Gå til innhold

Å jobbe i statlig vs kommunal vs privat

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har jobbet alle områdene og har erfaringer å dele? 

Jeg finner flere stillinger i statlig sektor som jeg er kvalifisert for enn jeg er i kommunal sektor.. og har hittil kun jobbet i privat sektor. 

Anonymkode: 97b10...fcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva lurer du på, litt mer spesifikt? 

Anonymkode: 30b60...f0c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store forskjeller innad i hver sektor også, da… Å jobbe i kassa på Kiwi er ikke det samme som å jobbe som adm.dir i Equinor, for å sette det på spissen, begge er privat sektor. Så du må nok være litt mer spesifikk.

Anonymkode: 56f1f...24a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.10.2024 den 11.41):

Noen som har jobbet alle områdene og har erfaringer å dele? 

Jeg finner flere stillinger i statlig sektor som jeg er kvalifisert for enn jeg er i kommunal sektor.. og har hittil kun jobbet i privat sektor. 

Anonymkode: 97b10...fcf

Jeg har fast ansettelse statlig og et vikariat i kommunen i tillegg. 

Statlig ligger jeg 64,- mer i timen enn i kommunen. Privat er 15,- mindre enn i staten. 

Kommunalt så får jeg lav lønn, dårlig med arbeidstøy og ingen kurs.

Privat fikk jeg et og annet kurs på nett som måtte taes om jeg hadde ledig tid mellom kunder.

Statlig får jeg egentlig alt jeg ber om. Kurs, høyere utdanning, masse utstyr som gjør jobben lettere. Jeg har jobbet i alle sektorene og syns statlig skaper en drømmearbeidsplass. Her har vi også roligere dager, noe som gjør at de fleste holder lengre enn ellers. Vi kan også styre arbeidsdagen selv og velge egne arbeidstider. 

Dette er innen renhold, så mulig det er annerledes for deg. 

Anonymkode: 2e26d...f49

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er ute etter hjemmekontor så er det mer av det blant enkelte kommuner og i det private. Staten har ikke like mulighet for hjemmekontor. 

Anonymkode: 6e02c...2d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Foreningen FRI får du verv i sentralstyret ved å la deg bli knulla av han som skal bli sjefen. Særlig Inge. 

Anonymkode: aee49...9cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Privat tjener som regel mer. Staten er bedre arbeidsgiver enn kommunen som regel.

Anonymkode: 1e26b...449

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligvis høyere lønn i det private. Noen ganger betydelig høyere. Som regel større forventninger/arbeidspress i det private. Som regel ryddigere arbeidsforhold, bedre tjenestepensjon og velferdsordninger i det offentlige. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommune og stat her. Bedre lønn og flere "påskjønnelser" statlig. Dette var i pandemien, så mulig påskjønnelsene (blomster osv) kom fra pandemibudsjett for å holde motivasjonen oppe.  Jobber nå kommunalt med noe lavere lønn, men mer fleksibilitet. Veldig fin leder.

Anonymkode: 51aa8...c4f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i stat (politiet) og lønna er lav! Ingen goder og du får trekk på lønnsslippen for kaffe. Ikke en gang en julemiddag får du påspandert. 

Har en mor som jobber i barnevern (kommune) og de har bådre bedre lønn og betaler hverken for kaffe eller eget julebord. 

Så dette er nok svært variabelt.. 

Anonymkode: a9815...96e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erfaring fra stat og privat (konsulent).

Privat: (mye) høyere lønn for lik «status», bedre pensjonsordninger, større press på tidsstyring (hva man bruker tiden på, og hvem som betaler for det).

Stat: i utgangspunktet lavere lønn (men jeg byttet fra «ren» rådgiverstilling privat til fagansvarlig i stat, og beholdt samme lønn), dårligere pensjonsordning, stor frihet til å styre egen hverdag, ekstremt hektisk (altfor mange arbeidsoppgaver på altfor få mennesker), bedre muligheter for kurs, opplæring og etterutdanning.

Begge steder: julebord, sosiale happenings i løpet av året, studieturer (mindre av det i staten nå, usikker på hvordan det er i det private), spennende og varierte arbeidsoppgaver.

Med min utdanning og kompetanse kunne jeg også jobbet i kommunen og fylkeskommunen. Jeg  bor i by, med generelt høyt lønnsnivå. Kommunene har større mulighet til å matche lønnsnivå privat enn det staten har, så jeg ville sannsynligvis hatt høyere lønn i kommunen. Til gjengjeld er mitt inntrykk at kursing og kompetanseheving, samt påspanderte sosiale happenings som julebord o.l. er mindre utbredt i kommunene.

Anonymkode: 34356...3c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Privat: (mye) høyere lønn for lik «status», bedre pensjonsordninger, større press på tidsstyring (hva man bruker tiden på, og hvem som betaler for det).

Offentlig tjenestepensjon er i de fleste tilfeller bedre enn den private. 

Det er vanlig at private pensjonsordninger er tidsbegrenset til pensjonskontoen er tom, mens offentlig pensjon varer liver ut.

Litt om forskjellene finner man her:

"I offentlig sektor opptjenes pensjon fra første krone med en grunnsats på 5,7 prosent fra 0G til 12G. Fra 7,1G til 12 G har man også en tilleggssats på 18,1 prosent. Offentlig tjenestepensjon inkludert folketrygd gir dermed en totalt pensjonssparing på 23,8 prosent av inntekt.

I privat sektor har obligatorisk tjenestepensjon en minimumssats på 2 prosent fra 0G til 12G, hvor arbeidsgiver har muligheten til å spare mer."

https://duvi.no/privat-pensjon-og-offentlig-pensjon-likere-men-med-store-forskjeller/

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

petterm skrev (2 timer siden):

Offentlig tjenestepensjon er i de fleste tilfeller bedre enn den private. 

Det er vanlig at private pensjonsordninger er tidsbegrenset til pensjonskontoen er tom, mens offentlig pensjon varer liver ut.

Litt om forskjellene finner man her:

"I offentlig sektor opptjenes pensjon fra første krone med en grunnsats på 5,7 prosent fra 0G til 12G. Fra 7,1G til 12 G har man også en tilleggssats på 18,1 prosent. Offentlig tjenestepensjon inkludert folketrygd gir dermed en totalt pensjonssparing på 23,8 prosent av inntekt.

I privat sektor har obligatorisk tjenestepensjon en minimumssats på 2 prosent fra 0G til 12G, hvor arbeidsgiver har muligheten til å spare mer."

https://duvi.no/privat-pensjon-og-offentlig-pensjon-likere-men-med-store-forskjeller/

En privat tjenestepensjon på 2% er dårligere, ja. Men en på 7% kan være bedre, hvis man investerer den riktig helt fra starten (100% aksjer). Den offentlige fiktive pensjonsbeholdningen oppjusteres kun med inflasjonen hvert år, noe som absolutt ikke kan måle seg med aksjemarkedet. Med rentes rente-effekten har dette mye å si. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

En privat tjenestepensjon på 2% er dårligere, ja. Men en på 7% kan være bedre, hvis man investerer den riktig helt fra starten (100% aksjer). Den offentlige fiktive pensjonsbeholdningen oppjusteres kun med inflasjonen hvert år, noe som absolutt ikke kan måle seg med aksjemarkedet. Med rentes rente-effekten har dette mye å si. 

Nettopp! Arbeidsgiveren jeg hadde i privat sektor betalte inn maks beløp (7 % + 18,1 %), og jeg opplever derfor ikke pensjonsordningen i staten som veldig mye bedre. Svinginger i aksjemarkedet kan selvsagt påvirke mye i begge retninger fram til jeg skal pensjonere meg om 30-ish år, men per nå er avkastningen på pensjonen jeg har oppspart fra privat arbeidsgiver på over 50 %…

Anonymkode: 34356...3c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...