AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #1 Del Skrevet 9. oktober 2024 Jeg antar at mitt nobilnummer blir brukt til å ringe andre, da jeg selv mottar ukentlig blokkerte anrop fra ukjente mennesker spredt i Norge. Jeg søker opp mobilnummeret deres og oftest er det ukjente eiere med flere søk og flere har «dårlige rapporter» (180.no). Søkte opp mitt mobilnummer og ser det er akkurat det samme, flere har søkt på mitt nummer i høst og jeg har fått advarsel på mitt nummer. Hva kan jeg gjøre? Er dette «phishing»? Anonymkode: 6fd1d...0a3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #2 Del Skrevet 9. oktober 2024 Det er nok spoofing, så kontakt din mobiloperatør. Mulig du må bytte nummer for å bli kvitt det. (Mamma måtte det) Anonymkode: 344ea...00a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 9. oktober 2024 #3 Del Skrevet 9. oktober 2024 (endret) Nei, det er ikke phising. Det er spoofing. Det er ikke noe farlig, men det er veldig plagsomt. Ingen svindler deg, de bare skjuler seg bak nummerserien ditt telefonnummer er laget av. De har ingen opplysninger om deg eller gjort noe som kan skade deg økonomisk e.l. Det er beklageligvis ikke noe du kan gjøre når svindlere har valgt seg ut akkurat din nummerserie til å bedrive "spoofing" i sine svindelforsøk. Siden svindlerne oftest sitter i land som Nigeria og India på rene callsentere for svindlere, så vil de gjerne skjule hvor de ringer fra, for bruker de et nummer som stammer fra landet de skal ringe til, øker det sjansen for at folk svarer. Ingen som selv ikke er indisk eller har slektninger der etc, ville jo svare på et anrop fra India. Det er mange som tror spoofing innebærer at telefonen deres er hacket, men det er ikke tilfelle. Se for deg at svindlerne bare har brukt din nummerserie som et "gardin" foran sitt eget nummer, for å skjule hvor de ringer fra og øke sjansen for svar. Før eller siden blir de lei, nummeret ditt er "oppbrukt" og folk har begynt å sperre det, så da finner de bare noen nye nummere å spoofe med. EDIT; personen over meg foreslår å bytte nummer, og det er jo et godt alternativ, men ingen evig beskyttelse mot å bli utsatt for spoofing en gang til. Men sjansen er vel liten for det Så om du gidder, bytt nummer (alle steder, inkl bank og vipps og alle bekjente osv) Endret 9. oktober 2024 av Million 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lille39 Skrevet 9. oktober 2024 #4 Del Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg antar at mitt nobilnummer blir brukt til å ringe andre, da jeg selv mottar ukentlig blokkerte anrop fra ukjente mennesker spredt i Norge. Jeg søker opp mobilnummeret deres og oftest er det ukjente eiere med flere søk og flere har «dårlige rapporter» (180.no). Søkte opp mitt mobilnummer og ser det er akkurat det samme, flere har søkt på mitt nummer i høst og jeg har fått advarsel på mitt nummer. Hva kan jeg gjøre? Er dette «phishing»? Anonymkode: 6fd1d...0a3 Mitt nummer er blitt brukt til det siste uka. Irriterende. Synd ingenting kan gjøres med det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #5 Del Skrevet 9. oktober 2024 Jeg har også blitt utsatt for spoofing. Jeg merket det ved at to ukjente damer ringte til meg, for de hadde tapte anrop fra min telefon. Men jeg hadde selvfølgelig ikke ringt til de. Så også at det var mange som hadde søkt opp nummeret mitt. Men det ble med det, de brukte kun nummeret mitt en dag (eller noen timer). Jeg har et veldig spesielt nummer da, med veldig mange like siffer. Vil absolutt ikke kvitte meg med det. Anonymkode: 937ed...c3f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBL12 Skrevet 9. oktober 2024 #6 Del Skrevet 9. oktober 2024 Så lenge som nummeret benyttes en kort tid så kan det la seg gjøre å rydde opp. Brukes det over lengre tid det mer utfordrende. Har selv opplevd noen som ringer og sier jeg har ringt, men det har ikke vært ofte, så ikke noe stort problem. Regner med 180.no og tilsvarende tjenester kan fjerne feilaktige rapporteringer på telefonnummer, slik en unngår at anrop til personer som benytter denne typen tjenester blir automatisk blokkert? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #7 Del Skrevet 9. oktober 2024 Lille39 skrev (2 timer siden): Mitt nummer er blitt brukt til det siste uka. Irriterende. Synd ingenting kan gjøres med det. Mitt var brukt i lange perioder før jeg fant ut hva det var. Sinte folk ringte og sa jeg hadde prøvd å ringe dem mange ganger. Tipper nummeret mitt er blokkert flere steder over norges land Anonymkode: 4bde6...f00 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lille39 Skrevet 9. oktober 2024 #8 Del Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Mitt var brukt i lange perioder før jeg fant ut hva det var. Sinte folk ringte og sa jeg hadde prøvd å ringe dem mange ganger. Tipper nummeret mitt er blokkert flere steder over norges land Anonymkode: 4bde6...f00 Kjedelig. Hadde som sagt en periode forrige uke. De skifter ofte nummer fikk jeg høre fra ice. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #9 Del Skrevet 9. oktober 2024 Dessverre, sånn er det bare. Er ingen løsning som funker permanent. 1. Ikke bry deg om score på ditt nummer 2. Fjern deg fra nummeropplysning om du er der, det kan hjelpe på sikt. 3. Slutt å ta telefonanrop fra ukjente nr om du kan. Anonymkode: e076e...72a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå