Gå til innhold

Sykelig sjalu mann ... Kan han endre seg om han får hjelp av psykolog?

Shiloh

Anbefalte innlegg

Shiloh skrev (1 time siden):

Nå ser det ut som jeg må ende ekteskapet, selv om jeg elsker han, for det fungerer jo ikke om han ikke har tillit til meg lengre.........

Etter min mening skal du avslutte forholdet fordi du har fått nok av nedenstående: 

De siste årene har mannen oppført seg sykelig sjalu, kontrollerende og humørsyk. 

Du fraskriver ham ansvaret for sin oppførsel når identifiserer problemet som manglende tillit. Hvorfor er årsaken til hans oppførsel relevant? Hvis han slog deg, var det da relevant om han var sint, sjalu eller du kom fem minutter for sent? Nei, vel. Samme sak her. 

Kudos til deg for at du faktisk har flyttet ut. 

Anonymkode: a9847...661

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

De siste årene har mannen oppført seg sykelig sjalu, kontrollerende og humørsyk. Han liker ikke at jeg reiser med jobben (fikk ny jobb 3 år siden) og anklaget meg for å være utro omtrent annenhver dag siste året, vil at jeg skal ha på kamera på natten på hotellet når jeg er ute og reiser.. sov osv...  Han har røjkt endel mer (weed) de siste årene.

Er det weed'en som gjør han paranoid, eller er han en som er sykelig sjalu av natur - at det har vært latent, bare at jeg ikke har sett det før nå? 

Han tror jeg har vært utro med sjefen, kollegaer osv osv... Jeg har ikke flørtet med en annen en gang.

Er det vits å prøve å redde forholdet eller bør jeg gi opp og ta ut seperasjon?

Flyttet ut for en måned siden, leier en leilighet, for jeg ble så sliten og psykisk nedbrutt og har lest at det han drev på med er psykisk vold... Jeg har prøvd å overbevise han om at jeg ikke har vært utro siste årene, men han er så sykt PARANOID 😞

Det er bare utrolig trist...... Vi har vært sammen i 20 år, men etter jeg fikk ny jobb med endel reising, har han blitt ekstremt mistenksom og tolker alt som at jeg gjør noe bak hans rygg/er forelsket i en annen osv. Nå ser det ut som jeg må ende ekteskapet, selv om jeg elsker han, for det fungerer jo ikke om han ikke har tillit til meg lengre.........

Høres ut som det er lurt at dere tar en pause nå. Han har det ikke bra.

Anonymkode: ba052...88b

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan absolutt være cannabis som gjør ham så paranoid og sjalu. Jeg husker fra da jeg var ung og i et miljø der mange røykte hasj. Flere av dem startet som forholdsvis psykisk stabile, men endte opp med å bli fullstendig paranoide etter et par år. De røykte hver dag.

Noen av dem ble bedre etter å ha sluttet, mens andre fikk varige psykiske problemer. En endte også opp som schizofren.

Anonymkode: bdeab...db8

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hasj kan gjøre rare ting med hjernen til folk, ja. Kjenner flere som har blitt fullstendig paranoide.

Anonymkode: 6734f...c70

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Ja, etter jeg startet med medisinen og de begynte å virke såg jeg selv at jeg hadde oppført meg absurd, paranoid og ikke hadde noe grunn for det. Og jeg sluttet med min crazy overvåkende atferd (mannen vet ikke alt, kanskje like greit). Nå tenker jeg heldigvis ikke på det i hverdagen, når det stod på som verst tenkte jeg ikke på noe annet, og hadde det veldig vondt. 

Og jeg er egentlig bare takknemlig for mannen har vært tålmodig, og ikke gått fra meg når jeg oppførte meg som verst. Jeg tror egentlig for min del dette bunner i frykten for å bli forlatt/sviktet, kombinert med dårlig selvbilde (under depresjonen) og ufattelig slitenhet over flere år. 

Anonymkode: 298a7...2c2

Kan også legge til en annen ting. 

Jeg har aldri brukt weed eller andre narkotiske stoffer, så ingen erfaring med det. 

Men alkohol er som gift for meg når det gjelder psyken min. Jeg drikker lite og sjeldent, men jeg merket meg allerede årevis før alt oppstod at alkohol ikke var bra for meg. Jeg blir svært nedstemt dagene etter jeg har inntatt alkohol, det får meg til å føle meg verdiløs og nervøs. Jeg har derfor drukket lite over mange år. Jeg er ikke helt avholds, og kan ta meg litt vin med venninner inn i mellom. Men da er det viktig at jeg har en god dag, føler meg bra osv. Jeg kan ikke drikke dersom jeg har hatt en dårlig dag og er lei meg, da blir de påfølgende dagene helt grusomme. Ikke i form av fyllesyke (så mye drikker jeg uansett ikke), men i form av frynsete nerver og nedstemthet. 

Som sagt, dette merket jeg meg flere år før jeg begynte virkelig å slite, og var kanskje en av de første tegnene på mine psykiske vansker. Jeg skjønte det ikke da, og løste det bare ved ikke å drikke noe særlig. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Ja, etter jeg startet med medisinen og de begynte å virke såg jeg selv at jeg hadde oppført meg absurd, paranoid og ikke hadde noe grunn for det. Og jeg sluttet med min crazy overvåkende atferd (mannen vet ikke alt, kanskje like greit). Nå tenker jeg heldigvis ikke på det i hverdagen, når det stod på som verst tenkte jeg ikke på noe annet, og hadde det veldig vondt. 

Og jeg er egentlig bare takknemlig for mannen har vært tålmodig, og ikke gått fra meg når jeg oppførte meg som verst. Jeg tror egentlig for min del dette bunner i frykten for å bli forlatt/sviktet, kombinert med dårlig selvbilde (under depresjonen) og ufattelig slitenhet over flere år. 

Uff ja slitsomt for begge og jeg har så vondt av mannen min for jeg ser han sliter veldig 😞

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har mast om at han må kontakte psykolog men det virker ikke som han skjønner at han trenger hjelp. Han vil slutte med røykingen, men han tror selv han sliter med å få det til...

Så da er svaret nei. 

Psykolog er ikke en magiker som bare fikser en person når de kommer inn døra. 

Man må ville å endre seg. Din man vil ikke engang til psykolog. 

Bare gi opp håpet og redd deg selv. 

Anonymkode: 711c9...f61

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hasj kan gjøre rare ting med hjernen til folk, ja. Kjenner flere som har blitt fullstendig paranoide.

Anonymkode: 6734f...c70

Ja han ha blitt ekstremt paraniod. Har en laaaaaang liste over hva han har fått for seg. Syns veldig synd på ham, for han er mye lei seg og virker deprimert og syns alt er vanskelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

De siste årene har mannen oppført seg sykelig sjalu, kontrollerende og humørsyk. Han liker ikke at jeg reiser med jobben (fikk ny jobb 3 år siden) og anklaget meg for å være utro omtrent annenhver dag siste året, vil at jeg skal ha på kamera på natten på hotellet når jeg er ute og reiser.. sov osv...  Han har røjkt endel mer (weed) de siste årene.

Er det weed'en som gjør han paranoid, eller er han en som er sykelig sjalu av natur - at det har vært latent, bare at jeg ikke har sett det før nå? 

Han tror jeg har vært utro med sjefen, kollegaer osv osv... Jeg har ikke flørtet med en annen en gang.

Flyttet ut for en måned siden, leier en leilighet, for jeg ble så sliten og psykisk nedbrutt og har lest at det han drev på med er psykisk vold... Jeg har prøvd å overbevise han om at jeg ikke har vært utro siste årene, men han er så sykt PARANOID 😞

Det er bare utrolig trist...... Vi har vært sammen i 20 år, men etter jeg fikk ny jobb med endel reising, har han blitt ekstremt mistenksom og tolker alt som at jeg gjør noe bak hans rygg/er forelsket i en annen osv. Nå ser det ut som jeg må ende ekteskapet, selv om jeg elsker han, for det fungerer jo ikke om han ikke har tillit til meg lengre.........

Min første magefølelse er at han projiserer , at han er den som er utro . Å dessuten trenger ikke han først og fremst psykolog , men avrusning . 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silviana skrev (36 minutter siden):

Har bare lest til hit, så er sikkert noe jeg har gått glipp av. Men tro det eller ei, når man blir behandlet så dårlig av kjæresten sin så er det mye bedre å være singel. Da kan du reise i vei uten å tenke på hva han mener om saken. Du kan sove uten overvåkning. Du slipper beskyldninger som er vanskelige å motbevise selv om de er usanne. 

Du har allerede flyttet i egen leilighet, så du er fysisk unna han allerede. Hvis dette har kommet så plutselig det siste året og bare eskalert så er det mer sannsynlig at det bare vil fortsette å bli verre. På deg høres det ikke ut som han selv ønsker å endre seg heller. Tror som sagt at du vil få det bedre når du kommer deg ut av forholdet. 

Ja man kan ikke endre en annen person dessverre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (39 minutter siden):

Du har tatt det vanskeligste steget, å flytte! Bra for deg ❤️ nå er det neste å stå standhaftig på ditt tror jeg, hver gang han tar kontakt send han samme melding tilbake; Jeg er ikke utro, jeg har aldri vært utro, jeg flyttet pga deg og dine problemer, ta tak i de så kan vi snakkes men før du gjør det er det ikke mer å si da går vi mot slutten fordi du velger det.

Ja tror det er lurt å få det printet inn i hjernen hans, at det er han som har et problem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NiceOrNothing skrev (1 minutt siden):

Min første magefølelse er at han projiserer , at han er den som er utro . Å dessuten trenger ikke han først og fremst psykolog , men avrusning . 

Ja kan aldri vite og ja, avrusning er absolutt nødvendig om han skal gå til psykolog

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shiloh skrev (4 minutter siden):

Uff ja slitsomt for begge og jeg har så vondt av mannen min for jeg ser han sliter veldig 😞

Fokuset ditt bør ligge på deg selv, hva får du ut av denne relasjonen . Han får deg akkurat dit han ønsker seg . Du syns synd i han , du lever livet ditt etter hans vrangforestillinger , psyke , stoffmisbruk og humør . Vær smart å revurder denne relasjonen . Whats in it for You ? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

NiceOrNothing skrev (Akkurat nå):

Fokuset ditt bør ligge på deg selv, hva får du ut av denne relasjonen . Han får deg akkurat dit han ønsker seg . Du syns synd i han , du lever livet ditt etter hans vrangforestillinger , psyke , stoffmisbruk og humør . Vær smart å revurder denne relasjonen . Whats in it for You ? 

Jeg vet... er bare så glad i han... Men ja, det er det venninner også sier at nå må jeg tenke på meg selv ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shiloh skrev (6 minutter siden):

Ja tror det er lurt å få det printet inn i hjernen hans, at det er han som har et problem...

det tror jeg ikke du får til om jeg skal være helt ærlig, altså at han erkjenner at han har et problem og så eie det mener jeg, men du kan fortsette sende det signalet tydelig og å være standhaftig. Men også at du samtidig beskytte deg selv der du kan ved å ikke gi noen åpning for at hans oppførsel er akeptabel på noen måte. Ikke ved å gå i dailog, det er sikkert døfødt, men vet å svare det samme hver gang, det som er riktig for deg.  Lykke til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shiloh skrev (2 timer siden):

Hei,

Rusmidler gjør deg ingenting, men kan bringe frem ting som ligger skjult.

Hvorfor orker du å være med et menneske som regelmessig inntar rus, selv alkohol?

Om han velger å gå i terapi, er det vel og bra. Men jeg ville gått. Har stått i det der en gang, og han ble bare verre og verre.

Anonymkode: 122a8...22a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Carrot skrev (1 minutt siden):

det tror jeg ikke du får til om jeg skal være helt ærlig, altså at han erkjenner at han har et problem og så eie det mener jeg, men du kan fortsette sende det signalet tydelig og å være standhaftig. Men også at du samtidig beskytte deg selv der du kan ved å ikke gi noen åpning for at hans oppførsel er akeptabel på noen måte. Ikke ved å gå i dailog, det er sikkert døfødt, men vet å svare det samme hver gang, det som er riktig for deg.  Lykke til! 

Tusen takk ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Rusmidler gjør deg ingenting, men kan bringe frem ting som ligger skjult.

Hvorfor orker du å være med et menneske som regelmessig inntar rus, selv alkohol?

Om han velger å gå i terapi, er det vel og bra. Men jeg ville gått. Har stått i det der en gang, og han ble bare verre og verre.

Anonymkode: 122a8...22a

Ja det har blitt verre og verre.. så her er nok seperasjon eneste løsning.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

svar til spørsmålet ditt: Kanskje.. Men han må ville ha hjelp selv og han må ville forandre seg selv. Uansett hvor mye DU vil at han skal endre seg så betyr det ikke at han kommer til å gjøre det. Alt er 100% opp til han å fikse, tror du han kommer til å gi 100% til det? Føler du at han kommer til å ta 100% av skylda på sin egen oppførsel? for det er nettopp det han kommer til å måtte gjøre. Han må innrømme høyt at han har et problem, tror du han kommer til å klare å gjøre det? Dette er spørsmål du må stille deg selv... Hvor mye tro har DU på at han kommer til å fullføre?

Har selv vært med en som var sykelig sjalu, men han innrømte det selv og tok 100% av skylda seg, men selv det hjalp oss ikke.. Så av personlig erfaring så ville jeg aldri gått gjennom det igjen og hadde advart mot det, men det er du som må ta valget ditt, ingen andre. Du er 100% ansvarlig for din egen lykke her. All din tid på denne jorda er dyrebar, vil du virkelig bruke tiden din på det her? 

Hvis du vil pisse han off litt ekstra på pur faen kan du alltids slenge ut en "siden du mener så voldsomt at jeg er utro, så kan jeg jo like så godt være utro for du behandler meg likt uansett.."

Anonymkode: b223f...dd1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shiloh skrev (2 timer siden):

Jeg har mast om at han må kontakte psykolog men det virker ikke som han skjønner at han trenger hjelp. Han vil slutte med røykingen, men han tror selv han sliter med å få det til...

Når en voksen mann ikke klarer å kontrollere litt weedrøyking, da har han ikke mye viljestyrke.

Anonymkode: 5ae39...b77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...