AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #1 Skrevet 9. oktober 2024 Svigersøsteren min har to hunder som nå er over 3 år, men de tisser og bæsjer inne fortsatt! + at de tygger sofaen hennes og nylig tisset de på jakken til mannen min som hang på en stol. Det har gått så langt nå at hele huset hennes stinker tiss, jeg brakk meg sist jeg besøkte henne, det er helt jævlig. Dette er en dame på nesten 50 med en høy stilling og liker å glamme seg opp, går MYE ut, og drar på ferie ca 10 ganger i året. Nylig hadde jeg og mannen min en liten snakk med henne for å prøve å få henne til å få profesjonell hjelp med hundene, men initiativet må jo komme fra henne, ingen vil passe hundene hennes fordi de gjør fra seg inne. Hun vil finne seg en mann, men hvem vil være sammen med noen som bor i et hjem som stinker piss? De vet tydeligvis ikke forskjell på inne og ute. Jeg har nå funnet en hundetrener, men broren min sier hun er for lat, hun gidder ikke gjøre arbeidet for å få dem husrene, for hun må jo følge opp etter hundetreneren er ferdig. Hun prøvde det en gang og virket som hun ga opp. Eneste grunnen til at jeg har gått med på å passe hundene hennes er at hun noen ganger passer våre, men da bor hun for det meste i huset vårt med tissehundene sine, jeg vil ikke ha dem her! Nå har jeg fått nok og er mildt sagt sjokkert over at det har gått så langt. Hva ville dere gjort? Pushet på? Altså, dette skal jo absolutt ikke være min jobb, og gjøre research etc., og å pushe henne til å ville gjøre noe så basic som å gjøre hundene hennes husrene. Men de kommer ikke inn i dette huset lenger så lenge hun ikke gjør noe. Anonymkode: 3005e...0d7
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #2 Skrevet 9. oktober 2024 Når hunder tisser og bæsjer inne får de ikke de turene og stimulien de trenger. Dette er ikke bare uhygienisk det er alle mest skadelig dyrehold og ikke bra for hundene. Ring mattilsynet, det er de som har med mislighold av dyr og gjøre videre sanksjoner. Anonymkode: 13706...2c9 8
mereo Skrevet 9. oktober 2024 #3 Skrevet 9. oktober 2024 Hun er helt klart ikke skikket til å ha hund. Ring mattilsynet! 4
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #4 Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Eneste grunnen til at jeg har gått med på å passe hundene hennes er at hun noen ganger passer våre Egoist. Bra nok når du trenger det, ellers ikke. Anonymkode: 33f94...d6c
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #5 Skrevet 9. oktober 2024 Høy stilling og ferie 10 ganger i året.......vel... Anonymkode: 6d990...310 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #6 Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Egoist. Bra nok når du trenger det, ellers ikke. Anonymkode: 33f94...d6c fader da, kan du ikke bare krype inn igjen i hula di i steden for å kommentere? Det var jo ikke det TS skrev. Det hun skrev var en tjeneste for en tjeneste - som alle normale mennekser! bortsett fra deg som fikk vridd det til å passe ditt narrativ.. Anonymkode: bf4a0...70b 4
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #7 Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Når hunder tisser og bæsjer inne får de ikke de turene og stimulien de trenger. Dette er ikke bare uhygienisk det er alle mest skadelig dyrehold og ikke bra for hundene. Ring mattilsynet, det er de som har med mislighold av dyr og gjøre videre sanksjoner. Anonymkode: 13706...2c9 Nettopp. De trenger mye stimuli og trim, det er to guttehunder og de løfter beinet sitt på alt! Kan ikke tro at det har kommet til det punktet der jeg må gjøre all grunnjobben for å forhåpentligvis få henne til å forstå alvoret... Anonymkode: 3005e...0d7
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #8 Skrevet 9. oktober 2024 Svigersøster som vil finne seg en mann? Altså x-svigerinne? I så fall ville jeg ha hørt med hennes x, din bror, om han kan kreve å ha hundene, for så å få skikk på de. Hvis han ikke har noe relasjon til hundene, ville jeg ha meldt til mattilsynet. Det er vanskjøttsel å la hundene gå slik, og det er bare et tidsspørsmål før de greier å skade seg selv. (Tarmblokkering på grunn av stuffing fra sofa f.eks) Jeg ville ha tatt avstand til henne, i hvert fall når det gjelder dyreholdet. Jeg ville ha latt være å dra på besøk slik at hundene kan ødelegge mine klær og sko, og heller ha opprettholdt kontakten på en annen måte (hvis jeg hadde orket det). Hadde også sluttet å passe hundene hennes, snakke hund med henne, eller diskutert hundehold (i og med at hun ikke lytter allikevel). Anonymkode: a2e65...ead
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #9 Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Svigersøster som vil finne seg en mann? Altså x-svigerinne? I så fall ville jeg ha hørt med hennes x, din bror, om han kan kreve å ha hundene, for så å få skikk på de. Hvis han ikke har noe relasjon til hundene, ville jeg ha meldt til mattilsynet. Det er vanskjøttsel å la hundene gå slik, og det er bare et tidsspørsmål før de greier å skade seg selv. (Tarmblokkering på grunn av stuffing fra sofa f.eks) Jeg ville ha tatt avstand til henne, i hvert fall når det gjelder dyreholdet. Jeg ville ha latt være å dra på besøk slik at hundene kan ødelegge mine klær og sko, og heller ha opprettholdt kontakten på en annen måte (hvis jeg hadde orket det). Hadde også sluttet å passe hundene hennes, snakke hund med henne, eller diskutert hundehold (i og med at hun ikke lytter allikevel). Anonymkode: a2e65...ead Beklager, jeg skrev litt feil i hovedinnlegget. Hun er min svigersøster, men hun er skilt. Hun sier når hun er hjemme fra neste ferie (om 4 uker, kom hjem fra siste ferie for under 2 uker siden) så vil hun finne seg en mann. Men hvilken som helst oppegående mann kommer vel til å snu i døra når de kommer inn døra og lukter stanken av piss? Jeg venter på at hun skal gi meg bekreftelse til å videresende emailen hennes til denne hundetreneren jeg har funnet. om hun nekter så sier jeg til mannen at hun kan glemme at vi passer hundene hennes igjen, og hun kan glemme å ta dem med hit når hun kommer på besøk. Min 2-år gamle datter var inne i det huset, aldri mer. Anonymkode: 3005e...0d7
Silviana Skrevet 9. oktober 2024 #10 Skrevet 9. oktober 2024 Det må da være mer slitsomt å måtte tørke og vaske opp etter tissingen inne enn å gå ut med dem i 5 min. Har dere prøvd å legge det frem slik? Pluss at da slipper hun lukten i hjemmet sitt. Men hun er sikkert så vant til lukten nå at hun ikke kjenner det engang.
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #11 Skrevet 9. oktober 2024 Silviana skrev (2 minutter siden): Det må da være mer slitsomt å måtte tørke og vaske opp etter tissingen inne enn å gå ut med dem i 5 min. Har dere prøvd å legge det frem slik? Pluss at da slipper hun lukten i hjemmet sitt. Men hun er sikkert så vant til lukten nå at hun ikke kjenner det engang. Nettopp! Det jeg og mannen sier hele tiden. Men du har rett, hun har vaskehjelp hver andre uke og da sier hun at det ikke er noe lukt, men det er BS, hun er bare vant til lukten nå. Det er den verste tisselukten meg og mannen min noengang har luktet, det lukter faktisk sterkere enn en utedo. Også så jeg at hun bare koker vann og tar moppen og vasker med den, uten såpe osv, bare drar den tissemoppen rundt på gulvet for å ta opp tisset. Ikke noe spray og papir for å tørke først feks. Helt sykt. Anonymkode: 3005e...0d7
Snublefot62 Skrevet 9. oktober 2024 #12 Skrevet 9. oktober 2024 Ikke ditt sirkus. Ikke dine apekatter. Jeg håper at dette kommer fra en god plass at du henger deg opp i dette men uansett hva grunnen er så får dere ikke gjort noe med det om hun ikke vil. Jeg liker åpenhet og å være litt direkte (men ikke stygg). Jeg hadde på en eller annen måte formidlet til henne at dette ikke er normalt, det er uhygienisk og at det er problematisk om ikke umulig å få venner eller aller minst en kjæreste inn i det hjemmet der. Men vil hun ikke selv så er det lite dere får gjort med det. 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #13 Skrevet 9. oktober 2024 Snublefot62 skrev (4 minutter siden): Ikke ditt sirkus. Ikke dine apekatter. Jeg håper at dette kommer fra en god plass at du henger deg opp i dette men uansett hva grunnen er så får dere ikke gjort noe med det om hun ikke vil. Jeg liker åpenhet og å være litt direkte (men ikke stygg). Jeg hadde på en eller annen måte formidlet til henne at dette ikke er normalt, det er uhygienisk og at det er problematisk om ikke umulig å få venner eller aller minst en kjæreste inn i det hjemmet der. Men vil hun ikke selv så er det lite dere får gjort med det. Ja, det er dette vi sa til henne for et par dager siden. Jeg skjønner hva du mener, men samtidig så er hun på besøk iblant og forventer at vi noen ganger skal passe hundene hennes, men da får det bare bli slutt på det da? Anonymkode: 3005e...0d7
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #14 Skrevet 9. oktober 2024 Ikke besøk henne. Ikke ta imot besøk av hundene hennes. Ikke pass hundene. Forklar henne hvorfor. Anonymkode: 774e9...f95 1
Snublefot62 Skrevet 9. oktober 2024 #15 Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Ja, det er dette vi sa til henne for et par dager siden. Jeg skjønner hva du mener, men samtidig så er hun på besøk iblant og forventer at vi noen ganger skal passe hundene hennes, men da får det bare bli slutt på det da? Anonymkode: 3005e...0d7 Selvfølgelig? Er ikke hundene stuerene så ville ikke jeg heller hatt de inne hos meg. Det er mitt hus. Vi har hund, men den er åpenbart stueren. Sett grenser. Ikke ditt sirkus. Ikke dine apekatter. Man må ikke finne seg i alt fordi det er forventet. »Nei vi vil ikke passe hundene før de oppfører seg og er stuerene» »Nei vi vil ikke komme på besøk så lenge det stinker hundepiss hos deg» »Nei vi vil ikke komme inn om vi risikerer at klærne pisses på eller sko spises opp» Det eneste som virker er å sette grenser. Og noen får aldri høre sannheten fordi folk er så snille og diplomatiske. Hvordan skal man forvente at folk forstår slike ting når man aldri får høre hva forventningene er? 4
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #16 Skrevet 9. oktober 2024 Å få hunder stuerene er vel den enkleste av alle ting en kan lære hunder. Så ha dem neste gang hun skal reise bort, og gi tilbake hunder som maser på henne om tur istedenfor. For slike hundene har det nå har de det ikke bra. Anonymkode: 13706...2c9
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #17 Skrevet 9. oktober 2024 Snublefot62 skrev (5 minutter siden): Selvfølgelig? Er ikke hundene stuerene så ville ikke jeg heller hatt de inne hos meg. Det er mitt hus. Vi har hund, men den er åpenbart stueren. Sett grenser. Ikke ditt sirkus. Ikke dine apekatter. Man må ikke finne seg i alt fordi det er forventet. »Nei vi vil ikke passe hundene før de oppfører seg og er stuerene» »Nei vi vil ikke komme på besøk så lenge det stinker hundepiss hos deg» »Nei vi vil ikke komme inn om vi risikerer at klærne pisses på eller sko spises opp» Det eneste som virker er å sette grenser. Og noen får aldri høre sannheten fordi folk er så snille og diplomatiske. Hvordan skal man forvente at folk forstår slike ting når man aldri får høre hva forventningene er? Ja, jeg er enig med deg, 100%. Det er vel der jeg er nå, nok får være nok. Venner av henne har sagt det samme, at de skulle gjerne ha passet hundene hennes, men ikke når de ikke er husrene, så det er jo virkelig ikke urimelig. Anonymkode: 3005e...0d7
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #18 Skrevet 9. oktober 2024 Si at huset lukter piss. Si at du ikke klarer å være der. Jeg blir skikkelig kvalm og svimmel med hodepine av kraftig, gammel urinlukt. Som å stikke nesa i salmiakkflaska. Det lukta slik hos svigermor pga hennes hund (viste seg at hun var syk, tross i at hun drev en barnehage). Sånn ellers er dette hennes liv og hennes ansvar. Vanskjøtter hun dyrene sine? Da er jo saken en annen, og du kan melde til mattilsynet eller hvem som tar seg av slike saker. Anonymkode: 4f6b6...631
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #19 Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Si at huset lukter piss. Si at du ikke klarer å være der. Jeg blir skikkelig kvalm og svimmel med hodepine av kraftig, gammel urinlukt. Som å stikke nesa i salmiakkflaska. Det lukta slik hos svigermor pga hennes hund (viste seg at hun var syk, tross i at hun drev en barnehage). Sånn ellers er dette hennes liv og hennes ansvar. Vanskjøtter hun dyrene sine? Da er jo saken en annen, og du kan melde til mattilsynet eller hvem som tar seg av slike saker. Anonymkode: 4f6b6...631 Ja, jeg brakk meg og det svei i nesa. Tror ikke hun vanskjøter hundene sine, hun er veldig glad i dem, men føler hun aldri tok tak i det fra starten og nå er hun i en vanskelig situasjon. Hun sover lenge så hun stod aldri opp for å ta dem med ut for å tisse for eksempel. Hun går mye ut og da er de alene ofte til langt på kveld/natt, spesielt i helgene. Tror absolutt ikke de får nok trim og stimuli så det er jo en viss neglekt der.. Anonymkode: 3005e...0d7
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #20 Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, jeg brakk meg og det svei i nesa. Tror ikke hun vanskjøter hundene sine, hun er veldig glad i dem, men føler hun aldri tok tak i det fra starten og nå er hun i en vanskelig situasjon. Hun sover lenge så hun stod aldri opp for å ta dem med ut for å tisse for eksempel. Hun går mye ut og da er de alene ofte til langt på kveld/natt, spesielt i helgene. Tror absolutt ikke de får nok trim og stimuli så det er jo en viss neglekt der.. Anonymkode: 3005e...0d7 Har du lest dette innlegget selv? Du tror ikke hun vanskjøtter hundene, men: Hun sover lenge så hun stod aldri opp for å ta dem med ut for å tisse. Hun går mye ut og da er de alene ofte til langt på kveld/natt, spesielt i helgene. Tror absolutt ikke de får nok trim og stimuli. Dette er å vanskjøtte hundene. Når de i tillegg må leve inne i rester av eget av avføring er det ganske ille. Det er tydelig at hun ikke tar det inn over seg, så enten må du ta over hundene eller så må du ringe Mattilsynet. Du kan iallfall ikke stå på sidelinja og se på dette, da godtar du det. Anonymkode: 13706...2c9 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå