Gå til innhold

Blå anemone

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg forelsket meg helt i blå anemone, enliten søt staude-blomst.

Tror dere den hadde vært fin å bruke som bordpynt? Strø den rundt lysene på bordene (skal ha runde bord) eller ha den i små skåler med vann i eller noe. Hva synes dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette ser da til forveksling ut som blåveis.... Den er fredet her i Norge altså....

Hva med hvitveis? De kan du plukke gratis masse steder!

Skrevet

Blå Anemone er et annet ord for blåveis, Ja. jeg vet at den pleide å være fredet, men har hørt rykter om at den sluttet å være det? Uansett ville jeg ikke plukket nokk av den til å pynte et helt bryllups bord. Så vidt jeg husker begynner den å visne ganske fort også hvis den ikke er i vann.

Skrevet
Tror dere den hadde vært fin å bruke som bordpynt? Strø den rundt lysene på bordene (skal ha runde bord) eller ha den i små skåler med vann i eller noe. Hva synes dere?

Men det du egentlig lurte på var vel om den ville være fin å bruke? Tror det kan bli veldig koselig! Synes det høres fint ut å ha dem i skåler med vann. ;)

Skrevet

Vi hadde blå anemoner som bordpynt da vi giftet oss. Hadde ikke hørt om den før de viste meg den i blomsterbutikken, og jeg falt pladask.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Hvis du ber om blå anemoner i blomsterbutikken, så får du noe HELT annet enn blåveis!

Hvis noen husker "17. mai-blomsten", så er det anemone.

Skrevet

Så lenge dere ikke river opp røttene til blåveisen er det lov å plukke. Men det er sikkert ikke lurt å plukke alle..

Jeg ville snakket med et gartneri. Det finnes gartneri som er engros for lokale blomsterbutikker og er vanligvis billigere enn om du handler direkte i butikkene...

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Her er et bilde av anemoner fra google.

Anemone hepatica er det latinske navnet på blåveis. Anemone nemorosa er hvitveis.

Skrevet

Fikk plutselig lyst til å pynte med hvitveis... Det finnes det jo masser av rundt i området her om sommeren!

Noen som vet om de kan plukkes og settes i vann en dag før, for fortsatt å være fine dagen etter?

Tenkte å putte dem i fine IKEA- glass eller små vaser....

Hvitveis passer kjempefint inn i fargene for dagen også... Hmmm... Fikk veldig lyst til dette ja....

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet
Fikk plutselig lyst til å pynte med hvitveis... Det finnes det jo masser av rundt i området her om sommeren!

Noen som vet om de kan plukkes og settes i vann en dag før, for fortsatt å være fine dagen etter?

Tenkte å putte dem i fine IKEA- glass eller små vaser....

Hvitveis passer kjempefint inn i fargene for dagen også... Hmmm... Fikk veldig lyst til dette ja....

Det burde i hvert fall funke :)

Skrevet

Nå vet ikke jeg da, men da jeg var liten og plukket blomster (jada, jeg snek med meg noen blåveis også jeg) så datt de sammen veldig fort?

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Plukka masse blåveis da jeg var lita, det var ingen som reagerte på det, heller det motsatte - skal du ikke ut og plukke blåveis?

Ja, jeg mener å huske at blåveisen visnet fort, men hvitveisen holdt litt bedre. Men den drysser veldig fort da. Må plukkes akkurat passe utsprunget.

Skrevet
Nå vet ikke jeg da, men da jeg var liten og plukket blomster (jada, jeg snek med meg noen blåveis også jeg) så datt de sammen veldig fort?

Jeg mener hvitveisene jeg plukket til mamma sto på kjøkkenet i dagevis.... Blåveis har jeg knapt sett her i området, så den plukket vi ikke... (Liksom ikke vits å plukke EN blomst av den typen når man kunne få masse like av en annen type?)

Spørsmålet er vel mer, er det noen som husker hvor fort de ble stygge? Hvitveisen altså?

Må jo plukke dem selv, regner jeg med!

Skrevet
Ja, jeg mener å huske at blåveisen visnet fort, men hvitveisen holdt litt bedre. Men den drysser veldig  fort da. Må plukkes akkurat passe utsprunget.

Hmm... tror det blir testing til sommeren ja... Får trene litt på hvor utsprunget de må være for å være perfekte ett døgn senere!

Skrevet

En grunn til at man ikke "bør" plukke blåveis er at den i stor grad formerer seg vha frø - dermed får den ikke frødd seg om den er plukket... Men plukekr man et sted det kryr av dem gjør man ingen stor skade.

Hvitveis holder seg noen dager, men et tips er å plukke de som er halvveis utsprunget, og plukk på dagtid; om kvelden lukker alle seg og det kan være vanskelig å avgjøre om de er i "rett stadium".

Skrevet

(men du sensommerbruden, når skal du gifte deg? Ikke på sensommeren..?)

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet
Hvitveis holder seg noen dager, men et tips er å plukke de som er halvveis utsprunget, og plukk på dagtid; om kvelden lukker alle seg og det kan være vanskelig å avgjøre om de er i "rett stadium".

:enig_anim: Bedre forklart enn jeg hadde greid om jeg hadde fått somlet meg til å prøve :)

Skrevet
(men du sensommerbruden, når skal du gifte deg? Ikke på sensommeren..?)

Jo, sent i juli.... Det er da fortsatt litt hvitveis da, er det ikke? Husker ikke sånt så godt jeg... :forvirret: :icon_question:

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet
Jo, sent i juli.... Det er da fortsatt litt hvitveis da, er det ikke? Husker ikke sånt så godt jeg... :forvirret:  :icon_question:

Hvitveisen pleier å være sånn passe avblomstra i slutten av mai her på østlandet i hvert fall...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...