AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #1 Skrevet 9. oktober 2024 Hører stadig at dårlig oppførsel hos gutter unnskyldes med at "sånn er gutter". Og det er gjerne mødre/kvinner som har denne holdningen. Gutter kan faktisk lære seg å ikke skrike, bråke og herje og å ikke være apekatter innendørs de også! Tipper det er de samme kvinnene som er dørmatter og godtar dårlig oppførsel av mennene sine. Anonymkode: f4074...f53 5 1 11
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #2 Skrevet 9. oktober 2024 Opplever ikke dette, syns derimot jentene blir oppdratt til å være sarte små prinsesser som ikke tåler verken grenser eller motgang. Anonymkode: 9dc7e...f89 18 5
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #3 Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Opplever ikke dette, syns derimot jentene blir oppdratt til å være sarte små prinsesser som ikke tåler verken grenser eller motgang. Anonymkode: 9dc7e...f89 Mulig noen gjør det, men dette er ikke drittoppførsel som går ut over andre. Det gjør støyen og bråket med gutter. Anonymkode: f4074...f53 2 4
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #4 Skrevet 9. oktober 2024 Synes ikke det er slik, jenter derimot, blir dullet og dillet med mye mer enn før.. Anonymkode: 3d395...fa4 8 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #5 Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Hører stadig at dårlig oppførsel hos gutter unnskyldes med at "sånn er gutter". Og det er gjerne mødre/kvinner som har denne holdningen. Gutter kan faktisk lære seg å ikke skrike, bråke og herje og å ikke være apekatter innendørs de også! Tipper det er de samme kvinnene som er dørmatter og godtar dårlig oppførsel av mennene sine. Anonymkode: f4074...f53 Hvor er det du opplever dette? Anonymkode: 4ade1...cae 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #6 Skrevet 9. oktober 2024 Gutta mine er heldigvis veloppdratte og høflige. Men, det er mye SLØV "oppdragelse" der ute, men like mye blandt jenteforeldre som gutteforeldre. Anonymkode: bf861...c9b 7 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #7 Skrevet 9. oktober 2024 Hvor opplever du dette? Min oppfatning er ikke at gutter er verre enn jenter, eller at foreldrene til guttene er verre enn foreldrene til jentene. Begge kjønn kan ha lite og dårlig oppdragelse, men ofte så kommer frem på forskjellige måter i barna. Anonymkode: fe692...01b 4
Memorangen Skrevet 9. oktober 2024 #8 Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Hører stadig at dårlig oppførsel hos gutter unnskyldes med at "sånn er gutter". Og det er gjerne mødre/kvinner som har denne holdningen. Gutter kan faktisk lære seg å ikke skrike, bråke og herje og å ikke være apekatter innendørs de også! Tipper det er de samme kvinnene som er dørmatter og godtar dårlig oppførsel av mennene sine. Anonymkode: f4074...f53 Enig i at sånn oppførsel ikke hører hjemme ute blant folk. Hjemme derimot får gutta lov å herje, lekeslåss, bråke, rope til EN VISS grad. Eneste gangen det er noe lunde rolig her er når de er framfor en skjerm. Det jeg derimot har reagert litt på er at guttene mine forteller at jentene er så redde for alt mulig. F eks de har turdag på skolen, jentene hyler og skriker fordi de ser en edderkopp. De skal ta vaksine. Jentene er hysterisk livredde, ikke guttene. De får ikke lov å se enkelte ting på nrk supernytt, læreren hopper over innslag om krigen i gaza f eks fordi jentene syns det er skummelt. Min eldste sønn syns det er interessant og har lyst å lære mer om det, og syns det er dumt de ikke får se det. Og her snakker vi om nrk super sine nyhetsinnslag, ikke nyhetene liksom. Det er tilpasset barn. Jeg tenker også at det er viktig at de får lære om det som skjer i verden på en måte som er tilpasset barn. Han klager også på at jentene får mye mindre kjeft selv om de bråker /forstyrrer like mye. At jentene får bestemme mer i gymtimen. Mye sånt. Jeg kan ikke huske at det var sånn i min tid når jeg vokste opp (på 80/90 tallet). Jeg vet ikke om det handler mer om overbeskyttende foreldre eller hva. Selvsagt er det ikke sikkert han er helt objektiv når han forteller dette, men noe av det stemmer nok. 4
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #9 Skrevet 9. oktober 2024 Føler det er noen få foreldre som gjør dette, men ikke så mange. Det er den det er veldig viktig for at barna leker med kjønnstradisjoneølle leker, kler seg i kjønnstradisjonelle klær, de VIL at guttene skal være bråkete og i fart, og hvis de er det, så er det fordi de er gutter, selv om jentebarna også flyr rundt, men det blir ikke kommentert. Ellers opplevde jeg at mor za dette i oppveksten. Guttene plaget meg visst fordi de likte meg, men det var rein mobbing og jeg var foraktet. Er mye rare tolkninger ute og går. Anonymkode: e8fda...0a6 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #10 Skrevet 9. oktober 2024 Joda, det er noen få foreldre som er sånn. Men de er gjerne ganske få. Den samme typen foreldre finnes som jenteforeldre. De bagataelliserer mobbing og utestengelse, for sånn er jenter. (Altså, de kaller hverandre ting, de inviterer hverandre til ting, og de "blikker" og de dømmer andre på bakgrunn av klær/sminke/fritidsaktiviteter. ) Anonymkode: 632bc...a08 1 4
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #11 Skrevet 9. oktober 2024 Vel, jeg tenkte litt sånn selv før jeg fikk en veldig stereotypisk gutt. Har blitt anbefalt av alle instanser (helsestasjonen, barnehagen osv) å ikke ta alle kamper og prøve å avlære all slik atferd, for noen er villbasser fra naturens side. Det blir for mye negativ respons hvis all negativ atferd skal korrigeres hos slike barn. Da han var rundt 2 år lot vi f.eks være å korrigere han når han slang rundt på sofaputer og pledd, mens vi stoppet han da han begynte å kaste harde gjenstander ut av skuffer, fordi det er mer alvorlig. Man må velge sine kamper. Fikk en jente senere som vi kan være mye strengere med, fordi hun tar et nei for et nei og er i utgangspunktet også lite interessert i å gjøre rampestreker. Anonymkode: a3e25...125 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #12 Skrevet 9. oktober 2024 Det er jo fakta at gutter gjerne er mer hardhendt og høylydt i lek, men jeg forventer jo det samme av barna mine uavhengig av kjønn. Det kan forklare bråket og støy, men ikke unnskylde det. Anonymkode: 26653...887 4
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #13 Skrevet 9. oktober 2024 Vi må jo bare innse at det norske samfunnet blir mer og mer overvektig og stillesittende, hvor rumpesittende barn som perler og tegner er snille, mens aktive barn som løper, klatrer i trær og graver sandhuler er slemme. Anonymkode: f3189...654 5
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #14 Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hører stadig at dårlig oppførsel hos gutter unnskyldes med at "sånn er gutter". Og det er gjerne mødre/kvinner som har denne holdningen. Gutter kan faktisk lære seg å ikke skrike, bråke og herje og å ikke være apekatter innendørs de også! Tipper det er de samme kvinnene som er dørmatter og godtar dårlig oppførsel av mennene sine. Anonymkode: f4074...f53 Du tipper det ja? Jeg tipper du har lite tålmodighet og forståelse, både for gutter og mødrene deres. Den siste setningen er ironisk, mens du mener de spesialbehandler sønnene som gruppe, dømmer du dem ned og gjennom som gruppe og rakker ned på fortvilte kvinner i en vanskelig livssituasjon. Anonymkode: 9f872...f6a 4
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #15 Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi må jo bare innse at det norske samfunnet blir mer og mer overvektig og stillesittende, hvor rumpesittende barn som perler og tegner er snille, mens aktive barn som løper, klatrer i trær og graver sandhuler er slemme. Anonymkode: f3189...654 Dette handler i stor grad om at stadig mer late og overvektige foreldre ikke orker annet enn å surfe på mobilen sin etter arbeidstid, noe som gjør at man ikke lenger har lyst eller ork til å følge opp aktive barn med skogs- og sykkelturer og frisk luft etter middag. Da skal barna være snille rumpesittere i sofaen. De skal ikke være slemme, aktive barn som f eks vil bygge hytte av sofaputene. Anonymkode: f3189...654 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #16 Skrevet 9. oktober 2024 Helt ærlig så synes jeg det er er MYE mer styr og ha venninnene til dattera mi på besøk enn kompisene til sønnen min. Jentene hyler og er frekke med hverandre, løper villmann rundt i huset, freidig og frekke og åpner fryseren for å forsyne seg med is. Frekk i munnen og enntenårings-attitude i en alder av 10 år. Sønnen min og kompisene mine sitter rolig og leker med lego og er mye flinkere til og aktivisere seg ute med sykling og fotball. Anonymkode: 23740...d02 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #17 Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hører stadig at dårlig oppførsel hos gutter unnskyldes med at "sånn er gutter". Og det er gjerne mødre/kvinner som har denne holdningen. Gutter kan faktisk lære seg å ikke skrike, bråke og herje og å ikke være apekatter innendørs de også! Tipper det er de samme kvinnene som er dørmatter og godtar dårlig oppførsel av mennene sine. Anonymkode: f4074...f53 Amen Anonymkode: 512f1...216 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #18 Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Mulig noen gjør det, men dette er ikke drittoppførsel som går ut over andre. Det gjør støyen og bråket med gutter. Anonymkode: f4074...f53 Vel, sjekk ut jenter fra ni år og oppover, hvor grusomme de kan være mot andre jenter. Anonymkode: d2343...7cb 3
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #19 Skrevet 9. oktober 2024 Har både gutt og jente, mye lettere med gutter på besøk som hwejer litt. jenter og evig intriger, der den ene jenta er venn den dagen og baksnakker neste dagen, hurra kjempegøy Og der har du jo, ja men sånn er jo jenter, det skjønner jeg, jeg er jo jente selv Problemet , for da er jo deres jente høyere på hierarkiet Anonymkode: 0bda7...800 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #20 Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vel, sjekk ut jenter fra ni år og oppover, hvor grusomme de kan være mot andre jenter. Anonymkode: d2343...7cb Signerer denne. Klassen til min eldste sønn var et skrekkeksempel på dette. Hele 3 jenter i klassen valgte å slutte og bytte skole sommeren før sjuende klasse, fordi jentemiljøet var helt hinsides giftig med blikking, utestenging, drama queens og klassens dronning. Og jenteforeldrene var helt ekstreme i å fraskrive seg absolutt alt ansvar for egne barns oppførsel. Helt grusomt. Anonymkode: f3189...654 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå