AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #1 Skrevet 9. oktober 2024 Jeg er kalt inn til tidlig ultralyd på sykehuset. De tar utgangspunkt i siste menstruasjon, da vil jeg være rundt 12+3 på tidlig ultralyd i følge deres beregninger. jeg har imidlertid lang syklus og har testet med EL-tester. Jeg er derfor ganske sikker på at jeg ikke er lengre enn ca 10+3 når jeg skal ta tidlig ultralyd. 1)Tror dere man må ta innvendig ultralyd da? 2) Og er 10+3 for tidlig for sykehuset og se alt de skal se på tidlig ultralyd? Eller tror dere jeg kommer til å få en ny time? Anonymkode: 9d1fe...dc1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #2 Skrevet 9. oktober 2024 Har du 6 ukers mellom hver mens? Tilbake til tema. TUL er innvendig uansett om der er i uke 10 eller uke 12. Anonymkode: 22d82...899
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #3 Skrevet 9. oktober 2024 Hvor lang syklus har du da? 2 uker senere eggløsning hørtes i overkant mye ut? Du må nok ikke ta innvendig ultralyd. De kommer mest sannsynlig til å flytte terminen din bakover, så har du vanlig ultralyd igjen rundt uke 18. Det er først de par siste årene de startet med tidlig ultralyd så det er nok ikke noe krise om du er kortere på vei. Men om du mener du har hatt eggløsning så mye senere kan du jo eventuelt ringe legen din og forhøre deg med hen, kanskje de flytter ultralyden en uke senere eller noe Anonymkode: cb393...e50
Ny Bruker Skrevet 9. oktober 2024 #4 Skrevet 9. oktober 2024 De kommer til å fastsette hvor langs på vei du virkelig er utifra målingene til fosteret.
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #5 Skrevet 9. oktober 2024 Selv løy jeg litt på mensdatoen. Jeg tok jo eltester og hadde el-smerter så visste jo nøyaktig når jeg hadde eggløsning. Så ved spørsmål om første dag i siste mens så sa jeg datoen som var 14 dager før eggløsning. Så ble det «riktig». Jeg var på tidlig ultralyd 12+3 etter egne beregninger og hun kom fram til at jeg var 12+3. Så det stemte på en prikk. Jeg ser at TUL helst skal tas mellom 11+0 og 13+6 så du blir jo litt tidlig ute. Du kan jo logge deg på Helse Norge og be om endring på timen til en uke senere? Anonymkode: eb96f...d37
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #6 Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har du 6 ukers mellom hver mens? Tilbake til tema. TUL er innvendig uansett om der er i uke 10 eller uke 12. Anonymkode: 22d82...899 TUL er ikke innvendig i uke 12, nei. Med mindre forholdene gjør det vanskelig, men det vanligste er å ta utenpå magen. De skal kunne se utenpå i uke 10 også, i «verste fall» må de ta en innvendig UL om de ikke blir fornøyde med det de ser. Anonymkode: fd340...399
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #7 Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Har du 6 ukers mellom hver mens? Tilbake til tema. TUL er innvendig uansett om der er i uke 10 eller uke 12. Anonymkode: 22d82...899 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Hvor lang syklus har du da? 2 uker senere eggløsning hørtes i overkant mye ut? Du må nok ikke ta innvendig ultralyd. De kommer mest sannsynlig til å flytte terminen din bakover, så har du vanlig ultralyd igjen rundt uke 18. Det er først de par siste årene de startet med tidlig ultralyd så det er nok ikke noe krise om du er kortere på vei. Men om du mener du har hatt eggløsning så mye senere kan du jo eventuelt ringe legen din og forhøre deg med hen, kanskje de flytter ultralyden en uke senere eller noe Anonymkode: cb393...e50 Har syklus på ca 40 dager. Anonymkode: 9d1fe...dc1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #8 Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Har du 6 ukers mellom hver mens? Tilbake til tema. TUL er innvendig uansett om der er i uke 10 eller uke 12. Anonymkode: 22d82...899 Ikke nødvendigvis nei. På meg prøvde de først utenpå, men måtte bytte til innvendig for å se skikkelig. Vet om mange som bare har hatt utvendig. Anonymkode: 8ec59...581
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #9 Skrevet 9. oktober 2024 Hos oss settes du opp til ny time, evt ring sykehuset for å høre hva de tenker/ønsker/foretrekker. Ofte for tidlig å se alt man ønsker Anonymkode: d9c03...e9e
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #10 Skrevet 9. oktober 2024 Ville ringt og fått utsatt timen. Jeg var i samme situasjon og prøvde å forklare det til fastlegen, men hun stod på sitt og gikk utifra siste menstruasjonsdato. Møtte på en sur jordmor på ultralyd som sa at det var helt bortkastet at jeg kom dit når jeg bare var 9 uker på vei. Anonymkode: 52d54...dee
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #11 Skrevet 9. oktober 2024 Jeg hadde innvendig 12+6 i alle fall. Fikk beskjed om at de helst ville ta den så sent som mulig, selv om regelen er mellom 11 og 13, siden det er stor forskjell på hva man ser på de to ukene. Ville ringt de og spurt om mulighet for å utsette, det er ikke sikkert de får sett det de trenger hvis du bare er 10 uker på vei. Anonymkode: 3b2fe...856
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå