. Det påvirker litt hva du trenger. Du må bli på barsel hvis det er komplikasjoner (særlig hos deg), men får ellers dra til barselhotell. Og hvis barnet eller du ikke når helt kriterier for å reise hjem (i vårt tilfelle for høye verdier av gulsot), så må man bli på barselhotellet i flere dager enn planlagt - så noen "komplikasjoner " kan man ha også der.

Det er på barselhotellet man trenger mest, så greit å pakke utfra at man skal dit. Bleier (til deg og baby) og tørrservietter husker jeg man bare kunne plukke fra egne skap i gangen. Husker ikke at vi trengte noe utstyr for stell av baby sånn sett, men tror vi hadde med litt våtservietter også, tror vi brukte de i tillegg.

Vi fikk også låne alt av pumpeutstyr da vi trengte det +  god ammepute (cosyfix) på hotellet.

På barselhotellet må du også ha egne klær og klær til baby, fikk ikke engang sykehusskjorte. Veldig glad jeg hadde med mange omslagsbodyer. Likte også å ha med et pledd eller to fordi han sparket av seg de tunge varme dynene.

Du (+ evnt partner) må selv ned i kafeen for å hente mat innen faste tider, og du må ta med baby ut i gangen for undersøkelser. Derfor ble store, løse behagelige klær jeg er komfortabel med at andre ser meg i viktig for meg, i tillegg til klær som er myke og lette å amme i. Jeg orket ikke noe stram bh i starten, så var glad jeg hadde en helt løs en + hettegenser å dekke de til med. Sko du ikke trenger knyte er også praktisk siden du går mye inn og ut av rommet trillende på (evnt bærende på) baby.

Tusen tusen takk for utfyllende svar! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Signerer denne. Fødte på ullevåll i februar.

Super fornøyd med alle som jobber på føden, veldig bra folk med GOD kunnskap. Var litt komplikasjoner da baby satt fast og følte meg trygg og ivaretatt. Barsel og barselhotellet var ett mareritt. De trodde jeg var 2 gangs fødende så de hadde ikke så tett oppfølging på meg, 

Lite tips om du er førstegangs ikke vær redd for å be om hjelp eller dra i snora etter fødsel, jeg syns hele opplevelsen etter fødsel var dårlig med baby som bare sov pga gulsot og jeg som mistet over en liter blod. Gulsoten oppdaget de først dag 2 og baby ville ikke ta pupp, likevel ble vi sendt hjem uten god oppfølging på amming som resulterte i at baby gikk ned 15 prosent i vekt, vi måtte begynne med flaske og nøye oppfølging fra helsestasjonen, baby var aldri interessert i puppen etter det…. Be om hjelp hvis du trenger!! 

Anonymkode: 638a9...ae0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødte på Ullevål i 2022, synes nesten ikke jeg åpnet fødebagen jeg - kun for klær til den nyfødte. 

Men, jeg måtte være på barsel i 3 døgn og var veldig dårlig, så hadde liksom ikke anledning til å komme på noe jeg trengte.

Anonymkode: fbc20...a8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Signerer denne. Fødte på ullevåll i februar.

Super fornøyd med alle som jobber på føden, veldig bra folk med GOD kunnskap. Var litt komplikasjoner da baby satt fast og følte meg trygg og ivaretatt. Barsel og barselhotellet var ett mareritt. De trodde jeg var 2 gangs fødende så de hadde ikke så tett oppfølging på meg, 

Lite tips om du er førstegangs ikke vær redd for å be om hjelp eller dra i snora etter fødsel, jeg syns hele opplevelsen etter fødsel var dårlig med baby som bare sov pga gulsot og jeg som mistet over en liter blod. Gulsoten oppdaget de først dag 2 og baby ville ikke ta pupp, likevel ble vi sendt hjem uten god oppfølging på amming som resulterte i at baby gikk ned 15 prosent i vekt, vi måtte begynne med flaske og nøye oppfølging fra helsestasjonen, baby var aldri interessert i puppen etter det…. Be om hjelp hvis du trenger!! 

Anonymkode: 638a9...ae0

Stakkars dere ❤️ Det samme skjedde med meg i 2020, men da skyldte vi på korona og dårlig oppfølging pga det var litt unntakstilstand da. Men leser nå at de ikke har blitt noe bedre siden😒 Vi ble også sendt hjem med gulsott og en super slapp baby, måtte gi opp ammingen pga vektnedgang og fordi baby ikke var interessert. 

Håper det går bra med baby nå ❤️ 

Anonymkode: 1e313...a83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fødte på Ullevål i 2022.

Det jeg husker vi fikk var bleier til baby (libero touch?), tørre stellekluter (ikke bruk våtservietter på en baby! greit å venne seg til sånne tørre med en gang, man tar babyolje og/eller vann på dem) og noe tepper til babyen. Til meg fikk jeg bind, nettingtruser og fikk låne elektrisk pumpe. Og fikk MME til baby når vi trengte det. Jeg fikk ikke låne ammepute som noen andre her fikk.

Siden man ikke får noe til baby er det lurt å ha med lue det spurte de om rett etter fødsel. Vi hadde ikke så mye klær på baby i starten men må ha med klær selv. Tullet henne inn i de teppene mest.

Jeg var 1 dag på barsel og flere dager på hotellet. På hotellet var jeg glad for en lang cardigan som dekket rumpa når man måtte gå med bleie ned i restauranten. På barsel fikk jeg sykehusskjorte og fikk låne en badekåpe når jeg måtte ut i gangen for å være med baby på undersøkelse, men skulle ønske jeg hadde egen badekåpe egentlig. Fikk ikke på klær pga. kateter og sånn.

Følte jeg fikk god hjelp på barsel men man må ikke være redd for å dra i tråden da :) På hotellet kunne det ta tid å få hjelp.

På hotellet var det kjøleskap på rommet.

Jeg hadde med innesko (tøfler) men det trengte jeg ikke gikk bare med vanlige sko overalt der det virket som alle gjorde det, men hadde sneakers jeg bare kunne tråkke nedi da, så kunne ta de på mens jeg holdt baby eller ikke orket bøye meg 😄 Ville hatt på noe på beina om jeg skulle dusjet på barsel, badene på sykehuset er litt ekle. Men de på hotellet var fine.

Ble veldig tørr trengte masse vann fra drikkeflaske + leppepomade og krem og håndkrem. Vet ikke om det var pga. hormoner eller om de har tørr luft der eller en kombo 😄

Anonymkode: 136f6...b95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av stelleting til baby ville jeg heller tatt med litt babyolje enn våtservietter :) Husker ikke helt om jeg hadde med selv eller om det var der men ganske sikker på at det ikke var på hotellet iallfall. Anbefaler Anglamark sin (fra Coop) den har pumpeflaske så er lett å ta av.

Jeg hadde med Purelan til meg selv og MAM kompresser, fikk ikke noe sånt. Til brystvortene.

Smertestillende fikk jeg masse av.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo apotek og butikk der, får tak i det man trenger. 

Tørrservietter anbefales. Jeg bruker våtservietter til å vaske hender etter oljemaling.. Altfor sterkt til baby

Anonymkode: 4d08f...9c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Det er jo apotek og butikk der, får tak i det man trenger. 

Tørrservietter anbefales. Jeg bruker våtservietter til å vaske hender etter oljemaling.. Altfor sterkt til baby

Anonymkode: 4d08f...9c9

Jeg fødte tidlig søndag morgen, ganske sikker på at både Kiwi og apoteket på Ullevål var stengt hele søndag + natt til mandag. Så et døgn fra fødsel til de åpnet.

Jeg hadde og veldig behov for å ha mannen der på dagen etter fødsel, mest for at han kunne passe babyen så jeg kunne sove litt.. så hadde lite lyst til at han skulle dra avgårde i butikken. Han hadde jo ikke akkurat parkert rett utenfor døra på barsel der og både butikk og apotek er ganske langt fra fødeavdeling/barsel/hotell på Ullevål. Var iallfall uaktuelt for meg å kommeg meg dit selv.

Det er kiosk i hotellet mener jeg men ganske dyrt der da og de har jo ikke alt mulig heller.

Man er jo midt i Oslo man får jo tak i ting om man absolutt må så lenge man har en partner, jeg sendte jo mannen etter ting jeg hadde glemt da han måtte hjem første natten før jeg kom på hotellet, men mye som var fint å bare ha med seg likevel og ha klart og tilgjengelig. Og det jeg glemte skulle jeg gjerne hatt den første dagen også men da fikk vi ikke tak i det.

Da ungen kom ut på føderommet og barnepleier spurte hvor luen vi hadde med til baby var så var liksom ikke det tiden for å sende mannen hjem for å hente det heller sånn 5 minutter etter fødsel :P Så glad vi hadde med en liten lue i bagen. Hadde jo ikke vært krise om baby ikke fikk lue men når de spurte var jeg iallfall glad jeg kunne si at vi hadde for var liksom litt sårbar akkurat da og ville ikke gjøre noe galt første minuttet som forelder 😄

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på at jeg anbefaler å pakke kompakt og ikke for mye og mange kolli. Både fordi du skal transportere det en del rundt (inntak -> føden, føden/barsel -> hotellet, må kanskje bytte rom plutselig på barsel) og fordi det er skikkelig trangt på rommene på barsel på Ullevål. Men gjerne trillekoffert som kan trilles med 1 hånd da. Av samme grunn unngå å ta med bilstolen inn som jeg så noen gjorde, hent den fra bilen rett før dere skal dra heller, hvis dere skal kjøre hjem. Samme med vogn og sånt, ikke plass til det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her

tusen takk for flere gode tips, dette har virkelig trygget meg som førstegangsfødende 🙏🏻😊

Jeg vil helst unngå at samboer skal måtte farte frem og tilbake på Kiwi og hjem for å hente ting. Ingen dør om en glemmer noe, men om en kan forberede seg, få tips i forkant for å gjøre ting lettere så yes please! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har født på Ullevål to ganger og skal føde min nr 3 der også! Der har de det meste tilgjengelig. Bleier, bind, truser etc. Men som alle andre så er det lurt og pakke en fødebag med de personlige tingene som du trenger. Klær til deg selv, partneren din, og såklart den nyfødte. Det er greit og ha med seg de toalettartiklene som man trenger, og evt mykt toalettpapir. 

Jeg er superfornøyd med oppfølging fra jordmødre på Ullevål og barselhotellet oppleves som utrolig fint med gode myke senger :) 

Ønsker deg masse masse lykke til, håper du får en kjempe fin fødsel ❤️ 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.10.2024 den 19.34):

Sko du ikke trenger knyte er også praktisk siden du går mye inn og ut av rommet trillende på (evnt bærende på) baby.

For ikke å snakke om at du ikke vet om du i det hele tatt vil klare å bøye deg ned etter fødsel for å knytte sko… Jeg snakker av erfaring, jeg endte med akutt keisersnitt. Anbefaler slipperser, også i tilfelle du ikke skulle ønske å gå barbeint på badet/dusjen. 

Anonymkode: 2be2d...c55

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva de har på barselhotellet, men på barselavdelingen hadde de bleier, tørre stellekluter og babyolje. Baby hadde en betennelse i øyet, og da fikk vi bomullsdotter og saltvann.

De hadde ikke body til baby, som jeg hadde hørt at alle sykehus skulle ha. Vi rakk ikke ta med oss noe bagasje (alt skjedde veldig fort), så vi fikk en lue og et pledd fra Amanda-prosjektet.

De hadde fødebleier og store vanlige bind.

Jeg hadde mye blod i håret og på kroppen og hadde egentlig trengt å låne såpe, men det skal ikke være noe problem om man har med seg selv, haha. De fortalte at de vanligvis har kroppssåpe/sjampo, men de hadde gått tom.

Jeg ville tatt med en neglklipper til baby! Min ble født med harde negler, og sykehuset hadde ikke neglsaks. De sendte mannen hjem for å hente siden baby klorte seg så fælt og vi fikk ikke bitt/revet av neglene heller.

Anonymkode: bf2d2...14e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...