Gå til innhold

Sykelig sjalu mann ... Kan han endre seg om han får hjelp av psykolog?

Shiloh

Anbefalte innlegg

Shiloh skrev (Akkurat nå):

Ja og det har vært så utrolig frustrerende!!!... Helt håpløst....... Men han mener jeg bør gi han bedre svar på det han har spurt om + BEVISE at jeg ikke har vært utro.......... I GIVE UP ....

Da sier du til han at det er fysisk og logisk umulig å bevise noe som IKKE har skjedd. Det blir som i meme som går på Facebook, der UPS krever bevis for at kunden ikke har mottatt pakken. Da sender kunden bilde av sitt tomme hånd. Altså, det er ikke mulig å gi "bedre svar". For øvrig har du ingen plikt til å svare for ham. Han er ikke din eier/sjef/forelder.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rosalilje84 skrev (Akkurat nå):

Da sier du til han at det er fysisk og logisk umulig å bevise noe som IKKE har skjedd. Det blir som i meme som går på Facebook, der UPS krever bevis for at kunden ikke har mottatt pakken. Da sender kunden bilde av sitt tomme hånd. Altså, det er ikke mulig å gi "bedre svar". For øvrig har du ingen plikt til å svare for ham. Han er ikke din eier/sjef/forelder.

Du har helt rett... Nå har jeg bodd for meg selv i en måned og det er så fantastisk å slippe å være stressa for hvilket humør han er i og å være redd for å ta opp at jeg skal på ny jobbreise osv....

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (1 minutt siden):

Han er jo ikke narkoman om han bare røyker weed

Hasj regnes som narkotisk rusmiddel i Norge, og er ulovlig å bruke: https://nhi.no/psykisk-helse/rus-og-avhengighet/narkotiske-stoffer/cannabis-hasjisj-marihuana

Det er også avhengighetsskapende. Bruker man narkotiske stoffer som man er avhengig av, så er man per definisjon narkoman/rusavhengig/rusmisbruker.

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shiloh skrev (Akkurat nå):

Du har helt rett... Nå har jeg bodd for meg selv i en måned og det er så fantastisk å slippe å være stressa for hvilket humør han er i og å være redd for å ta opp at jeg skal på ny jobbreise osv....

Du er tøff som faktisk har flyttet ut. Kudos! Veldig mange føler seg kuet/presset til å bli, og det blir bare verre og verre. Nå har du fått smaken av frihet fra et kontrollerende menneske i samme hus. Jeg forstår svært godt at det er utrolig skummelt å bryte ut av sitt aller første, langvarige forhold - du vet jo ikke om noe annet. Men jeg tror du bare må gjennomføre. Ikke flytt tilbake, og ta ut separasjon. La HAM løse HANS problemer, alene. Hvis han mot formodning får behandling og finner ut av sine issues, er det ikke noe problem med å bli sammen igjen senere. Hvis det er dette du vil.

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (1 minutt siden):

Hasj regnes som narkotisk rusmiddel i Norge, og er ulovlig å bruke: https://nhi.no/psykisk-helse/rus-og-avhengighet/narkotiske-stoffer/cannabis-hasjisj-marihuana

Det er også avhengighetsskapende. Bruker man narkotiske stoffer som man er avhengig av, så er man per definisjon narkoman/rusavhengig/rusmisbruker.

Joda men syns likevel betegnelsen narkoman blir litt voldsomt. Ser for meg en heroinmisbrukere jeg da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (1 minutt siden):

Du er tøff som faktisk har flyttet ut. Kudos! Veldig mange føler seg kuet/presset til å bli, og det blir bare verre og verre. Nå har du fått smaken av frihet fra et kontrollerende menneske i samme hus. Jeg forstår svært godt at det er utrolig skummelt å bryte ut av sitt aller første, langvarige forhold - du vet jo ikke om noe annet. Men jeg tror du bare må gjennomføre. Ikke flytt tilbake, og ta ut separasjon. La HAM løse HANS problemer, alene. Hvis han mot formodning får behandling og finner ut av sine issues, er det ikke noe problem med å bli sammen igjen senere. Hvis det er dette du vil.

Takk for du tar deg tid til å svare ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ektefellen min arbeider med mennesker med paranoia/schizofreni utløst av rus, og de kan ikke bli bedre. Skaden er gjort og kan ikke reverseres og det er dermed ikke snakk om bedring av tilstanden. 

Weed kan utløse kroniske mentale lidelser, deriblant schizofreni, og du bør ut fra adferden hans anta at det er dette som er skjedd. Siden du allerede har flyttet for deg selv trenger jeg ikke oppmuntre deg til det, men heller oppmuntre deg til å avslutte kontakten siden den bare er destruktiv for dere begge. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (1 minutt siden):

Joda men syns likevel betegnelsen narkoman blir litt voldsomt. Ser for meg en heroinmisbrukere jeg da

OK, rusavhengig/rusmisbruker er vel den moderne betegnelsen. På samme måte som en mann som fiker til kona støtt og stadig fortsatt kan omtales som voldsutøver, selv om kona aldri oppsøker medisinsk hjelp for skadene grunnet deres begrensede omfang.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (2 minutter siden):

Han er jo ikke narkoman om han bare røyker weed

Tøv.
Det er nok av dophuer som gjerne vil avkriminalisere/legalisere cannabis.
De burde ha kommet på bedre tanker når man ser hva leflingen med narkotika har gjort med feks lille Marius…..

https://www.helsenorge.no/rus-og-avhengighet/cannabis/

Anonymkode: 588b6...c05

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (Akkurat nå):

OK, rusavhengig/rusmisbruker er vel den moderne betegnelsen. På samme måte som en mann som fiker til kona støtt og stadig fortsatt kan omtales som voldsutøver, selv om kona aldri oppsøker medisinsk hjelp for skadene grunnet deres begrensede omfang.

Joda men hadde liksom inntrykk av at weed er mer uskyldig enn mange andre rusmidler, selv de lovlige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (2 minutter siden):

Joda men hadde liksom inntrykk av at weed er mer uskyldig enn mange andre rusmidler, selv de lovlige

Hvorfor hadde du slik inntrykk? Fordi mange har en agenda for avkriminalisering av weed, og framsnakker jævelskapet?

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (Akkurat nå):

Problemet er ikke folk som røyker weed istedetfor å ta seg noen øl 1 gang i mnd. Altså de som har et helt nøkternt bruk. Men folk som røyker stadig mer og mer, til slutt hver helg, og gjerne tar seg en røyk i hverdagen. Hadde en kollega som innimellom var helt fjern og jeg skjønte etterhvert at hun røykte hasj også på jobb. 

Anonymkode: e03bd...bdb

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Problemet er ikke folk som røyker weed istedetfor å ta seg noen øl 1 gang i mnd. Altså de som har et helt nøkternt bruk. Men folk som røyker stadig mer og mer, til slutt hver helg, og gjerne tar seg en røyk i hverdagen. Hadde en kollega som innimellom var helt fjern og jeg skjønte etterhvert at hun røykte hasj også på jobb. 

Ja han røyker weed hver dag og mye mer enn før - for han merker mindre virkning av det sier han...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Shiloh skrev (44 minutter siden):

Var... 😕 Men kan en person endre seg så mye bare ved å røyke hasj? Han misbruker ikke andre stoffer.,,

Dette handler om han som menneske. Men det er ikke utenkelig at cannabis over tid kan gjøre han paranoid. Er du sikker på at han ikke bruker amfetamin? Det er mulig å blande ut i mat og vann/ annen drikke. Det er på en måte det som klassisk fører til paranoide vrangforestillinger. Jeg hadde uansett blitt utrolig sliten og antagelig satt ett slags ultimatum. Enten godtar han terapi, eller så flytter dere fra hverandre. Si deg villig til at du også kan bli med. Endel psykologer er gode på relasjoner/ parterapi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shiloh skrev (6 minutter siden):

Ja han røyker weed hver dag og mye mer enn før - for han merker mindre virkning av det sier han...

Han er rusmisbruker. Det er som om en  skulle drikke flere enheter alkohol daglig og stadig mer...

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sefanja skrev (3 minutter siden):

Dette handler om han som menneske. Men det er ikke utenkelig at cannabis over tid kan gjøre han paranoid. Er du sikker på at han ikke bruker amfetamin? Det er mulig å blande ut i mat og vann/ annen drikke. Det er på en måte det som klassisk fører til paranoide vrangforestillinger. Jeg hadde uansett blitt utrolig sliten og antagelig satt ett slags ultimatum. Enten godtar han terapi, eller så flytter dere fra hverandre. Si deg villig til at du også kan bli med. Endel psykologer er gode på relasjoner/ parterapi. 

Jeg tror ikke han har det, men vet han har prøvd LSD noen ganger.. Ja flyttet ut for en mnd siden og vurderer seperasjon.. Håpte han skulle oppsøke hjelp men er lei av å mase.. Vi prøvde terapi sammen en gang - men da hadde han blitt enda mer overbevist om at jeg var utro (......really......!!) .. så det er på tide å få meklingstime og ta ut seperasjon, så får jeg se om han velger meg eller hasjen... Hva er viktigst liksom.....

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Shiloh skrev (47 minutter siden):

Uff så forferdelig......

Ja det er grusomt. Hun har fått diagnosen og må gå på medisiner. Går hun ikke på medisin så klikker hun totalt. Det finner ikke behandling for å reversere dette. Jeg hadde aldri levd sammen med noen som røyker hasj hver dag uansett om det er ulovlig eller lovlig. 
Hvis mannen din er så paranoid at han vil du skal filmes på natten så er det så langt utenfor normalen som man kan komme..det er 100% sikkert at han har en mental lidelse. Om det er pga hasj eller ikke er umulig å si men det hjelper iallefall ikke å røyke

Anonymkode: 1a2dc...fe6

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shiloh skrev (40 minutter siden):

Og det ble klart for deg etter du fikk hjelp at du ikke hadde grunn til å være sjalu osv?

Ja, etter jeg startet med medisinen og de begynte å virke såg jeg selv at jeg hadde oppført meg absurd, paranoid og ikke hadde noe grunn for det. Og jeg sluttet med min crazy overvåkende atferd (mannen vet ikke alt, kanskje like greit). Nå tenker jeg heldigvis ikke på det i hverdagen, når det stod på som verst tenkte jeg ikke på noe annet, og hadde det veldig vondt. 

Og jeg er egentlig bare takknemlig for mannen har vært tålmodig, og ikke gått fra meg når jeg oppførte meg som verst. Jeg tror egentlig for min del dette bunner i frykten for å bli forlatt/sviktet, kombinert med dårlig selvbilde (under depresjonen) og ufattelig slitenhet over flere år. 

Anonymkode: 298a7...2c2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har tatt det vanskeligste steget, å flytte! Bra for deg ❤️ nå er det neste å stå standhaftig på ditt tror jeg, hver gang han tar kontakt send han samme melding tilbake; Jeg er ikke utro, jeg har aldri vært utro, jeg flyttet pga deg og dine problemer, ta tak i de så kan vi snakkes men før du gjør det er det ikke mer å si da går vi mot slutten fordi du velger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shiloh skrev (56 minutter siden):

Det er så sant... Er bare så vanskelig å godta at det er over.. Har vært sammen så lenge og eneste forholdet jeg har hatt & dette med å skal begynne på nytt igjen... Men .. en dag om gangen...

Har bare lest til hit, så er sikkert noe jeg har gått glipp av. Men tro det eller ei, når man blir behandlet så dårlig av kjæresten sin så er det mye bedre å være singel. Da kan du reise i vei uten å tenke på hva han mener om saken. Du kan sove uten overvåkning. Du slipper beskyldninger som er vanskelige å motbevise selv om de er usanne. 

Du har allerede flyttet i egen leilighet, så du er fysisk unna han allerede. Hvis dette har kommet så plutselig det siste året og bare eskalert så er det mer sannsynlig at det bare vil fortsette å bli verre. På deg høres det ikke ut som han selv ønsker å endre seg heller. Tror som sagt at du vil få det bedre når du kommer deg ut av forholdet. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...