Gå til innhold

Har dere med alvorlige sykdommer kontaktlege?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan tenke meg at de foreldrene som har barn med f.eks leukemi eller andre kreftsykdommer, får utnevnt en egen kontaktlege på avdelingen der barnet hører til. Som de kan kontakte når som helst det er behov for det. Spørsmål og alt mulig.

Anonymkode: 7bdd1...954

• Liker 1
Skrevet

Tror ikke kontaktlege er en egen stilling, men en lege som får dette som et tillegg på sin stilling som lege for den aktuelle sykdomstypen.

Anonymkode: 7bdd1...954

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg har kreft. Jeg har en behandlingsansvarlig overlege som står oppført som min kontaktlege.

Anonymkode: 28410...c19

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har kreft. Jeg har en behandlingsansvarlig overlege som står oppført som min kontaktlege.

Anonymkode: 28410...c19

Hva slags rolle har hen i forhold til deg og kreften?

Anonymkode: a4527...b2d

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

https://www.helsenorge.no/rettigheter/kontaktlege/

Dette var nytt for meg, og jeg ble nysgjerrig på denne ordningen. For hvem er kontaktlege? Er det en egen stilling på sykehuset?

Anonymkode: a4527...b2d

Står ikke direkte kontaktete, men det står på journalen at lege x på y sykehus har behandlingsansvarlig for pasienten. 
Har og fått e-postadresse til x lege og hans nærmeste ansatte, som kan brukes ved behov for hjelp utover faste timer hos x lege. 

Anonymkode: be412...3b9

• Liker 2
Skrevet

Absolutt ikke en egen stilling. Det er gjerne en av overlegene innen sitt felt som er kontaktlege for pasienter som følges opp over tid. Det er for å fordele hvem som har ansvar for hvem og sikre kontinuitet. Jeg har selv hatt kontaktlege, altså at ene overlegen var den som fulgte meg opp. Selv om jeg også gikk til konsultasjon hos LIS-lege, så var kontaktlegen og fulgte med i bakhånd og skreiv journalnotat om hva som er viktig å gjøre etc.

Anonymkode: 1d921...c2b

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...