Gå til innhold

Hvor mye beregner dere pr mnd på å eie enebolig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I tilegg til lån og strøm/internett så klart :)

Vurderer å kjøpe et hus bygget i 1957, som har blitt renovert litt på 80-tallet. Ikke stort hus.

Anonymkode: a3c99...1c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det høres dyrt ut å eie et så gammelt hus.... den renoveringen du nevner fra 80-tallet er jo ingen renovering lenger, men på høy tid å ta på nytt. Og har du fått med deg de nye energioppgraderings-reglene fra EU som også vil gjelde her i landet? Et hus fra 1957 har garantert aller dårligste energimerking og krever massivt med arbeid og oppgradering for å møte de nye energikravene, med ny og mer isolering (veggene må av) og nye vinduer og dører, muligens nytt tak og ny isolering der også.... dette koster MYE.

Huset virker nok billig nå, men med alle utgiftene som påløper pga energimerkingsreglene som kommer om få år, så vil det koste dere mye penger. Regn med alt fra en halv til en million (etter hva jeg har lest av prisantydninger), litt avhengig av hva som kan gjenbrukes av takstein, planker og slikt, og hvor mye ny isolering det må til. Arbeidstimer og snekkere koster.

Jeg hørte for et par uker siden av en takstmann at prisene på håndtverkertjenester og materialer vil øke dramatisk når tidsfristen for disse nye energikravene nærmer seg, når "alle" plutselig skal kjøpe disse tjenestene.

Du kan bare begynne og lese om det på nett. Som f.eks denne artikkelen.

Endret av Million
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utenom oppussing og slikt så betaler vi i mnd: 

Boliglån: 20.500

Strøm: Ca 2000 i snitt inkl nettleie

Kommunale avgifter: 2000

Internett: 900

Og så bruker vi en god del penger ila året på oppussing og forefallende arbeid. Da vi flyttet inn brukte vi 100.000 på type elektriker, oppussing av overflater, peisovn etc. Så er det alltids noe som må gjøres hvert eneste år som f.eks å bytte ut punkterte vindu, bytte ut terassebord, bytte varmepumpe fordi den er gammel, bytte varmtvannsbereder og alt mulig annet. Vi har 80-tallshus.

Anonymkode: b45f6...246

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (3 minutter siden):

Det høres dyrt ut å eie et så gammelt hus.... den renoveringen du nevner fra 80-tallet er jo ingen renovering lenger, men på høy tid å ta på nytt. Og har du fått med deg de nye energimerkingsreglene fra EU som også vil gjelde her i landet? Et hus fra 1957 har garantert aller dårligste energimerking og krever massivt med arbeid og oppgradering for å møte de nye energikravene, med ny og mer isolering (veggene må av) og nye vinduer og dører, muligens nytt tak og ny isolering der også.... dette koster MYE.

Huset virker nok billig nå, men med alle utgiftene som påløper pga energimerkingsreglene som kommer om få år, så vil det koste dere mye penger. Regn med alt fra en halv til en million (etter hva jeg har lest av prisantydninger), litt avhengig av hva som kan gjenbrukes av takstein, planker og slikt, og hvor mye ny isolering det må til. Arbeidstimer og snekkere koster.

Jeg hørte for et par uker siden av en takstmann at prisene på håndtverkertjenester og materialer vil øke dramatisk når tidsfristen for disse nye energikravene nærmer seg, når "alle" plutselig skal kjøpe disse tjenestene.

Slik jeg har forstått det, vil det ikke være et krav så lenge man ikke selger boligen. Man kan ikke få bøter for å ha for lav energimerking liksom. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (1 minutt siden):

Det er feil. Man har krav til energimerking når man selger boligen, ja, men man har krav for å møte energikravene i boligen man eier. Ikke bare merkingen, men å møte kravene til energisparingstiltak gjelder. Alle boliger skal være nullutslipp innen 2050. Det er ikke nevnt noe om salg. Det gjelder boligmassen i hele Europa, inkl Norge.

Les i denne artikkelen jeg linket til ovenfor.

https://www.huseierne.no/nyheter/nye-krav-om-energieffektivisering-av-boliger---desember-2022/

"Over tid vil alle boliger rammes av reglene, i og med at målet er at alle boliger skal være nullutslipp innen 2050."

Slik jeg har forstått det, er det fortsatt uklart hvordan EU-direktive vil ramme norske boligeiere, fordi det ikke er noen automatikk i at EU-direktiver blir innført i Norge i sin helhet uten at de blir behandlet. EU-kravene er nemlig ikke EØS-behandlet.

https://www.tu.no/artikler/faktisk-no-finansavisen-tar-feil-om-prissjokk-for-boligeiere/528170

"Man kan ikke slå fast at 65 prosent av norske hus må pusses opp innen 10 år. Revideringen av EU-direktivet er fortsatt ikke endelig vedtatt. Det er heller ingen automatikk i at EU-regelverket blir stående uendret, før det eventuelt innføres i Norge."

"Norge, som er en EFTA-stat og medlem i EØS, vil melde inn sine interesser, og trolig vil det komme tilpasningstekst forhandlet frem ut fra norske interesser, forklarer han."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det som overrasket meg mest som ny huseier, var uforutsette kostnader jeg ikke hadde sett for meg en gang.

Taket måtte byttes; ok, det kom noen år før tiden, men vi var litt forberedt. 600 000. Åpner opp, mer som må byttes 300 000 til.

Rørfornying pålagt av kommunen; 95 000, og en oppgravd hage. 

Feil i konstruksjon på et tilbygg. Det var forsikringssak, men 1,5 år gikk det før vi fikk erstatning. I mellomtiden måtte vi legge ut 300 000. 

Og alle de små tingene. Garasjeport som henger seg, 7 500 bare for å få ut bilen. Nøkkel som knekker i låsen en sen kveld, 6 000. 

Anonymkode: 1a306...1e1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Utenom oppussing og slikt så betaler vi i mnd: 

Boliglån: 20.500

Strøm: Ca 2000 i snitt inkl nettleie

Kommunale avgifter: 2000

Internett: 900

Og så bruker vi en god del penger ila året på oppussing og forefallende arbeid. Da vi flyttet inn brukte vi 100.000 på type elektriker, oppussing av overflater, peisovn etc. Så er det alltids noe som må gjøres hvert eneste år som f.eks å bytte ut punkterte vindu, bytte ut terassebord, bytte varmepumpe fordi den er gammel, bytte varmtvannsbereder og alt mulig annet. Vi har 80-tallshus.

Husforsikring og innbo?

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Husforsikring og innbo?

ts

Litt vanskelig å si, siden vi har en forsikringspakke som vi betaler 1700 på i mnd med biler og reise etc, men tror kanskje 800 av de er hus og innbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Slik jeg har forstått det, er det fortsatt uklart hvordan EU-direktive vil ramme norske boligeiere, fordi det ikke er noen automatikk i at EU-direktiver blir innført i Norge i sin helhet uten at de blir behandlet. EU-kravene er nemlig ikke EØS-behandlet.

https://www.tu.no/artikler/faktisk-no-finansavisen-tar-feil-om-prissjokk-for-boligeiere/528170

"Man kan ikke slå fast at 65 prosent av norske hus må pusses opp innen 10 år. Revideringen av EU-direktivet er fortsatt ikke endelig vedtatt. Det er heller ingen automatikk i at EU-regelverket blir stående uendret, før det eventuelt innføres i Norge."

"Norge, som er en EFTA-stat og medlem i EØS, vil melde inn sine interesser, og trolig vil det komme tilpasningstekst forhandlet frem ut fra norske interesser, forklarer han."

Hm. Ser at min artikkel-link er fra mars 2023 og det er din også. Hvorfor er det lite nyere info der ute å finne? Noe nytt må jo ha fremkommet i denne alvorlige saken på halvannet år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

I tilegg til lån og strøm/internett så klart :)

Vurderer å kjøpe et hus bygget i 1957, som har blitt renovert litt på 80-tallet. Ikke stort hus.

Hva er prisantydningen? 
Mange tror det er så billig å kjøpe gammelt hus for å pusse opp, men det er ikke nødvendigvis sant. Det er mye man må gjøre med et gammelt hus. Alt fra tak, isolasjon, vinduer, bordkledning, drenering. Kanskje er det med en garasje som også trenger litt omsorg? 

Anonymkode: 08aa7...953

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (29 minutter siden):

Det høres dyrt ut å eie et så gammelt hus.... den renoveringen du nevner fra 80-tallet er jo ingen renovering lenger, men på høy tid å ta på nytt. Og har du fått med deg de nye energioppgraderings-reglene fra EU som også vil gjelde her i landet? Et hus fra 1957 har garantert aller dårligste energimerking og krever massivt med arbeid og oppgradering for å møte de nye energikravene, med ny og mer isolering (veggene må av) og nye vinduer og dører, muligens nytt tak og ny isolering der også.... dette koster MYE.

Pga. dette tullet har jeg kjøpt fredet bolig. Jeg får ikke en gang installere elektronisk dørlås eller varmepumpe. Fikk kranglet oss til balansert ventilasjon og fjernvarme (siden vi hadde et par gamle ventiler og kunne vise til gamle bilder med radiatorer). Aldri i verden om vi blir pålagt alle disse tiltakene 😅

Det er svindyrt å eie enebolig i dag. Prisene for materialer og tjenester har skutt i været, svært mange kommuner har etterslep på vedlikehold av vann og rør, så avgiftene vil bare øke. I tillegg koster et hus svært mye, man må ha ganske mye penger på bok for å tøre å eie et hus.

Jeg hadde ikke kjøpt en enebolig nå med mindre jeg kunne renovert hele huset med en gang. Totalsummen vil bli dyrere om man venter til senere. Da hadde jeg samtidig sørget for å møte strenge energikrav, for å være på den sikre siden. 

Anonymkode: 79b4c...05f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Pga. dette tullet har jeg kjøpt fredet bolig. Jeg får ikke en gang installere elektronisk dørlås eller varmepumpe. Fikk kranglet oss til balansert ventilasjon og fjernvarme (siden vi hadde et par gamle ventiler og kunne vise til gamle bilder med radiatorer). Aldri i verden om vi blir pålagt alle disse tiltakene 😅

Det er svindyrt å eie enebolig i dag. Prisene for materialer og tjenester har skutt i været, svært mange kommuner har etterslep på vedlikehold av vann og rør, så avgiftene vil bare øke. I tillegg koster et hus svært mye, man må ha ganske mye penger på bok for å tøre å eie et hus.

Jeg hadde ikke kjøpt en enebolig nå med mindre jeg kunne renovert hele huset med en gang. Totalsummen vil bli dyrere om man venter til senere. Da hadde jeg samtidig sørget for å møte strenge energikrav, for å være på den sikre siden. 

Litt på siden og beklager avsporing av tråden, men ser du skriver at dere fikk installert balansert ventilasjon i etterkant i boligen? Hvordan går det til? Jeg trodde det å ha balansert ventilasjon innebar ventilasjonsrør gjemt i vegger og etasjeskiller etc, altså innebygd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Strøm og forsikring er jo en ting. Men har vel brukt ca 9000,- pr mnd hittil i oppussing i 3 år. Bra nå.

Må nok regne med lånekostnad x 2 i ulike prosjekter om du ikke har ny bolig.

Anonymkode: a67c1...28f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hva er prisantydningen? 
Mange tror det er så billig å kjøpe gammelt hus for å pusse opp, men det er ikke nødvendigvis sant. Det er mye man må gjøre med et gammelt hus. Alt fra tak, isolasjon, vinduer, bordkledning, drenering. Kanskje er det med en garasje som også trenger litt omsorg? 

Anonymkode: 08aa7...953

2.750.000kr 

Har ikke råd til så mye mer. Setter av 300.000 til renovering i første omgang.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

2.750.000kr 

ts

300 000 er ikke mye. Om huset er så gammelt, og ikke har vært gjort noe særlig med siden 1980, er det stor sannsynlighet for at du må ut med mye, mye mer. 

Vi kjøpte hus fra 1973, hvor badene og de fleste vinduene var tatt på 90-tallet. 

Vi måtte skifte tak - farvel til 600 000. 

Så måtte vi skifte de resterende vinduene - det var 200 000 

Så måtte vi skifte en god del av det elektriske, der gikk det vel også over 200 000 totalt

Badene burde vært tatt de også, 90-tallet er faktisk lenge siden.. og man må fort ut med minst 250 000 for et lite bad, selv uten luksus og sus og dus. 

Vi betaler nesten 6 000 i kommunale avgifter her vi bor i tillegg. 

Anonymkode: 80614...39d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Vi betaler nesten 6 000 i kommunale avgifter her vi bor i tillegg. 

Anonymkode: 80614...39d

Det høres voldsomt ut. Er du sikker på at det er riktig ? Hvor i Norge er det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Slik jeg har forstått det, vil det ikke være et krav så lenge man ikke selger boligen. Man kan ikke få bøter for å ha for lav energimerking liksom. 

Det kan kan definitivt bli et krav om å oppgradere uten at du selger. Noe annet som vil etter hvert vil skje er at man etter hvert faser ut strømstøtten. Da kan det hende det hadde vært lurt å oppgradere mens det fortsatt fantes støtteordninger som i det minste dekker noe av utgiftene

Anonymkode: 8b191...71b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

2.750.000kr 

ts

Du kommer ikke veldig langt med det, akkurat. Med et hus fra 50-tallet som delvis ble oppusset på 80-tallet må du regne med at det er mye som må ordnes. 
300k holder muligens til ett bad, og da velger du billige løsninger, og det skal heller ikke dukke opp noen «bomber» når det gamle badet rives. 
Ting du må regne med du må ta, er: 

Tak - koster flere hundre tusen 

Drenering - 100k+
Vinduer - kostnad avhengig av antall og type, men blir fort 100k+ for et helt hus

Dører/verandadører

Er noe gjort med det elektriske siden huset ble bygget? 

Varmtvannstank - 10k+

Varmepumpe? 
Etterisolering og ny bordkledning nødvendig? Koster i så fall flere hundre tusen. 
Trapper/veranda/terrasse, hva med dem? 
Og nå har vi ikke engang begynt på noe av det kosmetiske innendørs. 

Jeg ville ikke tatt på meg et slikt prosjekt med mindre jeg hadde masse penger og elsket å pusse opp. Folk som aldri har pusset opp før har en tendens til å grovt underestimere både kostnader og tiden det tar (og hvor slitsomt det er). Vi har pusset opp to bad på ett år, det har kostet oss 800k. Og huset vårt er bare litt over 20 år gammelt. 
300k er ingen ting når man skal renovere et hus. 

Anonymkode: 9c95e...c0d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (1 time siden):

Litt på siden og beklager avsporing av tråden, men ser du skriver at dere fikk installert balansert ventilasjon i etterkant i boligen? Hvordan går det til? Jeg trodde det å ha balansert ventilasjon innebar ventilasjonsrør gjemt i vegger og etasjeskiller etc, altså innebygd?

Du har helt rett! Vi fikk lov å bygge kasser i taket så lenge de ikke ødela freda overflater, for kasser kan enkelt rives igjen. Utfordringen var at gamle ventiler måtte være utgangspunktet for inn- og utluft, så vi måtte tegne resten ut fra det.

Det løste seg ved å senke taket på gang, bad og vaskerom. Senker man taket kan det jo gjenopprettes til original stand. Tok hull mellom gang og tilstøtende rom. Men ikke alle rom fikk tilluft. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...