Gå til innhold

Ønsker ikke foreldrene på barnebursdag. Hvordan si det på en høflig måte?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja og så føler kanskje t  de voksne også må ha noe servering i form av kaffe/te, brus, kanskje litt kake. Syntes det er frekt om foreldrene tar det som en selvfølge at de skal være til stede. Tror det er sunt for barna at de er der alene, de er jo trygge på de andre barna.

Anonymkode: 491d3...d71

Når jeg var barn var de voksne alltid med og det var kaffe og kaker til de og kaker og brus og pølser til barna. Så hadde de voksne kaffeslabberas. Synd det ikke er slik lengre. Jeg syns det er kjekkere når foreldrene er med så man slipper å håndtere så mange barn alene 

Endret av Maleficenta
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ingen foreldre  har blitt igjen hos oss ved bursdagsfeiringer for barnehage/skole. Aldri hørt om at andre  som har gjort heller. Jeg hadde ikke hatt interesse av å ha foreldre til stede under feiring. En må ikke kjenner eller ha forhold til alle foreldrene gjennom årene ungene går i barnehage eller skole. 

Og dette med de som sier greit å bli med , å bli kjent, noe de må gjøre eller ta hensyn til.  Og regne med at de forteller om psykiske eller fysiske under første samtale? Merkelig tankegang, da er du kun med fordi du er nysgjerring.

En eneste gang i løpet av årene har en forelder vært tilstede, det var i barnehagen for et barn med downs, da ville en forelder være til stede. De spurte på forhånd om det var greit, og det var helt naturlig og forståelig, 

Men ingen andre har tatt det som en selvfølge eller ønsket å være tilstede, en må faktisk la barna bli litt selvstendige i sånne situasjoner. Selv de mest sjenerte og forsiktige klarer seg bra i sånne settinger 

Kanskje de ikke liker dere?

Anonymkode: 55e9c...b8d

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Så koselig med foreldre som engasjerer seg og ønsker å bli kjent med foreldrene til barnas venner. Dette legger en god grobunn for gode vennskap og godt samarbeid, og er spesielt viktig for sitt barn siden dere er tilflyttere og fordi du sliter på det sosiale området.

med andre ord;  bit det i deg for barnets skyld!

Anonymkode: 1c39e...e56

Barbebursdag hos andre er ikke arenaen å bli kjent med barnas venner. Det gjør du ved å invitere dem hjem til deg selv.

Anonymkode: bbbfb...787

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Skriv i klartekst at det er for barna. Må noen ha med foresatte, så ikke inviter akkurat de. 

Anonymkode: 90f33...510

Så du foreslår at hun ekskluderer barna som må ha med forelder? De skal aldri få gå i bursdag de? 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Barbebursdag hos andre er ikke arenaen å bli kjent med barnas venner. Det gjør du ved å invitere dem hjem til deg selv.

Du har jo ikke noe annet valg enn å bli kjent med de når du har eneansvar for de i to timer siden du ikke ville ha foreldrene der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Trur neppe de foreldrene som kommer sammen med barna og blir gjør det fordi de vil, men barnet har et behov for det.

de fleste foreldre ville benyttet en slik anledning til andre ting. Så synes de burde få være med om barna trenger det, noen barn er som du beskriver deg selv og trenger da støtte.

kanskje du har noen voksne som kan støtte deg i bursdagen, en mor, svigermor eller lignende.

Dette. Vårt eldste barn klarer ikke å delta i slike settinger uten at vi er med. Tror meg, vi har prøvd. Skulle gjerne brukt tiden til noe annet, men følger heller barnet i bursdagsbesøk fremfor at han faller utenfor fellesskapet i klassen. Forventer ingen oppvartninga. 

Yngste barnet går alene i bursdagsbesøk og har ikke behov for at vi er med. 

Anonymkode: e259e...d18

• Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Herregud, slutt å pakke ungen i bobleplast! Barna kjenner hverandre og klarer seg utmerket med andre barna foreldre. Hvis ungen din er "redd" andre voksne og engstelig er det fordi du har gjort den sånn med å væreoverbeskyttende. 

heldig du er som er blottet for empati. Det finnes voksne og barn som trenger støtte. De fleste foreldre forstår sosiale koder og trekker seg unna så fort de får anledning. Det finnes også barn i seksårsalderen som har spesielle behov og da skal de få oppleve å være en verdifull del av fellesskapet. Tviler på at det du beskriver som overbeskyttende er det som gjør barna redd andre voksne, men mindre du mener de foreldrene sier at barna skal frykte voksne.

foreldre har heller ingen ønske om å trenge seg på å skape ubehag for noen.

kanskje du burde utdype din sosiale intelligens. Eller selv slutte å være redd voksne som gjør det beste for at deres barn skal føle seg trygg i felleskapet. Mindreverdighetskompleks?

Så latterlig du er. Flere er enige meg enn deg her. Dagens barnegenerasjon blir overbeskyttet og mange takler derfor ikke helt vanlige tng, som å være sammen med venner i to timer uten at foreldrene er der. Jeg tror forresten også mange foreldre innbiller seg at barnet deres er mer pysete enn det er.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo gull at foreldre er igjen, da får man jo hjelp i barnegruppa. I min eldste sin klasse benyttet foreldrene dette som barnevakt, vi måtte leie inn hjelp for å holde styr på 20 gutter. Jeg sa i fra til slutt at dere som har barn med utfordringer må bli med i bursdager. 
I foreldregruppen til mine to andre er det bedre samarbeid mellom foreldre, det er faktisk mindre mobbing! 
Det er ikke overbeskyttende å samarbeide med foreldre, de som ikke ønsker dette samarbeidet de hat som oftest det barnet som er uspiselig også. 
Ts du synes det sosiale er vanskelig, da har vel du ekstra forståelse for at 6 åringer også kan det? 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kanskje de ikke liker dere?

Gud for en teit kommentar. Er nok ikke derfor, men det er ikke vanlig i noen av bursdagene vi har hatt eller som de andre barna arrangerer. Der leveres og hentes barna, foreldrene som må følge/kjøre drar hjem igjen. Noen som arrangerer har hjelp av en venninne/mor til et annet barn om de kanskje er alene. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I barnebursdagene eldste deltok i i 1. klasse med ukjente foreldre, så hang jeg igjen i noen minutters tid om det ikke var hektisk.  Jeg tok en rask prat med foreldrene, fikk vite navnet deres og hvor i området de bodde, hvilken barnehage barnet kom fra, litt generell småprat om de var opp for det. I samme slengen fulgte jeg med på om barnet klarte seg greit i barnegruppa. Det var første barnebursdag for henne generelt, da ingen i barnehagen arrangerte sånt. Det var aldri noe problem, sånn egentlig. Litt utilpass de første minuttene de 2-3 første bursdagene (da var også de fleste medelevene ganske nye for henne), men ettersom hun hang i beina mine, så var det enkelt å introdusere foreldre-barn, og det løste seg ok. Mange av bursdagene her blir holdt på skolen (gåavstand), så fra 2. klasse tuslet hun selv ned sammen med klassevenner og kom hjem selv igjen. 

Synes en lett prat med foreldrene er ok, men ikke at de deltar hele bursdagen. Får jo nesten prestasjonsangst av sånt... Har heldigvis aldri opplevd det. Noen sekunders samtale, ønske gratulerer til bursdagsbarnet og ønske dem en fin feiring holder i massevis.

Jeg ville nok skrevet noe ala:

A inviterer B til bursdagsfeiring i X sted, kl Y-YY.

Gi beskjed om barnet kommer.

Vi gleder oss til å se B!

NB: ingen behov for forelder-deltakelse i barnebursdagen. Ved særskilte behov, gi beskjed.

Jeg vil tro at når først èn har bedt om fravær av forelderdeltakelse, at dette vil spre seg videre og bli en lettelse for de aller fleste... Normer kan brytes, men noen må jo være først. Det er også mulig å ta opp på foreldremøtet på skolen, men det er jo i seneste laget nå, antar jeg. I hvert fall så snakker vi om bl.a bursdagsfeiringer på foreldremøtene, f.eks maks sum til gave.
Det er også enklest å bryte denne normen ved å ha bursdagen i nærheten av skolen/der elevene bor. På den måten kreves det ikke "langveiskjøring", som gjør at foreldre ikke helt hvor de skal gjøre av seg mens bursdagen pågår. De rekker ikke hjem eller kanskje de rekker å være hjemme i en halvtime-time før de må dra igjen, eller de må passere bom osv., og da er det en sjanse for at foreldre blir hengende rundt. 

Anonymkode: 89e63...e74

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så latterlig du er. Flere er enige meg enn deg her. Dagens barnegenerasjon blir overbeskyttet og mange takler derfor ikke helt vanlige tng, som å være sammen med venner i to timer uten at foreldrene er der. Jeg tror forresten også mange foreldre innbiller seg at barnet deres er mer pysete enn det er.

Var vanlig å ha med foreldre på åttitallet. Vi ble pakket mindre i bobleplast da

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvirret23 skrev (Akkurat nå):

Det er jo gull at foreldre er igjen, da får man jo hjelp i barnegruppa. I min eldste sin klasse benyttet foreldrene dette som barnevakt, vi måtte leie inn hjelp for å holde styr på 20 gutter. Jeg sa i fra til slutt at dere som har barn med utfordringer må bli med i bursdager. 
I foreldregruppen til mine to andre er det bedre samarbeid mellom foreldre, det er faktisk mindre mobbing! 
Det er ikke overbeskyttende å samarbeide med foreldre, de som ikke ønsker dette samarbeidet de hat som oftest det barnet som er uspiselig også. 
Ts du synes det sosiale er vanskelig, da har vel du ekstra forståelse for at 6 åringer også kan det? 

Når tenker du at barna skal få kunne leke litt uten at foreldrene overvåker konstant? Aldri? Det holder faktisk langt at byrsdagsbarnets foreldre er tilstede i en bursdag. Du fungerte gjennom hele min barndom på 80- og 90-tallet og det fungerer i dag om foreldrene bare kan gi litt slipp.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var alltid foreldre med i bursdager når barna gikk i barnehagen (også det siste året). Fra første klasse var det kun de barna som trengte ekstra hjelp som hadde med foreldre (enten pga diagnoser eller at de fortsatt var litt utrygge/veldig sjenerte). 

Anonymkode: 63dab...bf5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maleficenta skrev (Akkurat nå):

Var vanlig å ha med foreldre på åttitallet. Vi ble pakket mindre i bobleplast da

Var aldri med andre foreldre i de bursdagen jeg var gjest i hvertfall. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når tenker du at barna skal få kunne leke litt uten at foreldrene overvåker konstant? Aldri? Det holder faktisk langt at byrsdagsbarnets foreldre er tilstede i en bursdag. Du fungerte gjennom hele min barndom på 80- og 90-tallet og det fungerer i dag om foreldrene bare kan gi litt slipp.

Overvåker?? De kan drøse og drikke kaffe mens unga leker

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver du i en tråd der en mor ikke takler foreldrene til barna. Tror neppe det er at foreldrene er med i barnebursdagen til barna er trygge som gjør at de unge har det vanskelig. 
Tror heller at det er enormt mye omsorgssvikt og forventninger. Det kan man ta i en annen diskusjon, men trygge barnet ditt når de er små er ikke det som gjør de syke som voksene. 
Trygghet er faktisk viktigste man kan gi egne barn. Vi er også forskjellige, jeg har tre forskjellige barn 1 gjemte seg bak meg når noen sa hei, er i dag en veldig fin gutt, men trenger fortsatt å bli trygg i sosiale settinger, nummer 2 over sosial prater med alle som er mulig å prate med, elsker å bli kjent med mennesker. Slutte å sykeliggjøre helt vanlige egenskaper 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjære Ts

synes det er verdt for deg å bite deg merke i at de foreldrene som svarer frekt og nedlatende her ikke kommer, mens hyggelige foreldre muligens kommer om de må.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei

Er det slik at dere foreldre er med barnet under barnebursdag der kun barnet er invitert???

Vi bodde et annet sted før og der gikk eldste barnet vårt på bhg/skole og hver gang noen ble invitert på bursdag  så ble barna levert og foreldrene dro hjem og etter 2 timer kommer foreldrene tilbake for å hente barnet.

Mens her vi bOr nå her er det anderledes. Blir et barn invitert på barnebursdag så så er foreldrene med under hele feiringen om det er 2 timer eller 3 timer så er foreldrene med uansett. Jeg skjønner ikke hvorfor det er slik? Ja greit for 3/4 åringer med 5 åringer og 6 åringer klarer vel uten foreldrene??

Vi skal også å feire 6 åringen vår men jeg ønsker ikke at foreldrene også kommer 😪 jeg er ikke så sosial og klarer ikke småprate med foreldrene. Ønsker at barna blir levert men at foreldrene går. 

Jeg må skrive dette på invitasjonen. Hvordan gjør jeg dette på en hyggelig/høflig måte?? Kan noen hjelpe meg?

Vil heller ikke såre noen

Anonymkode: d9eed...8a8

Det er jo helt uaktuelt😂😂😂 «presiserer at bursdagen er kun for barna. Foreldre kan hente kl 16»

Anonymkode: fa7c9...717

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var aldri med andre foreldre i de bursdagen jeg var gjest i hvertfall. 

Det var alltid det der jeg var gjest. Kan trolig være fordi det var en liten plass og de fleste mødrene var venner og pleide å besøke hverandre til vanlig...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare si tydelig hade når de leverer, "bursdagen er ferdig klokka seks, du kan hente da!"

Det sagt har jeg hatt en unge med sinnssyk separasjonsangst, da spurte jeg alltid om det var greit at jeg ble igjen. Alternativet for min ville vært å ikke dra i bursdag. Også tenker jeg at du virkelig ikke trenger å småprate med noen, de kan jo småprate med hverandre, hjelpe til med å dele ut pølser og brus og sånt. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...