Gå til innhold

Sykelig sjalu mann ... Kan han endre seg om han får hjelp av psykolog?

Shiloh

Anbefalte innlegg

Hei,

De siste årene har mannen oppført seg sykelig sjalu, kontrollerende og humørsyk. Han liker ikke at jeg reiser med jobben (fikk ny jobb 3 år siden) og anklaget meg for å være utro omtrent annenhver dag siste året, vil at jeg skal ha på kamera på natten på hotellet når jeg er ute og reiser.. sov osv...  Han har røjkt endel mer (weed) de siste årene.

Er det weed'en som gjør han paranoid, eller er han en som er sykelig sjalu av natur - at det har vært latent, bare at jeg ikke har sett det før nå? 

Han tror jeg har vært utro med sjefen, kollegaer osv osv... Jeg har ikke flørtet med en annen en gang.

Er det vits å prøve å redde forholdet eller bør jeg gi opp og ta ut seperasjon?

Flyttet ut for en måned siden, leier en leilighet, for jeg ble så sliten og psykisk nedbrutt og har lest at det han drev på med er psykisk vold... Jeg har prøvd å overbevise han om at jeg ikke har vært utro siste årene, men han er så sykt PARANOID 😞

Det er bare utrolig trist...... Vi har vært sammen i 20 år, men etter jeg fikk ny jobb med endel reising, har han blitt ekstremt mistenksom og tolker alt som at jeg gjør noe bak hans rygg/er forelsket i en annen osv. Nå ser det ut som jeg må ende ekteskapet, selv om jeg elsker han, for det fungerer jo ikke om han ikke har tillit til meg lengre.........

• Hjerte 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han er en rusmisbruker. Som i tillegg er sjalu og paranoid. 

Elsker du ham slik han var eller slik han faktisk er?

Anonymkode: 1618d...59e

• Liker 13
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er han klar for å gjøre endringer i psyken sin og rusbruken sin? 

Anonymkode: e03bd...bdb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Han er en rusmisbruker. Som i tillegg er sjalu og paranoid. 

Elsker du ham slik han var eller slik han faktisk er?

Anonymkode: 1618d...59e

Var... 😕 Men kan en person endre seg så mye bare ved å røyke hasj? Han misbruker ikke andre stoffer.,,

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er han klar for å gjøre endringer i psyken sin og rusbruken sin? 

Jeg har mast om at han må kontakte psykolog men det virker ikke som han skjønner at han trenger hjelp. Han vil slutte med røykingen, men han tror selv han sliter med å få det til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du reiser mye og har gjort det over flere pr, har du neppe hatt oversikt over hva han faktisk ruser seg på...

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sykelig sjalu partere blir aldri bedre, det er som en kronisk sykdom. Hvis de gir inntrykk av å ha kommet over det, er det bare fordi de har blitt bedre til å holde det inni seg (selv om de koker av paranoia eller sjalusi)

Weed hjelper overhodet ikke på slike mennesker, det gjør dem bare verre.

Du trenger en partner som har god selvfølelse, tillit til deg og som ikke tilfører kroppen stoffer de ikke har godt av.

Det er en overdreven tro på psykologer og terapi her på KG, synes jeg 

Anonymkode: a6e79...9a3

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykelig sjalu partere blir aldri bedre, det er som en kronisk sykdom. Hvis de gir inntrykk av å ha kommet over det, er det bare fordi de har blitt bedre til å holde det inni seg (selv om de koker av paranoia eller sjalusi)

Weed hjelper overhodet ikke på slike mennesker, det gjør dem bare verre.

Du trenger en partner som har god selvfølelse, tillit til deg og som ikke tilfører kroppen stoffer de ikke har godt av.

Det er en overdreven tro på psykologer og terapi her på KG, synes jeg 

Det jeg er redd for... og nå har det vart så lenge og bare blitt verre...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virrevirrevapp skrev (2 minutter siden):

Hvis du reiser mye og har gjort det over flere pr, har du neppe hatt oversikt over hva han faktisk ruser seg på...

Ja kan jo aldri vite helt sikkert....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres  litt rart ut at dette plutselig dukker opp nå. Har dere levd på en annen måte tidligere hvor han ikke har sett like mange muligheter for at du skulle vært utro? Jeg mener, hvis han alltid har vært sånn, så kan det hende at omstendighetene ikke har ligget til rette for at fantasien hans kan spinne ut av kontroll, slik den åpenbart har gjort nå. Om det er tilfelle, så trenger det ikke ha noe med weed å gjøre. Kjæresten min har også røyket en del, men aldri vist slike tendenser.

Anonymkode: 6e8c8...b54

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykelig sjalu partere blir aldri bedre, det er som en kronisk sykdom. Hvis de gir inntrykk av å ha kommet over det, er det bare fordi de har blitt bedre til å holde det inni seg (selv om de koker av paranoia eller sjalusi)..

Tja. Folk kan bli bedre av kronisk sykdom altså. Og det finnes mange nivå av sjalusi. 

Men man blir som regel ikke bedre av kronisk sykdom før man oppsøker hjelp og legger ned mye arbeid i å bli friskere. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg var gift med en mann som var paranoid i utgangspunktet. Han utviklet paranoid psykose- diagnosen har noen undergrupper som sjalusi paranoia. Har vært igjennom akkurat det samme, var helt fryktelig og jeg skilte meg .Han tror fortsatt flere år etterpå at jeg var utro- noe jeg ikke har vært.

Anonymkode: 97a7d...946

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres  litt rart ut at dette plutselig dukker opp nå. Har dere levd på en annen måte tidligere hvor han ikke har sett like mange muligheter for at du skulle vært utro? Jeg mener, hvis han alltid har vært sånn, så kan det hende at omstendighetene ikke har ligget til rette for at fantasien hans kan spinne ut av kontroll, slik den åpenbart har gjort nå. Om det er tilfelle, så trenger det ikke ha noe med weed å gjøre. Kjæresten min har også røyket en del, men aldri vist slike tendenser.

Anonymkode: 6e8c8...b54

Tidligere var jeg mest hjemme. Han var mye ute på ting. så kanskje det er pga jeg reiser med jobben - mannlige kollegaer - alkohol på kveldene, at han stresser mer nå... Ikke godt å si...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, jeg var gift med en mann som var paranoid i utgangspunktet. Han utviklet paranoid psykose- diagnosen har noen undergrupper som sjalusi paranoia. Har vært igjennom akkurat det samme, var helt fryktelig og jeg skilte meg .Han tror fortsatt flere år etterpå at jeg var utro- noe jeg ikke har vært.

Anonymkode: 97a7d...946

Uff... føler med deg... det er forferdelig å ikke bli trodd... Har lest om paranoid psykose.. Stemmer på en prikk med mannen min! og etter jeg flyttet ut tror han jeg har meg med en fyr.......

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn oppførsel hadde jeg aldri klart å tilgi uansett hvor enn mye hjelp de skulle få, så jeg hadde gått, vet at jeg fortjener så mye mer enn det der.

Anonymkode: 97cae...03f

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn oppførsel hadde jeg aldri klart å tilgi uansett hvor enn mye hjelp de skulle få, så jeg hadde gått, vet at jeg fortjener så mye mer enn det der.

Det er så sant... Er bare så vanskelig å godta at det er over.. Har vært sammen så lenge og eneste forholdet jeg har hatt & dette med å skal begynne på nytt igjen... Men .. en dag om gangen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Shiloh skrev (Akkurat nå):

Det er så sant... Er bare så vanskelig å godta at det er over.. Har vært sammen så lenge og eneste forholdet jeg har hatt & dette med å skal begynne på nytt igjen... Men .. en dag om gangen...

Det forstår jeg godt, men livet ditt blir garantert minst 10 ganger bedre uten han i det, det lover jeg.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble ganske plutselig sykelig sjalu, kontrollerende og paranoid etter mange år sammen. Aldri noe som hadde plaget meg tidligere, men det kom snikende etterhvert og ble stadig verre. 

Etter hvert fikk jeg en del andre symptomer, som gjorde at jeg etterhvert ikke fungerte i hverdagen. Så jeg oppsøkte hjelp, jeg var deprimert og utbrent. Fikk antidepressiva og sykemelding, etter ett par uker var det som en bryter ble slått på. Alle symptomene mine ble borte, også sjalusien, og jeg følte meg bedre enn jeg hadde gjort på flere år.

Jeg forstod ikke selv at jeg var deprimert, ikke mannen min heller. Men jeg ser det veldig tydelig i ettertid, nå når jeg går på medisiner og hjernen min fungerer som den skal. 

Anonymkode: 298a7...2c2

• Liker 2
  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare deg han er paranoid på eller er han sint på verden generelt? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble ganske plutselig sykelig sjalu, kontrollerende og paranoid etter mange år sammen. Aldri noe som hadde plaget meg tidligere, men det kom snikende etterhvert og ble stadig verre. 

Etter hvert fikk jeg en del andre symptomer, som gjorde at jeg etterhvert ikke fungerte i hverdagen. Så jeg oppsøkte hjelp, jeg var deprimert og utbrent. Fikk antidepressiva og sykemelding, etter ett par uker var det som en bryter ble slått på. Alle symptomene mine ble borte, også sjalusien, og jeg følte meg bedre enn jeg hadde gjort på flere år.

Jeg forstod ikke selv at jeg var deprimert, ikke mannen min heller. Men jeg ser det veldig tydelig i ettertid, nå når jeg går på medisiner og hjernen min fungerer som den skal. 

Anonymkode: 298a7...2c2

Så bra det ordnet seg for deg ❤️ jeg har tatt det opp med venner og familie og de tror han er deprimert... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...