AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #1 Skrevet 9. oktober 2024 Noen her som har fått påvist IBS? Hva gjorde at du hadde mistanke om IBS? Var det en lang prosess for å få endelig beskjed? Hvordan fungerer du med IBS i hverdagen? Er det hjelp å få med FODMAP? Håper på svar 🌸 Anonymkode: 506c8...39c
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #2 Skrevet 9. oktober 2024 Ja, ble diagnosert med IBS av spesialist etter koloskopi. Nei ikke lang prosess egentlig, først en runde med mye blodprøver og avføringsprøver, så venting for å komme inn til spesialist. Jeg har ikke den varianten hvor jeg flyr på do, men får sterke smerter med langvarig forstoppelse. FODMAP har bare hjulpet til en viss grad, det er flere ting som er "ok" på der som jeg ikke kan spise. Og noe som er på nei-lista som jeg kan spise. Jeg har funnet ut at det som fungerer best for magen er å kutte ut mat med mye stivelse (korn, bønner, linser, potet osv), og spise mer animalsk basert med de frukt og grønnsaker som magen tåler. Tar tidvis tilskudd av kalium og magnesium. Anonymkode: b21a1...f98
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #3 Skrevet 9. oktober 2024 Fikk diagnosen etter koloskopi, hadde tidligere tatt CT og vært plaget i noen år før jeg endelig fikk koloskopi for å offisielt få diagnosen fra spesialist. Anonymkode: 28e92...4b6
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #4 Skrevet 9. oktober 2024 Har vært plaget siden jeg var et barn, og konklusjonen er IBS. Jevnt over løs i magen og smerter. Spiser Imodium nesten daglig og fått beskjed om at det er slik det bare må være. Har ikke hatt hell med foodmap.. Anonymkode: 27ca8...888
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #5 Skrevet 9. oktober 2024 Jeg ble diagnostisert etter at jeg hadde tatt masse allergitester og de ikke slo ut. Fikk beskjed om at jeg hadde IBS og at jeg kunne ta koloskopi om jeg ville, men at det ikke var nødvendig, så jeg takket pent nei til koloskopi. Fikk diagnosen pga hvilke mattyper jeg reagerte på og hvordan jeg reagerte. Spsier jeg noe fra min "nei-liste" så må jeg løpe på do gjerne under måltidet og har det gående hele resten av dagen. Har ikke testet Foodmap da en del av varene som er på listen der er mat jeg ikke kan spise. For meg fungerer det best å holde meg til mest mulig ren mat, altså lage mest mulig fra bunnen, ikke spise meg for mett og spise små jevne måltider. Jeg har den varianten at jeg må løpe på do. Vet en del blir bedre av å spise mye animalsk, men noen av mine største triggere er mat som er med i carnivoredietter, så for meg ville ikke det fungert. Personlig håper jeg på at fekaltransplantasjon blir tlgjengelig for alle med denne diagnosen, da forsøk har vist at det funker på ca 90% av forsøkspersonene. Anonymkode: a2e39...c5a
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #6 Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg ble diagnostisert etter at jeg hadde tatt masse allergitester og de ikke slo ut. Fikk beskjed om at jeg hadde IBS og at jeg kunne ta koloskopi om jeg ville, men at det ikke var nødvendig, så jeg takket pent nei til koloskopi. Fikk diagnosen pga hvilke mattyper jeg reagerte på og hvordan jeg reagerte. Spsier jeg noe fra min "nei-liste" så må jeg løpe på do gjerne under måltidet og har det gående hele resten av dagen. Har ikke testet Foodmap da en del av varene som er på listen der er mat jeg ikke kan spise. For meg fungerer det best å holde meg til mest mulig ren mat, altså lage mest mulig fra bunnen, ikke spise meg for mett og spise små jevne måltider. Jeg har den varianten at jeg må løpe på do. Vet en del blir bedre av å spise mye animalsk, men noen av mine største triggere er mat som er med i carnivoredietter, så for meg ville ikke det fungert. Personlig håper jeg på at fekaltransplantasjon blir tlgjengelig for alle med denne diagnosen, da forsøk har vist at det funker på ca 90% av forsøkspersonene. Anonymkode: a2e39...c5a Hva slags mat er det snakk om? Anonymkode: b21a1...f98
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #7 Skrevet 9. oktober 2024 For å svare på hvordan det fungerer i hverdagen. Frokost før jobb er alltid trygg mat som jeg er 100% på at jeg tåler, samme med lunsj. Aldri spise mye. Spiser alltid før jeg skal på middagsbesøk da det fort er mat der jeg ikke tåler og det er mye rart jeg ikke kan spise. Forsøker helst å unngå å gå i middagsbesøk. Mat på restaurant er først at jeg sjekker hva jeg kan spise, hva som evt kan endres til at jeg kan spise og ber om det. Alltid uten saus. IBS har gjort at jeg er mindre sosial, for jeg forsøker å unngå å spise andre steder enn der jeg selv lager maten. Noen jeg kjenner tar alltid med egen mat når de skal steder å spise, eller spiser kun kjøtt og enkelte grønnsaker. Jeg har hatt dette fra jeg var liten og det er bare blitt verre med årene. Jeg har etterhvert fått mer triggermat enn jeg hadde før. Kostholdet i hverdagen blir fort veldig ensidig og kjedelig, da jeg forsøker å kun holde meg til trygg mat. Anonymkode: a2e39...c5a
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #8 Skrevet 9. oktober 2024 Fikk diagnosen som 10-åring. Har også to andre diagnoser som har med tarmen å gjøre, som jeg fikk i samme slengen. Hadde vært syk 1 år med magevondt da jeg fikk diagnosene. Jeg har IBS-D så jeg har basically kronisk diaré, men en av mine andre sykdommer gir også diaré som symptom, sånn at jeg har ikke en "ren" IBS og kan derfor heller aldri bli bra med kosthold, da den andre sykdommen ikke kan påvirkes av kosthold og ikke kan behandles. FODMAP har null hensikt hos meg, men jeg vet at jo mer fiber jeg spiser, jo mer diaré får jeg. Jeg vet at flere andre med IBS også tåler fiber dårlig, stikk i strid med det mange leger sier. Så det er alltids greit å teste ut hvordan tarmen påvirkes av fiberinntak ved å f.eks spise mat med mye fiber en periode på en uke eller to og så mat med lite fiber en periode, eller motsatt. Har prøvd det meste med melkesyrebakterier som Probi Original (forskningsbasert at bakteriene i denne faktisk hjelper ganske mange med IBS), Alflorex, fermentert mat og kombucha etc etc, uten effekt. Alflorex ble jeg faktisk kjempedårlig av. Med tanke på fungering i hverdagen så har jeg tatt utdannelse og har full jobb, men det er jo perioder jeg er dårlig og det er vanskelig å være på jobb når man kan ha 10 tømminger i døgnet i ukesvis, men jeg har en type jobb nå som er veldig fleksibel slik at det som regel lar seg gjøre likevel. Anonymkode: cb9fd...161
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #9 Skrevet 9. oktober 2024 Jeg har den varianten med bare forstoppelse. Diverse undersøkelser for å utelukke andre ting. Blodprøver over flere runder, avføringsprøver, CT, koloskopi.. Mistenkte det aldri selv, og fastlegen og legene på sykehuset mistenkte verre ting. Var en relativt lang prosess fordi ingen trodde det var noe så "enkelt" (misforstå meg rett) som IBS i utgangspunktet. Hver uke må planlegges etter når jeg kan sette av en dag til å gå på do. Må bruke ganske kraftig avføringsmiddel, og det tar ofte en hel arbeidsdag fra medisinen begynner å virke til jeg er ferdig. De første timene bare ligger jeg på gulvet eller sitter i dusjen med kramper i magen, så kan ikke gjøre noe selv om jeg ikke har begynt å gå på do enda. Har ikke hatt effekt av lav FODMAP. Heller ikke loppefrø, ViSiblin, movicol og andre ting som gjerne anbefales. Tarmene mine har bare gitt opp. Anonymkode: 4abdb...57e
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #10 Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har den varianten med bare forstoppelse. Diverse undersøkelser for å utelukke andre ting. Blodprøver over flere runder, avføringsprøver, CT, koloskopi.. Mistenkte det aldri selv, og fastlegen og legene på sykehuset mistenkte verre ting. Var en relativt lang prosess fordi ingen trodde det var noe så "enkelt" (misforstå meg rett) som IBS i utgangspunktet. Hver uke må planlegges etter når jeg kan sette av en dag til å gå på do. Må bruke ganske kraftig avføringsmiddel, og det tar ofte en hel arbeidsdag fra medisinen begynner å virke til jeg er ferdig. De første timene bare ligger jeg på gulvet eller sitter i dusjen med kramper i magen, så kan ikke gjøre noe selv om jeg ikke har begynt å gå på do enda. Har ikke hatt effekt av lav FODMAP. Heller ikke loppefrø, ViSiblin, movicol og andre ting som gjerne anbefales. Tarmene mine har bare gitt opp. Anonymkode: 4abdb...57e Av egen erfaring så gjør loppefrø/visiblin vondt verre. Mat med mye kalium og også tilskudd av dette har vært gull for meg, i tillegg da til mat med mindre fiber og godt med hydrering fra vann (aldri kaffe). Anonymkode: b21a1...f98
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #11 Skrevet 9. oktober 2024 Fikk IBS etter 15 år med diaré og ekstreme magesmerter. Fikk så ny fastlege som sa at det tar 10-15 år før man kan se indikasjon på cøliaki etter det har begynt å utvikle seg. Pga symtombildet hadde jeg kun fått koloskopi. Nå er IBS diagnosen slettet og erstattet med cøliaki. Det er jeg glad for da IBS er "tullediagnose" som det etter min erfaring ikke finnes hjelp for. Fodmap gjorde naturligvis ingenting for meg. Jeg har forsøkt mange perioder med eliminering av ting uten effekt. Hatt to negative blodprøver for gluten, derfor eliminerte jeg aldri gluten, men fastlegen hadde en naturlig forklaring på hvorfor de var negative. Mitt beste råd er ikke umiddelbart slå seg til ro med IBS. Sjekk alle mulige årsaker først. Anonymkode: 3d4d5...f07 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #12 Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Av egen erfaring så gjør loppefrø/visiblin vondt verre. Mat med mye kalium og også tilskudd av dette har vært gull for meg, i tillegg da til mat med mindre fiber og godt med hydrering fra vann (aldri kaffe). Anonymkode: b21a1...f98 Har ikke merket forskjell på fiber i maten jeg spiser, men ekstra fiber som tilskudd gikk dårlig. Jeg bare kastet opp av loppefrø og ViSiblin. Anonymkode: 4abdb...57e
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #13 Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Har ikke merket forskjell på fiber i maten jeg spiser, men ekstra fiber som tilskudd gikk dårlig. Jeg bare kastet opp av loppefrø og ViSiblin. Anonymkode: 4abdb...57e Nettopp. Prøv heller rent kalium-tilskudd fra helsekosten. Jeg tok 3-400 gram først daglig, så trappet ned. Fulgte opp med blodprøver. Magi for magen, uten fiber. Kalium er veldig viktig for nervesystem og fordøyelse. Selv om du ikke får akutte reaksjoner av fiber, så bidrar det til at magen stopper opp. Særlig fiber fra korn og belgfrukter. Anonymkode: b21a1...f98
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå