Gå til innhold

Gi bud 600 tusen under prisantydning?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har fulgt med på en bolig som har ligget ute i snart 3 mnd nå og for hver mnd har prisen sunket, nå ligger den på 3.2 mil, tidligere eier kjøpte den for 3.3. Den blir ikke solgt og jeg lurer derfor på om det er skambud å gi bud på 2.6? Evt vente og se om prisen synker enda mer? Setter pris på svar

Anonymkode: 85f81...4bf

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Verste som skjer er at budet blir avvist. Verdt å prøve

Anonymkode: 5e4ff...fe9

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Verste som skjer er at budet blir avvist. Verdt å prøve

Problemet da er at det er flere boliger i området med samme megler og jeg er redd han da oppfatter meg som uprofoesjonell 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Problemet da er at det er flere boliger i området med samme megler og jeg er redd han da oppfatter meg som uprofoesjonell 

Er du profesjonell da?
Og uansett: Hvorfor er det viktig å framstå profesjonell?

Anonymkode: ff353...359

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er taksten? Jeg som selger hadde nok ikke godtatt bud under hva jeg selv betalte. Han selger jo allerede med 200.000 i tap når man medregner meglerhonorar og har satt prisantydning til under hva han selv ga.

Anonymkode: c10e0...67b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er du profesjonell da?
Og uansett: Hvorfor er det viktig å framstå profesjonell?

Anonymkode: ff353...359

Nei det er nok jeg som tenker litt for mye

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er meglerens oppgave å opptre profesjonelt, ikke din. By du, og så må du trolig møte selgeren litt på halvveien dersom det blir aktuelt.

Endret av Momma
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er taksten? Jeg som selger hadde nok ikke godtatt bud under hva jeg selv betalte. Han selger jo allerede med 200.000 i tap når man medregner meglerhonorar og har satt prisantydning til under hva han selv ga.

Hvordan finner jeg ut av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å by 600 000 under prisantydning på en bolig som har ligget ute i kun 3 mnd er jo svært mye, så ja vil si det nærmest er et skambud. Boliger nå til dags står et helt år hvis ikke mer, enkelte steder. Men ingen som har sagt at det ikke er lov å prøve, men garantert avslag. 

Anonymkode: 8c60a...158

• Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan finner jeg ut av det?

Du må lese prospektet… Der finner du mangler ved boligen og takst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lov å prøve, men samtidig temmelig respektløst bud som bare vil irritere selger. 

Anonymkode: 0254b...ce2

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Uprofesjonell huskjøper betyr bare at du ikke lever av å kjøpe hus

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Å by 600 000 under prisantydning på en bolig som har ligget ute i kun 3 mnd er jo svært mye, så ja vil si det nærmest er et skambud. Boliger nå til dags står et helt år hvis ikke mer, enkelte steder. Men ingen som har sagt at det ikke er lov å prøve, men garantert avslag. 

Anonymkode: 8c60a...158

Jeg er delvis enig, men dersom TS er bortimot sin maksgrense med et slikt bud, og har fryktelig lyst på huset, er det jo lov å prøve seg. 

Anonymkode: 30507...8d8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da bare å legge inn et bud! 
Noen er avhengig av å få solgt raskt, og det værste som kan skje er at du får avslag eller motbud. 

Anonymkode: 4f58b...113

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

La nylig inn bud på en bolig, boligen lå ute til 3 750 000,- Vi ga bud på 3 200 000,-

I forkant av budet snakket vi med megler og begrunnet årsaken til budet. Var snakk om et renoveringsobjekt. Hvis arbeidet skal utføres av firma, så vil det koste mellom 2 og 2,5 millioner. Totalprisen på huset ville da blitt mye høyere enn det ville vært mulig å få igjen ved snarlig salg.

Budet ble avslått, og vi fikk motbud på 3 600 000,- Oppfattet ikke at megler oppfattet oss som useriøs. Men ble ikke det huset på oss.

Endte med å kjøpe et annet prosjekt fra samme megler. Boligen var dyrere, men har behov for mindre oppgraderinger. Sluttsummen blir derfor lavere.

Anonymkode: e54d5...1cb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper mange eiendommer, og har med tiden lært meg å skjønne at man ikke skal tenke så mye. Hva så om selger blir fornærmet, det gjør jo ingenting. Når jeg selv selger er jeg glad for ALLE bud, for det kan tvinge folk som sitter på gjerdet til å agere. Har selv fått bud på 50% av takst, som likevel endte med salg 25% over takst. 

Mer direkte relevant for ditt spørsmål, så kjøpte jeg nettopp en eiendom med takst 3,3 for 2,6. Noen hundre tusen under hva selger selv ga for eiendommen. Så det går fint an, alt kommer an på selgers situasjon. Har de god tid, har de satt seg en sum de absolutt ikke vil gå under, eller sitter de feks med to hus, har skilt seg, mangler penger til et nytt prosjekt. Man vet aldri, og det er ikke alt man kan finne ut. Så by det du vil. Avslår de, gjør du ingenting. Så får de venne seg til tanken, de får se at ingen andre kommer på banen, og så kan du prøve igjen etter en stund. 

Apropos det, så har jeg faktisk også vært i en situasjon der selger takket nei til 2,8, for så å komme tilbake og spørre om jeg ville kjøpe for 2,8 likevel. Da sa jeg at jeg ikke lenger hadde mulighet, men kunne gi 2,4. Etter noe betenkningstid gikk det også i boks. 

Anonymkode: 11837...3e2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare husk at et bud er bindende. Får du motbud opphører det så klart

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte huset vårt for 1.1 mill under opprinnelig takst og 600 000 under daværende prisantydning. Det hadde ligget ute i 5 mnd, men dette var vinteren 23 hvor boligmarkedet var enda mer usikkert enn nå (fortsatt på vei nedover/man trodde det kunne gå enda mer ned om jeg husker rett). Hadde aldri trodd selger skulle godta det men det gjorde de. Lov å prøve seg! Spiller vel ingen rolle om megler eller selger tenker du er frekk, det verste som kan skje er at de avslår budet 😊 

Anonymkode: 6a547...de0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...