Gå til innhold

Sant at om arbeidsplassen vil ha deg ut gir de god referanse, og omvendt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste dette et sted, at om jobben vil ha deg ut gir de god referanse men om de vil beholde deg gir de dårlig referanse? 

Anonymkode: 99d19...78a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det tror jeg nok varierer fra leder til leder.

• Liker 1
Skrevet

Det tror jeg ikke. 

Anonymkode: 0e26d...02e

Skrevet

Det høres ut som noe de som har fått dårlig referanse har funnet på.

Anonymkode: 3c5b1...397

• Nyttig 1
Skrevet

Dette tror jeg bare gjelder toppledere. De sitter så veldig trygt og har gode fallskjermer, så det er ofte billigst å dytte dem over på andre. Det er i hvert fall min erfaring.

Anonymkode: 791a0...81a

Skrevet

Næh.

Noen gjør vel det, men de fleste ledere har vel vett til å skjønne at om referanser skal ha noen verdi - som jo er til deres egen fordel på sikt - må alle følge spillereglene. 

Anonymkode: 9ea15...b74

Skrevet

Det jeg vet en av mine tidligere sjefer gjorde for en mangeårig ansatt som hen hadde hatt en del konflikter og "problemer" med var å gi den personen en glimrende referanse. Det skal sies at den ansatte var veldig faglig dyktig og pålitelig i begynnelsen, men ettersom årene gikk ble hen mer og mer lei, derav ble kvaliteten på arbeidet lavere og lavere og påliteligheten svært dårlig. Så sjefen løy ikke, men han ga vedkommende en glimrende referanse så hen kunne komme seg videre i ny jobb. Det viste seg å være flott i ettertid for alle parter, for vedkommende glimret og trivdes i ny jobb og vi fikk en ny kollega som var vært et svært godt tilskudd både faglig og sosialt.

Har aldri vært borti at noen gir en ansatt dårlig referanse fordi de vil beholde de. Hos oss hvis noen har fått en litt laber referanse, men fått jobb likevel, har de "negative sidene" generelt vist seg å stemme.

Anonymkode: f3114...9f1

• Liker 1
Skrevet

Dette kan absolutt skje ja. Det er mye dårlige ledere der ute.

Anonymkode: 79fae...fb9

• Liker 1
Skrevet

En påstand med lite dokumentasjon. Jeg gir bare korte referanser med fakta og rar utfangspunkt i at NN har vært ansatt som xzx i perioden fra til. Arbeids- eller ansvarsområde har vært ....

Jeg prøver å være objektiv, og svare ærlig på spørsmål om jeg har vært fornøyd med arbeidstaker osv.

Anonymkode: 81940...d0c

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det høres ut som noe de som har fått dårlig referanse har funnet på.

Anonymkode: 3c5b1...397

Det tror jeg ikke. 

Det tror jeg ikke. 

Her sitter dere og synser.

Ts, se bort fra disse. Det er uvanlig å innhente referanse fra når ærende arbeidsgiver. Dette fordi den er i en interessekonflikt; de kan ha en interesse i å beholde eller bli kvitt personen, og det kan prege referansen - selv om de forsøker å være uhildet. 
Videre; om kandidaten ikke får jobben likevel, så vet arbeidsgiver at vedkommende har vært i prosess og ikke nødvendigvis blir værende. Da er det mindre grunn til å «investete» i personen. 
Om de ønsker referanse fra det du jobber nå, finner du helst en som har jobbet der før og ikke har en egeninteresse i utfallet, 

Anonymkode: 99a3d...175

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Her sitter dere og synser.

Ts, se bort fra disse. Det er uvanlig å innhente referanse fra når ærende arbeidsgiver. Dette fordi den er i en interessekonflikt; de kan ha en interesse i å beholde eller bli kvitt personen, og det kan prege referansen - selv om de forsøker å være uhildet. 
Videre; om kandidaten ikke får jobben likevel, så vet arbeidsgiver at vedkommende har vært i prosess og ikke nødvendigvis blir værende. Da er det mindre grunn til å «investete» i personen. 
Om de ønsker referanse fra det du jobber nå, finner du helst en som har jobbet der før og ikke har en egeninteresse i utfallet, 

Anonymkode: 99a3d...175

Enig.

Jeg vil egentlig påstå at arbeidsgivere som krever referanse fra nåværende leder fremstår useriøse. Hvis jeg skulle byttet jobb nå vil jeg heller at min forrige leder fra nåværende arbeidsplass skal være referanse for meg: Vedkommende var min sjef i over 12 år og kjenner meg meget godt, mye bedre enn den nye sjefen som har vært her i ett år (og sykmeldt store deler av tiden).

Den nye sjefen har dessuten en helt annen lederstil med tydelige "favoritter" blant de ansatte, og med tydelig mål om å spare penger ved kun å nyansette folk med lite erfaring, slik at hun kan betale dem lite lønn, så ingen av oss som har vært der lenge og har mye kompetanse stoler egentlig på at en referanse fra vedkommende ville vært objektiv nok. Jeg tviler ikke et sekund på at nåværende leder kan gi glimrende referanse for folk hun ønsker å bli kvitt. Og eventuelt dårlig referanse for folk som er dyktige og vanskelige å erstatte.

Anonymkode: eb137...999

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...